EL BELL DIADOUMENOS, «el que cenyeix i descenyeix»

Un relat de: Nil de Castell-Ruf


D'entre totes les escultures exposades: filòsofs,
herois, guerrers, atletes, polítics i artistes de l'antiga Grècia
- la majoria mutilades per successives embestides- n'hi havia
una d'especial que em va fer glatir el cor, bo i despertant en mi
un erràtic record del passat. I aquesta no era altra que el bell
Diadoumenos, un jove nu i cepat amb l'esquena i els malucs
en "contrapposto", i els braços alçats cenyint-se la diadema
de la victòria!. Una banda en forma de cinta que l'identificava
com atleta ovacionat!, i guanyador en competició esportiva.
L'estàtua, obra mestra de l'escultor Poriclet el vell, il·lustrava
els apotegmes del seu cànon anàtomic: l'alçada total equival a
set vegades l'altura del cap que és la longitud del peu recolzat.
Qui s'ho havia d'imaginar que més de dos mil anys després
tornaria jo a posar com a model en escoles d'art...










- DIADOUMENOS: o "Diadumen" és una estàtua dissenyada per
Policlet al segle v aC. L'estàtua original va ser realitzada en
bronze, però ara com ara solament es conserven còpies de
pedra calcària i marbre. Representa un jove atleta grec
cenyint al seu cap la diadema de la victòria, d'on procedeix
el nom diadoumenos, «el que cenyeix i descenyeix», que
deriva del terme grec diadeo, «cenyidor o ben cenyit»

- POLICLET: o Policlet el Vell o Policlet de Sició va ser un
dels escultors grecs més importants del món antic,
conegut principalment pels seus treballs en bronze.

- LIVE MODEL: vaig iniciar-ne com a model nu per a escoles
d'art l'any 2001 a Cornualla, Gran Bretanya: -Penzance Arts
Club, -St Ives School of Painting, -Penzance School of Art.
Fou en aquesta darrera on Oscar Wilde va rebre una visita
guiada quan donava una conferència a prop. Ah! i també
en sessions privades en estudis de diferents pintors.
Anys després i fins al 2010, un cop instal·lat de nou a
Catalunya vaig prosseguir fent de model fins l'any 2010,
a diferents llocs: - Cercle Sant Lluc de Barcelona, - l'Escola
Indústrial d'aquesta mateixa ciutat i als - Amics de
les Arts de Terrassa.

- CONTRAPPOSTO: terme italià que designar la figura que
trenca la simetria arcaica en descansar el pes sobre una
cama, de manera que els malucs i les espatlles ja no
estan totalment horitzontals, atribuït aquest concepte a
Policlet. Per altra banda cal no confondre amb la corba
Praxiteliana una de les postures característiques de l'art
grec, ideada per l'escultor Praxíteles. A la creació d'Apolo
l'artista va intentar dotar el déu d'una postura que
transmetés interès, curiositat, dinamisme i intriga; tot
alhora.








Comentaris

  • esculpint relats[Ofensiu]
    Nua Dedins | 23-05-2024 | Valoració: 10

    Caram Nil! Quin relat, quina classe, quantes coses noves que he après! No en sé massa d'escultura i per tant, ha estat més que enriquidor! Enhorabona.

    També agrair-te de tot cor el teu comentari en el darrer relat que he publicat, 'Excavant dins meu, tot bressolant-me els gallarets'. Sí, hi ha diferents mots per dir també 'roselles' o 'badabadoc'! La riquesa de la llengua!

    Si et ve de gust, t'animo a escoltar-lo llegit en veu alta per mi mateixa a 'Cuinant relats sentits' (Spotify).

  • AQUELLS ANYS....[Ofensiu]
    jomagi | 10-05-2024

    ...on a Belles Arts era obligatori dibuixar a nivells d'excel·lència obres com aquesta del Diadumen de Policet 430 aC... És una llàstima que avui dia vagi desapareixent l'amor per entendre, conèixer i executar la bellesa en el seu estat pur...
    Felicitats per l'escrit.
    Un excatedratic de B.A.

  • El retorn de Diadoumenos[Ofensiu]
    aurora marco arbonés | 10-05-2024 | Valoració: 10

    Nil, per començar, volia dir-te que les anotacions a peu de pàgina que has fet d'aquest magnífic relat són absolutament imprescindibles per a persones que, com jo, només coneixem la bàsica història clàssica de filòsofs, atletes, herois i personatges mitològics. Per tant, sense la teva explicació, poca cosa podria jo comentar.

    He cregut entendre que la visió del bell Diadoumenos et va despertar un record del passat d'una manera especial. Potser perquè el fet de posar com a model per a artistes contemporanis dos mil anys després, et faria recordar l'associació del personatge amb la teva pròpia figura?
    No cal dir, (ja ho han explicat d' altres comentaristes) que la descripció del bell atleta és d'una perfecció i un detall propi d'una persona com tu, que no deixes res a la imaginació del lector en quant a allò que pretens mostrar.
    La frase final és esplèndida per a entendre el que podríem considerar com la reencarnació de Diadoumenos: "Qui s'ho havia d'imaginar que, més de dos mils anys després, tornaria jo a posar com a model en escoles d'art". Genial, Nil!

  • Records[Ofensiu]
    Joan Colom | 09-05-2024

    El teu relat m'ha remogut records llunyans, de quan, sortint de l'escola o l'institut, anava a dibuixar a l'Escola d'Arts i Oficis, primer al centre que tenien a Hostafrancs, a l'inici del carrer Consell de Cent, i després a la seu central, a l'edifici de La Llotja. Uns anys dibuixant reproducions en guix d'escultures clàssiques, després del natural. A La Llotja vaig dibuixar la Pepa Melendres, que havia estat model de Josep Clarà (la Deessa de la Plaça Catalunya i la Maternitat a l'entrada de la seu de l'ICS, a Gran Via amb Balmes). Abans de deixar-ho córrer perquè els estudis d'arquitectura apretaven massa, havia anat els dissabtes a la tarda al Cercle Artístic de Sant Lluc, quan encara estava al carrer del Pi, per fer apunts de models que posaven deu minuts, al llarg de dues hores, amb un descans intermedi. Dues models, posant nues, alternaven els dissabtes: a una, prima, li deien "l'alemanya", i l'altra era "la grossa". Només en dues ocasions van posar models masculins: un era un gitanet i l'altra un home ja gran, de seixanta o setanta anys però amb un cos fibrós que revelava que havia estat un atleta; tots dos amb pantalonets curts. Cal dir que eren els anys seixanta-quatre i seixanta-cinc.

  • Canon[Ofensiu]
    SrGarcia | 09-05-2024

    Amb l'escultura passa una cosa estranya: hi ha molts aficionats a la música, la pintura o dibuix, el ball i la literatura (tots nosaltres, sense anar més lluny); molta gent sap apreciar el port d'una catedral gòtica, però aficionats declarats a l'escultura no en conec cap, és una cosa que donem per feta, com les estàtues de glòries locals als carrers i places, que formen part del paisatge i quasi no mirem.
    A mi sí que m'agrada. Una vegada que anava a Sicília, em vaig aturar a la ciutat de Reggio Calabria, amb l'única intenció d'anar al museu i veure els guerrers de Riace, unes de les poques escultures gregues on es conserva l'original en bronze; no se sap l'autor, però són impressionants, també en contrapposto.
    Sobre el món dels models sí que no en sé res. Si tu feies aquesta feina, devies complir les mides canòniques de Policlet, cosa que pocs hòmens poden dir.

  • Notes[Ofensiu]
    llpages | 08-05-2024

    El text és una novetat per a mi, el món dels models el desconec del tot. Però si el relat m'ha interessat, les notes que el segueixen les he trobades encertadíssimes, plenes de detalls culturals que desconeixia. M'agrada que puguis reincorporar-te a la producció literària, sempre s'aprenen coses, agraït de tot cor

  • La bellesa[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 08-05-2024 | Valoració: 10

    La bellesa és la bellesa. Sigui una pintura, una escultura una poesia. El teu relat ho dibuixa perfectament. Sempre és un plaer llegir-te, Nil. Una abraçada.

  • Escultors...[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 07-05-2024

    que van deixar empremta, malgrat la part destruïda d'algunes escultures. La història és una gran font d'informació, sense ella no sabríem d'on venim, ni el perquè de moltes coses. Posar com a model nu a escoles d'art ha d'haver estat una experiència enriquidora. Aquest relat ple de cultura i escrit tan detalladament, ha embellit un escrit, que m'ha deixat amb un molt bon sabor de boca.

    Una abraçada Nil.

    Rosa.

  • Record del passat. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 07-05-2024 | Valoració: 10

    Un relat, que m'ha admirat com has detallat aquest "El bell Diadoumenos", amb pèls i senyals. Jo crec que has dedicat moltes hores per fer-lo.
    El bell Diadoumenos està senzillament relatat fins a l'últim detall. O siga que et compares amb aquest Diadoumenos i com Live Model.
    El terme italià, "contrapposto" està llitat amb perfecció.
    Enhorabona.
    Cordialment.
    Perla de vellut.

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Nil de Castell-Ruf

Nil de Castell-Ruf

75 Relats

1157 Comentaris

88839 Lectures

Valoració de l'autor: 9.92

Biografia:
Estació Arc de Triomf - BARCELONA - (Catalunya).
Signe zodiacal: VERGE.

(Amb) -Tacte! : nildepoesia@gmail.com

- LA CREATIVITAT ÉS LA INTEL·LIGÈNCIA DIVERTINT-SE
(Albert Einstein).


- Només escric poesia en moments en què em sento de debò vulnerable. Per això,
segurament, de sempre he equiparat la poesia amb el dietari íntim. Escrius i et consoles, destil·les el teu dolor o confusió, i si tens sort també et comprens.

Mariu Chivu (1978-), poeta romanès.


- Escriure és un treball humil: però vull que el meu sigui el més perfecte possible. I és únicament perfecte quan aconsegueixo excitar al meu lector, traient-lo fora de si mateix i del seu món, i portant-lo al meu món, bo i fent que la seva imaginació vegi i olori, oeixi i assaboreixi i senti tot allò que descric.

Lletres de Venècia.

F. Rolfe, (Baron Corvo),
escriptor anglès 1860 -1913.



- El Profeta (que Allāh el beneeixi i li doni pau!) digué: “Certament, hi ha encant en l’eloqüència, i certament, hi ha saviesa en la poesia.” Ṭabaqātu š-Šāfiʕīyati l-kubrà

- Allí on hi ha sensibilitat és més fort el martiri.
La pintura és poesia muda; la poesia és pintura cega. (Leonardo da Vinci)

- Vaig provar d'ésser poeta. I com que sóc un escriptor hàbil, i com que era quaranta vegades més sensitiu que ningú, vaig reeixir una mica. (Rupert Brooke, poeta anglès, considerat per W.B.Yeats, Irlandès i poeta també, com el jove més formós d'Anglaterra. El filòleg i poeta Francis Macdonald Cornford arribà a dir que Rupert Brooke era un jove Apol·lo de cabells d'or.

- La poesia no és cosa de sentiments sinó d'experiències. (Rainer Maria Rilke, poeta austríac)

- Tots els hòmens que primer toquen amb la paraula, després arriben més lluny amb les mans. (Antonio Skármeta, escriptor xilè).

- La poesia té 4 o 5 temes d'ençà fa 5 mil anys, allò que importa no és pas el que dius, sinó com ho dius. (Antonio Cisneros, poeta peruà)

- La poesia és l'evidència de la vida. Si la teva vida crema bé, la poesia només serà cendra. ( Leonard Cohen, poeta canadenc)

- La poesia és el camí per a la supervivència, per arribar a les consciències, per acceptar les derrotes, per saber viure les nostres misèries, per a estar prop d'allò màgic de l'existència. (Niño de Elche).

- La poesia es la musicalitat de les coses que discorren a ones per a recrear amb la paraula imatges visuals. ( Boris Pasternack, poeta rus )

- La poesía no quiere adeptos, quiere amantes. (Federico García Lorca )

- Ara mateix hi ha joves que diuen els seus versos. Per llurs ulls plens de vida passen les seves visions. (...........) ara amb el que ell de la bellesa ha fet veure, es commouen. ( Molt Rarament -fragments) - .Konstandinos P. Kavafis.

- WEBS amigues :

* L'ARMARI OBERT leopoldest.blogspot.com/

* Salvador Jàfer: La Terra d'Enlloc https://salvadorjafer.net/

* En Nil us recomana l'antologia 'Amors sense casa' recull, a cura de Sebastià Portell, més de trenta autors i gairebé cent poemes de temàtica LGTBQ catalana. Video: Entrevista a Sebastià Portell - Àrtic | betevé - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=DHetwvOOndA




L'ARMARI TANCAT (POESIA HOMOERÒTICA CATALANA).

BARCELONA POETRY - HELLO POETRY. L'HOMOEROTISME POÈTIC D'EN

NIL - HOMOEROTIC - EUROPEAN HOMOEROTIC POETRY WITH A CATALAN

ACCENT - POETIC HOMOEROTISM IN EUROPE - HOMOEROTIC POETRY -

GALO-CATALAN HOMOEROTIC POETRY - OCCITAN-CATALAN HOMOEROTIC

POETRY - MEDITERRANEAN-CATALAN HOMOEROTIC POETRY.

HOMOEROTIC POETRY - HISPANO-CATALAN HOMOEROTIC POETRY.

POEMS BY NIL - POESIA HOMOERÒTICA CATALANA - BARCELONA POESIA

HOMOERÒTICA - LA POESIA HOMOSEXUAL D'EN NIL. - BARCELONA GAY

POETRY - HOMOEROTIC AND EUROPEAN POETRY - HOMOEROTIC

POETRY IN CATALAN. - EUROPEAN POETRY IN CATALAN - الشعر المثلي الكتالوني -

CATALANA HOMOEROTIC POETICA - 加泰罗尼亚同性诗歌 - KATALUNIAKO

POESIA HOMOEROTIKOA - ΚΑΤΑΛΑΝ ΟΜΟΡΕΡΟΤΙΚΗ ΠΟΤΕΡΑ - שירה

הומוארוטית קטלנית - KATALANS HOMOEROTISK PÅTRY - カタロニアホモエロティック詩 - CATALAANSE HOMOEROTISCHE POËZIE - KATALAN HOMOEROTİK

ŞİİRİ - KATALANSK HOMOEROTISK POOKER - KATALA HOMOEROTIKA

POETIKO - KATALĀNA HOMOEROTISKĀ POETRIJA - KATALO HOMOEROTINĖ

POEZIJA - KATALAANI HOMOEROTILINE POEETIKA - کیٹلان ہومیٹک پوٹری -

KATALÁN HOMOEROTIKAI KÖZÖSSÉG - ԿԱԹԱԼԱՆ ՀՈՄՈԵՐՈՏԱԿԱՆ ՊՈՂԻԿ

- КАТАЛАН ГОМЕРОТИК ПОЕТРИЯ - IPHAKATHI LESAKHATHAZI

HOMOEROTIC - КАТАЛАНСКА ХОМОЕРОТСКА ПОЕЗИЈА - KATALANISCHE

HOMOEROTISCHE POESIE - POÉSIE HOMOÉROTIQUE CATALANE -

KATALANSK HOMOEROTISK Poesi - CATALAN HOMOEROTIC POETRY.