Glaçats

Un relat de: Aleix de Ferrater
La gent s’anava acostumant a la nova realitat, després d’onze anys de l’explosió de Fukushima i el gran canvi. Cada cop era més freqüent veure patinadors al port. En Lluís Prat n’era un d’ells, malgrat els quinze graus sota zero d’aquell dimarts.
I aquell matí, també hi va anar. Vivia molt a prop, al carrer Regomir. Eren tres quarts de vuit i després de mitja horeta d’exercici la gana començà a regirar-li els budells. Va decidir plegar.
Assegut a les escales de les antigues “golondrines” es tragué els patins. La neu cobria amb més de mig metre tota la part baixa de la ciutat. No es veia ningú. El vent li clavava agulles de gel a l’únic espai visible del cos, el nas. Va creuar el Passeig. Un taxi amb cadenes era l’únic vehicle que circulava. Malgrat tot, dalt del pilar, Cristòfor Colom aguantava orgullós la bandera olímpica.
En Lluís va girar a la dreta, pel carrer Josep Anselm Clavé i enfilà el de Regomir. El forn del vell Hakkim olorava de por, com sempre. L’ensaïmada de sobrassada era la seva gran predilecció.
-Bon dia Lluís. Què et poso, el de sempre?
-Sí. I un cafè amb llet ben calent si us plau. Avui sembla que el fred s’ha passat de rosca!
En Hakkim li serví l’esmorzar i li preguntà:
-Què, on aniràs avui, als salts o al descens?
-No ho sé encara. Quan arribi al diari ja m’ho diran.
En Lluís Prat era periodista. Treballava al diari “La platja” i encara no sabia on el destinarien aquell dimarts. El plat fort dels Jocs Olímpics d’hivern era el descens, per la pista de Sant Pere Màrtir, Ciutat Diagonal avall i arribada al pont d’Esplugues. L’altra opció era anar al Palau Nacional de Montjuïc. Els espectaculars salts per sobre la Font Màgica glaçada eren un esdeveniment que tardaria molts anys en esborrar-se de la retina dels barcelonins.
Mentre en Lluís es menjava l’ensaïmada li va sonar el Talk4 amb un missatge de la Glòria Martí. Deia: “Lluís, aquest guió és extraordinari. La pel•lícula serà tot un èxit.”

Comentaris

  • Has aconseguit...[Ofensiu]
    Joan Gausachs i Marí | 30-01-2014 | Valoració: 10

    Has aconseguit despistar-me. Quan ja començava a pensar en una glaciació, com deia fa molts anys el senyor Dalmau [Emili Fábregas], “a resulta ser”que es tracta d’un guió cinematogràfic, encara que bé podria ser un guió per a l’ARC.
    —Joan—

    Per a la gent jove: Dalmau i Vinyes eren, fa molts, molts anys, els presentadors de la Campanya Benèfica de Ràdio Nacional d’Espanya a Barcelona.

  • Aleix[Ofensiu]
    Gabriel M. | 16-01-2014 | Valoració: 10

    Temps sense passar per RC i gaudeixo de ple amb el teu relat i amb els escrits de tanta gent.
    Una forta abraçada, amic!

  • Moltes gràcies[Ofensiu]
    magda | 13-01-2014

    per passar-te pels meus contes, Aleix! Els teus comentaris són millors que els meus relats! M'agrada molt la teva imaginació i aquest últim conte és súper divertit.

  • Ens has ben fotut eh?[Ofensiu]
    Annalls | 29-12-2013

    Ja em veia aprenent a esquiar per venir a Barna, quan ohhhh !! Sí es un guió !!!

    Ben fet Aleix, participes en els relats de misteri del desembre suposo!

    Desitjo que estiguis passant unes bones festes i que tot vagi bé i millor ... eh , això del any nou i tot el rotllo em supera una mica !!

  • Mmmm......[Ofensiu]
    Bonhomia | 24-12-2013 | Valoració: 10

    M'he liat entre neus, glaçades i periodisme... fixa't tu fins on pot arribar la meva ingenuïtat: m'ho creía tot, amb certs dubtes... al final m'he aclarat. Bones festes, Aleix! : )


    Sergi

  • Uiii! Fa fred![Ofensiu]
    Materile | 23-12-2013 | Valoració: 10


    Uau, Aleix!! Un relat fantàstic d'aquells que et deixen ben mort... de fred!

    Jo no vull una Barcelona de neu, però tampoc la vull de foc. M'has ben enganyat, sort que he pogut arribar al final i he deixat els esquís aparcats per a un altre futur. M'ha agradat molt que només fos per a una pel·lícula.

    Ens has fet anar per allà on has volgut. Hem patinat mentalment. Un relat magnífic!

    Una abraçada,

    Materile

  • Felicitats[Ofensiu]
    Rafaelmolero | 22-12-2013 | Valoració: 10

    Molt complet el realt, m' ha impressionat enomement. Està molt bé. Bon Nada per a tu i els teus que ho passeu bé. Un gran salut de Rafael Molero

  • Molt bo Aleix![Ofensiu]
    Galzeran (homefosc) | 22-12-2013

    No ens queda gaire marge, després de Fukujima! De tota manera, espero que la teva visió futurista estigui errada i no ens veiem en aquest tràngol olímpic tan encertat i pletòric de bones intencions (sic).
    Una narració curta, interessant i divertida, espero, espero no haver de trobar-m'hi.

    Molta sort i bones festes, per a tu i el teus, ja que hi estem posats!

    Ferran

  • Una Barcelona futurista[Ofensiu]
    Llorenç Garcia | 21-12-2013 | Valoració: 10

    Collons! Un text que comença pintant un ambient tan fred que fins i tot se m'ha gelat la medul·la espinal, per esbrinar amb els ulls esbatanats que estem parlant de la mateixa Barcelona. El que m'ha inquietat ha sigut el final... Guió d'una pel·lícula. Eixa frase deixa obertes moltes interpretacions.

    Una abraçada pre-nadalenca!

  • Bones Festes[Ofensiu]
    Angelina Vilella Ros | 21-12-2013 | Valoració: 10

    Hola, Aleix, crec que tenim una visió molt semblant en les descripcions dels relats, sort que no és el mateix tema sinó pensaria... Je.je.
    Repeteixo BONES FESTES,

  • Ostres![Ofensiu]
    Josep Ventura | 21-12-2013 | Valoració: 10


    ja m’agrada el fred però ni de bon tros el del teu relat. Esperem que mai arribem a aquests extrems.
    Una abraçada i molt BONES FESTES
    J

  • Bon nadal Aleix i Olga[Ofensiu]
    joandemataro | 18-12-2013 | Valoració: 10

    una forta abraçada als dos
    records

    joan ;-)

  • Una història real[Ofensiu]
    allan lee | 17-12-2013

    que viu el prota dins de una d'inventada? Tot plegat la realitat-ficció? Una realitat dins d'una altra...? Tan nostra Barceona encara que sigui en la Gran glaciació, tan propera i visual...tens la virtut de situar-nos sobre un mapa i donar-li les voltes que et dóna la gana. Els detalls- les fonts, l'esmorzar, Ciutat Diagonal gebrada...- fan un relat ben construït i, a més, i com és habitual marca de la casa, d'una gran bellesa formal. Una abraçada- càlida- estimat Aleix.

    ( No sé què més significa Pinya de rosa, a part la novel.la. Ho saps tu...? m'encantaria saber-ho a mi també)

    a

  • Quin fred. [Ofensiu]
    Jon | 17-12-2013 | Valoració: 10

    Carai Aleix! Un altre relat ambientat en la nostra estimada ciutat de Barcelona. Els Jocs d’Hivern... ja és imaginatiu ja!!

    Una abraçada i molt bon Nadal per si no es dona la ocasió de desitjar-t’ho més endavant!

    Cesc (Eloi M.)

  • M'agrada!!![Ofensiu]
    Núria Niubó | 17-12-2013 | Valoració: 10

    Espectacular imatge, no sé si es pot dir futurista, doncs pel camí que anem...
    Com un Juli Verner ens regales la teva imaginació amb un relat que enganxa des de l'inici i ens deixes amb el desig de més.

    Molt Bones Festes per a l'Olga i per a tu.
    Una gran i càlida abraçada.
    Núria

  • Quina glaçada![Ofensiu]
    Encarna Romero | 16-12-2013 | Valoració: 9

    M'agradat molt aquesta glaçada. Una abraçada...

  • Patinadors al port![Ofensiu]
    E. VILADOMS | 16-12-2013

    No parlaven de l'escalfament global del planeta? Quina Barcelona tan glaçada que ens has descrit! Sort que en aquest futur proper que ens descrius encara hi ha ensaïmades de sobrassada i cafès amb llet ben calentons, sobreviurem!

  • Saps mostrar el que vols dir.[Ofensiu]
    Angelina Vilella Ros | 16-12-2013 | Valoració: 10

    Hola, Aleix, sabent que no és cert el que expliques t'haig de dir que fas viure el moment. Per gent de fora pot ser real. Felicitats i BONES FESTES.

  • Felicitats [Ofensiu]
    Olga Cervantes | 16-12-2013 | Valoració: 10

    Barcelona és la ciutat que estimo, sigui gris o blanca.
    Molts gla-ça-dets
    Pinya de rosa

  • a les alçades que estem...[Ofensiu]
    joandemataro | 16-12-2013 | Valoració: 10

    ja començo a pensar que aquest relat teu, benvolgut aleix, ja podria fins i tot ser probable en un futur no gaire llunyà . I mira que a mi m'agrada la neu, però la prefereixo a les muntanyes !! ;-)
    aprofito per desitjar-te un bon nadal i enviar-te abraçades per tu i la dona !
    joan

  • aaatxíss![Ofensiu]
    DomusSilvestre | 15-12-2013

    M'ha vingut fred i tot. Fantàstic relat, divertit, fàcil de llegir i engrescador el final! M'ha fet especial gràcia l'Hakkim i la seva ensaïmada, jo cada matí visc el mateix amb la Doha, la vaileta marroquina que em serveix la vianda amb certa enveja a la mirada. Doncs jo també aprofito l'avinentesa per desitjar-te un càlid Nadal, no fos cas que comenci enguany el fred post-nuclear...

  • Espero...[Ofensiu]
    AVERROIS | 15-12-2013 | Valoració: 10

    ...que sigui el guió d'una pe·licula. Potser per quan ens toquin les Olimpiades d'hivern o ens les deixin fer, ja hi haurà una glaciació d'un parell de nassos.
    La imaginación al poder!
    Una abraçada.

  • Sorprenent[Ofensiu]
    Naiade | 15-12-2013 | Valoració: 10

    Ja costa imaginar la nostre ciutat coberta de neu, però amb la teva habilitat creadora hi vas entrant, reconeixent carrers, i quan ja tens la imatge ben agafada... apa, aquest sorprenent final de pel•lícula. M’ha agradat molt.
    Una forta abraçada i Bon Nadal

  • Ben glaçada![Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 15-12-2013

    Així és com he quedat en llegir el desenllaç d'aquest microrelat que situes en un entorn molt proper a tots nosaltres. Molt ben portat, ambientat i, com sempre, molt ben escrit.
    Espero que tinguis un Nadal de pel·lícula, i a ser possible, amb una temperatura més suau...
    Una forta abraçada, company!

  • Interessant[Ofensiu]

    Proposes un futur on la neu i el gel són les principals protagonistes i on Barcelona s'ha quedat bona part d'ella ben glaçada. Fins aquí genial. Saps que m'ha sobrat? El final. Això que al final sigui una pel·lícula m'ha tret l'ambientació i m'ha deixat en ganes d'alguna cosa diferent. Al parlar d'un guió m'has desorientat una mica, no ho sé si el que pretenies era barrejar el teu futur imaginari amb la realitat, o és que hi havia un guió que havia escrit el protagonista en el futur que ens proposes? Em sembla que m'han faltat unes frases que l'acabin de completar. No ho sé si em comprens. Espero que la meva visió et sigui d'ajuda! Molt bona sort en la convocatòria.
    Edgar

  • el cànvi climàtic[Ofensiu]
    liudmila | 15-12-2013 | Valoració: 9

    Hola, Àleix!

    Me n'alegro molt a veure el teu comentàri.
    Moltes gràcies. I felicitats pel seu relat amb l'hinvern després d'accident a l'estació nuclear. Estarem comunicant per aquí i molts records a la seva dona.
    Una abraçada,
    Liudmila

Valoració mitja: 9.89

l´Autor

Foto de perfil de Aleix de Ferrater

Aleix de Ferrater

137 Relats

2638 Comentaris

191290 Lectures

Valoració de l'autor: 9.97

Biografia:
Nascut a Barcelona el 1959, sóc periodista, encara que actualment no l'exerceixo. Resideixo actualment a Ribes de Freser (Ripollès), caminant, llegint, escrivint, vivint.
Literàriament, he guanyat el Premi Sant Joan 1995, organitzat per l'ONCE de Catalunya, el Jo Escric 2007, el Roc Boronat 2007 i el Guillem Colom i Ferrà, Vall de Sóller 2015.
He publicat els llibres "Escoltant la sal" (Fundació Cabana, Jo Escric 2007), "Arrels d'escuma" (Editorial Omicron 2008), "Flaix que enlluerna" (Editorial Omicron 2010), "Absolutament d'ànim" (Documenta Balear, 2016), "L'excés" (Ediciones Oblicuas, 2019) i "L'edat blava" (Associació de Relataires en Català, 2023). .

Aiximateix, tinc relats i poemes en llibres editats conjuntament amb diversos autors i editats per l'Associació de Relataires en Català, com "Tensant el vers" (2011), "Temps era temps" (2012), "Llibertat" (2012), "Traços de desig" (2014), "Somnis tricentenaris" (2014), "Mitjans de transport" (2017) i "Virtuts" (2018).