La màgia de l'abecedari

Un relat de: Nua Dedins
'S'estimen les ribes i els ponts són els petons'
Manuel Forcano


La pissarra era immensa. Un jardí molt gran on hi florien mots. Una finestra màgica on la mestra hi dibuixava sons amb guixos de colors. Ens va dibuixar les 5 vocals que es divertien en un parc. La 'i' s'enfilava a dalt d'un pi, la 'e' es tombava assedegada sota el regalim d'aquella font, la 'a' reposava damunt d'un banc de fusta mentre la 'o' i la 'u' es llançaven pel tobogan! Aquelles lletres eren d'allò més divertides.

Poc a poc, a mesura que anaven passant els dies, la mestra va presentar-nos totes les amigues de les vocals. N'hi havia un tou! Gairebé tantes com nens i nenes érem en aquella classe de parvulari. Les boques dibuixaven sense so una de les lletres de l'abecedari. Llavis en forma d'ou, bocabadats i apunt per batre'ls, sorpresos d'aprendre cada dia una mica més.

Juntes, barrejades, més a prop o més lluny, a un costat o a l'altre, amb un petit espai entre elles o abraçant-se del tot. Infinites possibilitats per comunicar un pilot de coses. Aprendre l'abecedari era pura màgia. Jugar amb tota aquelles lletres era divertit. Molt divertit.

Un flirteig entre vocals i consonants en tota regla.

Els mots són capaços de transformar el silenci del pensament en cançó. Lletres fetes melodia que ressonen fins al més profund de l'ànima quan les cantem, les escoltem, les diem, les llegim... i les compartim. Pura harmonia.

Va ser així com recordo fer-hi amistat. Era ben petita. Vaig crear vincle amb tot l'abecedari, amb els seus sons, amb les seves formes, amb els seus significats...

I avui segueixo jugant amb totes elles. Aprenent d'elles. Cantant amb elles. Sentint amb elles. Volent-les abraçar i nodrint el meu pensar per convertir-lo en cançó.

Estimant la màgia de l’abecedari, com vosaltres.

Seguim jugant. Seguim fent màgia.







Un relat dedicat a totes les persones que ens han traçat autèntics ponts de petons invisibles per fer-nos estimar l'escriptura i la lectura. Als mestres que ensenyen amb passió. A les famílies que des de ben petits fan olorar la màgia dels llibres, expliquen contes, fomenten la curiositat i deixen que voli la imaginació. Gràcies.

Comentaris

  • Urkc-Eduard | 13-08-2023 | Valoració: 10

    Així Hem de ser. nus. que implicA CONGRUÈNCIA.
    I Bastir ponts. Com arquitectes d'art sacre-perenne.per trovar la grada fita

  • AAquells mestres que deixen petjada[Ofensiu]
    Joan Colom | 12-08-2023

    Aquesta experiència me la vaig perdre perquè quan vaig començar a anar a l'escola, amb sis anys, ja sabia llegir... en castellà, que era el pa que s'hi donava, en aquella època.

    Per cert, que amb el sistema vocàlic català, sobretot l'oriental, deu ser força difícil.

  • Homenatge[Ofensiu]
    Cesca | 12-08-2023 | Valoració: 10

    M'afegeixo a l'homenatge per tots aquells que ens han ensenyat a estimar les lletres.

    Un text original i encertat.

    Un plaer.

  • Homenatge[Ofensiu]
    Cesca | 12-08-2023 | Valoració: 10

    M'afegeixo a l'homenatge per tots aquells que ens han ensenyat a estimar les lletres.

    Un text original i encertat.

    Un plaer.

  • Interessant [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 11-08-2023 | Valoració: 10

    Realment com molt bé escrius, hi ha una certa màgia. Curiós. M'agrada't llegir-ho. Felicitats.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Salutacions..

  • Combinar: pura màgia[Ofensiu]
    Helena Sauras Matheu | 11-08-2023 | Valoració: 10

    Bon dia, Nua Dedins:

    Has escrit un relat original, del plaer d'aprendre, d'aquestes persones que ens apropen la lectura i l'escriptura.

    Qui ensenya pot aconseguir fer pura màgia entre els seus alumnes, que l'acabaran recordant i practicant. Picar la curiositat de l'alumne i que disfruti combinant aquest abecedari après, aquestes lletres amigues que s'abracen, com dius.

    Les lletres són la base per a comunicar emocions i sensacions, les que ens permeten pensar i argumentar, les que en definitiva ens fan ser més persones.

    Una abraçada i fins la propera,

    Helena

  • Atracció [Ofensiu]

    Quan una persona porta dins l'atracció per les lletres tard O aviat troba motius per estimar-les, si a més t'ho posen en safata la unió és inevitable.

    Ho expliques amb molta cura, felicitats!

  • La història de la teu abecedari...[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 10-08-2023 | Valoració: 10


    Perquè així el veus i et fa sentir com si fora màgia. Has compost un relat únic i molt biogràfic. Els mots són vida per a aprendre més.
    A la millor si el deixes una setmana més, pot arribar a tenir moltes lectures.
    Enhorabona, Nua Dedins.
    Cordialment.

  • Màgia [Ofensiu]
    Prou bé | 10-08-2023

    Màgic és el teu relat que m'ha fet sentir complicitat, delercde llegir i escriure i emocions. Gràcies
    Amb total cordialitat

  • M'apunto a l'homenatge...[Ofensiu]
    llpages | 10-08-2023 | Valoració: 10

    dels mestres i les mestres que fan possible el petit "miracle" d'aprendre a llegir i a estimar la lectura. I que tanta falta fa, en un món massa superflu i sense criteri. A banda, la presentació tan original de l'alfabet m'ha semblat d'una inspiració brutal. Enhorabona, Nua!

  • M'encanta[Ofensiu]
    Ina Gemstone | 09-08-2023 | Valoració: 10

    Quin relat més creatiu, nostàlgic i màgic!
    Gràcies per aquestes paraules bellugadisses!

    Gràcies per la teva benvinguda!

  • MESTRES[Ofensiu]

    Nua Dedins,

    Del teu relat, que, al meu entendre, és molt reeixit, voldria remarcar-ne l'homenatge a la manera d'ensenyar d'alguns professionals. Sí, d'aquells que són capaços de transformar l'exercici d'aprendre en un joc estimulant.

    Salutacions,

    Fidel Gangonells

  • Aprendre...[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 09-08-2023 | Valoració: 10

    jugant és gratificant i molt encertat, desperta interès i passió des de ben petits. Amb aquest relat, has aconseguit més d'un objectiu. Has sabut transmetre la passió per la lectura i l'escriptura, i la manera positiva d'ensenyar i motivar. I sobretot demostrar sense cap mena de dubte, que tu ets un fidel reflex d'allò que has escrit.

    Fantàstic com sempre Nua Dedins

    Rosa.

Valoració mitja: 10