La "querida" d'en Pau Tinya

Un relat de: SrGarcia
Al segle XIX els burgesos pretenien imitar els aristòcrates. La major part dels matrimonis eren concertats. Aquí no hi havia qui s’enganyés. S’entenia que el marit aviat agafaria una amistançada. Es va tornar comú a Catalunya el nom “querida”, òbviament castellà.

S’explica que una dona li va dir al marit:
—“Mira, la “querida” dels Pujol, que bastota i ordinària se la veu;
No com la nostra, que és tant fina i elegant.”

En poques paraules va retratar una època. "La nostra”; el que era del marit era de tota la família.Com si parlés de la minyona, del majordom, de la cuinera o del cotxer.



A la burgesia de Barcelona destacava molt en Pau Tinya. Naturalment, tenia una “querida”. Es deia Odília i era una noia tant xamosa com curta de gambals. Encara sort de l’Adelaida, la muller d’en Pau Tinya. Si alguna cosa li agradava a l’Adelaida era manar.

Totes dues es van fer molt amigues. Sovint l’Adelaida anava al pis de l’Odília i s’estaven hores xerrant. Només hi havia un tema de què no parlaven: el marit de l’una i amant de l’altra.

A la mantinguda li agradava molt que li diguessin que havia de fer; pel seu compte era incapaç de prendre cap iniciativa.
Un dia la muller del seu amant li va dir:
—Noia, ja t’estàs engreixant massa. Has de tenir en compte que gran part del prestigi de la nostra família depèn del teu bon port.
»A partir d’ara el teu menú diari serà de peix i pollastre a la planxa, verdures bullides, amanides, tres peces de fruita, un got de llet i un ou dur. A més, hauràs de caminar a bon pas una hora i mitja cada dia.
L’Odília va complir amb entusiasme les prescripcions; per fi tenia unes normes clares i sabia què havia de fer.

Passats els mesos, va començar la temporada del Liceu. L’Adelaida va comprar els vestits de l’Odília i la va tornar la noia més elegant de Barcelona.
—Ara ja tornes a ser tan xamosa com abans, ja torna a fer goig veure’t. Només cal que vesteixis amb elegància i tindrem un èxit assegurat.

En Pau Tinya i l’Adelaida s’estaven a la llotja del teatre. L’Odília passejava per la platea.
Tothom se la mirava, pensaven que ni Wagner podia representar millor una valquíria.
—És la donzella més xiroia de Barcelona.
—Donzella ho deu ser ta germana. És la mestressa d’en Pau Tinya.

El prestigi de la família va créixer tant que van nomenar en Pau tinent d’alcalde.
Li van assignar les conselleries d’educació i sanitat. Temes sobre els quals la seva ignorància era astronòmica.
L’ Adelaida se’n va ocupar. En Pau només feia el que ella li deia. Va ser considerat un dels millors regidors de la ciutat.

Amb un marit tan enfeinat, l’Adelaida cada dia s’estava més estona al pis de l’Odília.
—Algun dia les dones arribarem a manar.
—Les dones com tu, vols dir.
—Les dones com jo, sí, i les dones com tu ja no caldrà que siguin putes.
—No saps com t’estimo, Adelaida.
—Jo també t’estimo molt.
»De vegades em sento com una noia lletja que es mira a l’espill. Sense tu no valc res, Odília.
—És pitjor ser la puta. Ho sóc perquè no tinc altre remei.
—Jo tampoc no tinc altre remei. No et pensis pas que em fa gaire gràcia fer el paperot de la Ramoneta, però no hi ha res més, és tot el que tenim.
—Ens tenim l’una a l’altra, Adelaida.
—Sort d’això, Odília, sort d’això.




Comentaris

  • Ostres, Pedrín![Ofensiu]
    Joan Colom | 04-02-2024 | Valoració: 10

    Ostres Pedrín, si no arriba a ser per la teva inesperada intervenció com a concursant al RepteClàssic DCCLXIX (LA VIDA), amb el relat "Lo riu de la nostra vida", amarg i desesperançat com no acostumaves a escriure'ls, no m'hauria assabentat de la gloriosa reaparició a la teva pàgina d'autor, després d'any i mig d'absència. I ja fa dos mesos...

    Em tranquilitzo en adonar-me que has recuperat l'habitual registre de cinisme educat. Després d'haver deixat clar que "la querida" era el terme cortès per referir-se a l'amistançada, d´ús corrent entre la burgesia decimonònica, em queda el dubte d'on queda "la fulana", òbviament més vulgar. És posterior en el temps o era l'equivalent a "la querida" entre les classes populars, treballadora i petita burgesia?

  • Més Olimpia [Ofensiu]
    Prou bé | 15-01-2024

    Per acabar el quadre, encara que potser ja ho has captat:
    Els pares: Mnemosine, Memòria i Zeus catalanitzat, Xènius
    Bon dia!

  • Olímpia,9[Ofensiu]
    Prou bé | 15-01-2024

    M'ha alegrat llegir una interpretació exacte del que volia explicar. Gràcies
    Amb total cordialitat

  • Quin relat més bo![Ofensiu]
    Magda Garcia | 12-01-2024 | Valoració: 10

    Això que ara en diuen sororitat s'hi reflecteix de manera brillant. M'ha encantat per la temàtica, tan actual malgrat tot, i per la fina ironia. Enhorabona Sr. Garcia. I gràcies pel vostre comentari. Bon any! Cordialment, Magda

  • el que dius i com ho dius és[Ofensiu]
    ales de foc | 11-01-2024 | Valoració: 10

    trist, cert i ben relatat!!!

  • Bonic[Ofensiu]
    montserrat vilaró berenguer | 10-01-2024 | Valoració: 10

    Primer de tot perdo per no haver vist el teu comentari . Bon any nou i que per molts i molts relats ens poguem llegir . Bo tambe aquest

  • Agraïments[Ofensiu]
    Nua Dedins | 08-01-2024 | Valoració: 10

    Moltíssimes gràcies pel teu comentari al relat 'La fàbrica dels somriures'. Que bé que hagis viatjat a la infància cap a la fira dels Masos de Móra la Nova, les festes majors sempre són innoblidables oi? Gràcies per les teves paraules i endavant també amb els teus escrits SrGarcia!!! Bon any ple de nous relats i més lectures!

  • Agraïments [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 05-01-2024

    Bona vesprada, Sr. Garcia:

    Gràcies per la teua bona opinió sobre el meu relat "La butxaca del sastre", on m'expliques molt bé tot el contingut en tres línies. Sí: Confits i comiat.
    Cordialment.
    Perla de vellut

    Bona nit i fins a l'altra. Anirem llegir-nos.

  • Encertes l’estil[Ofensiu]
    aleshores | 02-01-2024

    Ho encertes. Se m’ha enganxat quelcom de Perla de Vellut, jo també ho vaig pensar.
    Sense arribar al “desbordament” de formulacions, conceptes i imatges, - aquest amor per les paraules- que el caracteritza, per això.

  • Retrat.[Ofensiu]

    Segur que en deien una "querida", perquè aquelles dones eren forasteres, meloses i obeients....Com ara ho són les Sudamèrica amb el seu "amorcito" a la punta de la llengua. La muller catalana d'aquella burgesia hi posava el seny, la condició de mestresa de casa, la querida l'escltxa de tots els cels... Un relat escrit amb elegàcia malgrat tractar un tema en certa manera punible i morbós. Un retrat de l'emprenedora burgesia catalana de començaments del segle XX. En un breu escrit has aconseguit fer-nos visible un film sencer amb imatges nítides i sensorials que ens ha transportat al lloc de l'acció i això ja és tot un mèrit O proesa literària. Bon Nadal, Nil.

  • Las queridas....[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 21-12-2023

    i la seva complicitat. Un fet tan habitual i ben acceptat per la burgesia del segle XIX

    Has confegit un relat que ens ha conduït a una època no tan llunyana, on es donaven per bones moltes actituds, que actualment serien criticades i gens acceptades per la societat.

    Bon relat Sr. Garcia, i moltíssimes gràcies pels teus comentaris als meus relats.

    Bones festes.

    Rosa.

  • Una realitat que fa riure[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 18-12-2023 | Valoració: 10

    Tens un sentit de l’humor i una creativitat fantàstica! Aquest relat és un retrat del que era aquella burgesia. Jo encara recordo l’àvia que em deia, “Aleix, recorda que ets de rancio abolengo”. I jo vivia amb ella perquè no tenia diners per llogar un pis. Pobreta. Una forta abraçada i que passis un bon Nadal.
    Aleix

  • Magnífic[Ofensiu]
    Ginebreda | 07-12-2023

    M'ha agradat molt com retrates la societat d'aquell temps. Excel·lent la descripció de la relació entre les dues dones i l'ambientació. Molt cordialment.

  • Saber on es trepitja[Ofensiu]
    aleshores | 04-12-2023

    Sobreposar-se a la rivalitat i admetre amb humilitat que “els papers” no fan la cosa - tot i ser importants - no és pas fàcil.
    Per wltra banda, la dona pot encarar-se a l’home d’igual a igual, però sempre té un flanc menys protegit, em sembla, perquè sovint se’n cuida d’altres. És, pel seu mal, “productiva”.

  • Sort d'això [Ofensiu]
    Prou bé | 03-12-2023

    I tant! Com s'ho haurien fet les dones d'aquell temps : oficials i extraoficials, mestresses de sa casa i "querides", si no fos per la complicitat entre elles. Complicitat explícita O no, però complicitat de totes totes!
    Un bon relat en tots els aspectes
    Amb total cordialitat

  • Ben cert![Ofensiu]
    Neus Marín Cupull | 03-12-2023

    Un bon relat, molt real...
    L'època de la Burgesia del segle XIX no queda tan lluny de l'actualitat. Encara queden dones que pel prestigi familiar, i pel que diran, fan el que creguin convenient fins i tot fer-se amiga de la "querida" del marit, pel bé del cognom de la família.
    Trist, però cert.
    PD: gràcies per comentar-me el meu relat "la Perfecció de la mètrica"
    Fins aviat,
    Neus

  • Història i vida[Ofensiu]
    llpages | 03-12-2023 | Valoració: 10

    Un relat de ficció? En cap cas, tot i que els llibres d'història oficials no recullen aquests episodis "faldillers". M'ha recordat un acudit de l'home que, des del palco del Liceu, assenyala una dona a platea tot dient: "és l'amant del conseller", afirmació a la qual la seva muller li respon: "Fernando, la nostra amant és molt millor!" Enhorabona, SrGarcia!

  • Història i vida[Ofensiu]
    llpages | 03-12-2023 | Valoració: 10

    Un relat de ficció? En cap cas, tot i que els llibres d'història oficials no recullen aquests episodis "faldillers". M'ha recordat un acudit de l'home que, des del palco del Liceu, assenyala una dona a platea tot dient: "és l'amant del conseller", afirmació a la qual la seva muller li respon: "Fernando, la nostra amant és molt millor!" Enhorabona, SrGarcia!

  • Sí, les dones al poder. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 03-12-2023 | Valoració: 10

    En trac el barret amb aquest relat que té una bona trama, pel seu contingut i per l'acció de "les querides", en les cases d'aquella època.
    És així, ara les dones ja fan de tot en la societat.
    Molt ben plantejat, Sr. Garcia.
    Gràcies per la teua amabilitat de llegir-me el meu poema "Pètals de rosella". M'ho has descrit molt bé.
    Cordialment.
    Perla de vellut

  • "querides"[Ofensiu]
    Atlantis | 03-12-2023

    Feia temps que no et llegia i m'ha agradat trobar-me amb el teu relat. Ben ambientada la història del moment, on "les querides" eren acaptades com una més de la família. Sembla ser que les dones d'un harem també son amigues...

  • A cada cap el seu barret[Ofensiu]
    kefas | 02-12-2023


    Va ser una bona època aquella, molt bona pels rics i no tant pels pobres. I ho va ser per endreçada, com el desert de Llorenç d’Aràbia, cada cap portava la mena de barret que li pertocava i pel barret en podies deduir el contingut del cap que encabia. Encara no havien inventat els eufemismes necessaris per embolicar la troca i crear una boira baixa que permetés el camuflatge d’eixerits, aprofitats, oportunistes i pocavergonyes. El món es dividia entre rics i pobres, com ara, amb la diferència que ara als rics i als pobres se’ls anomena de vint maneres diferents i s’ha suprimit la denominació original, la qual cosa crea la il·lusió que som tots iguals. El fenomen té l’avantatge que, per gestionar l’allau d’eufemismes, es necessita molt personal i s’han creat una gran quantitat de llocs de treball.

    El relat és un clàssic de la literatura realista que descobreix el que sabíem, l’existència del poder d’un matriarcat ocult que decideix el destí del patriarcat oficial. El fet d’anomenar Pau Tinya al representant dels mascles indica clarament les preferències de l’autor que també són les meves, perquè no hi ha postura més tinyosa que la d’oposar-se als designis de la sàvia natura.

Valoració mitja: 10