Creixicoc

Un relat de: Aleix de Ferrater
A l’escola Picaires de la Segarra, l’aula de P3 (pollets de tres dies) era plena de gom a gom. El xivarri era eixordador i ningú feia cas a la gallina Margarida, que s’ho mirava amb un posat a mig camí entre la paciència i la indiferència. Els cops de bec i els intents de fer-se espai amb les aletes de fireta eren el pa mullat de cada dia. El terra de la classe era ple de Creixicoc, que s’anava omplint automàticament a mesura que es buidava. La gallina Margarida tan sols havia de prémer un botó i el pinso queia del sostre, amb el lògic esverament dels pollets.
Al fons de l’aula, un tobogan feia lliscar els pollets que provenien de la sala del trencament. N’hi havia que baixaven panxa a terra, d’altres fent tombarelles i els mes agosarats, ho intentaven corrent amb les potetes a tot drap. Els que ho aconseguien, en arribar a terra, feien un saltiró amb les aletes obertes, davant la cridòria i l’aplaudiment dels altres. La gallina Margarida, sempre atenta, posava una x al costat del nom del pollet saltimbanqui.
De coc, un missatge va il·luminar la pissarra electrònica. El text deia: “Atenció! Deures de la direcció. Enquesta. Demani als seus alumnes el perquè de tot plegat, si l’ou o la gallina. L’Associació de Relataires en Català vol respostes”. Es va treure les ulleres de llegir i emetent un sospir va prémer el botó vermell. Una sireneta va fer emmudir l’aula de P3 i tots els pollets es van girar cap a la gallina Margarida.
—Nens, la direcció em demana allò de si l’ou o la gallina. Els que penseu que primer va ser l’ou, aixequeu l’aleta.
Tots la van aixecar.
—I ara, els que penseu que primer va ser la gallina, aixequeu l’aleta.
Tots la van tornar a aixecar. Ningú sabia la resposta; tan sols sabien que havien de menjar i menjar, com més ràpid millor i així, poder sortir d’una vegada de l’aula de P3 de l’escola Picaires de la Segarra. Els que no sortien sabien el futur que els esperava: convertir-se en pollet de mona.

Comentaris

  • El conte de Nadal.[Ofensiu]

    Em sorprèn aquest nou registre literari teu amarat saviesa i candidesa alhora. Divertit com un compte... , bo i amagant una lliçó magistral i filosòfica que el fa amè tant per a petits com per als grans. Tot i que no és gens fàcil aconseguir combinar tots aquests aspectes que t'he esmentat, tu ho aconsegueixes amb el teu "sabor gaire" literari i això ja és tot un mèrit a resaltar... Disculpa que t'he tinguit, us he tingui, abandonats des de fa mesos degut a les grans obres que estic duent a cap al meu habitatge nadiu...Bon Nadal i bona entrada d'any, estimat Aleix. Nil

  • Bones festes![Ofensiu]
    Rosa Gubau | 16-12-2023

    Simplement desitjar-te que passis unes bones festes i que la vida et somrigui.

    Una abraçada.

    Rosa

  • Molt bonic i enginyós [Ofensiu]
    Ginebreda | 02-12-2023 | Valoració: 10

    Amb imaginació inesgotable converteixes l'etern dubte de l'ou i la gallina en un conte infantil. L'he llegit al meu nét de sis anys i ha rigut molt en la partcdel tobogan. M'ha agradat molt el relat i el sorprenent final.
    Felicitats!

  • Lo meu és un conte de Nadal [Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 26-11-2023 | Valoració: 10

    Hola,
    això teu és un " malabarisme "
    Ja saps que de vegades al Nadal, i en altres èpoques de l'any es produeixen miracles.
    De fet, és quasi una constant.
    Una abraçada.

    P/D

    Fes un CONTE DE NADAL

    tribuna@guimera.info

  • L'ou i la gallina[Ofensiu]
    Joan Colom | 24-11-2023

    Curiosament, els nostres primers relats participants en el Concurs ARC d'enguany tenen en comú que el dilema de l'ou o la gallina el planteja en una classe de menuts, tu de pollets i jo de nens saberuts. El meu, "El substitut", segur que no prosperarà, entre altres coses perquè hi ha una patinada tan grossa com haver escrit dues vegades "l'ou posat per la gallina" en lloc de "l'ou post per la gallina", error que encara té més inri si es considera que en el penúltim relat, "De composar a compondre" pretenia posar en guàrdia els lectors sobre la confusió entre aquests dos verbs.

  • Divertit![Ofensiu]
    Cesca | 21-11-2023 | Valoració: 10

    Fantàstic! Has creat un divertit univers avícola amb un final entre encertat (el menjar, en bona part, ens mou a tots!) i esbojarrat molt bo!

    Un plaer.

  • Reincidencia [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 21-11-2023 | Valoració: 10

    Tornat a llegir la dolça història dels pollets. Dolça història sensible. Felicitats.
    Cordialment.

  • Original i entretingut[Ofensiu]
    llpages | 21-11-2023 | Valoració: 10

    Si els que estan directament implicats en el dilema de l'ou o la gallina no en saben ni un borrall, millor que passem a la següent pregunta. Un text fresc i divertit, copsat des d'un punt de vista ben original, m'ha agradat!

  • Enquesta[Ofensiu]
    Montseblanc | 20-11-2023

    Original relat, potser sí que per treure'n l'entrallat hauríem de consultar als directament implicats.

  • Sensibilitat[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 20-11-2023 | Valoració: 10

    Interesant Relat. Enhorabona.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Salutacions cordials.

  • Els pollets[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 20-11-2023 | Valoració: 10

    Quin relat més original. A part d'entretingut i ben escrit com ens tens acostumats, té un toc d'humor i originalitat que sense cap dubte es mereix un 10.

    Una abraçada i bona sort.

    Rosa.

  • Originalitat [Ofensiu]
    Magda Garcia | 19-11-2023 | Valoració: 10

    Hola Aleix, he trobat del tot divertit i original la manera com has plantejat aquest relat fent aparèixer el concurs i el tema de l'ou i la gallina dins l'aula dels pollets. Enhorabona i molta sort. Gràcies pel teu comentari al meu relat dels mòbils. Cordialment, Magda.

  • Pollet de mona. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 19-11-2023

    Hola, Aleix: T'ha llegit aquest relat i m'ha agradat molt com el planteges. M'ha fet molta gràcia aquest relat, amb això de l'aula de P3. Que són pollets de tres dies. Ha ha ha ha.
    Veig que has participat en el concurs de la secció de Relataires i te l'ha donat com a positiu i participes.
    Que tingues sort. Una forta abraçada, Aleix.
    Cordialment.
    Perla de vellut

  • Destí fatal...[Ofensiu]
    Olga Cervantes | 19-11-2023 | Valoració: 10

    Aleix,
    Tens una facilitat de improvisació mol plausible, que a més, et permet transformar una qüestió filosòfica en un tràmit burocràtic, però això si, creant cultura i vida.
    Pinya de rosa

  • Relat rebut[Ofensiu]

    Relat rebut correctament. Entra a concurs.

    Recorda, ja no el pots esborrar!
    Qualsevol dubte contacta amb nosaltres en el nostre correu:
    concursos.arc@gmail.com

    Gràcies per participar.


    Comissió XIV Concurs ARC de microrelats

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Aleix de Ferrater

Aleix de Ferrater

137 Relats

2638 Comentaris

191498 Lectures

Valoració de l'autor: 9.97

Biografia:
Nascut a Barcelona el 1959, sóc periodista, encara que actualment no l'exerceixo. Resideixo actualment a Ribes de Freser (Ripollès), caminant, llegint, escrivint, vivint.
Literàriament, he guanyat el Premi Sant Joan 1995, organitzat per l'ONCE de Catalunya, el Jo Escric 2007, el Roc Boronat 2007 i el Guillem Colom i Ferrà, Vall de Sóller 2015.
He publicat els llibres "Escoltant la sal" (Fundació Cabana, Jo Escric 2007), "Arrels d'escuma" (Editorial Omicron 2008), "Flaix que enlluerna" (Editorial Omicron 2010), "Absolutament d'ànim" (Documenta Balear, 2016), "L'excés" (Ediciones Oblicuas, 2019) i "L'edat blava" (Associació de Relataires en Català, 2023). .

Aiximateix, tinc relats i poemes en llibres editats conjuntament amb diversos autors i editats per l'Associació de Relataires en Català, com "Tensant el vers" (2011), "Temps era temps" (2012), "Llibertat" (2012), "Traços de desig" (2014), "Somnis tricentenaris" (2014), "Mitjans de transport" (2017) i "Virtuts" (2018).