L'altre Pep

Un relat de: Aleix de Ferrater
Els tacons de la noia li diuen que ha arribat el seu moment. S’hi apropa i s’enganxa al seu darrere.
-Què fa! – diu ella empipada.
-Perdoni, és que no trobo el meu abonament i el tren passa d’aquí tres minuts.
-D’acord, però no cal que em toqui.
-Ho sento –respon ell satisfet.
En Pep espera que arribi el seu tren. Té uns seixanta anys, és força alt i vesteix elegantment.
-Vol seure? –li diu una dona sud-americana.
-No cal, gràcies. El tren és a punt d’arribar.
Efectivament, un instant després la megafonia anuncia la seva entrada per la via 1. Un cop dalt del tren tomba a l’esquerre, cap els quatre seients de cara. Treu el mòbil i posa la música al volum que li agrada, força alt i s’anima a cantussejar aquella cançó.
-Perdoni –diu el passatger de l’altra banda del passadís-, que podria baixar una mica la música?
En Pep fa que si amb el cap i es posa els auriculars. Minuts més tard, però, desafina sense adonar-se’n. El veí tus per cridar-li l’atenció, però el cantant està força concentrat, murmurant amb els ulls tancats.
-Sembla mentida –diu la senyora del darrere a la seva amiga-, tan gran i es comporta com un noi de vint anys.
-Ja ho pots dir, ja.
En Pep té gana. La bossa de pipes apareix i la pila de closques a terra, també. Com que no hi ha ningú al seient del davant, hi estira les cames.
-Què et deia?
-Bitllet, si us plau diu el revisor tocant-li l’espatlla.
En Pep fa cara de pomes agres i fica les mans a la bossa.
-Ostres, no el trobo per enlloc. Em deu haver caigut quan pujava, amb l’empenta que m’ha donat un mal educat.
El revisor pica els bitllets de les senyores del darrere i torna cap en Pep.
-Què, mestre, ja l’ha trobat?
-No, no. No sé pas què haurà passat, però estic segur que aquell mal educat m’haurà fet perdre el bitllet. Coi de gentussa!
-Busqui’l bé, vaig fins el final del tren i ara torno.
La megafonia anuncia l’arribada a la seva estació, el revisor desapareix vagó enllà, en Pep desplega el seu bastó blanc i baixa del tren.

Comentaris

  • Final insesperat![Ofensiu]
    Marta Palomeras Ferran | 23-12-2017 | Valoració: 10

    M'ha agradat molt el relat, i sobretot quan arribes al final que, a més d'inesperat, he trobat molt interessant! Gràcies, Pep, i bones festes!

  • Jornada ARC del Microrelat en Català[Ofensiu]


    Cartell

    Invitació

    Jornada ARC del Microrelat en Català

    Biblioteca Esteve Paluzie - Associació de Relataires en Català

    Dissabte, 21 d'octubre de 2017

    [ Inscripcions ]

  • Enhorabona![Ofensiu]

    Benvolgut / benvolguda relataire:

    Enhorabona! El teu relat ha estat seleccionat, pel jurat d’autors i d'autores de l'Associació de Relataires en Català, com a finalista del VII Concurs ARC de Microrelats "Mitjans de transport" i per formar part del volum recopilatori amb totes les obres finalistes.

    És per això que, en haver quedat seleccionat/ada en la convocatòria, t’agrairíem que, al més aviat possible, ens fessis arribar l’autorització perquè el relat sigui inclòs al recull.

    Només cal que ens enviïs per correu electrònic a l'adreça: concursos.arc@gmail.com el text que adjuntem al final d’aquest comentari amb l’assumpte AUTORITZACIÓ PUBLICACIÓ MITJANS DE TRANSPORT, tot fent un copiar i enganxar, i complimentant les teves dades personals.

    Cordialment,

    Comissió Concursos


    TEXT AUTORITZACIÓ

    En/na .........................................................................................................

    amb DNI. número ......................................................................................

    i nick/pseudònim relataire ............................................................................................

    AUTORITZO a l’Associació de Relataires en Català (ARC) a incloure el microrelat ...................................................................................................

    seleccionat del mes de ..............................................................................,

    del qual en sóc autor/a, en el recull de microrelats “Mitjans de transport” que s’editarà a finals de 2017.

    on vull constar amb el nom d'autor/a ............................................................... (en cas de no omplir aquest apartat s'entén que l'autor/a vol aparèixer al recull amb el nick/pseudònim amb el qual ha participat al concurs).

    Així mateix també atorgo el meu consentiment per incloure qualsevol altre microrelat seleccionat al llarg de la present convocatòria i del qual jo en sigui l’autor/a i a difondre el seu contingut (en part o totalitat) pels mitjans habituals de l’ARC.

    Data .......................................

  • Molt bo i amb un final...[Ofensiu]
    jomagi | 25-01-2017 | Valoració: 10

    ... de Berlanga i Azcona.... Sols em resta imaginar-me aquest home que passa de tot com un maravellos Pepe Isbert !
    Una abraçada.

  • Ben trobat[Ofensiu]
    allan lee | 07-01-2017

    i molt bonic conte, escrit amb l'elegància marca de la casa.
    Felicitats per haver estat escollit! Han fet una bona feina, els "jutges".
    Una abraçada, a ti i a la Pinya de rosa, estimat Aleix

    silvia

  • Ens has despistat amb tota la intenció[Ofensiu]
    aurora marco arbonés | 06-01-2017 | Valoració: 10

    Jo, et diré la veritat, començava a agafar-li antipatia al Pep. Tantes actituds incíviques ja m'estaven mosquejant. Fins que has sortit tu amb el bastó blanc i tot allò que havia semblat de mala educació no deixa de ser més que la dificultat de comunicar-se de manera usual amb els altres.

    Molt bo, Aleix. Aprofito per a desitjar-te un bon any i que el teu enginy fructifiqui per al gaudi dels teus amics que t'aprecien.

  • Felicitats per la teva selecció...[Ofensiu]
    Olga Cervantes | 05-01-2017 | Valoració: 10

    ...i mil gràcies pel teu recolzament constant.

    Un petó

    Pinya de rosa

  • Felicitats![Ofensiu]
    Guiomar | 05-01-2017

    Molt bo! Finalista ben merescut!

  • molt bo![Ofensiu]
    liudmila | 04-01-2017 | Valoració: 10

    M'ha agradat aquest relat teu, Aleix. I sobretot per sensibilitzat el tema de la gent amb els bastons! Si que tenim a vegades molt poca atenció...

  • crohnic | 29-12-2016

    Molt ben aconseguit!! Ens parles dels comportaments incívics que tots estem acostumats a veure dalt del tren, però després ho gires mostrant-nos que el protagonista és una persona invident. Realment això hauria de fer canviar alguna cosa?? Fas reflexionar d'una manera divertida. Enhorabona!
    Aprofito per deitjar-te unes bones festes i que el 2017 sigui un bon any!!

  • Sorprenent[Ofensiu]
    Gemma Matas | 29-12-2016 | Valoració: 10


    Molt bé Aleix! Has descrit a la perfecció un problema d'educació preocupant avui en dia, massa jovent son així, però li has sabut donar un giravolt que et deixa realment sorprés.
    Qualitat és qualitat Aleix i tu en tens molta!!!!!

    Moltes gràcies pel teu comentaria a BONES FESTES.

    Una abraçada i un desig de molt bon any per tu i per l'Olga des de Sabadell!!!

  • Òndia!![Ofensiu]
    Materile | 28-12-2016 | Valoració: 10

    No m'ho esperava. Un final apoteòsic, impensable!!! Un relat que m'ha fet riure i indignar.
    Quina cara més dura que té el teu amic Pep. Tu l'has creat i deus saber de què és capaç de fer amb tanta naturalitat. Ets un mestre, Aleix!
    Has sabut expressar unes imatges que segur que ens són molt naturals en un tren en què hi ha joves. Els diaris, sovint en parlen.
    Felicitats!!!!!!!
    Una abraçada molt forta!
    Materile

  • Es igual[Ofensiu]
    Josep Ventura | 24-12-2016 | Valoració: 10


    Tant si el relat es seriós, divertit, o poesia saps fer-nos gaudir llegint amb il·lusió com si fos un regal del Tió els teus escrits. Una forta abraçada.

    Bones Festes.

  • Divertit![Ofensiu]

    Una mica galtes el Pep, eh? Un relat àgil i divertit, tot i que m'ha fet indignar una mica... hehehe!

  • Que Bo[Ofensiu]
    Naiade | 23-12-2016 | Valoració: 10


    Un relat divertit, que be podria ser el tema d'un film curt per aquests programes d'humor.

    "BONES FESTES"

  • El teu relat és amable... [Ofensiu]
    Olga Cervantes | 23-12-2016 | Valoració: 10

    ...perquè ens mostres tot el que no voldríem trobar-nos, en un tren o en la Xina.

    Una abraçada

    Pinya de rosa

  • Vaja amb el Pep![Ofensiu]
    Joan Gausachs i Marí | 22-12-2016 | Valoració: 10

    Vaja amb el Pep! Vols dir que el revisor no acabarà per reconèixer-lo si això ho fa gaire sovint? Es clar que, qui dia passa any empeny i mira, agafa-ho pel cantó bo... que li duri.
    —Joan—

  • Divertit[Ofensiu]
    Vicent Terol | 21-12-2016 | Valoració: 10

    Relat divertit, amb un Pep que, després d'un comportament un tant bandarra al tren, desperta la nostra indulgència en la frase final. Hauria de ser així?

    Tot molt ben escrit i amb un estil senzill i directe, com sempre. M'ha agradat el teu text, Aleix.

  • Coi de Pep![Ofensiu]
    E. VILADOMS | 21-12-2016

    Aquest Pep, invident o no, ens ha fet repassar gairebé tot el catàleg de comportaments incívics dalt del tren.
    Gràcies pels teus comentaris a "L'estació"! Que tingueu molt bon Nadal!

  • Un Pep més...[Ofensiu]
    brins | 21-12-2016 | Valoració: 10

    Un magnífic retrat que ens fa recordar moltes actituds quotidianes...En Pep és l'antítesi del que és la solidaritat i la prudència i, segurament que amb aquest tarannà se sent satisfet; cap consell no podria fer-lo canviar.

    Rep una abraçada, Aleix, envoltada del desig que passis un molt bon Nadal al costat de la teva família.

    Pilar

  • Hi ha persones[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 21-12-2016

    que només pensen en elles mateixes.
    Un relat senzill que fa passar una bona estona.
    Molt bones festes, benvolgut Aleix
    Una abraçada a tu i a la teva esposa.

  • Sempre em sorprens[Ofensiu]
    jovincdunsilenci | 21-12-2016 | Valoració: 10

    No sé com qualificar aquest relat. Hi veig un gran sentit de l'humor, he rigut mentre llegia, però Pep s'hi assembla bastant a algun veí meu. Ja tinc sort que només en siga un. És, per a mi, sorprenent com pots escriure així de bé: el retrat perfecte d'un tipus de persona que crec que tots hem conegut. La teua prosa quasi m'agrada tant com els poemes que escrius, però això va a gustos.

    No puc evitar contar-te que el llibre, Absolutament d'Ànim el tinc, l'he llegit, però allò millor és puc llegir els poemes moltes vegades. El meu marit sabia que m'agradaven els teus versos, a ell també li agraden. Així és que no dubtes que passaré un bon Nadal, i per això del regal també. Estic millor d'ànim, ves per on. M'hauria agradat molt assistir a la presentació, però de moment no puc anar a Barcelona. El relat que has fet el trobe admirable i sorprenent, però els poemes m'han arribat a l'ànima.

    Et desitge Bon Nadal, amb agraïment, i t'envie una gran abraçada.



  • Fresc[Ofensiu]
    magda | 20-12-2016

    És el que em fa sentir, la frescor. De pensament, de vida, de desitjos, de joventut, de canvi. L'enhorabona per aquesta ventada agradable i tan necessària en aquest present enfangat i gris!

  • Vaja...[Ofensiu]

    Així doncs no són només els adolescents amb gorra i pintes xungues els que fan això, espero no trobar-me mai aquest vell al tren... Un relat curiós on jugues amb el sentit comú del lector. MOlta sort.
    Edgar

  • neguits[Ofensiu]
    Endevina'm | 19-12-2016

    Ens fas saltar amb les teves històries, ens fas sentir coses amb les teves paraules, i això és bo, t'agradi o no allò que passa al relat, no ens quedem indiferents no ens rellisca el conte, hi passa alguna cosa i tu al final ens obres els ulls, molt encertadament.

    Gràcies pel viatge mestre! i bona feina!

    Ferran


    PS
    No seràs tu l'altre Pep, oi?

  • com sempre[Ofensiu]
    ales de foc | 19-12-2016 | Valoració: 10

    Genial. com tot el que escrius. Un relat que invita a trencar les normes...
    una abraçada literària.

  • Molt bo[Ofensiu]
    montserrat vilaró berenguer | 18-12-2016 | Valoració: 10

    Con sempre un relat preciós

  • L'alter ego ?[Ofensiu]
    Illadestany | 18-12-2016 | Valoració: 10

    De tant en tant és agradable fantasiejar amb un alter ego barrut i passota, que se salta les normes elementals de la convivència quotidiana, oi?
    Un retrat molt agradable, el de l'Altre possible, potencial, somniat.
    Molt bo com sempre, Aleix.
    Una abraçada
    Tresa

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Aleix de Ferrater

Aleix de Ferrater

137 Relats

2638 Comentaris

191336 Lectures

Valoració de l'autor: 9.97

Biografia:
Nascut a Barcelona el 1959, sóc periodista, encara que actualment no l'exerceixo. Resideixo actualment a Ribes de Freser (Ripollès), caminant, llegint, escrivint, vivint.
Literàriament, he guanyat el Premi Sant Joan 1995, organitzat per l'ONCE de Catalunya, el Jo Escric 2007, el Roc Boronat 2007 i el Guillem Colom i Ferrà, Vall de Sóller 2015.
He publicat els llibres "Escoltant la sal" (Fundació Cabana, Jo Escric 2007), "Arrels d'escuma" (Editorial Omicron 2008), "Flaix que enlluerna" (Editorial Omicron 2010), "Absolutament d'ànim" (Documenta Balear, 2016), "L'excés" (Ediciones Oblicuas, 2019) i "L'edat blava" (Associació de Relataires en Català, 2023). .

Aiximateix, tinc relats i poemes en llibres editats conjuntament amb diversos autors i editats per l'Associació de Relataires en Català, com "Tensant el vers" (2011), "Temps era temps" (2012), "Llibertat" (2012), "Traços de desig" (2014), "Somnis tricentenaris" (2014), "Mitjans de transport" (2017) i "Virtuts" (2018).