EL DINAR DE GERMANOR

Un relat de: Neus Marín Cupull
La mare tenia els nervis de punta. Tenia la responsabilitat de deixar ben alt el prestigi del cognom, com havia fet l’àvia, ara fa deu anys. Durant aquest temps la mare guardava la recepta familiar en un calaix tancat amb clau, sempre amb l’esperança que algun dia li tocaria la rifa. I aquest any, per fi, ha tingut sort.
Serà un gran honor cuinar pel poble. El dinar de germanor, un costum que es fa des que va acabar la guerra. Una família s’encarrega de portar la carn i les verdures i l’altra de cuinar-ho, tot mitjançant un sorteig amb el vistiplau del notari, després es para taula enmig de la plaça major i un jurat valora el plat, si hi ha consens, tens el privilegi de cuinar l’any vinent.
Per això, la tensió a casa estava justificada. Nena!, remena el brou amb cura, mentrestant, trucaré a Cal Ferrer a veure per què em porten el gènere amb comptagotes. Em va dir, mentre es netejava les mans sobre davantal i despenjava el telèfon. Vaig agafar el cullerot de fusta i vaig introduir-lo dins de l’olla. Necessitava les dues mans per remenar tot el contingut, no volia que les fulles de col s’enredessin amb el moll de l’os, mentre sentia a la mare cridar. Montserrat, jo no tinc res a veure amb això!, si no estàs conforme amb el sorteig, queixa’t a l’ajuntament, però m’has de portar el que em falta. Va penjar, va entrar a la cuina i amb una revolada em va agafar el cullerot, mentre remugava que no era culpa seva que la Montserrat hagués tingut bessonada.
No sé si les paraules de la mare van ser afectives o el xerif va fer bé la feina, però al cap de cinc minuts van trucar a la porta. Nena, ves i obre. Em va ordenar. Vaig obrir. Havien deixat un paquet de cel·lofana amb un home recaragolat completament nu a dins, de seguida, vaig reconèixer que era el bessó que faltava. Vaig arrossegar-lo cap a dins, mentre cridava. Mama!, ja ha arribat la carn que faltava! Perfecte, va dir la mare, ara només falta que em portin les patates.

Comentaris

  • Ostres![Ofensiu]
    Montseblanc | 18-02-2023

    Ostres, quin final! Mentre llegia el relat ja m'imaginava l'olla plena d'escudella bona, però quan he comprès de quina mena era la carn m'he quedat esglaiada. Bon relat!

  • COMUNICAT D'OLGA MOLERO [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 06-02-2023


    Estimada família, amb molta pena però també amb esperança i fe, que ens ha transmés Hugo Molero, en tot moment, vos transmet que ell ens ha deixat.
    També vos vull transmetre les seues paraules cada vegada que li deia que aquí la família d’Espanya estaven amb ell, que li acompanyem amb les nostres oracions i els nostres pensaments.
    Reseu tots per la seua ànima, que ell ja ens dona l’esperança de viure una altra vida en el cel.
    És important per a tots aquesta oració.
    Moltes gràcies a tots.

    Cordialment.
    PERLA DE VELLUT

  • Agraïments [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 01-02-2023


    Hola, bona vesprada Neus: Gràcies per la teua visita i el teu amable comentari, on em dius que el meu poema Pupil·la Coral·lina, és molt bo i gràcies també per la teua enhorabona.
    A poc a poc, ja aniràs fent més relats. Això esperem tots.
    Cordialment.
    PERLA DE VELLUT

  • Bona vesprada Neus: [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 23-01-2023

    Espere que tot et vaja. Hui me'n recordat de tu i et comente que aquest mes de gener del 2023, ja t'ha passat per alt el relat per a concursar en Relats en Català. Em sembla un poc estrany. No sé què t'haurà passat. Ja em diràs en la meua pàgina, quan pugues i tingues temps. Pots dir-me coses en el meu Gmail.
    Bona nit i cordialment una abraçada.
    PERLA DE VELLUT

  • Bon relat[Ofensiu]
    MariaM | 06-01-2023 | Valoració: 10

    Molt ben ambientat i un final inesperat, que costa de digerir!
    Bons dinars i Bones Festes.
    MariaM

  • Dinar de germanor o de germans?[Ofensiu]
    Solsona Bot | 22-12-2022

    En llegir el relat recordava els dinars de germanor dels petits pobles de Catalunya, i també l'olla grossa per santa Llúcia a Gelida. Al final ens dones la sorpresa acompanyada d'humor. Molt bon relat! He gaudit en llegir-lo. Felicitacions i sort!

  • UN IMPREVIST LLOABLE[Ofensiu]
    Bonhomia | 21-12-2022 | Valoració: 10

    Merci pel teu comentari, Neus.
    Un to ben dramàtic i molt ben trobat, el de tot el recorregut final del teu relat. L'inici no planteja gens el que passarà després, amb un molt bon to festiu. Per cert, artísticament, també té valor. I m'agrada molt com escrius. Felicitats. Molt bon Nadal.

  • Sinistre[Ofensiu]
    TerricheT | 19-12-2022

    Aquí ens parles de dues rifes, la de qui cuina i la del cuinat, que també li ha tocat la grossa!
    Enginyós i ben conduït el relat. En algun lloc he trobat que falta alguna paraula, però igual són coses meves. La història està molt ben portada, amagues els ingredients molt bé, i res et fa pensar quins són. I ja em diràs on fan això, per no atansar-me per aquestes dates.

  • Agraïments [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 19-12-2022

    Bona vesprada, Neus: Gràcies per la teua bona opinió sobre el meu darrer poema Ramells de flors. M'alegre que t'haja agradat.
    Cordialment.
    BON NADAL…!

  • Recepta familiar: [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 19-12-2022 | Valoració: 10

    Molt entretingut i amb un punt intrigant fis que esperaren que portaren la carn.
    Gràcies que van trobar la recepta, guardada.
    Una gran sorpresa, al final.
    Bona descripció del dinar. Que tingues sort, Neus.
    Ja en tinc un altre poema editat. Quan pugues ja em diràs coses.
    Cordialment.
    Bon Nadal, que falten sis dies.
    PERLA DE VELLUT

  • Blanc i negre[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 19-12-2022

    Començament senzill i típic de Nadal i una exel.lent descripció que condueix a un desenllaç sorprenent que gairebé fa por.

    Salutacions i sort.

    Rosa.

  • La germanor de la bessonada[Ofensiu]
    Prou bé | 19-12-2022

    Renoi! Quin microrelat més bo. Tots els ingredients.
    De les notes bucòliques a les d'humor negre més negre, tocades per una bona escriptura que et porta al final amb senzilla naturalitat.
    Sort
    Amb total cordialitat

  • Guisat.[Ofensiu]

    El relat comença com una escena típica de cuina de Nadal que m'ha fet recordar a quan ma mare feia aquest àpat nadalenc. Has aconseguit atreure'ls l'atenció tota l'estona, fins i tot he flairat el guisat....Però el final ha estat com una sotragada de la qual m'estic encara recuperant! Que fòra d'aquest relat sense aquest magnífic final?Enhorabona Neus, ah!,i bon Nadal.

  • SOSTENIBILITAT[Ofensiu]
    kefas | 18-12-2022


    M'ha agradat la proposta. Quan un sistema fa figa per excés de depredadors, la solució lògica és disminuir-ne el nombre. Si la disminució s'efectua tirant a l'olla la meitat dels depredadors, a la disminució de la demanda s'hi acompanya un augment de l'oferta en forma d'aprofitament proteínic integral. Efectivament, una gran sort pel planeta.

  • Relat rebut[Ofensiu]

    Relat rebut correctament. Entra a concurs.

    Gràcies per participar.

    Comissió XIII Concurs ARC de microrelats

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Neus Marín Cupull

Neus Marín Cupull

35 Relats

377 Comentaris

23481 Lectures

Valoració de l'autor: 9.90

Biografia:
Nascuda a Barcelona, un dia d'abril.

Ofici: Aprenent
Estudis: Formació continuada de l'aprenentatge.
Neguits: Tots i cap. Només vull deixar-me anar i sobretot no deixar d'aprendre mai
.