Enraonies a la plaça

Un relat de: Prou bé
–La Carmeta ha fet Pasqua abans de Rams. T'ho dic jo. Per què sinó, com s'entén que es casi tan aviat d'haver conegut aquest fadrí? Ben plantat sí que ho és, renoi! I quina sort que ha tingut la mossa! És clar, com que és de casa bona!
–Què dius ara? Mira la Carmeta quan la va recollir el seu oncle, en quedar sense pares, no tenia un què. Va venir al poble amb un farcell amb una muda i prou. Si ho
sabré jo, que en aquell temps treballava a la cuina de la fonda i la vaig veure en arribar i ben esporuguida que es veia! Ara que, no ha tingut mala vida, no. L'amo Pep és molt esquerp i sever però, a la neboda se l'estima com si fos una filla.
–També se'n va parlar prou d'això, que potser n'és el pare i no l'oncle!
–Ja se sap que la gent xerra, que qui no té feina el gat pentina.
–Dona i jo què vols que et digui? Aquest casament tan apressat trobo que no fa cap falta, a no ser que el xicot l'hagi prenyada.
–No sé, potser vas encertada. Qui malpensa no erra, diuen, però a mi em sembla un noi molt seriós i treballador i la Carmeta mai ha fet parlar… fins ara, és clar. Jo més aviat penso que com que ell és vingut de fora i s'està a la fonda, potser l'amo Pep ha decidit que és millor casar-los.
–Ah! I amb això què vols dir? Que no n'estan l'un per l'altre? Que et sembla un casori manegat per l'oncle?
–No, no ho crec pas, jo els veig molt enfigats, però Pasqua abans de Rams? Si ell es passa el dia a la fàbrica des que l'han fet director i ella feinejant, com sempre a la cuina, i t'haig de dir que és molt bona cuinera, fa unes cassoles de rostit que tothom en demana!
–Ja, però no sé, les nits són molt llargues i s'estan sota el
mateix sostre…
–Ja, i l'amo té un dormir… que se'l sent ronxar d'una hora lluny!
–I tu com ho saps?
–Mira ho sé, i prou! I ara potser que marxem a fer les nostres coses, que ja prou que hem comarejat, com si jo no tingués res a fer!

Informació al lector:
La Carmeta i el seu xicot, van casar-se fa més d'un any, sense haver compartit amor abans.

–Veus com ja t'ho deia jo, que tenies molt d'imaginat? Ja hauria d'haver parit segons tu, oi? No es pot parlar per parlar, que tot el poble en va anar ple. Ara que es deuen haver fet un tip de riure. Saps què penso? Que s'ha d'aprendre primer a callar si vols saber parlar!
–Ah! Guaita amb què em surts tu ara! Que no saps que va córrer que li l'havia anat aigües avall, la criatura? I també es diu que d'aquesta feta no podrà tenir canalla…
– Ah! Treu dona! Treu!

Informació al lector:
La Carmeta i el seu home van ser pares per primer cop al cap de dos anys de casats. Una bessonada, nen i nena. Després, amb el temps, en van arribar més...


P.S. aquest relat és de ficció de cap a peus, però s'inspira en la història dels meus avis paterns.



Comentaris

  • Això és una conversa!![Ofensiu]
    Atlantis | 24-11-2022

    tan real i tan ben explicada que sembla que l'estiguis vivint. Tots, els que tenim una edat, hem sentit històries d'aquesta mena...tafaneries dels que no tenen res més que fer...Enhorabona per com està escrit.

  • La ficció beu de la realitat [Ofensiu]
    llpages | 24-11-2022 | Valoració: 10

    Quins diàlegs més ben parits! Quines xafarderies més reals! Qualsevol família trobaria escenaris clavats al que descrius si escorcollen el passat. Ara bé, una cosa és estar al cas d'una història familiar i una ben altra és saber-la posar en paper amb tanta traça com ho fas tu. Molt ben escrit, tot molt ben trenat, enhorabona, Prou bé!

  • Realista i entretingut[Ofensiu]
    Helena Sauras Matheu | 23-11-2022 | Valoració: 10

    M'ha agradat molt llegir-te a través d'aquest diàleg tan realista, tan de carrer, tan proper.
    Quines veïnes més tafaneres!

    El que m'ha sorprès és que sigui una història inspirada en la teua família paterna.

    Celebro que tinguessin descendència a la fi, perquè si no n'haguessin tingut no estaries escrivint aquest relat.

    Una salutació cordial i fins la propera,

    Helena

  • Costumista[Ofensiu]
    Llorenç Garcia | 22-11-2022 | Valoració: 10

    El realisme d'aquesta història és realment embriagador, em retrotrau a aquella infantesa on sovintejaven aquestes xafarderies, que són molt dolentes però em desperten la nostàlgia d'aquell temps perdut. Enhorabona.

  • Història d'avis. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 22-11-2022 | Valoració: 10

    Vaja! M'ha sorprés aquesta història que té un bon interés pels teus avis!
    El contingut està molt ben redactat i és interessant, en el transcurs de la vida.
    La descendència dels teus avis, si va ser així, m'ha fet pensar en les descendències.
    Cordialment.
    PERLA DE VELLUT

  • Com a casa[Ofensiu]
    Cesca | 22-11-2022

    M'hi he trobat com a casa! Diàlegs de carrer, diàlegs entre veïns/es diàlegs que es troben a faltar! Ha estat un plaer.

  • Molt bo[Ofensiu]
    montserrat vilaró berenguer | 22-11-2022 | Valoració: 10

    M’ agraden els teus records perquè KO en tinc tambe molts. Merces per llegir

  • Interessant [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 22-11-2022 | Valoració: 10

    Molt bona història. Enhorabona. Llegida amb interès. Cordialment,

  • Xafarderia....[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 22-11-2022

    Un hàbit molt arrelat en el pobles,i sobretot a les plaçes, lloc de trobada per exel.lència i per fer-la petar. Una història molt entretinguda, que m'ha fet passar una bona estona.

    Cordialment.

    Rosa.

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Prou bé

Prou bé

137 Relats

1327 Comentaris

53047 Lectures

Valoració de l'autor: 9.91

Biografia:
Bilder hochladen




Vaig néixer fa un munt d'anys al cap i casal del meu país, al qual m'estimo. Molta sort. Vaig créixer en una família fantàstica. Molta sort. Vaig col·laborar a crear-ne una, fa un munt d'anys, que s'ha enriquit amb fills i néts. Molta sort. Vaig treballar, un munt d'anys, sempre en allò que m'agradava: la meva professió. Molta sort. I ara, a la recta final que espero sigui molt llarga, crec que segueixo tenint molta sort.


Email proube43@gmail.com