Mig i mig

Un relat de: Unaquimera

El dibuix...
Photobucket
i el poema...

Cau rodolant
i s'allibera
la poma mig groga, mig verda,
de ser una més a la fruitera
que l'empresona
posant-li frontera.

Després s'enyora.
Se sent aventurera
la poma mig verda, mig groga,
al temps poruga i pionera;
tot i la por,
prova fortuna.

Una rosa l'observa.
Sensata o resignada,
deixa anar el seu darrer aroma
per acompanyar-li el futur incert
de ser com les demés,
però saber-se sola.

Es troba a mig camí
entre l'odissea i la mossegada
que li costarà la vida si se queda:
mig tremolosa, mig valenta,
se sent mig groga, mig verda,
mig covard, mig atrevida.

La flor l'enveja,
mig indiferent, mig delerosa,
mig feliç, mig entristida...

La poma, en realitat,
no va enlloc... però ho intenta!
La rosa, que ho sap, l'admira.


Unaquimera

Comentaris

  • Bonic poema![Ofensiu]
    free sound | 27-02-2011 | Valoració: 10

    Totes som pomes, mig verdes mig grogues,
    sense anar enlloc...però així és l'aventura de
    viure.
    Bonica metàfora de la vida!!!
    Una abraçada, mig groga, mig verda.

  • LA POR A LA LLIBERTAT[Ofensiu]
    aurora marco arbonés | 25-02-2011 | Valoració: 10


    Magnífic poema, mig valent mig temorós, com la poma que vol viure una aventura i té por de les conseqüències dels seus actes, però vol ser ella mateixa. No n’està segura. No ha madurat prou la idea, ha actuat per un impuls.
    Tot el poema és una al•legoria a l’ànsia de llibertat, al desig de seguir el propi camí en lloc de seguir els altres, a la temptació de provar el fruit prohibit, a la dualitat de sentiments oposats.
    Aquell que gosa sortir del cercle, en que ha estat posat, sap que deixa la seguretat del grup, que la soledat és la moneda que ha de pagar per a ser lliure. Els altres, els gregaris, envegen aquell que ha decidit anar a la seva i admiren el seu valor.
    Un cop comentat el tema, anem a la peça poètica: delicada, subtil, preciosa. Has aconseguit plasmar la dualitat de sentiments mitjançant aquest “mig...mig” tan suggeridor.

    Jo sé d’una xicota que val molt.

  • Josoc | 11-01-2011

    si que té un fons de semblança amb el meu de Seny i Rauxa. I és clar que m'ha agradat ja que respira un mateix aire quan al contingut. El teu amb la gràcia afegida d'un bonic dibuix. és que ho té tot!

  • gran metàfora[Ofensiu]
    joandemataro | 26-10-2010 | Valoració: 10

    que dóna molt per a la reflexió

    una abraçada Uq
    joan

  • Valentia[Ofensiu]
    brins | 18-07-2010 | Valoració: 10

    Els teus versos s'han alliberat de l'esperit com la poma, de la fruitera. Has aconseguit una gran fluïdesa de mots per expressar bellament el desig de llibertat i el temor davant d'allò que ens és desconegut. Felicitats!

    Una càlida abraçada, Maite,

    Pilar

  • He desitjat ser totes dues ![Ofensiu]
    Núria Niubó | 02-04-2009 | Valoració: 10

    Precioses similituds les de la poma i la rosa amb els caràcters de dues persones ben diferents , de la inseguretat i atreviment de la poma a la sensatesa i resignació de la rosa.
    Tot llegint el poema he admirat a totes dues, la complicitat entre elles és el símbol d'una autèntica amistat.
    " deixa anar el seu darrer aroma per acompanyar-li el futur incert" , aquest dos versos m'han arribat al cor.
    El desenllaç és realment cru, però alliçonador.
    Si la vida et presenta una oportunitat cal provar fortuna, l'experiència viscuda sempre quedarà.
    Tot recreant-me en la lectura he desitjat poder ser totes dues.
    Una abraçada de poma atrevida i plena d'admiració,

  • com sempre[Ofensiu]
    ESTEL | 23-02-2009 | Valoració: 10

    acompanyant al teus poemes aquesta musicalitat i color, i aroma i sabor.
    La poma té una finalitat a la vida, però per què fer el mateix camí que les altres, millor provar experiències noves, moments únics, que la fa viva mentre existeix. La rosa preciosa, sensata, observa i enveja, perquè a fi de comptes la fi és la mateixa per a totes dues.
    Viu la vida intensament, tot el que puguis, demà no sabrem que passarà.

    Una forta i tendra abraçada, i que les nostres vides estiguin tant plenes com els teus poemes

  • Una altre Joia.[Ofensiu]
    Naiade | 12-01-2009 | Valoració: 10

    Un poema que desprèn frescor. És desenrotlla com la vida mateixa, desprèn l'esperit que ens regeix a quasi tots. Em cau simpàtica aquesta poma entre groga i verda agosarada i temorosa a l'hora com qualsevol mortal. Interpreto la dualitat del ser, la poma és el cor dubitatiu que avança, s'atura, retrocedeix i es torna a avançar. La rosa és com el seny que ho observa, responsable, sabent el que s'ha de fer, però morint-se deganes d'emular la poma.

    Petons i abraçades encara d'aniversari

  • no tinc gaire temps per llegir...[Ofensiu]
    Fidel Català | 23-12-2008 | Valoració: 10

    per això em miro els últims comentats, i t'he de dir que sort que hi era aquest, és molt divertit, graciós, no sé, però el trobo de lo millor que he llegit aquests dies.
    Et felicito per la gràcia i frescor d'aquestes paraules tant ben trenades, me'l posaré al preferits.

    F.

  • Sencer i Sencer i mig[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 23-12-2008 | Valoració: 10

    Puc dir-te a !!!! e !!! oooooooo !!!.
    Dibuix i Relat un combinat de Nadal molt festiu.

  • Clar de lluna | 08-05-2008

    ...Bona metàfora, divertida sí, però amb un rerefons molt ben trobat que més d'un es pot sentir identificat ja sigui amb la rosa o amb la poma!

    Una abraçada!

  • J.Lluís Cusidó i Ciuraneta | 23-04-2008 | Valoració: 10

    Novament t'haig d'agrair el haver adjuntat el teu enllaç al comentari que vas fer-me del poema Rosa, així he pogut delectar-me novament amb la seva lectura. Dic novament ja que ja l'havia llegit quan el vares publicar tot i que estava segur de que l'havia comentat però per lo vist es va quedar al tinter... No ens podem fer grans creu-me, es un consell, no et facis gran, si mes no viu sempre la vida amb l'esperit jove
    En aquest poema relatant una bonica historia d'amistat has aconseguit plenament el propòsit d'embadalir al lector amb tant esplendorosa historia entre dos essers tant diferents; una poma de bonics colors sucosa i dolça; i la rosa reina de les flors bella esplendorosa, presumida i olorosa. Historia que s'intueix quelcom metafòrica però que alhora descriu amb destresa l'atractiva visió del dibuix.
    una abraçada
    Lluís


  • SweetInnocence | 02-03-2008 | Valoració: 10

    Una poma com les demes, mig groga, mig verda, i tanmateix diferent, que s´atreveix a intentar l´impossible, a anar més enllà de les seves limitacions.
    I una rosa que se la mira, i que, malgrat les diferències, és capaç d´entendre-la, i de regalar-li el seu aroma perquè l´acompanyi en aquest viatge solitari. M´ha encantat el poema, és una història molt bonica, i tan real...
    una abraçada,

    SweetInnocence

  • Quedo admirada...[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 03-02-2008 | Valoració: 10

    un cop més per la teva capacitat de descripció davant d'un dibuix, una pintura... Fer-ho, en sí ja em sembla magnífic, però afegir-hi a més un poema i que aquest sigui capaç de dibuixar una història tan profunda i bella, em força a tornar-me'l a mirar veient-lo ara amb els colors i les notes musicals que has elaborat. T'ho agraeixo, fas que pugui assaborir les formes d'una manera diferent, molt més rica.
    Una abraçada

  • un poema[Ofensiu]
    ANEROL | 30-01-2008 | Valoració: 10

    un ritme cantarí com les cançons de sempre, recordades per la memòtia popular. Preciós
    Gràcies pel teu comentari

  • Captivador poema...[Ofensiu]
    MarBlava | 29-01-2008 | Valoració: 10

    feia dies que no entrava a Rc i m'acabo de posar al dia del teus magnifics poemes tan visuals...

    Fas que qualsevol imatge es senti propera, que bategui al ritme de les teves paraules...
    Aquest poema de poma i rosa és fresc i ple d'imatges...la poma i la rosa tenen personalitat, vida pròpia, ben bé com la floreta del Petit Princep
    Gràcies a tu tots volem ser popma per provar de canviar alguna cosa.

    Amb les teves paraules sempre tan ben trobades ens permetets entrar al teu món de poesia a on ets reina absoluta i nosaltres, subdits admirats, ens inclinem davant de la teva saviessa i inspiració.

    Una forta abraçada!

  • Endavant[Ofensiu]
    Valentí Valent | 29-01-2008 | Valoració: 10

    Tot i la por, l'hem d'intentar, tot i ser sols en el caminar que travessa les fronteres.
    Com la poma-la fuita és simbólica- aventurera, ens hem d'arriscar.
    Sempre endavant!

  • Un petit pas per la poma...[Ofensiu]
    Vicenç Ambrós i Besa | 28-01-2008 | Valoració: 10

    i un gran pas per les flors del gerro i les fruites de la fruitera! Com sembre, detallisme exhuberant de lírica, metàfores exquisites i amb la grata presentació d'un excel·lent dibuix (felicitats de debò, rnbonet!!!) que introdueix tot el text.

    Aquest mig i mig és, potser paradoxalment, una molt nítida imatge de l'equilibri. Per una banda, la poma que vol però no pot. Per l'altra, la rosa que potser voldria (no en va "admira" la poma) però que ni s'ho planteja. La idea de l'equilibri, doncs, plana des de la primera a l'última lletra. Ni tot cap a una banda ni tot cap a l'altra. Simplement, mig i mig.

    L'única observació que puc fer-te és que, si no vaig errat (que tot sovint hi vaig, no et pensis!), aroma és femení, i d'altra banda covard hauria de ser "covarda", segons el text (ja que és una qualitat de la poma, i la poma és un nom femení).

    Gràcies per tooots els teus comentaris i per deleitar-nos amb poemes tan bells com aquest mig i mig!!

    Amb una abraçada ben forta (i sí, almenys crec que podem donar per passada la primera pàgina del llibre ;-)

    Vicenç

  • El yin i el yang?[Ofensiu]
    Dolça Parvati | 28-01-2008

    Una bona metàfora per a una qüestió existencial: què volem ésser, roses o pomes? Probablement totes dues coses. Tots tenim una rosa i una poma a dins nostre. Per més amagada que de vegades hi siga la poma, sempre acaba trobant la manera d'escapar-se. Sortosament!
    T'ha quedat delicat com la rosa presonera i rodó com la poma fugissera.
    Un plaer, bonica!

  • x cert, [Ofensiu]
    ixnuir | 27-01-2008

    no vas a la trobada relataire???

    va, apunta-t'hi, tinc ganes de coneixer-te... xD

  • totes les pomes del món hem de seguir intentant...[Ofensiu]
    ixnuir | 27-01-2008 | Valoració: 10

    per molt que no sembli servir-nos de gaire cosa

    m'ha agradat molt la teva reflexió en forma de poema, però no tinc gaire temps per comentar-te (estic moolt atrafegat...)
    quan tingui més calma me'l rellegiré, perquè els teus poemes encisen tant com sempre...

    ixnuir

  • Cada vegada...[Ofensiu]
    rnbonet | 25-01-2008

    ...m'alegre més de la 'destinació' d'alguns dels meus dibuixets.
    I no saps el content que sent en notar que allò que 'crees' serveix perquè altra vegada, altre ho aprofite per crear de nou, treient-li profit, donant-li una visió altra vegada: nova, diferent o semblant.
    Xicona, a l'atac amb les flors, les pomes,-has notat quins dos símbols, no?- I amb l'amor a la mar! El 'Mare Nostrum' dels romans, que també és un poc -molt!!!- nostre.
    PS. He arreplegat tot el que calia. Gràcies!

  • Li desitjo[Ofensiu]
    Xocolatina | 25-01-2008 | Valoració: 10

    molta sort i bona fortuna a la poma, a qui entenc la mar de be, a mi tampoc m'agraden les mossegades, ja ho saps, hehe!
    Com dius, ella al menys ho intenta i s'arrisca!
    Una llepadeta valenta!

  • Quin gran joc[Ofensiu]
    escaldot | 24-01-2008 | Valoració: 10

    de deliciosos moviments deixes anar del teu precios relat- bodegó des d'on deixes escapar elements que a mi em semblen altament vius. Amb la clau de les paraules obres petites portes cap a la llibertat, cap a la solitud cap a la felicitat i la tristor i la sort......

    Per cert em fa gràcia i ara m'ha passat pel cap el verd i el groc de la teva poma, el groc i el cel verd de les fulles del meu llimoner i ja que aixó es una coincidència he de dir que de tan en tan , no sempre, una de les roses mes boniques o que mes m'agrada es la groga i si pot ser amb forces fulles carnoses i verdes ...es clar.

    Sortpren i em plau que els teus comentaris dels meus relats em semblen sovint un afegitó del que he deixat anar o que de vegades semblen volguer jugar...i aixó em diverteix i m'acarona.
    Gracies pels teus comentaris
    i una abraçada.

    Jordi ESCALDOT

  • Quin gran joc[Ofensiu]
    escaldot | 24-01-2008 | Valoració: 10

    de deliciosos moviments deixes anar del teu precios relat- bodegó des d'on deixes escapar elements que a mi em semblen altament vius. Amb la clau de les paraules obres petites portes cap a la llibertat, cap a la solitud cap a la felicitat i la tristor i la sort......

    Per cert em fa gràcia i ara m'ha passat pel cap el verd i el groc de la teva poma, el groc i el cel verd de les fulles del meu llimoner i ja que aixó es una coincidència he de dir que de tan en tan , no sempre, una de les roses mes boniques o que mes m'agrada es la groga i si pot ser amb forces fulles carnoses i verdes ...es clar.

    Sortpren i em plau que els teus comentaris dels meus relats em semblen sovint un afegitó del que he deixat anar o que de vegades semblen volguer jugar...i aixó em diverteix i m'acarona.
    Gracies pels teus comentaris
    i una abraçada.

    Jordi ESCALDOT

  • La poma i la por[Ofensiu]
    Kanoa | 24-01-2008 | Valoració: 10

    Me continuo passejant per Relatsencatala i torno a visitarte.
    Me puc identificar amb la poma per la por i per les ganes de sortir a veure el mon.
    Me recorda alguns moments meus, me fa pensar.

  • megane | 24-01-2008 | Valoració: 10

    la poma i la rosa. Entenc que passa i que senten.
    Jo també tinc por. Ho saps. Ho intento.
    M'hi fixo. Aprenc. Faig quan puc.
    Gràcies pel missatge. M'arriba.
    m

  • F. Arnau | 24-01-2008 | Valoració: 10

    Una magnífica simbiosi entre els teus versos i el dibuix del Ramon, com ja fereu amb aquells haikus de les barques.
    Crec que és un bon exemple del que poden fer amb els poemes els artistes de Premià de Dalt. Per cert, presentaràs algun poema no?
    Així ho espere.

    Una forta abraçada!
    ... I molts petons!

    FRANCESC

  • M'agrada[Ofensiu]
    Txell Pellicer | 24-01-2008 | Valoració: 10

    la poma, comprenc a la rosa, per què son mig i mig, com totes!
    Mig covardes, mig aventureres, mig sensates, mig atrevides, mig porugues, mig valentes, totes les persones necessitem sort a la vida!
    T'hi desitjo molta!
    Txell

  • Espectadora[Ofensiu]
    Aquarela | 23-01-2008 | Valoració: 10

    Encantada de presenciar aquesta odissea, tan ben descrita!
    M'he sentit una espectadora d'excepció!
    Quines pinzellades més encertades!

  • Espectadora[Ofensiu]
    Aquarela | 23-01-2008 | Valoració: 10

    Encantada de presenciar aquesta odissea, tan ben descrita!
    M'he sentit una espectadora d'excepció!
    Quines pinzellades més encertades!

  • La rosa se la mira[Ofensiu]
    jos monts | 23-01-2008 | Valoració: 8

    Hola Unaquimera.

    Ha d´acabar bé la poma! no et sembla?.
    Tots i tot estem subjectes a quelcom, predestinats a ser el que som o el que deixem de fer.
    Sempre hi ha qui s'allibera per causes fortuïtes, corrent la seva sort o infortuni.
    ...Tindrà sort la poma per ser mig atrevida?...al caure de la fruitera es donarà un cop, algú volent-se-la menjar, però no agradant-li per tenir una tara, la llençarà pel balco tot caient en un jardí on al cap de vuit mesos i per les seves llavors sortirà un pomer.
    Que més podia demanar la poma mig groga, mig verda.

  • indefinida | 23-01-2008 | Valoració: 10

    Tots tenim un xic de cada cosa l'important és saber treure la metitat adequada.

    El meu color preferit és el verd ;-)


    Petons.

  • Meitat i meitat[Ofensiu]
    Simon | 23-01-2008 | Valoració: 10

    Tots en tenim, de sentiments enfrontats. D'aquí la lluita!
    Però hem de continuar lluitant, provant fortuna.

    Bona idea tota sencera, SB

  • Aroma clàssic[Ofensiu]
    franz appa | 23-01-2008

    Desprèn aquest poema tan deliciós l'aroma de roses i pomes. Evoca els poemes de roses que, misteri d'aquesta flor tan lírica!, sempre tenen un aire familiar, una flaire reconeixible sigui quina sigui la mà del/de la poeta que l'ha traçat.
    Magnífic el diàleg entre poma i rosa, entre qui s'arrisca i qui es conforma des de la presó a seguir les passes del qui s'aventura més enllà.
    Magnífica la contraposició i magnífica la construcció.
    Una abraçada,
    franz

  • Sobre el dibuix de rnbonet.-[Ofensiu]
    Unaquimera | 22-01-2008

    Veig que no havia dit enlloc que el dibuix és obra de rnbonet. Ho faig constar ara, doncs, que més val tard que mai!
    Com d'altres vegades, el nostre particularrelataire rebolicat ens provoca les paraules: encara que les meves no vagin gaire enllà, ho intenten...

    aquí deixo una abraçada agraïda per al dibuixaire i una altra molt afectuosa per a cada persona que passi per aquí, ja sigui lector/a o comentarista,
    Unaquimera

Valoració mitja: 9.94

l´Autor

Foto de perfil de Unaquimera

Unaquimera

111 Relats

5300 Comentaris

584544 Lectures

Valoració de l'autor: 9.95

Biografia:
Vaig néixer un 8 de novembre fred (sóc escorpí i fredolica des de llavors!) en un lloc diferent d'on visc ara, però sempre he viscut a prop del mar. Penso que a la meva sang porto gotes d'aigua salada. I a la pell, alguna escata...

La mar de blau, per moments tan ombrosa;
la mar de verd, tan bella i perillosa;
la mar de gris, que es veu majestuosa;
la mar d'acer, tan entremaliosa...

El futuro es una acuarela y mi vida un lienzo que colorear...

La vida és bonica, però de vegades complicada.

Gracias a la vida que me ha dado tanto... Me ha dado la risa, y me ha dado el llanto: así yo distingo dicha de quebranto, los dos materiales que forman mi canto. Me ha dado la marcha de mis pies cansados: A quien quiera acompañarmela, por favor vayamos pasito a paso, si hemos de ir mejor de la mano...

He viscut un llarg viatge i encara em queda coratge per avançar... amb les cartes de la vida jugo la seva partida: no em rendiré! Un altre dia ha començat!

... no vale la pena andar por andar, es mejor caminar pa'ir creciendo: volveré a contarte que he soñado colores nuevos y dias claros.

I per uns breus moment una estona de cel, ja no importa el demés, una estona de cel i per un instant tot s'haurà aturat.

Me niego a vivir esclava de mis heridas.

Hi ha dies en què, entre la gent i els crits, sense motiu i estúpidament, crec que sóc feliç. Tinc ganes de cantar i cridar, de saltar i de riure sense cap perquè... Vull estar contenta! Per això m'enfronto al cada dia, sense motius i estúpidament, amb un gran somrís!

Tu sonríe y verás como todo parece que brilla! Los ratos oscuros se harán de colores mientras sobre alegría y no falten canciones. A poquito que sonrias llegará la alegría, de los ratos peores germinan los buenos: sonreir no se compra, no vale dinero. Ei! Sonríe!

Desitjo somriure sense crosses, sense pautes, sense haver de demanar permisos i poder parlar sense estrafer la veu, ... si no us sembla massa.
Duc llunes i cançons per arracades!
El vent, cruel i savi, s'enduu les cançons dels dies que deixo enrere. I per fi, trobo el descans en els somnis perduts i retrobats, en qualsevol revolt del camí que continua.

Per contactar: unaquimera@hotmail.com

Si desitges deixar un comentari, ENDAVANT!
Estaré encantada de llegir-ho i saber de tu: la teva opinió, les sensacions que t'ha provocat un relat, qualsevol aspecte que facis constar, el suggeriment que et sembli més oportú fer serà ben rebut i RESPONDRÉ A TOTHOM més aviat o més tard!

Sóc en aquest web per aprendre, experimentar amb noves propostes, col•laborar amb altres autors i participar en qualsevol fet que ajudi a mantenir viu RC, l'espai que compartim i del qual en gaudeixo:

- Concurs de Microrelats de l'ARC: Secrets. Participant amb relats seleccionats: Dins i fora i Filla.

- Concurs ARC de Poesia Social 2011: Vaig participar amb Ara no sé, publicat al llibre col.lectiu "Tensant el vers".

- Projecte Barcelona, t'estimo: Relataire participant el 2008 i 2011 amb COR A COR, PAS A PAS.

- Gimcana Virtual Literària ARC 2010: participant i Guanyadora! No va ser fàcil, però ja que sap que som una colla de "bojos per les lletres" ;-))

- Poemes il•lustrats: Vaig participar en el concurs, on van seleccionar Enfiladisses.

- Poesia eròtica: Ho vaig intentar i ara alguns dels meus versos són al llibre "Erotisme som tu i jo": AMB, Joguines de dona, SENSE, Xàfec.

- Microrelats: Vaig respondre a la convocatòria, trobant-me entre els autors del volum "10x10 Microrelats" amb Condemnats veïns! (Culpa).

- Reptes del fòrum:
* Repte en prosa, el "clàssic" : He participat com a reptaire i jutgessa.
* Conte, un repte llarg: He participat com a contaire i jutgessa.
* Nanorepte: Nanoreptaire en pràctiques.
* MiniRepte: He participat com a minireptaire i organitzadora.
* Repte Poètic-Visual: He participat com a poetaire i organitzadora.
* MeloRepte: He participat meloreptant i proposant melodia.

- Propostes del Fòrum:
* Taller literari: Relataire participant. Va estar bé mentre va durar... http://es.geocities.com/tallerrelats.
* Interrelat: Relataire participant. Intent de novel.la col.lectiva... http://es.geocities.com/qwark79/principal

- Celebracions col.lectives a RC:
R en Cadena
Els senyors Angel Negre i Gerard Vila Nebot em van encadenar i jo he passat la cadena a: Alícia Gataxica, buscador, estrangera i mjesus.

* 5è ANIVERSARI d'RC!
Vam celebrar-ho a la nostra "enganxosa" manera...
Photobucket