Hereu

Un relat de: llpages
Per fi ha arribat el gran moment. Quasi tremola de l'emoció, però ho ha aconseguit: cap de colla de l'esbart dansaire classificat en primer lloc la temporada de "Ball de bastons"; "batolla d'or" en l'apartat de "Pagès Promesa" a la Festa del Segar i el Batre de Sagàs; campió d'hoquei herba en la categoria aleví, títol que ha repetit la mateixa temporada en hoquei sobre patins i sobre gel, una fita de la que no se'n tenien registres; i, per arrodonir-ho, vencedor en la prova de trencar l'olla a les festes majors de L'Ampolla, L'Argentera i L'Armentera, amb registres rècord al cronòmetre. Un esforç tant individual en unes proves com col·lectiu en unes altres que ara rebrà la seva anhelada recompensa.
- Benvolgut Sergi, el tens ben merescut, enhorabona! - i el seu avi li lliura el gaiato que ha passat de generació en generació només als que han demostrat una habilitat mestrívola en tota activitat que requereix fer anar un pal de fusta, ja sigui esportiva o de lleure.
En Sergi se'l mira extasiat, com si fos un ceptre curull de perles i pedres precioses, d'aquells que llueixen el reis. Però no, és un tros allargat d'una substància dura i fibrosa castigat per tants de cops any rere any, mogut per la fe i la il·lusió en parts iguales. A partir d'ara, fer cagar el tió amb aquest bastó serà un altre nivell.



Comentaris

  • Gaiató[Ofensiu]
    Ginebreda | 28-02-2024

    Estimat company,
    M'agrada molt aquest relat que parla de l'orgull del nét en rebre el trofeu de l'avi. Al meu poble, jo soc de la terra ferma, en diuen mangala. Soc del temps en que "soc" s'escrivia "sóc" i cada cop ho he de mirar :-D.
    Els meus pares, tots dos van començar caminant amb mangala, després amb caminador i el meu pare deia que enyorava el gaiató perquè li anava molt bé per assenyalar coses. També per empentar la porta, etc.. Records.....
    Gràcies per comentar el meu relat de "la mare". Volia dir, encara que no s'enten bé, que era una dona a qui se li van morir els fills (dos nenes i un nadó) i perd el seny. Per això passa la vida ( i envelleix) tenint cura d'uns ninos, pensant que són els seus fillets morts. És tanta la seva convicció que, en veure una foto antiga d'ella amb els fills, diu que son ninos, perquè, segons ella, els fillets de la mateixa edat són allà amb ella.
    Un rollo.. :-D

  • Gaiato[Ofensiu]

    Quina gràcia tornar a sentir la paraula "gaiato", mot que feia servir ma mare que era castellonenca. El teu relat aplega de manera lúdica tradicions catalanes que narrades per tu aconsegueixen fer-se entranyables amb la lectura. I tot escrit amb un llenguatge exquisit que llisca com la seda. I és que mai et repeteixes ni en temàtica ni en com abordar aquesta alhora de trametre-ho....Enhorabona,! Nil Ah! ,disculpa la tardança a comentar-te....

  • Pica ben fort!!!![Ofensiu]
    Neus Marín Cupull | 18-01-2024 | Valoració: 10

    Hola, llpages,
    Creia que ja t'havia comentat aquest relat, però veig que se'n va passar per alt.
    Un bon relat amb humor i ironia, però que amaga com són d'importants les tradicions!, i sense elles perdríem la identitat.
    Així que, deixem que la canalla piqui ben fort un tronc amb garrotades o no és part de la nostra cultura.
    Gràcies per comentar-me, fins aviat
    Neus

  • Joan G. Pons | 14-01-2024 | Valoració: 10

    He tornat a llegir aquest Relat. M'agrada i estimula l'maginacio. Felicitats.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Salutacions cordials.

  • Agraïments [Ofensiu]
    Nua Dedins | 08-01-2024

    Visca els esbarts dansaires!
    Moltíssimes gràcies per les teves paraules en el relat 'La fàbrica dels somriures', que bonic tot el que hi dius!!! T'agraeixo la teva lectura atenta. Bon any i per a moltes més lectures i més relats!

  • Bastonades.[Ofensiu]
    SrGarcia | 02-01-2024

    Les bastonades sempre han estat infravalorades, són essencials per a esports tan bonics com les diverses classes de hoquei, el golf o el beisbol, però malgrat això tothom els ha agafat mania, suposo que deu ser degut a la possibilitat que vinguin a parar a les teves costelles, sigui en la realitat o en efigie (d'això se'n parla molt últimament).

    També hi ha gent tan primmirada que no li agrada fer cagar el tió perquè ho troben violent, una mania sense cap fonament.
    Un relat original i divertit, una bona reivindicació del cop de bastó, reivindicació molt necessària i oportuna.

  • herència[Ofensiu]
    Atlantis | 01-01-2024

    El premi del bastó que passa de pares a fills, de generació en generació...Amb una mica d’humor, un relat bo de llegir.

    Gràcies pels teus comentaris sempre. Et desitjo un bon any.

  • Interesant [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 31-12-2023 | Valoració: 10

    Bon Relat. Història llegida amb atenció. Enhorabona. Agraeixo el teu comentari al meu Relat. Cal oferir sempre bons consells.
    Bon Any.. Salutacions cordials.

  • Herència [Ofensiu]
    Prou bé | 30-12-2023

    L'avi amb el gaiato li transmet al net generacions de saviesa, ni que sigui per fer cagar el tió!
    Relat amb sorpresa. Un toc d'humor a un relat amb contingut.
    Amb total cordialitat

  • Visca el Rei...[Ofensiu]
    Magda Garcia | 28-12-2023 | Valoració: 10

    ...del Tió! M'ha agradat molt el teu relat perquè veritablement fins a l'últim moment he estat llegint-lo sense imaginar-me que seria el relleu per fer cagar el Tió! Enhorabona! Aprofito per agraïr-te que sempre em llegueixis i comentis els relats. Això m'anima molt a seguir fent-ne i també aprofito l'ocasió per desitjar-te un bon any. Veig que som nascuts tots dos el 1964 i enguany farem 60 anys! Que tinguis un feliç any amb salut i alegria! Cordialment, Magda

  • Molt agradablement imaginatiu.[Ofensiu]
    cuidador_d-ossets | 26-12-2023 | Valoració: 9

    ¡¡¡Quantes coses es poden fer amb un pal...!!!

    El teu relat és agradable i ni massa curt ni massa llarg pel seu tema. M'ha agradat i potser m'inspirarà alguna idea. Potser és només entretingut, potser, "només", però a vegades el pur entreteniment val més que l'or (o això dic jo).

    T'animo a seguir fent relats.

    Salutacions, company de web!!!

  • Per donar i per vendre[Ofensiu]
    Joan Colom | 24-12-2023

    Molt bona, aquesta sàtira nostrada de la proliferació de concursos, amb premis i categories, arreu: des del món de l'esport als festivals cinematogràfics.

    No ho diguis massa alt, això dels concursos de fer cagar el tió, que algú ho posarà en practica. Hi ha gent per a tot.

  • Un ball de bastons[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 24-12-2023 | Valoració: 10

    Això sí que és un relat ben trobat, amb jocs com el ball de bastons, que des de ben petita he vist fotografies de la meva mare quan el ballava. I aquest premi tan desitjat i valorat per l'avi i el net, que esperem que el tió també li agradi i sigui generós amb els regals. 

    Molt bo i amb un final ben inesperat.

    Bones festes llpages

    Rosa.

Valoració mitja: 9.83

l´Autor

Foto de perfil de llpages

llpages

228 Relats

1006 Comentaris

296994 Lectures

Valoració de l'autor: 9.85

Biografia:
Vaig néixer a Barcelona l'any 1964. Sóc químic i treballo a la indústria farmacèutica catalana. A banda d'escriure, sóc un gran aficionat als escacs, la música clàssica, el jazz i el col·leccionisme de llibres antics de química. Els relats humorístics són els meus preferits, potser perquè són els més difícils d'escriure.