L'origen de l'estultícia

Un relat de: fesolmenut
La publicació havia estat polèmica des del primer moment, desafiava la veritat preestablerta als llibres sagrats, però recollia l’estudi minuciós de l’evolució de les espècies que havia començat a percebre en el viatge que havia fet amb el comandant Fitzroy, a bord del Beagle. No s’esperava, tot i això, que la reina Victòria, a casa ja li deien la senyora Brown, el reclamaria a Buckingham per —com deia la missiva— tenir un intercanvi constructiu d’opinions.

El van fer esperar a una sala de sostres alts, amb les parets plenes de retrats de la dinastia de la casa de Hannover i dels seus predecessors.

La reina va entrar per una doble porta després de l’anunci del secretari. Era petita, rabassuda i guardava aparentment, tota vestida de negra, el dol pel príncep Albert. L’acompanyava un senyor amb un fort accent escocès que de seguida li va allargar la mà a en Charles i es va presentar com John Brown.

Els dos homes es van esperar que la reina segués per ocupar el seu lloc. Va ser la monarca qui va començar la conversa amb les formalitats exigides pel protocol. La cordialitat inicial va semblar acabar-se quan, tensant les faccions, va etzibar:

—Així senyor Darwin, segons la seva teoria, som micos o àngels?

Ja havia sentit aquesta pregunta. L’havia respost per carta al ministre Disraeli i, de la mateixa manera, va contestar a la reina Victòria, que s’endormiscava mentre en Charles argumentava.

Quan va haver acabat es va fer el silenci. Semblava que la reina havia estat vençuda per la son i va ser el senyor Brown qui, amb un suau cop de colze, la va fer sortir de la letargia.

—Molt bé —va dir la reina mentre reprenia la compostura i empassava saliva— llavors què va ser primer, l’ou o la gallina?

En Charles es va quedar astorat.

—En això no hi havia pensat, majestat —va dir aixecant-se del sofà—. Deixeu-me que torni als meus estudis per tal de trobar-hi una resposta com més aviat millor.

I va marxar tan de pressa com va poder, jurant no tornar mai més a aquell cau d’estultícia.

Comentaris

  • L'hàbit no fa el monjo[Ofensiu]
    llpages | 24-01-2024 | Valoració: 10

    La reialesa, amb la seva política de casaments entre parents, ha empès la biologia, això és, l'herència genètica, cap a la descendència de persones amb habilitats diferents. La supèrbia dels monarques, sumat a l'estultícia, els converteix en espècimens particularment odiosos. El relat reflecteix a la perfecció aquest tret. Enhorabona, fesolmenut!

  • L'hàbit no fa el monjo[Ofensiu]
    llpages | 24-01-2024 | Valoració: 10

    La reialesa, amb la seva política de casaments entre parents, ha empès la biologia, això és, l'herència genètica, cap a la descendència de persones amb habilitats diferents. La supèrbia dels monarques, sumat a l'estultícia, els converteix en espècimens particularment odiosos. El relat reflecteix a la perfecció aquest tret. Enhorabona, fesolmenut!

  • L'hàbit no fa el monjo[Ofensiu]
    llpages | 24-01-2024 | Valoració: 10

    La reialesa, amb la seva política de casaments entre parents, ha empès la biologia, això és, l'herència genètica, cap a la descendència de persones amb habilitats diferents. La supèrbia dels monarques, sumat a l'estultícia, els converteix en espècimens particularment odiosos. El relat reflecteix a la perfecció aquest tret. Enhorabona, fesolmenut!

  • Felicitacions[Ofensiu]
    Solsona Bot | 08-12-2023

    Felicitacions per un bon relat, i també per haver quedat finalista. Els científics ho tenen difícil! Si la Reina ja no ho veia clar, ens podem imaginar que la gent del carrer encara menys.

  • La imaginació al poder[Ofensiu]
    Ginebreda | 02-12-2023 | Valoració: 10

    Felicitats pel relat i els personatges reals i reials, especialment els segons, tan gilipolles, que és la manera col.oquial d'anomenar els estults.:-)
    Molt bo.

  • Enhorabona...[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 01-12-2023

    per haver estat escollit com a finalista fesolmenut.

    Rosa.

  • Enhorabona[Ofensiu]

    Benvolgut/Benvolguda participant:

    Enhorabona! El teu relat ha estat seleccionat pel jurat d’autors i d'autores de l'Associació de Relataires en Català, com a finalista del XIV Concurs ARC de Microrelats «Orígens/Arrels» i per formar part del volum recopilatori amb totes les obres finalistes.
    És per això que, en haver quedat seleccionat/ada en la convocatòria, t’agrairíem que, tan aviat com et sigui possible, ens facis arribar l’autorització perquè el relat sigui inclòs en el recull, com bé s’indica a les bases del Concurs.
    Només cal que ens enviïs per correu electrònic a l'adreça: concursos.arc@gmail.com el TEXT AUTORITZACIÓ que adjuntem al final d’aquest missatge amb l’assumpte AUTORITZACIÓ PUBLICACIÓ RECULL ORÍGENS/ARRELS, tot fent un copiar i enganxar, i complimentant les dades personals que et demanem.

    Cordialment,
    Comissió XIV Concurs ARC de microrelats


    /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////




    TEXT AUTORITZACIÓ

    En/na .............................................................................................
    Nascut/da el ..../..../........ amb D.I.Número .........................................
    Amb domicili ........................................................ Codi Postal ...........
    Vila/Ciutat ......................................................................................
    Comarca ........................................................................ Altres dades postals ...........................................................................................
    Telèfon de contacte................................ altres tel..............................
    Nick al concurs o pseudònim relataire ..................................................
    AUTORITZO
    a l'Associació de Relataires en Català (ARC) a incloure el microrelat que du per títol ..............................................................................................., seleccionat del mes de .............................................., dins del subtema ................................................., del qual en soc autor/a, en el recull de microrelats «Orígens/arrels» que s’editarà a finals de 2024,
    on vull constar amb el nom d'autor/a .............................................. (en cas de no omplir aquest apartat s'entén que l'autor/a vol aparèixer en el recull amb el nick/pseudònim amb el qual ha participat en el concurs).
    Així mateix, també atorgo el meu consentiment per incloure qualsevol altre microrelat seleccionat al llarg de la present convocatòria i del qual jo en sigui l’autor/a i a difondre el seu contingut (en part o totalitat) pels mitjans habituals de l’ARC.

    Data ......................................................

  • La resposta era òbvia[Ofensiu]
    kefas | 30-11-2023


    Tan ella, la reina, com el senyor Brown tenien ous i sabut és que en cap llibre sagrat consta l'afirmació que els àngels en tinguin. Òbviament, som micos.

    En Darwin no ho va replicar perquè s'hi jugava el coll.

  • Lligams[Ofensiu]
    Elisa Martínez i Alcaina | 30-11-2023 | Valoració: 10

    Hola de nou, fesolmenut,

    Molt ben trobat, allò de relacionar la teoria de l'evolució contraposada a la creació amb l'eterna dicotomia de l'ou o la gallina, m'ha semblat genial, i a més el context històric en què ens introdueixes dona molta potència al relat; amb dues pinzellades ens fas una magnífica descripció de l'ambient i les circumstàncies en què es va desenvolupant la situació, tot fent que es potencien els efectes narratius de forma que el lector es pot fer una imatge mental de l'escena quasi-fílmica que ens descrius. Enhorabona!

    Per cert, aquest microrelat teu té certa intertextualitat amb el que presentaré per a desembre; ja el tinc escrit i ara, en llegir el teu, hi trobe paral·lelismes. Ja veuràs, i ja em diràs si ho veus així.

    P.D.: Supose que te'n hauràs adonat que ja no firme amb pseudònim ;)

  • Sorprenent [Ofensiu]
    marialluïsa | 22-11-2023


    és poc davant el plantejament del conte.
    Una vegada més es demostra, però, la ignorància sobre l'etern dilema. Si més no el teu protagonista se'n surt prou bé fugint per cames i amb un toc humorístic. Molt bona feina.

  • Reialesa no és sinònim de...[Ofensiu]
    Cesca | 21-11-2023 | Valoració: 10


    Ben fet, segons quins temes, i davant de segons qui, el més assenyat és fer-se l’orni i marxar. (ha, ha, ha)
    Bon conte!
    Un plaer!

  • Relat rebut[Ofensiu]

    Relat rebut correctament. Entra a concurs.

    Recorda, ja no el pots esborrar!
    Qualsevol dubte contacta amb nosaltres en el nostre correu:
    concursos.arc@gmail.com

    Gràcies per participar.


    Comissió XIV Concurs ARC de microrelats

Valoració mitja: 10