Pulchra anima ex pulchra labia

Un relat de: kefas

Si vols tastar l'ànima d'una persona, besa-la als llavis. Quan Proust va rebre aquesta revelació no tenia uns llavis a l'abast, només una magdalena. Se la va posar als llavis, la va tastar i les seves sensacions han perdurat entre tots els lectors que busquem, com ell, el temps perdut.

En Pau era un devot lector de Proust. També, de l'escultura d'Afrodita, al museu on treballava. Des de la seva insignificança admirava aquell cos bell sobre el qual flotava un rostre harmoniós i dolç que transmetia tota la placidesa del món. El cos d'una dona tranquil·la, serena i callada, com la lluna, enigmàtica, i en el que endevinava una personalitat coratjosa i apassionada.

Li agradava estar al seu costat. Cada dia buscava una estona per contemplar-la, parlar-li. "Què és l'amor?", li preguntava. "M'agradaria conèixer-te millor", li deia. També cada dia creixia la idea que li havia suggerit la lectura de Proust. I si la besava? Podria, amb el bes, arribar al fons de la seva ànima, tancada en la glamurosa presó de marbre?

Després de molts mesos de dubtes, es va decidir. Va aprofitar un cap de setmana en què estava sol al museu. Es va apropar a l'escultura amb una escaleta, s'hi va enfilar i posà les dues mans sobre les espatlles nues. Va acostar els seus llavis als de la deessa. Tremolava de por i emoció quan va besar-la. Esperava trobar-los freds. El va sorprendre la seva calidesa i la sorpresa es va convertir en estupefacció quan va notar que es movien i xiuxiuejaven: "Fa segles que esperava el moment en què algú assaborís la meva ànima"

Després de l'estada a l'hospital per tractar-lo de la fractura al cap, causada per la caiguda, va tornar al museu. L'escultura d'Afrodita estava tapada. Li varen dir que estudiaven com havia pogut aparèixer un somriure als llavis de marbre. Els de la seva estimada.

Comentaris

  • Fantàstic[Ofensiu]
    TerricheT | 03-02-2024

    Un relat fantàstic en la seva creació, i en el gènere, també.
    La gent del concurs t'hauran de posar com exemple de títols originals, això sí. I aquest el trobo genial, tot i que la llatinada potser no és gaire normativa, no sé pas que diria un filòleg de clàssiques!
    Realismes màgic? En català tenim pocs autors, ara mateix, que el conreen, un tal Jordi Massó, potser. Hauràs de fer un recull i portar-lo a "Temenos", segur que se'l miren!

    Enhorabona per la tria, i ja van dos, més enhorabones!

    Ferran

  • Absolutament...[Ofensiu]
    Iona | 03-02-2024

    ... genial

  • Boníssim [Ofensiu]
    Ginebreda | 31-01-2024 | Valoració: 10

    Un premi molt merescut.. Felicitats, company.

  • Enhorabona[Ofensiu]

    Benvolgut/Benvolguda participant:

    Enhorabona! El teu relat ha estat seleccionat pel jurat d’autors i d'autores de l'Associació de Relataires en Català, com a finalista del XIV Concurs ARC de Microrelats «Orígens/Arrels» i per formar part del volum recopilatori amb totes les obres finalistes.

    Com no és el primer relat finalista, aquest any, no cal que ens remetis un altre cop l'autorització.

    Cordialment,
    Comissió XIV Concurs ARC de microrelats


  • Bon relat[Ofensiu]
    Naiade | 26-01-2024 | Valoració: 10

    Un relat magnífic, m'ha entusiasmat el tema que el trobo molt adient al que demana el concurs. Tens molta imaginació i saps descriure molt bé
    Et desitjo molta sort.

  • transmet emocions[Ofensiu]
    Solsona Bot | 12-01-2024

    Molt bon relat!! Quan acabo una lectura amb un somriure als llavis, sé que el relat no només està ben escrit, sinó que transmet emocions. Molt original! Felicitacions i sort!

  • el final[Ofensiu]
    Atlantis | 12-01-2024

    el trobo molt bo.

  • en la recerca del veritable amor [Ofensiu]
    Atlantis | 12-01-2024

    o bé de l'absoluta bellesa. Això m'ha fet pensar en llegir el teu relat. Idealitzat en una estàtua no pots estar de besar-la i de saber qui és o si et correspon.

    Conec l'anècdota de Proust i la magdalena, però a mi m'ha fet pensar més en la recerca del veritable amor, si existeix.

    M'ha agradat aquest relat, més que d'altres que escrius a vegades de ciència -ficció o truculents. Qüestió de gustos.

  • Maneres de consolar-se.[Ofensiu]
    Viking | 10-01-2024

    Prefereixo descobrir i provar l'ànima de la persona besant a qui estimo i no consolant-me degustant una magdalena o el fred marbre d'una estàtua.

  • Pigmalió i la granota.[Ofensiu]
    SrGarcia | 09-01-2024

    Home, un relat amb fantasia, romanticisme i una mica d'humor. Un relat que es pot seguir perfectament de començament a final sense haver-se de trencar el cap. Molt bona la fantasia de l'estàtua que pren vida, talment com si es tractés d'un conte amb una granota principesca gràcies al petó. Molt romàntic tot. El conte és ple de vells i prestigiosos temes literaris, no només de Proust i la magdalena, talment com un Pigmalió modern, en Pau és capaç de transmetre l'alè de la vida a una estàtua que no havia fet ell.

    Per cert, he buscat la llatinada del títol al Google i no em surt res, de fet el primer que em surt és el vostre relat. L'heu inventada vós aquesta frase?

  • Els camins del Senyor són infinits[Ofensiu]
    Joan Colom | 09-01-2024

    Els camins del Senyor són infinits. Mira per on, els dinou dies que ens has fer esperar per convocar el NanoRepte 1071 et seran parcialment condonats per aquest relat que presentes al Concurs ARC (tot i que, al meu parer, no supera la delicadesa dels quatre haikus encadenats del precedent, "Només veiem el que la llum ens permet veure") i del presentat al RepteClàssic DCCLXVII (que, en comptes d'"Anàlisi", crec que hauries d'haver titulat "Microrelat epistolar").

  • Gravetat...[Ofensiu]
    llpages | 09-01-2024 | Valoració: 10

    per la trompada i gravetat perquè les coses que pesen, com ara una estàtua, tendeixen a anar cap avall. La idea d'una atracció cap a una estàtua és original i l'accident que passa m'ha fet riure, kefas en estat pur. Enhorabona!

  • Agraïment [Ofensiu]
    Nua Dedins | 08-01-2024 | Valoració: 10

    "Si vols tastar l'ànima d'una persona, besa-la als llavis"! Genial el teu relat Kefas, m'ha agradat molt. Aprofito per donar-te també les gràcies pel teu comentari al relat 'La fàbrica dels somriures'! Moltíssimes gràcies. Ens seguim llegint i escrivint!

  • Singular[Ofensiu]
    marialluïsa | 08-01-2024 | Valoració: 10


    i romàntic aquesta topada entre l'home i una deessa atrapada en el marbre. Un bon plantejament i un vocabulari del tot escaient. Felicitats.

  • Excel·lent[Ofensiu]
    Ginebreda | 08-01-2024 | Valoració: 10

    Estimat Kefas,
    Preciós el relat i, tranquil, no et demandaré per plagi :-).. La teva Afrodita és de marbre amb ànima de dona i, la meva, de carn amb l'ànima de marbre, endurida pels desenganys. Amb la meravella que has escrit tens el podi assegurat. Felicitats, company i gràcies per les teves paraules al comentar el meu relat.

  • L'ànima[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 08-01-2024 | Valoració: 10

    Un relat molt original i encertat, ple de fantasia, emotivitat i tendresa.

    Excel.lent Kefas.

    Salutacions i sort.

    Rosa.

  • Relat rebut[Ofensiu]

    Relat rebut correctament. Entra a concurs.

    Recorda, ja no el pots esborrar!
    Qualsevol dubte contacta amb nosaltres en el nostre correu:
    concursos.arc@gmail.com

    Gràcies per participar.


    Comissió XIV Concurs ARC de microrelats

Valoració mitja: 10