El crèdit

Un relat de: Joan Gausachs i Marí

FELIÇA ALEGRE i SEGURA, tal com el seu nom indica, és una noia molt alegre i molt segura d'ella mateixa. S'adapta ràpidament a les circumstàncies que l'envolten.
Ara, en aquests moments, es troba a l'espera de ser atesa pel director de l'agència bancària Crèdits i Precaucions a Dojo, el senyor Ito, Gil Ito.


Mentre s'espera, recorda el dia que va conèixer el seu primer promès, l'Apoloni Galan Cavaller. Acabava d'estrenar el seu utilitari i va anar a passejar pels afores del poble, per uns caminets poc transitats que menaven a un bosquet anomenat El bosc dels muts i dels cansats. Nom que venia donat pel fet que a sota de cada arbre hi havia quasi sempre una parella que jeia i no parlava gaire.

Badant, badant, mirant els dialoguistes muts, va aixafar una bicicleta que esperava que el seu propietari acabés la conversa per anar a casa seva. Va sentir un catacrec i a continuació uns crits.

-Para! Para! Dona havies de ser!

El catacrec provenia de la pobre bicicleta, i els crits, d'un formós adonis. Feliça ni el sentia, només admirava aquella bellesa masculina que l'escridassava.

-Apoloni, no et posis així, pobra noia! -digué la seva interlocutora mentre s'espolsava la pinassa-, es pensarà que no tens educació!

Així es van conèixer, sospirà la Feliça. El prometatge va durar poc. Quan portaven un parell de mesos sortint, un dia, anant cap el seu bosc, la Feliça va rebentar una altra bicicleta... Va perdre l'Apoloni i... va guanyar en Narcís Bella Mirada.

Dos mesos més tard i una bicicleta sencera menys, ja sortia amb en Serafí Cortés i Gallardo.

Aquest li va durar una mica més... fins que...



En aquell moment la van destorbar dels seus pensaments. El senyor Gil Ito l'esperava.

-Bon dia, senyoreta Feliça. Segui, segui, sisplau -digué amablement el director.
-Gràcies, moltes gràcies!
-I ara, digui'm, en què la puc servir?
-Veurà, venia a demanar un crèdit.
-I aquest crèdit, per què el necessita?
-Per a ampliar el negoci familiar que tinc amb el meu germà.
-Quin tipus de negoci?
-Una botiga... Voldria fer reformes per a guanyar espai.
-Ens caldria una mica d'informació addicional. El banc, els meus superiors, són molt estrictes i en aquest moments només es concedeixen crèdits a negocis que donen garanties de tirar endavant. Oi que m'entén?
-I tant!
-Doncs digui, digui. La seva botiga té perspectiva de futur?
-Oi tant! El meu germà diu que últimament s'han disparat les vendes. Això és el que ens anima...
-D'acord, però... quina classe de negoci tenen? Què venen vostès?
-Bicicletes!
-...?
-...!

Ja s'ha dit abans... la Feliça s'adapta ràpidament a les circumstàncies

--o0O0o--



Escrit els dies
4 i 5 de febrer del 2009

Revisat per MaGaMa
el mateix dia 5 de febrer del 2009


Comentaris

  • Proper i entranyable[Ofensiu]
    Frèdia | 20-01-2011

    L'acabo de llegir i te l'havia de comentar. Aquest relat sempre serà especial per a tu i el motiu és fàcil d'entendre. Els lectors, de totes maneres, sovint desconeixen els motius dels autors per estimar més un relat que un altre i es deixen seduir pel text que llegeixen per qüestions que tal vegada ni ha pensat l'autor, que formen part de l'experiència personal. Hi ha però temes d'aquells que en podríem dir universals, que tots sentim propers. Qui en algun moment de la seva vida no ha passat uns minutets intensíssims en un bosc de muts i cansats? Qui no ha tingut un enamorament a primera vista? Qui no ha tingut algun ensurt després d'estrenar cotxe? I qui no ha demanat un crèdit? Són situacions tan quotidianes, presentades d'una manera tan irònicament simpàtica que aconsegueixes que també per al lector aquest sigui un relat proper i entranyable. Ah! Si no tens inconvenient em quedaré amb Narcís Bella Mirada, no sé, amb aquest nom el xicot promet.
    Una abraçada.

  • A ningú li [Ofensiu]
    Ernest.M | 29-03-2009 | Valoració: 9

    agrada demanar crèdits, trobo que has fet una bona parodia de tots aquests temes. M'agraden les teves idees on originals i fresques.

    Ernest.M

  • Genial, Joan Guasachs i Marí[Ofensiu]
    aurora marco arbonés | 23-03-2009 | Valoració: 10

    Tema molt ben trobat i molt ben escrit. Ja saps que jo gaudeixo molt amb els noms que poses als teus protagonistes i aquests, com tots, són una traballa. Com t'ho fas? Consultes el santoral? Els tens col·leccionats en una capseta? Te'l inventes sobre la marxa?
    Ja m'ho contaràs. Petons.

  • Un relat del teu estil.[Ofensiu]
    JOANPG | 09-03-2009 | Valoració: 10

    Fa dies que et tinc abandonat. He estat fora i al tornar vaig boig amb els trolls maleits.
    El relat és de rabiosa actualitat i amb aquell humor que mai perdràs. Et felicito Joan.

  • Un relat[Ofensiu]
    brins | 08-03-2009 | Valoració: 10

    molt original i ben estructurat, amb temàtica actual , humor fi i ploma àgil.
    Quina imaginació que tens! Et felicito Joan.

    Una abraçada

    Pilar

  • Un relat divertit, actual i precís.[Ofensiu]
    Armari | 01-03-2009 | Valoració: 10

    L'has encertat del tot. Jo sóc un nou autor pendent d'ditar i crec que passaré sovint pels teus escrits. El primer m'ha encantat.

  • Actualitat plena[Ofensiu]
    Unaquimera | 28-02-2009 | Valoració: 10

    Un relat breu, efectivament... però ben substanciós!

    A més, toca un assumpte de plena actualitat: la demanda de crèdit, la necessitat de reformar negocis per adaptar-se a les darreres tendències, les possibles possibilitats de futur de les empreses, l'obligatorietat d'apartar-se ràpidament a les circumstàncies...
    I ho "toca" amb afecte i amb humor, sense carregar les tintes ni perdre el somriure: ben bé podria haver-ho escrit la Feliça Alegre!
    Ja ric d'imaginar com deu ser un informe escrit pel senyor Ito, Gil Ito, jajaja!
    He pres nota del nom de la seva agència per si un dia em fa servei: no se sap mai! En tot cas, diria que vaig de part teva... suposo que això m'obriria portes! o no?

    T'envio una abraçada de les que s'adapten,
    Unaquimera

  • Sempre escrius [Ofensiu]
    J.Lluís Cusidó i Ciuraneta | 24-02-2009 | Valoració: 10

    textos ben estructurats i magníficament redactats petites o llargues obres aptes per ser interpretades, Avui tries un tema d'actualitat tant per lo dels crèdits com per les bicicletes, no obstant lo de les parelles jeure mudes sota els arbres, ja ve de anys i panys... i que duri.
    Així que avui també m'ha agradat, curt, amè i fàcil de llegir; gràcies Joan doncs m'has fet passar una estona divertida.

    J. Lluís Cusidó i Ciuraneta

  • Un relat, [Ofensiu]
    Nonna_Carme | 22-02-2009 | Valoració: 10

    com molts dels teus que he llegit, àgil, amè i entretingut. No acostumo a llegir els relats molt llargs però , els teus me'ls empasso amb un somriure als llavis.
    Molt encertats els noms i cognoms dels personatges.
    Trobo que la Feliça hauria de portar un avís quan surt amb el cotxe: BICICLETES; ANEU AMB COMPTE, QUE VINC!
    Una salutació.
    Nonna_Carme

  • Bicicletes????[Ofensiu]
    Naiade | 19-02-2009 | Valoració: 10

    No sé pas de on treus tanta imaginació Joan. Quan començo a llegir un relat teu, ja sé que acabaré fent-me un tip de riure. Tens un estil d'escriure molt personal i descriptiu, i aquesta mena d'humor que li dones, el fa més proper i entranyable. Aquesta Feliça noi quina fera de dona, l'un darrera l'altre i ella anant destrossant bicicletes. Clar el seu germà tampoc és quedava curt, sabia adaptar-se a les circumstàncies tan bé com ella.
    Trobo que podries fer un llibre de reculls, segur que tindries èxit.

    Una abraçada plena d'admiració

  • un autor prolífic[Ofensiu]
    Rafael P. Lozano | 19-02-2009 | Valoració: 10

    Bons relats divertits i a la vegada, crítics. Un bon estil de narració i expressivitat. Seria bo tenir un recull dels teus relats publicats en una bona edició impressa.

    Rafael P. Lozano
    Esplugues de llobregat

  • Molt entretingut![Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 17-02-2009 | Valoració: 10

    Amb la fluïdesa que caracteritza els teus relats m'has fet passar una bona estona. Ara et confessaré que vaig a fer una còpia del teu relat per al meu pare que és un enamorat de les bicicletes. A veure què me'n diu sobre aquest negoci...
    Molt bo, Joan. Fins la propera.
    Mercè

  • Visca les bicicletes[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 17-02-2009 | Valoració: 10

    Oportú i positiu. Endavant amb bicicleta o a peu o volant.

  • pereneri | 15-02-2009

    ja ho deus haver advertit, que volia escriure "gens" i no "gent", i "això de les bicicletes".

    De pressa i bé no pot ser.

  • veus?[Ofensiu]
    pereneri | 12-02-2009 | Valoració: 10

    en aquest cas no em molesta gent (al contrari) que juguis amb els noms. O sigui, que deu ser que el problema és meu, o que depèn dels dies.

    Això de els bicicletes, en aquest cas, és ben bé vocacional, no?

  • ARA NO ÉS UN BON MOMENT!...[Ofensiu]
    EULALIA MOLINS ARAGALL | 12-02-2009 | Valoració: 10

    Però si la proposta de negoci es tan engrescadora i fiable, segur que fins hi tot el banc li donarà el crédit a la Feliça Alegre i Segura. Molt divertit i xistós com sempre, només llegint els noms dels personatges ja es fa agradable. Aquesta setmana he rebut el fulletó de Problemes... Aviat el llegiré. Una abraçada.

  • Mare de Déu! quina imaginació.[Ofensiu]
    vaixellnou9 | 11-02-2009 | Valoració: 10

    sóc nova lectora i he començat pels més ben valorats. Estic confusa i mig esporuguida per l'art que he copsat. Aquest relat teu és un prodigi d'imaginació. Molt ben escrit i amb uns noms escaients que ajudan a empassar-te d'un sol glob tot el relat. Felicitats.

  • No et pots resistir...[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 11-02-2009 | Valoració: 10

    a jugar amb els noms, Joan! Quina imaginació. Sembla que juguis amb les paraules fins a trobar els noms més adients per cadascú.
    En aquest relat hi he trobat aquell humor soterrat característic de molts dels teus escrits i, també com sempre, un estil impecable i acurat. La història m'ha semblat divertida i entretinguda, senzilla de llegir.
    Endavant, que estem esperant el proper.
    Una abraçada

  • El relat més breu[Ofensiu]
    nuriagau | 11-02-2009

    Un relat breu i ben estructurat. Hi trobem dues parts , diferenciades fins i tot pel tipus de lletra:

    ·Una primera part narrativa en què la seva protagonista, la FELIÇA ALEGRE i SEGURA, adaptant-se ràpidament a les circumstàncies, iniciarelacions sentimentals amb tres personatges: l'Apoloni Galan Cavaller, en Narcís Bella Mirada i en Serafí Cortés i Gallardo.

    ·Una segona part en què dos personatges mantenen un diàleg que és el desenllaç del relat, un divertit i original final sorpresa.

    Felicitats pel relat!
    Un petó,

    Núria

Valoració mitja: 9.88

l´Autor

Joan Gausachs i Marí

124 Relats

1298 Comentaris

182893 Lectures

Valoració de l'autor: 9.95

Biografia:
   Joan Gausachs i Marí (Horta, 15/01/1942) sóc com es pot veure, un autor jove.
   En el meus inicis vaig treballar les redaccions escolars que ens feien fer en els col·legis "San Joaquín", d'Horta, i "Condal", aquell que està al costat del Palau de la Música de Barcelona.
   Més endavant, vaig col·laborar en revistes particulars que no estaven a la venda, motiu pel qual les meves magnífiques creacions han passat desapercebudes.
   De totes maneres voldria [voldria, en condicional] donar grans —més aviat seran petites— obres a la posteritat, sempre que a aquesta no li molesti.

—oO·Oo—

   Vaig arribar a Relats en Català per mitjà d'en PEP HOMAR I GIOL, del qual sóc un fidel seguidor. Després casualment, un dia, en obrir la pàgina, vaig veure, en l'apartat "Relats a l'atzar", un que em va cridar l'atenció: La Lola de Can Gasparó. Lola i Can Gasparó són dos noms molt vinculats a la meva família. De Loles, n'hi ha moltes, però que, a més a més, siguin de Can Gasparó!... Hi vaig ficar el nas. Efectivament, es tractava de la meva tia-padrina Lola Gausachs i Torelló, i la narració era feta per una néta seva: EULÀLIA MOLINS I ARAGALL, filla d'una cosina-germana, meva, de tota la vida.
   Aquestes dues circumstàncies m'han animat a penjar alguna coseta. Ho sento, ho sento!
   Ara bé: no vull pas que, si els meus relats no agraden, en Pep i l'Eulàlia en paguin les conseqüències.