La princesa de jade

Un relat de: Unaquimera
Aquesta obra de Coia Valls ha rebut el Premi Néstor Luján 2010 de Novel•la Històrica.
l’ha guanyat per mèrits propis: totes les crítiques hi coincideixen.

Molt ben situada dins una època força llunyana, ens l’apropa de forma eficaç. L’acció comença en l’any 551 després de Crist, quan l’emperador Justinià, per desig exprés d’una Teodora que sent apropar-se la mort i anhela un tipus determinat d’immortalitat, organitza una expedició a la Xina per descobrir el secret més ben guardat de l’Orient i obtenir un botí preuat.
Transcorre majorment en entorns exòtics, i a força de detalls reveladors i significatius, gens sobrers i ben distribuïts, permet imaginar-los amb tots els sentits.
Al mateix temps, enriqueix a qui la segueix amb coneixements curiosos: Tot llegint, hom s’assabenta sense esforç del turbulent passat de l’emperadriu bizantina, de les característiques dels camells bactrians o la utilitat dels cormorans, de la profunditat de les vivendes subterrànies a la Capadòcia, l’existència d’antics països oblidats com la Sogdiana i de la bellesa del Suiseki ( les pedres-paisatge ), de les tradicions dels monjos nestorians i dels secrets confiats mitjançant el llenguatge femení del “nu shu”, incomprensible per als homes…
El major encert de l’autora és el d’estar molt ben documentada i assortida d’informació, i evitar l’error d’encabir dins el text totes les dades que posseeix: ben al contrari, les fa servir amb prudència, sense afeixugar ningú. L’obra no defrauda a cap lector interessat per la Història, però tampoc aclapara a qui no té especial interès en Ella amb informació supèrflua.
No se la pot considerar, però, només una novel•la històrica, malgrat ho és, i bona.

També és, evidentment, una novel•la de viatges, ja que narra un periple fascinant a través d’uns panorames subjugadors. El viatge, però, no consisteix tan sols en recórrer una distància: és entès com una metàfora de vida; el camí, com un mestre.
El recull de paisatges conté belles descripcions que destaquen amb relleus propis, colors matisats, textures detallades, profunditat i encant… algunes d’aquestes descripcions resulten acollidores, carregades de frescor o calidesa, altres feréstegues, vessant duresa i aspror, però totes són plenes d’atractiu i de màgia.
L’exquisida prosa poètica, emprada amb mesura i oportunitat, les dota de relleu.
És un llibre d’aventures, en el sentit clàssic del terme, ja que els seus protagonistes corren diferents tipus de vicissituds; però no es limita a narrar objectivament les seves peripècies, cosa que fa, per cert, amb fluïdesa: hi ha un vessant filosòfic i de reflexió per a qui vulgui aprofundir.

I és una novel•la de personatges, sense ser estrictament biogràfica.
Un dels principals és el mateix paisatge, que serveix de fil conductor i d’escenari natural privilegiat per als drames humans. Tant els protagonistes com els secundaris, els reals i els imaginats per l’autora, evolucionen davant els ulls del lector, que a poc que sigui perspicaç, arriba a sentir-se un espectador privilegiat. I empaiten els seus somnis… Tots ( homes i dones, pares o fills, joves i adults, deixebles o mestres, emperadors, artesans, nòmades, soldats, savis, bojos, princeses, tirans, prostitutes, monjos, amants…) juguen el seu paper en una obra coral.
Ben construïda, aquesta novel•la històrica, de viatges, aventures, amor i aprenentatge, conté, doncs, capítols que descriuen paisatges exòtics i altres que mostren paisatges interiors, parlen de proeses individuals i col•lectives, de diferents amors, d’atracció física, de sexe i d’amistat, de drames personals i universals, d’incidents predictibles i altres imprevisibles, mostra les contradiccions humanes i els possibles pactes a establir entre la realitat i el desig, deixa anar sentències d’aquelles que truquen al cor i el desvetllen…

En resum: És una obra de ficció ( malgrat el rerefons és real i els seus personatges històrics són coneguts ) versemblant, interessant i equilibrada, la lectura de la qual entreté, ensenya i encisa.

Comentaris

  • Bona descripció[Ofensiu]
    Naiade | 02-11-2011 | Valoració: 10

    Una novel•la que vaig llegir fa uns mesos i a traves de la teva ressenya he rememorat de nou. Una meravellós viatge a traves de l’historia, escrita amb una delicada prosa que et fa lliscar sobre el paisatge i els personatges deixant un agradable sensació.
    Una forta abraçada

  • consells per carta[Ofensiu]
    Onofre | 14-10-2011

    Pel comentari que fas a la teva biografia sobre el "futur.. la vida és bonica però de vegades complicada", he preparat una versió meva de traducció de la Carta a Meneceo d'Epicuri.



  • Agraïment per triplicat a aiguasalada:[Ofensiu]
    Unaquimera | 14-10-2011

    Gràcies, aiguasalada, per seguir-me en aquest viatge... tantes, com per guiar-me i acompanyar-me en d’altres.
    Gràcies per deixar els teus mots en el comentari, malgrat el temps sense mots teus en aquest espai comú.
    I gràcies per la teva abraçada, tan salada i tan nostra, que em fa més present el mar que compartim.

    Una abraçada plena de sol de tardor,
    Unaquimera

  • Una crònica engrescadora[Ofensiu]
    aiguasalada | 12-10-2011 | Valoració: 10

    Acabo de llegir La princesa de Jade arrel d'haver-ho fet amb la teva crònica i la veritat és que he gaudit d'un viatge complet: tant geogràfic com històric, fins al punt que les dues darreres parts se m'han fet curtes... volia saber-ne més de tot.
    Una novela per deixar volar la imaginació i els somnis de cadascun dels lectors.
    Gràcies per inicitar-me a la seva descoberta.
    Una abraçada carregada d'aigua del nostre mar.

  • Shaudin Melgar-Foraster | 10-10-2011 | Valoració: 10

    El vaig llegir fa mesos. El que em va impressionar més va ser la prosa encisadora de la Coia. Només per gaudir de la seva prosa ja val la pena llegir la noveŀla.
    Molt bona ressenya!

  • Comentari comentant el comentari[Ofensiu]
    Onofre | 08-10-2011 | Valoració: 10

    Es tractava d'una cita de R. Llull:
    "La ymaginativa és mellor com ymagena alcuna figura vera que no és com ymagena chimera qui és vana figura".

    :))

  • Comentari del comentari.[Ofensiu]
    Marc Burriel Allo | 06-10-2011

    Déu vos guard, Uq

    Bé, no estic il.lustrat en història..de fet, és una assignatura que sempre em quedava per Setembre quan estudiava (això mateix...quan estudiava) :)).

    A jutjar per la descripció i anàlisi duta a terme, sembla una novel.la interessant...

    De fet, llegint el text, ja he après alguna cosa que no sabia i este siempre es bien :)

    I com no, al teu alt nivell habitual ...

    Canvi i fora.


    Sussu.

  • ai, ai, ai aquest cap meu: m'he oblidat de dir-te que poso el llibre a la cua dels llibres que tinc pendent de llegir.

  • recordo que temps vaig llegir una petita notícia al diari on es deia que havia mort l'última dona de la Xina que parlava un llenguatge secret, llenguatge que només parlaven les dones. Si n'hi ha de coses interessants que no sabem!

  • Gràcies...[Ofensiu]
    Jaume VINAIXA SOLÁ | 17-08-2011 | Valoració: 10

    ...per un text que em porta, inevitablement, a voler llegir la novel.la. A més a més d´un resum -o presentació- impecable, considero un acte de generositat per part teva, que ens facis partíceps de les lectures que t´han agradat.
    Una abraçada estiuenca
    Jaume

  • Premi Arc Catarsi[Ofensiu]
    Alícia Gataxica | 14-08-2011

    Us convidem a participar en el concurs de relats de terror, fantasia i ciència ficció de l'Associació Arc. El tema del mes d'aogst és l'escalfament global.

    http://associaciorelataires.com/2011/02/18/noves-bases-del-concurs-arc-catarsi-2011-relats-de-ciencia-ficcio-fantasia-i-terror-valides-a-partir-de-marc-de-2011-inclos/

  • A bona obra, bona presentació![Ofensiu]
    Núria Niubó | 05-08-2011 | Valoració: 10

    Holaaaaaa Maite! M'alegra trobar-te per aquí, imagino que estàs gaudint de l'estiu.

    M'agrada aquest relat perquè donaràs a conèixer la novel•la a molts lectors i de ben segur
    que amb aquesta magnífica presentació s'engrescaran a llegir-la.

    Jo puc dir que a mi em va enganxar des del principi a final. No cal afegir-hi res més.

    Molt bon estiu i una abraçada ben fresca
    Núria


  • Resposta a Aleix Ferrater i proposta per a qui vulgui “sentir” alguns fragments de “La princesa de jade” en veu de la seva autora:[Ofensiu]
    Unaquimera | 05-08-2011

    M’alegra molt que t’hagi agradat la ressenya, Aleix! A veure si hi ha sort i pots llegir la novel.la, que et recomano de cor.

    De moment, per si vols fer boca, t’ofereixo la possibilitat de tastar algunes frases i sentir la veu de la Coia Valls, gravades en el trailer corresponent a l’obra, que trobaràs aquí ( si funciona l’enllaç, directament, i si no és així, copiant i enganxant l’adreça ): http://www.youtube.com/watch?v=4RCnMQqLubQ

    Envio abraçades de jade per a qui les desitgi,
    Uq

  • Resposta a David Gómez Simó i informació sobre altres obres de l'autora:[Ofensiu]
    Unaquimera | 05-08-2011

    Gràcies pel teu amable comentari, David.

    En efecte, la Coia Valls no para d’escriure, i després de La Princesa... ja ha publicat una altra novel.la, en aquest cas per al públic infantil, però molt grata per als adults: es tracta de L’Ombra dels oblidats ( no és una errada que Ombra aparegui amb maiúscula! ).
    Té preparada una altra juvenil que sortirà en breu, i està escrivint una nova obra per als adults...
    Crec com tu mateix, molt sincerament, que les properes creacions seran bones! Valdrà la pena anar-les descobrint...

    Aquí deixo un grapat de bones abraçades,
    Uq

  • El mes de febrer[Ofensiu]
    David Gómez Simó | 04-08-2011

    vaig tenir el plaer de presentar a la llibreria Al Vent (mentre encara existia) aquesta novel·la. Varem tenir la sort d'estar acompanyats de la seva autora, la Coia, i d'en Xulio, el seu marit i també escriptor.

    Tinc que estar d'acord amb tu. Tot i que en alguns moments trobo que la història pot-ser és massa lineal i que li manca algun punt més àlgid, reconec que la història va atrapar-me i em va conduir fins al final sense parar, amb ganes de saber com acabava tot.

    Estic segur que la Coia Valls ens donarà noves i millors sorpreses amb les seves properes novel·les.

  • Crítica que voldria[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 04-08-2011 | Valoració: 10

    Caram Maite, m'has sorprès i no alhora. Sabia de les teves qualitats de narradora i poetessa. Ara puc afegir també la de crítica literària. Has descrit amb coneixement i entrega la crítica del llibre, comentant amb riquesa les seves característiques principals. M'has fet venir ganes de llegir-lo! El compraré, el portaré a l'ONCE, a veure si me'l passen a llibre parlat i el puc llegir. Felicitats com a prologuista! Jo també vull un pròleg així d'algun llibre meu! Una forta abraçada.

    Aleix

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Unaquimera

Unaquimera

111 Relats

5300 Comentaris

584504 Lectures

Valoració de l'autor: 9.95

Biografia:
Vaig néixer un 8 de novembre fred (sóc escorpí i fredolica des de llavors!) en un lloc diferent d'on visc ara, però sempre he viscut a prop del mar. Penso que a la meva sang porto gotes d'aigua salada. I a la pell, alguna escata...

La mar de blau, per moments tan ombrosa;
la mar de verd, tan bella i perillosa;
la mar de gris, que es veu majestuosa;
la mar d'acer, tan entremaliosa...

El futuro es una acuarela y mi vida un lienzo que colorear...

La vida és bonica, però de vegades complicada.

Gracias a la vida que me ha dado tanto... Me ha dado la risa, y me ha dado el llanto: así yo distingo dicha de quebranto, los dos materiales que forman mi canto. Me ha dado la marcha de mis pies cansados: A quien quiera acompañarmela, por favor vayamos pasito a paso, si hemos de ir mejor de la mano...

He viscut un llarg viatge i encara em queda coratge per avançar... amb les cartes de la vida jugo la seva partida: no em rendiré! Un altre dia ha començat!

... no vale la pena andar por andar, es mejor caminar pa'ir creciendo: volveré a contarte que he soñado colores nuevos y dias claros.

I per uns breus moment una estona de cel, ja no importa el demés, una estona de cel i per un instant tot s'haurà aturat.

Me niego a vivir esclava de mis heridas.

Hi ha dies en què, entre la gent i els crits, sense motiu i estúpidament, crec que sóc feliç. Tinc ganes de cantar i cridar, de saltar i de riure sense cap perquè... Vull estar contenta! Per això m'enfronto al cada dia, sense motius i estúpidament, amb un gran somrís!

Tu sonríe y verás como todo parece que brilla! Los ratos oscuros se harán de colores mientras sobre alegría y no falten canciones. A poquito que sonrias llegará la alegría, de los ratos peores germinan los buenos: sonreir no se compra, no vale dinero. Ei! Sonríe!

Desitjo somriure sense crosses, sense pautes, sense haver de demanar permisos i poder parlar sense estrafer la veu, ... si no us sembla massa.
Duc llunes i cançons per arracades!
El vent, cruel i savi, s'enduu les cançons dels dies que deixo enrere. I per fi, trobo el descans en els somnis perduts i retrobats, en qualsevol revolt del camí que continua.

Per contactar: unaquimera@hotmail.com

Si desitges deixar un comentari, ENDAVANT!
Estaré encantada de llegir-ho i saber de tu: la teva opinió, les sensacions que t'ha provocat un relat, qualsevol aspecte que facis constar, el suggeriment que et sembli més oportú fer serà ben rebut i RESPONDRÉ A TOTHOM més aviat o més tard!

Sóc en aquest web per aprendre, experimentar amb noves propostes, col•laborar amb altres autors i participar en qualsevol fet que ajudi a mantenir viu RC, l'espai que compartim i del qual en gaudeixo:

- Concurs de Microrelats de l'ARC: Secrets. Participant amb relats seleccionats: Dins i fora i Filla.

- Concurs ARC de Poesia Social 2011: Vaig participar amb Ara no sé, publicat al llibre col.lectiu "Tensant el vers".

- Projecte Barcelona, t'estimo: Relataire participant el 2008 i 2011 amb COR A COR, PAS A PAS.

- Gimcana Virtual Literària ARC 2010: participant i Guanyadora! No va ser fàcil, però ja que sap que som una colla de "bojos per les lletres" ;-))

- Poemes il•lustrats: Vaig participar en el concurs, on van seleccionar Enfiladisses.

- Poesia eròtica: Ho vaig intentar i ara alguns dels meus versos són al llibre "Erotisme som tu i jo": AMB, Joguines de dona, SENSE, Xàfec.

- Microrelats: Vaig respondre a la convocatòria, trobant-me entre els autors del volum "10x10 Microrelats" amb Condemnats veïns! (Culpa).

- Reptes del fòrum:
* Repte en prosa, el "clàssic" : He participat com a reptaire i jutgessa.
* Conte, un repte llarg: He participat com a contaire i jutgessa.
* Nanorepte: Nanoreptaire en pràctiques.
* MiniRepte: He participat com a minireptaire i organitzadora.
* Repte Poètic-Visual: He participat com a poetaire i organitzadora.
* MeloRepte: He participat meloreptant i proposant melodia.

- Propostes del Fòrum:
* Taller literari: Relataire participant. Va estar bé mentre va durar... http://es.geocities.com/tallerrelats.
* Interrelat: Relataire participant. Intent de novel.la col.lectiva... http://es.geocities.com/qwark79/principal

- Celebracions col.lectives a RC:
R en Cadena
Els senyors Angel Negre i Gerard Vila Nebot em van encadenar i jo he passat la cadena a: Alícia Gataxica, buscador, estrangera i mjesus.

* 5è ANIVERSARI d'RC!
Vam celebrar-ho a la nostra "enganxosa" manera...
Photobucket