Afinació, sentiment i fil•loxera

Un relat de: SrGarcia

La fil•loxera va ser un cop molt dur per als pagesos viticultors.
Van haver d’arrancar les vinyes, plantar ceps americans, empeltar, esperar que els empelts creixessin i fer podes de formació.

Molts anys de feina sense cap ingrés.

Per sostenir la família en tots aquells anys moltes dones van anar a Barcelona a servir.

Amb tanta oferta de minyones, els sous i les condicions de treball van minvar molt.
L’Hortènsia va fer com les altres i es va posar de criada.

Al cap de poc li va escriure al Marcel•lí que la feina li anava malament: cobrava poc, treballava molt, els senyors eren uns entercs i la maltractaven.

Afortunadament havia trobat una feina millor: s’havia fet cantat d’orquestra.
Actuava a cabarets i festes majors, guanyava molts més diners i tothom la respectava.

En Marcel•lí va estar molt content, tant per ella com pels diners que li arribaven.

Al poble se’n parlava molt dels dots musicals de l’Hortènsia:
- A quina orquestra dius que canta, Marcel•lí?
- Jo l’he sentida i no n’he vista de millor. Quina afinació, quin sentiment hi posa.

Els pagesos hortolans sempre volien anar a Barcelona a comprovar les seves habilitats artístiques.
- Una gran cantant, uns refilets impressionants, la millor interpretació de la polca rebolcada.

Les més beates del poble se’n feien creus:
-Per l’amor de Déu, que algú li digui.
- Li pots dir tu, si vols.

El Marcel•lí, però, vivia molt content. L’Hortènsia li enviava bons diners i no li faltava res. Els més eixerits li deien:
- Amb una dona que es passa el dia cantant, no t’han de faltar calerons, no.

Quan les vinyes van entrar en producció, l’Hortènsia va tornar al poble.
Van ser molt feliços, especialment el Marcel•lí, que mai havia sospitat com n’eren d’importants l’afinació i el sentiment per a una bona interpretació.




Comentaris

  • Temps difícils[Ofensiu]
    Pallars | 27-12-2021

    Un relat ben ambientat en aquella època en la qual milers de pagesos les van passar magres per culpa de la fil.loxera i, com a conseqüència, moltes dones havien de desplaçar-se a la ciutat per guanyar-se la vida.
    Aprofitar els millors recursos personals és el que va salvar la teva protragonista. Ben trobat!
    Salutacions.

  • Sentiment i força[Ofensiu]
    Montseblanc | 21-12-2021

    Quan arriben els temps difícils i s'ha de mantenir la família com sigui, tota feina és bona. I et dic una cosa, en un cas hipotètic, semblant al de la protagonista, jo també escolliria fer de marcolfa i guanyar diners, que no pas ser criada d'uns desgraciats que em matarien a feina i em donarien quatre calers. L'important és que l'Hortènsia va mantenir la família fins que les vinyes van ser productives. Conec uns quants casos en que la dona feia de prostituta i el marit no ho sabia o feia veure que no ho sabia.

    Moltes gràcies SrGarcia per tots aquests relats. Molt bones festes!

  • I si...[Ofensiu]
    llpages | 06-12-2021 | Valoració: 10

    en Marcel•lí hagués decidit de deixar el camp i anar-se'n a Barcelona, cridat per la bona fortuna de l'Hortènsia? Aleshores, hauria descobert que la feina d'ella no encaixava ben bé amb el que ella li explicava? S'obren una pila d'incògnites que no vénen al cas perquè el relat està acabat i ben acabat. Les teves històries sempre són riques en matisos, en el que diuen i, també, en el que no diuen. Enhorabona, seguim així!

  • Afinació, sentiment i fil.lexera. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 10-10-2021


    Que estrany és tot açò?
    Aquest relat és del 16-09-2021 i estem a 10-10-2021. A què bé, posar un relat que és del mes passat...!!
    Jo, ja ho havia comentat en el mes passat.
    Salutacions.

  • El meu recel[Ofensiu]
    MariaM | 09-10-2021 | Valoració: 10

    Per qué em penso que l'Hortensia va aprendre més que d'afinació i sentiment.

    Per qué el meu recel? Tan bonic com és que siguin feliços.
    MariaM

  • Bona música[Ofensiu]
    kefas | 08-10-2021


    Amb les seves facultats, capaces d’acoblar-se a tota mena d’instruments, la Hortènsia tenia un futur prometedor. I tot i que la cobla, per això de la capacitat d’acoblar-se bé, hauria estat la seva organització musical més natural, es va decidir per una orquestra, on les facultats bocals i vocals podien tenir un recorregut més profitós.

    Gràcies per il·lustrar-nos amb una mostra dels camins possibles per eixir d’un mal moment. Ens en esperen molts i segurament la seva doctrina serà de molta ajuda.

  • Bona vesprada, SrGarcia. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 28-09-2021

    Hola, Sr. Garcia, gràcies per la teva opinió, molt encertada per cert, al meu relat "El flautista d'Hamelí Perseverant". M'alegro que t'hagi agradat.
    Salutacions.

  • segum sent amics[Ofensiu]
    Fidel Català | 27-09-2021

    Però passa que tinc dies millors, i dies no tan millors ;-)

    Siau bonet!

    I és cert, vos hauria d'anar així; vós.

    Quin mal cap!!*!!, que tens Fidel!!

  • Gràcies[Ofensiu]
    Fidel Català | 26-09-2021

    Gràcies per la vostra erudita visita al meu petit relat, sense ànims de voler arribar al seu nivell estilístic, està clar, el meu intent és més innocent i sense ànim de ser cap gran literat.
    Gràcies també per saber posar-me a lloc, amb els seus adjectius que puc entendre que van errats, ja que no em coneix i que potser s'ha deixat dur per alguna idea errònia sobre mi.
    Com no puc deixar de ser un corrector impenitent, m'agradaria comentar-li que en l’última frase i té escrit un mot que potser quedaria millor amb una altra paraula, sempre que cregui oportú ser corregit, o aconsellat.
    La frase:
    "Van ser molt feliços, especialment el Marcel·lí, que mai havia sospitat com n’eren d’importants l’afinació i el sentiment per a una bona interpretació."

    Aquest "especialment" es pot millorar amb un "sobretot", molt més literari i així eleva el nivell estilístic del seu treball, ja que utilitzar paraules acabades en ment, és sempre un recurs pobre, evidentment.

    Sobre qui és més pedant, potser n'hauríem de parlar en un altre ambient.
    Sigueu bonet! Adeu-siau!, company de relats, i una mica carallot també.

    (No acceptaré que vos ho sigui més que no pas jo)

  • Gràcies.[Ofensiu]
    SrGarcia | 25-09-2021

    Moltes gràcies a tots. Sí, s'ha de llegir entre línies.
    En primera lectura pot semblar un relat d'amor, solidaritat i ajut en moments difícils; certament ho és.
    Es veu que és un relat molt fos fosc i tèrbol de supervivència a qualsevol preu, d'engany i d'hipocresia.

    Molt agraït pels vostres comentaris.

  • Subtilesa[Ofensiu]
    Joan Colom | 22-09-2021

    Tanta subtilesa m'aclapara. Si el relat fos d'un altre el prendria com una asèptica crònica històrica, però sent de SrGarcia ha d'haver-hi marro. Fins i tot, provant de llegir entre línies, he fet cultureta: m'he assabentat que hi ha una polca mexicana que es diu "La Revolcada".
    Ara, seriosament: no sé com t'ho fas.

    Joan Colom

  • Molt bo![Ofensiu]
    Neus Marín Cupull | 22-09-2021 | Valoració: 10

    Hola, SrGarcia,
    Ara feia temps que no hi entrava. I de sobte, em trobo amb aquest relat .

    T'haig de dir que m'ha agradat molt , llegir entre línies , fer que la ment divulgui cap a on creiem que ha d'anar. Potser és el que sembla, potser no ho és, però tant se val!...
    Felicitats per aquest relat!,
    Fins aviat,
    Neus

  • llegir entre línies[Ofensiu]
    Atlantis | 17-09-2021

    Un relat com tots els teus clar i ben explicat, situat en un moment històric i en un fet lluny del què passa ara, però per això mateix m'agrada.

    Cal llegir entre línies?

    Contenta de poder llegir-te i comentar-te.

  • Credulitat interessada[Ofensiu]
    aleshores | 17-09-2021

    Ens creiiem allò que ens volem creure i ens convencem tot sols.
    Aquest estil indirecte i irònic en el qual la realitat va sorgint per si sola, et surt molt bé.

  • Bona vesprada SrGarcia[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 16-09-2021

    Hola, gràcies per la teva visita i el teu amable comentari al meu poema, "Clarejar és sublim". Gràcies per donar-me la teva opinió.
    Saluts.

  • Molt feina hi havia de fer. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 16-09-2021


    A en Marcel·lí ja podia viure bé, que a més l'hortènsia treia més diners perquè visqués el millor possible. Ho tenia tot, l'amor d'ella i la refinació.
    Molt bon relat, SrGarcia.

Valoració mitja: 10