El tió de l’avi Melcior

Un relat de: Joan Gausachs i Marí
En Melcior estava content. Havia trobat el que buscava per el seu nét. Va haver de regirar les golfes de dalt a baix, però ho aconseguí. Molt satisfet de la troballa, la desà dins d’una bossa i es dirigí a casa de la seva filla.

—Hola, Biel —digué l’avi Melcior així que el nét li obrí la porta.
—Hola, avi..., què portes en aquesta bossa?
—Et porto... però primer deixa’m passar...
—Biel, deixa entrar a l’avi. Passa, pare, passa...
—Gràcies, filla. Biel mira què et porto.

I en Melcior, parsimoniosament tragué de la bossa un tió. Un tió, tot s’ha de dir, bastant vell i atrotinat. Es notava que havia plogut, i molt, des que havia fet el seu primer servei.

—Però avi, aquest tió és molt vell!
—També ho és el teu avi... i no per això el llençarem, oi?
—L’any passat me’n vas portar un de molt nou.
—Sí Biel, tens raó, però aquest té una història al darrere.
—Quina història?
—La teva mare, ja la sap. Veritat, Antònia?
—Sí, pare, sí... ja la sé. Mentre la hi expliques vaig a continuar fent el dinar.
—Molt bé, noia, vés fent.
—Avi, avi, quina història m’has d’explicar?
—Veuràs, Biel... Jo devia ser un xic més petit que tu ho ets ara. Faltaven pocs dies per Nadal, i els pares em portaren al bosquet que hi havia al costat de casa... Ja saps quin vull dir, oi?
—Sí! Aquell que té una font que en diuen Font de la bona aigua i que resulta que no és portable.
—Potable, Biel, potable.
—Sí, avi, és que em costa molt dir aquesta paraula.
—Estàs ben situat, Biel. Ara continuo. Els pares m’acompanyaven per anar a buscar un tió, però es varen entretenir en agafar molsa per a fer el pessebre, i jo, com que m’avorria, vaig començar a jugar amb les pedres dels camins; a pujar i baixar dels marges; a empaitar papallones i llagostes i poc a poc em vaig distanciar fins que, de cop i volta em vaig adonar que m’havia perdut. Em vaig espantar molt i vaig començar a cridar els pares... Ells no em contestaven i em vaig posar a plorar.

Què et passa, Melcior, per què plores?

La veu era molt suau i tranquil•litzadora. Em vaig girar, però no vaig veure a ningú.

Melcior, no t’espantis: Mira a terra, a sota dels matolls que hi ha al costat del pi que tens a la teva esquerra. Ara surto.

I vaig veure, aquest tió, que sortia dels matolls somrient d’orella a orella. Entre sanglots li vaig preguntar.

I... i... tu qui ets?
—Sóc el tió Fructuós.
—I... i… com és que parles? Els tions no parlen...
—És veritat. Tots no parlem. És a dir només parlem quan creiem que és necessari. I aquesta vegada crec que feia falta que ho fes.
—És que... és que... m’he perdut.
—No pateixis Melcior. Jo t’acompanyaré a casa... no es gaire lluny d’aquí. Quan arribem al poble, tu m’agafes ben fort i em portes com si fos uns tros de llenya qualsevol.
—Per què? Si tu camines, per què no podem arribar caminant tots dos.
—No, Melcior, no
—em va dir fent-me una picada d’ull—, tu em pots veure caminar i parlar però els altres no poden fer-ho. No podem deixar-nos veure gaire. La nostra màgia és secreta. Ah! Una cosa... No diguis res a ningú del que ha passat. No et creurien pas.

Em va costar d’entendre-ho però no em va quedar més remei que acceptar-ho. Quan vàrem arribar a l’entrada del poble es parà en sec i no va voler caminar més, no volia que el veiessin i jo ja coneixia el camí. Llavors el vaig agafar en braços i em va tornar a picar l’ullet.

—Avi... ja s’ha acabat?
—Què més vols que t’expliqui? L’escalfada d’orelles que em van donar els pares?
—A tu també et renyaven, els teus pares?
—Sempre que calia. En aquella ocasió però, la mare va començar renyant-me i va acabar plorant.
—Per què?
—Perquè ella i el meu pare havien patit tant o més que jo mentre em creien perdut.

———o0o———


En Biel, no es va acabar de creure la història que li havia explicat l’avi, i això que la seva mare li va dir que a ella, quan era petita, també la hi havia explicat.

En Biel, a més a més, no estava gaire content de tenir aquell tió. Se’l veia molt vell i ja estava un xic esquerdat... i aquell ull aclucat tampoc no li agradava gens.

De cop i volta, en Biel s’acostà al tió, s’ajupí i tot fent-li llengotes li digué quasi mossegant les paraules:

—No m’he cregut res de res del que m’ha explicat l’avi.

El tió, parsimoniosament, obrí l’ull tancat i digué:

—I per què no t’ho creus, Biel?

... i tot seguit aclucà l’altre ull.




————
Començat el 14 d’abril del 2011
Abandonat uns quants dies
Acabat el 2 de maig del 2011
Revisat, màgicament, el mateix dia de l’acabament per PiCaPi
——————————



Comentaris

  • Els tions són personatges entranyables[Ofensiu]
    Mena Guiga | 01-03-2013

    I màgics i tradicionals i senzills.

    El del teu conte és un bon tio que ajuda i que no vol exposar-se a mostrar la seva veritat parlaire i caminaire (i ben fet, tu!).

    Trobo que el que passa (el nen es perd, troba el tió i de seguida l'ajuda) està bé, encisa als més menuts. No obstant ( i és una suggerència) una mica més d'acció hi donaria un toc més dinàmic i de més obrir ulls i parar l'orella (tot i que entenc que hi ha relats que són d'anar a dormir tranquils sense pors ni neguits d'aventures i que són font de relaxació, confiança i imaginació, com aquest).

    És interessant el relat dins del relat. Comences introduint una trobada familiar i hi afegeixes la història. Acaba amb una relació directa dels dos espais temporals: el tió pica l'ullet al nét com ho va fer a l'avi.

    He trobat dues coses:

    'I vaig veure, aquest tió,....-----crec que entre el subjecte i el predicat no hi tocaria coma i si ho llegeixes en veu alta veus el tall que es fa.
    'oer què....tots dos.'-----crec que és una pregunta que estaria millor acabar amb interrogant.

    I...una cosa: si els pares amb el nen van anar a buscar molsa estem parlant del desembre (congelat o no) i de l'hivern (més fred en aquella època, penso)...hi ha papallones i llagostes per empaitar? (és que m'ha sobtat, tot i que no vaig massa al bosc).

    Endavant, senyor Joan!

    Mena

  • Un conte encantador[Ofensiu]
    Shaudin Melgar-Foraster | 02-01-2012 | Valoració: 10

    M’ha agradat molt, Joan. És molt agradable de llegir per als grans –amb uns tocs d’humor molt divertits–, i té un estil que el fa molt entenedor per als més joves. El final l’he trobat magnífic!
    Bon Any Nou!

  • RECORDATORI[Ofensiu]
    nuriagau | 11-12-2011

    En aquesta ocasió no he vingut fins aquí per deixar-te cap comentari al relat, tan sols un recordatori. El proper 17 de desembre, a les 12 h, a l’Auditori Tecla Sala (Av. Josep Tarradellas 44 , L'Hospitalet de Llobregat) tindrà lloc la presentació del llibre Criatures Fantàstiques del que ets coautor amb aquest conte.

    Un cop finalitzada, alguns dels relataires, autors o no, infants o adults anirem plegats a un restaurant que tindrem obert únicament per a nosaltres. Serà un espai fantàstic perquè les criatures lletraferides puguem compartir un dinar plegats. Per poder gaudir d’aquesta oportunitat, cal que passis pel fòrum i facis la reserva deixant el teu missatge a l’enllaç que apareix a continuació, si és que no ho has fet ja.

    Per a les FÀNTÀSTIQUES CRIATURES que vulguin dinar plegades el dia de la presentació CRIATURES FANTÀSTIQUES

    Ah! Cal que especifiquis el segon plat (si ets adult) o el menú sencer (si ets una criatura fantàstica).

    Desitjaria que ens veiéssim dissabte vinent!

    Núria Gausachs

  • Màgia amb tió[Ofensiu]
    Materile | 09-12-2011 | Valoració: 10



    Felicitats, Joan!!!! Ets tan entranyable com la màgia dels teus contes. No et diré que saps escriure i fer que el lector quedi "enganxat" perquè ja ho saps, ni et diré com escrius perquè ja en tens prou mostres. Només et diré que m'ha agradat molt, molt!!!, això és personal i intransferible.

    Aquesta nit, serà, per a mi, màgica!!!

    Una abraçada,

    Materile

  • Enhorabona![Ofensiu]

    Enhorabona!

    Aquest relat, presentat al “Concurs ARC de Contes Infantils 2011. Criatures fantàstiques”, ha estat seleccionat per formar part del recull que l'Associació de Relataires en Català publicarà dins la Col•lecció Relataires (Editorial Meteora).

    En breu ens posarem en contacte amb tu via correu electrònic.

    Gràcies per la teva col•laboració,

    Junta de l'ARC

  • gràcies de nou joan...[Ofensiu]
    joandemataro | 25-05-2011 | Valoració: 10

    per tot, el teu contacte , la teva amable disposició, els teus comentaris... i per les boniques paraules que em dediques sobre el relat dedicat al follet del Joan G. pons.

    la veritat joan és que estic per RC però una mica més distanciat, ja saps que estava una mica descentrat últimament i després em penedeixo i ho passo malament, suposo que necessito un temps de recès, acabar d'aclarir-me i tornar amb un nou tarannà.
    He fet grans coneixences a RC i tu ets una d'elles, i és per vosaltres que segur que tard o d'hora hi tornaré
    de moment sempre que vulguis i per a qualsevol cosa que necessitis em trobaràs al meu mail i al meu blog
    una forta abraçada
    fins aviat
    joan

  • Molt bonic![Ofensiu]
    estepa3 | 24-05-2011 | Valoració: 10

    M'ha agradat molt la història que li ha explicat l'avi Melcior a en Biel. La màgia és important però només s'ha d'utilitzar en els moments més necessaris...
    Jo m'hagués cregut el conte... Llàstima que el Biel no ho fes.

    Resumint... M'ha encantat aquest relat i ha estat molt bonic! Felicitats!!

    estepa3

  • Suau i entranyable[Ofensiu]
    panxample | 20-05-2011 | Valoració: 10

    És fàcil imaginar-se l'historia que dolçament et fa reviure estampes que tots hem viscut - molt nostres - i que perduren en el temps.
    Un relat, on els personatges són visibles i creïbles. Propers, entranyables.
    Vaig seguin la màgia dels teus relats.
    avant

  • Una història molt bonica[Ofensiu]
    Frèdia | 18-05-2011

    Ets el rei dels diàlegs. Llisquen de meravella i ajuden que la història sigui molt entranyable. Ara me'n penedeixo d'haver llençat el tió de quan era petita. A casa el vam conservar molt de temps i la veritat és que no em va parlar mai, però sabia escoltar molt bé. Com trobem a faltar les coses que ens acompanyaven de petits! Almenys les trobo a faltar jo. Serà que em faig vella. Una història molt bonica, Joan. Felicitats!

  • Fantasia,[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 15-05-2011

    `màgia, tendresa i mestria és el que em suggereix aquest entranyable conte.
    A reveure, company de nanoreptes!

  • Un conte...[Ofensiu]
    AVERROIS | 14-05-2011 | Valoració: 10

    ...molt tendre i que el guardaré per explicar-lo als meus nets (quan els tingui) El tió és una de les coses que no s'hauria de desapareixer mai, és un lligam de la familia que en el món que estem vivim de la tecnologia és necessari. En fi he passat una estona molt agradable llegint-ho.
    Una abraçada.

  • Entranyable[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 11-05-2011

    Coincideixo amb molts dels comentaris, respecte a que m'ha semblat un relat molt entranyable, versemblant i amb uns tocs de màgia, imprescindibles en un bon conte. Amb la teva especialitat, els diàlegs, ens ensenyes un cop més la capacitat que tens per establir converses que ja des de l'inici semblen escenes d'una obra de teatre. Com et deia la nuriagau, amb la que també coincideixo en opinió (no la coneixeràs pas? ;-)), l'aclucada d'ull va més enllà de la complicitat amb les protagonistes, i arriba al lector que l'acull amb simpatia.

    T'aniré llegint`, perquè sé que vaig endarrerida, tant en lectures com en comentaris, i de ben segur que trobaré el moment per tornar a passar.

    Una abraçada, Joan!

  • Quants records...[Ofensiu]
    brins | 10-05-2011 | Valoració: 10

    Un conte molt bonic. La inspiració ha estat amb tu durant tota la narració.

    Quina relació tan fabulosa s'estableix entre els avis i els néts, oi? Es viuen moments d'intensa estimació que queden gravats al cor.

    La lectura d'aquest conte m'ha fet recordar algunes de les vivències que vaig poder gaudir al costat del meu avi Josep, una gran persona. Cada any, uns dies abans de Sta. Llúcia, anàvem a peu fins a la Font de Canyelles per buscar pel bosc un tronquet que pogués fer de tió, i molsa, branquetes de pi i galzeran per al pessebre, un enorme pessebre que era l'admiració de tots els meus amiguets. Quins moments tan entranyables...

    Pilar

  • També m’ha semblat veure...[Ofensiu]
    Naiade | 10-05-2011 | Valoració: 10


    ...el mateix que en Darkman, és que té tant d’Arnau aquest Biel... i de l’avi ja no diguem, pastat. M’agrada’t aquest conte tan entranyable on s’aprecia a més de l’esperit del Nadal, el bon ambient i relació familiar, tal i com penso que és la vostre. Imagino que aquest conte t’ha sortit sense dificultat. Tancant els ulls i deixant fluir el que bé podria haver sigut un dia a casa vostre.

    Una abraçada

  • Un bon conte nadalenc[Ofensiu]
    nuriagau | 09-05-2011

    En aquesta història, el protagonista central és un ésser màgic tradicional català. Has fet una bona tria si tenim en compte que el llibre amb els relats seleccionats es publicarà abans de les dates de Nadal


    Aquest tió tan atrotinat ha compartit els Nadals de dues generacions i ben aviat d’una tercera. De la mateixa manera que la història del passat que protagonitza.

    En aquesta ocasió, el lector gaudeix de l’escena en què explica aquesta anècdota al nét, però deixa clar que, anys enrere, ja la hi havia explicada a la filla.

    La picada d’ullet del tió té una doble finalitat: com una picada d’ullet al lector i com a desenllaç versemblant i màgic, alhora, de la història.

    Ens seguirem llegint,

    Núria

  • t'he imaginat[Ofensiu]
    Galzeran (homefosc) | 09-05-2011

    explicant el conte a l'Arnau, i ell fent de Biel a la perfecció.

    Un conte ben inspirat i ben nostrat.

    El tió és una criatura ben màgica i en aquest relat li has tret punta a gairebé tot el món fantàstic, amb el bosc, el nen perdut i la tornada a casa del minyó.

    Un conte que pel teu estil narratiu s'esdevé ja un clàssic.

    Ferran

  • Diàleg generacional[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 09-05-2011 | Valoració: 10

    Relat màgic Joan. M'ha encantat tant pel què dius com per com ho dius. Els diàlegs són fantàstics i donen una gran agilitat al relat. M'encanten. I les xerrameques d'avis i nets sempre em recorden les excursions que jo fèia amb el meu avi Pere i els contes que m'explicava. Els recordaré sempre. Llegir aquest relat m'ha deixat una estona de serenor. T'ho agraeixo molt. Una abraçada i fins aviat.

    Aleix

  • un conte encantador joan[Ofensiu]
    joandemataro | 09-05-2011 | Valoració: 10

    vas creant mica en mica una atmosfera fantàstica i tendra, deixant anar ente mig algunes bones reflexions sobre la vellesa i la relació entre pares, avis i fills. I el final és fantàstic.
    gràcies per comentar el meu relat
    una abraçada
    fins la propera
    joan

  • Conte entranyable[Ofensiu]
    Englantina | 08-05-2011 | Valoració: 10

    M'ha semblat un relat entranyable. Podia veure't a tu mateix, amb el teu nét al costat, badant, escoltant la teva història.
    Els tions son uns objectes curiosos. Treuen de nosaltres la part més infantil, tot i que ho fem a cop de bastó.
    El text és àgil, descrivint amb la major naturalitat una escena familiar, quotidiana i harmònica. I no hi ha res més familiar i afectuós que un avi explicant una història al seu nét.

  • Un relat simppàtic.[Ofensiu]
    Josoc | 08-05-2011

    Entre avis i néts i fins i tot entre gent gran i nens solen haver-hi connexions molt
    interessants. O és, potser, que tenim més temps de fixar-nos-hi que quan fent de pares estàvem més ocupats? Jo crec que val la pena valorar aquestes vivències generacionals.

  • Molt "xulu"[Ofensiu]
    uanra | 08-05-2011

    A mi també em passa com al Biel, no m'agraden les coses belles. Però, sí m'agraden els tions de Nadal.

    uanra

Valoració mitja: 10

l´Autor

Joan Gausachs i Marí

124 Relats

1298 Comentaris

182783 Lectures

Valoració de l'autor: 9.95

Biografia:
   Joan Gausachs i Marí (Horta, 15/01/1942) sóc com es pot veure, un autor jove.
   En el meus inicis vaig treballar les redaccions escolars que ens feien fer en els col·legis "San Joaquín", d'Horta, i "Condal", aquell que està al costat del Palau de la Música de Barcelona.
   Més endavant, vaig col·laborar en revistes particulars que no estaven a la venda, motiu pel qual les meves magnífiques creacions han passat desapercebudes.
   De totes maneres voldria [voldria, en condicional] donar grans —més aviat seran petites— obres a la posteritat, sempre que a aquesta no li molesti.

—oO·Oo—

   Vaig arribar a Relats en Català per mitjà d'en PEP HOMAR I GIOL, del qual sóc un fidel seguidor. Després casualment, un dia, en obrir la pàgina, vaig veure, en l'apartat "Relats a l'atzar", un que em va cridar l'atenció: La Lola de Can Gasparó. Lola i Can Gasparó són dos noms molt vinculats a la meva família. De Loles, n'hi ha moltes, però que, a més a més, siguin de Can Gasparó!... Hi vaig ficar el nas. Efectivament, es tractava de la meva tia-padrina Lola Gausachs i Torelló, i la narració era feta per una néta seva: EULÀLIA MOLINS I ARAGALL, filla d'una cosina-germana, meva, de tota la vida.
   Aquestes dues circumstàncies m'han animat a penjar alguna coseta. Ho sento, ho sento!
   Ara bé: no vull pas que, si els meus relats no agraden, en Pep i l'Eulàlia en paguin les conseqüències.