Ai! La pols de l'era!

Un relat de: Prou bé
Farta està de sentir la mare i, ara, només li faltava l'àvia amb la mateixa cançó: nena aquest noi no et convé!
I aquest noi que diuen que no li convé li agrada d'allò més.
El va conèixer, per casualitat, a les festes del poble del costat. Hi va anar amb dues amigues i la seva cosina, la filla del germà del pare.
Totes quatre s'avenen molt i des de petites sempre van de tronc. La mateixa d'edat, la mateixa escola, la mateixa classe i la mateixa colla.
A mesura que han anat creixent els jocs infantils han deixat pas a altres entreteniments: cinema, passejades, tardes mirant botigues i revistes de moda i confidències moltes confidències. S'ho expliquen tot. Somnis i esperances de futur, disgustos i desenganys, penes i alegries omplen hores i hores de xerrameca assegudes al parc o tancades a una habitació mentre berenen. Riuen i ploren juntes. Algun cop, també es barallen i, espantades, fan les paus. S'inventen el futur que entreveuen ple de sorpreses i meravelles. Tan sols tenen setze anys i tota la vida al davant.
Però ara alguna cosa ha canviat. Una boirina, com una nosa ha aparegut i s'ha instal·lat al bell mig de l'amistat.
La causa és que ella s'ha enamorat, bojament, perdudament i no els ho ha explicat.
Fins que s'ha descobert tot. Han començat retrets, preguntes i consells de les amigues que no poden entendre el seu embolic amb un noi que és quinze anys més gran, i que… de què el coneixes? Saps d'on ve? I com és la seva vida? De què fa?
Encara que quan la veuen tan feliç, amb un punt d'enveja, li deixen anar: aquest noi no et convé!
Com si les haguessin sentit la mare i l'àvia han començat la mateixa cantarella i no pot aguantar-ho més.
Ho ha decidit que s'escaparan junts, sense mirar enrere marxaran ben lluny del poble tal com ho van fer els protagonistes d'una novel·la romàntica que havien llegit juntes i comentat enriolades.
Com cada nit, des de fa un temps, s'esquitlla per la porta de la cuina i s'arriba a l'era on l'espera el seu amant. Perquè això és el que són. Allò que havia començat amb quatre carícies i petonets ara ja són rebolcades damunt la palla.
Quan li fa la proposta, li arriba, com una fuetada, el desengany. Ell mai no ha tingut cap intenció d'anar més lluny d'aquelles trobades tan plaents.
De cop, s'alça i fuig embolcallada pel fum negre del dolor. Tremola i no és de fred. Entra a casa plorant on es topa amb l'àvia que, com cada vespre, la vetllava.
– Estimada d'on vens tan empolsimada? Que no has sentit a dir que qui no vulgui pols, no vagi a l'era? Apa!, vina aquí!
Amb una gran calidesa l'àvia abraça la neta i amb petons li eixuga les llàgrimes mentre la consola dient-li: – ja passarà, ja passarà aquesta pena! Veus com aquest noi no et convenia?
I somrient amb tendresa, li fa una picada d'ull.


Relat presentat al RepteClàssic DCCL "si no vols pols no vagis a l'era"0

Comentaris

  • Tots volen el mateix?[Ofensiu]
    Joan Colom | 12-08-2023

    No sé perquè sempre hem de ser els homes els pèrfids seductors, que només cerquem el plaer físic. He conegut dones madures que també ho tenen clar i que se'ls en fum les expectatives sentimentals que puguin despertar en els seus amants més joves. Potser és més una qüestió d'edat que de sexe.

  • Les grans experiències[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 10-08-2023 | Valoració: 10

    Aquestes són les grans experiències de la vida, les vivències que cal viure i gaudir i patir i plorar. Són aprenentatge, malgrat que la protagonista no ho vegi. L'aprenentatge de les experiències de l'àvia que, si parlés de les seves, al·lucinaríem! Una forta abraçada.

    Aleix

  • Força versemblant[Ofensiu]
    Isaac Manel | 25-06-2023

    Gràcies per llegir el meu relat “L’ajuda” i pel teu comentari.

    Aquest va ser el meu primer intent d’escriure un conte en català: el vaig escriure fa 13 anys i em va costar força. Malauradament, posar les meves idees sobre el paper encara és un procés molt lent per a mi.

    Volia fer que el ritme de la història agafés velocitat; des de molt lent al principi fins a molt ràpid al final; per reflectir com el narrador s’ofusca i sap que s’equivoca amb la seva decisió final, però igualment no pot evitar fer-ho.

    Per cert, el teu relat el trobo força versemblant i m’ha agradat, tot i que no dóna al lector cap sorpresa. Això sí, és molt tendre.

    Cordialment.

  • Agraïments [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 18-06-2023

    Hola, bona vesprada: Prou bé. Gràcies per la teua visita i el teu amable comentari al meu poema "Crear-te", M'alegre que t'haja agradat.
    Realment és un poema, que m'ha eixit molt bé i amb bona qualitat.
    Cordialment.
    PERLA DE VELLUT

  • Jovent[Ofensiu]
    Janes XVII | 18-06-2023

    El jovent de sempre ho sap tot i no escolta, aparentment, les veus de l'experiència. Però tot arriba, L'aprenentatge és dur i cruel a voltes.
    Quotidià encara avui. M'ha agradat l'aplicació textual de la dita.
    I per descomptat t'agraeixo moltíssim els teus comentaris Senyor Molta Sort!

  • Tendresa [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 13-06-2023 | Valoració: 10

    He llegit amb calma el Relat, tot assaborint la tendresa que expresa. Enhorabuena.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Salutacions.

  • De dites i refranys[Ofensiu]
    iong txon | 11-06-2023 | Valoració: 10

    ...n'hi ha un munt, en català i pel que tinc entès en gairebé tots els idiomes. Per ells mateixos donen peu a metàfores i simbolismes i de fet estan ben arrelats en la cultura on s'han estès. Del teu relat em crida l'atenció l'actitud respectuosa i pacient de l'àvia, que la vetllava feia dies. Ai! ...la saviesa dels ancians! ;-)

  • Primer desengany[Ofensiu]
    Montseblanc | 08-06-2023

    L'enamorament ens encega, no veiem la realitat. Com li ha passat a la teva protagonista, fins que el seu primer desengany li ha obert els ulls. M'ha encantat la frase: "...fuig embolcallada pel fum negre del dolor".

  • Viatge a l'adolescència[Ofensiu]
    Elisa Martínez i Alcaina | 06-06-2023 | Valoració: 10

    Un relat que m'ha fet retrotreure'm a l'adolescència, com una retrospecció a aquells anys. Malauradament, són coses que sovint passen i ho has sabut narrar a la perfecció.
    Moltes gràcies pel teu comentari a "El plat fred de la venjança". Tinc molt en compte les paraules que em dediqueu vosaltres, els relataires, i n'estic molt agraïda perquè m'heu suposat tot un estímul per continuar endavant amb aquesta grata feina d'escriure. Ha estat tot un plaer conèixer-vos virtualment.
    Salutacions!

  • Interesant [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 06-06-2023 | Valoració: 10

    Bona Història. Llegida vàries vegades. Enhorabona.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat. El Passat es una bona font informativa experimental.
    Salutacions.

  • Les àvies són sàvies. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 01-06-2023 | Valoració: 10

    Un relat que sembla real. Per a mi, em diu molt bé, el refrany que fas de títol és molt adient a tot el relat. Molt bé detallat La neta resta molt contenta.
    Enhorabona: Prou bé.
    Cordialment
    PERLA DE VELLUT

  • Bonica i clara descripció [Ofensiu]

    Caram, que bonic!. M'agrada la descripció i sobretot m'agrada que és molt realista. I la imatge de la padrina vella és genial .

    Moltes gràcies pel comentari fet.

    Salut!

  • INTERESSANT[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 30-05-2023 | Valoració: 10

    Molt bona història. Enhorabona.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Salutacions,

  • molt bonic el teu relat.[Ofensiu]
    Noia Targarina | 29-05-2023 | Valoració: 10

    Bona vesprada prou bé,

    Un relats molt bonic i molt interesant.

    Espero el teu pròxim relat per continuar llegint-te.

    Una abraçada

    Noia Targarina

  • Åvies.[Ofensiu]

    Tinc curiositat per saber què vol dir "van de tronc i en quin context s'empra"? Un relat que llisca com la seda, amb un rerefons moralitzant. Les àvies, sovint, són més efectives que les mares per a resoldre o apaivagar situacions com les que magistralment ens has presentat. Nil.

  • l'àvia[Ofensiu]
    Atlantis | 28-05-2023

    M'agrada la història i sobretot el paper de l'àvia que entén i consola (i sobretot no jutja) la decepció de l'adolescent.

  • Els consells.....[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 28-05-2023

    de la saviesa i la intuïció d'una àvia que en l'adolescència són gairebé impossibles d'escoltar. Una història ben habitual, sobretot en aquesta edat, que l'has sabut transmetre amb senzillesa i detalladament ben redactada.

    Molt cordialment.

    Rosa.

  • Homes ...[Ofensiu]
    llpages | 27-05-2023 | Valoració: 10

    Una manca flagrant de diàleg entre els amants, però la raó no fa gaire acte de presència quan el sexe senyoreja en una relació. Un excel·lent resum d'una situació que no serà la primera ni la darrera que s'esdevé. Una prosa fluïda que passa molt bé, sense complicacions però a la vegada detallista amb la situació. Enhorabona, Prou bé!

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Prou bé

Prou bé

137 Relats

1328 Comentaris

53343 Lectures

Valoració de l'autor: 9.91

Biografia:
Bilder hochladen




Vaig néixer fa un munt d'anys al cap i casal del meu país, al qual m'estimo. Molta sort. Vaig créixer en una família fantàstica. Molta sort. Vaig col·laborar a crear-ne una, fa un munt d'anys, que s'ha enriquit amb fills i néts. Molta sort. Vaig treballar, un munt d'anys, sempre en allò que m'agradava: la meva professió. Molta sort. I ara, a la recta final que espero sigui molt llarga, crec que segueixo tenint molta sort.


Email proube43@gmail.com