NARCÍS DAVANT EL MIRALL

Un relat de: Nil de Castell-Ruf

En allargar la vista em va semblar que em feien la rateta
des de la platja annexa a la que jo em trobava. En apropar-me amb
l'automòbil de la feina al lloc d'on procedia la resplendor irradiada,
vaig afigurar dos nois en plena sessió fotogràfica. Un, amb els
peus ficats a l'aigua i sostenint un pompós mirall en posició
reclinada que em va fer pensar, salvant les distàncies, en el Narcís
pintat per Caravaggio. L'altre, des de la sorra, prement de manera
compulsiva el disparador de la càmera. El noi que posava com
a model, pel meu gust, i que Déu em perdoni!, deixava molt a
desitjar..., ¿I no se'm va acudir a mi altra cosa que emmirallar-me
en l'esquitxada lluna oval en passar com aquell que res per davant?
Bo i projectant el bell rostre de quan tenia vint-i-cinc anys.





-Jugar a fer la rateta: projectar sobre algú o sobre una cosa
la llum reflectida per un mirallet o un altre objecte semblant.
En castellà, per si no ho sabíeu pas en diuen "Jugar al
escardillo".

- Narcís és el darrer quadre de la segona etapa de Caravaggio, que
data de 1597-1599 i que es conserva a Roma. Retrata el mite de
Narcís. El model probablement trobat a les escales de la "Piazza
di Spagna". Si ens fixem en el reflex, el jove ja no sembla tan
atractiu, ans tot el contrari...

Comentaris

  • Rateta Caravaggio[Ofensiu]
    FeloPV | 14-02-2023 | Valoració: 10

    M'han agradat les referències a l'art i l'ús d'expressions ben nostrades que malden per existir més enllà dels arxius com ara jugar a fer la rateta. No la coneixia.

  • Narcís [Ofensiu]
    llpages | 20-01-2023 | Valoració: 10

    La imatge dels dos nois, un amb un mirall, et fa recordar el Narcís de Caravaggio i, empès per una irracional força interior, vas tu a veure't reflectit en el mateix mirall, emulant el protagonista del quadre. Sí una imatge val més que mil paraules, ara estem davant de l'excepció confirma la regla: el breu relat evoca amb molta precisió un seguit d'imatges, talment com els fotogrames d'una pel·lícula. Sensibilitat i evocació personal d'alt voltatge. Enhorabona, Nil, segueixes fent-nos vibrar a tots i a totes!

  • Bon relat[Ofensiu]
    MariaM | 14-01-2023 | Valoració: 10

    La realitat pot tenir el seu qué de poètica, si la sabem trobar. Talment, la teva porta.
    MariaM

  • Quina gran flor, el Narcís[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 08-01-2023 | Valoració: 10

    El narcís és una de les Flors més boniques que hi ha. No m’estranya que aquest Déu agafi el nom d’aquesta flor. Els teus poemes són petits instants de bellesa, originals i agosarats. Espero que hagis tingut una bona entrada d’any. Rep una forta abraçada.

    Aleix

  • Agraïments[Ofensiu]
    MariaM | 06-01-2023

    Semàfor
    No saps com m'agrada haver-te deixat a l'aire tema per un relat teu...
    Et desitjo que el 2023 ja gaudeixis de la nova llar.
    Salutacions.
    MariaM

  • Bon any![Ofensiu]
    Slim Sherman | 02-01-2023

    Hola Nil! Gràcies pels ànims i per les paraules que m'has dedicat. No sé si 37 anys es pot considerar "força jove", però en qualsevol cas sóc bastant nou en el microrelat...fa temps que escric però fa ben poc que m'he iniciat en aquest gènere. És bonic saber tot el que ha significat per tu, realment escriure ens fa lliures! T'encoratjo a seguir-ho fent amb aquesta autenticitat que denotes, i aprofito un cop més per desitjar-te un pròsper 2023. Una forta abraçada!

  • Estimat....[Ofensiu]
    jomagi | 02-01-2023

    ... Nil; igualment desitjo que gaudeixis d'un bon any!
    Et lleixeixo i t'admiro. Salut!

  • Estimat....[Ofensiu]
    jomagi | 02-01-2023

    ... Nil; igualment desitjo que gaudeixis d'un bon any!
    Et lleixeixo i t'admiro. Salut!

  • Molt didàctic![Ofensiu]
    Slim Sherman | 30-12-2022

    Hola, Nil! T'agraeixo molt el comentari que has deixat al meu relat, celebro que t'hagi agradat! Per als novells com jo és pura gasolina! He aprofitat per llegir aquest darrer que has publicat i m'ha agradat molt, no només per la sensibilitat amb què escrius sinó també perquè hi anotes comentaris dels que se n'aprenen coses... A mi m'ha convidat a buscar i descobrir aquesta obra mestra de Caravaggio. Una abraçada i bona entrada d'any!

  • Mirall i vida[Ofensiu]
    Montseblanc | 21-12-2022

    Després de llegir el magnífic comentari que t'ha deixat el SebastiàCot, poc puc afegir, estic d'acord en tot el que et diu ell. Ens dibuixes una escena més aviat ridícula, en la que un noi que no es pas bell es fotografiat com si ho fos, el mirall li ha d'il·luminar la cara i a la vegada ens porta a tots a fer aquesta comparació, primer amb el mite de Narcís i, segon, amb la nostra pròpia imatge i vida. Gràcies!
    (havia llegit la primera versió i la veritat és que em vaig quedar sense aire a les primeres línies, molt millor aquesta segona versió)

  • veure't en el mirall[Ofensiu]
    Atlantis | 21-12-2022

    Et reflexes en el mirall de quan erets jove, i hi veus la teva joventut.

    Com sempre, un relat molt elaborat i amb molta riquesa.

    Que tinguis Bones festes, Nil.



  • Caravaggio![Ofensiu]
    aleshores | 21-12-2022

    M’he mirat les imatges del quadre al qual fas referència. El que es veu en ell, en el mirall, podríem dir-ne l’equivalent a l’interior de la persona; tot i reproduir la persona que s’hi mira, ens la mostra amb els aspectes menys bells, com per indicar que allò que és visible podria ser superficial, o fins i tot fals, o per indicar reflexió. Això sol ja val molt, però en el relat se’ns mostra un desig de suplantació de ser millor que el subjecte que veiem i de ser-ho d’una forma “objectiva”. La vida -l’exterior visible de la vida - no es tan bona com el protagonista creu ser. Una altra forma de mirar-se al mirall més narcissista en contraposició a la del quadre, més reflexiva.

  • Ai, tenir vint-i-cinc anys! [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 19-12-2022 | Valoració: 10

    Et figures que ets el Narcís pintat per Caravaggio. Cada acció que descrius acuradament i meticulosament descrita, fins al noi que posava com a model, et desitjaves, però que et ressalta fins a Déu, que et perdone.
    Totalment enginyós i exacte tota l'acció.
    Bon Nadal.
    Cordialment.

  • En Narcís.....[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 19-12-2022 | Valoració: 10

    enamorat del seu propi reflex, i el protagonista d'aquest relat viu una experiència que li recorda aquest fet, al passar pel costat d'un mirall de la sessió fotogràfica que una parella de nois estaven realitzant. Per uns instants es veu reflectit quan era bell i jove. Una història enginyosa i molt ben narrada.

    Una pregunta Nil. Jo diria que aquest relat ja el vaig llegir i comentar,no fa massa. M'equivoco? Ara a veure si he somiat, no en facis gaire cas. Sigui com sigui, és un magnífic relat.

    Cordialment.

    Rosa.



  • Joc de miralls[Ofensiu]
    SebastiàCot | 19-12-2022 | Valoració: 10

    Diria, admirat Nil, que aquí has estat un punt barroc en tots els sentits. En la forma del poema, pel meu gust, hi ha una voluntat de dibuixar-nos l'escena en tots els detalls, com si nosaltres, lectors, també haguéssim de formar part d'aquell joc de miralls d'aquells dos bordegassos. I d'això, com sempre, en surts vencedor, perquè podem sentir-nos part de l'escena.
    L'altre joc de miralls l'aconsegueixes en el fons, en l'essència mateixa del poema, i no és altre que fer-nos sentir com si nosaltres ens reflectíssim en el mirall de l'edat, de l'existència... No ets tu, com a poeta, qui apareix damunt del mirall, sinó tots i cadascun dels lectors que tenim la sort de llegir-te. Em poques línies, allò que semblava un simple joc de dos instagramers se'ns converteix en una reflexió profunda sobre el pas del temps, del que vam ser i del que som. Aquest "temps que fuig" ens arriba melanconiosament en el teu poema, i ens glaça una mica les ganes de riure de les pretensions dels dos vailets. Realment, els qui no suportem veure'ns de sobte en aquest joc de miralls som nosaltres mateixos.
    Felicitats!!!

  • Jugar al escardillo"[Ofensiu]
    Cesca | 19-12-2022

    No ho sabia que es deia així. A fer la rateta sí que hi jugàvem de petites.
    Bonic microrelat i bonica, també, la pintura que sembla haver-lo inspirat.
    Un plaer.

  • la rateta des de la platja[Ofensiu]
    Neus Marín Cupull | 19-12-2022

    De vegades la bellesa es troba amb els detalls externs, i no amb els cossos prims i esquifits que alguns diuen que són perfectes per ser modelats.
    Gràcies, per les teves paraules en el meu relat.
    Bones Festes, Nil
    Neus Marín

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Nil de Castell-Ruf

Nil de Castell-Ruf

73 Relats

1134 Comentaris

86238 Lectures

Valoració de l'autor: 9.92

Biografia:
Estació Arc de Triomf - BARCELONA - (Catalunya).
Signe zodiacal: VERGE.

(Amb) -Tacte! : nildepoesia@gmail.com

- LA CREATIVITAT ÉS LA INTEL·LIGÈNCIA DIVERTINT-SE
(Albert Einstein).


- Només escric poesia en moments en què em sento de debò vulnerable. Per això,
segurament, de sempre he equiparat la poesia amb el dietari íntim. Escrius i et consoles, destil·les el teu dolor o confusió, i si tens sort també et comprens.

Mariu Chivu (1978-), poeta romanès.


- Escriure és un treball humil: però vull que el meu sigui el més perfecte possible. I és únicament perfecte quan aconsegueixo excitar al meu lector, traient-lo fora de si mateix i del seu món, i portant-lo al meu món, bo i fent que la seva imaginació vegi i olori, oeixi i assaboreixi i senti tot allò que descric.

Lletres de Venècia.

F. Rolfe, (Baron Corvo),
escriptor anglès 1860 -1913.



- El Profeta (que Allāh el beneeixi i li doni pau!) digué: “Certament, hi ha encant en l’eloqüència, i certament, hi ha saviesa en la poesia.” Ṭabaqātu š-Šāfiʕīyati l-kubrà

- Allí on hi ha sensibilitat és més fort el martiri.
La pintura és poesia muda; la poesia és pintura cega. (Leonardo da Vinci)

- Vaig provar d'ésser poeta. I com que sóc un escriptor hàbil, i com que era quaranta vegades més sensitiu que ningú, vaig reeixir una mica. (Rupert Brooke, poeta anglès, considerat per W.B.Yeats, Irlandès i poeta també, com el jove més formós d'Anglaterra. El filòleg i poeta Francis Macdonald Cornford arribà a dir que Rupert Brooke era un jove Apol·lo de cabells d'or.

- La poesia no és cosa de sentiments sinó d'experiències. (Rainer Maria Rilke, poeta austríac)

- Tots els hòmens que primer toquen amb la paraula, després arriben més lluny amb les mans. (Antonio Skármeta, escriptor xilè).

- La poesia té 4 o 5 temes d'ençà fa 5 mil anys, allò que importa no és pas el que dius, sinó com ho dius. (Antonio Cisneros, poeta peruà)

- La poesia és l'evidència de la vida. Si la teva vida crema bé, la poesia només serà cendra. ( Leonard Cohen, poeta canadenc)

- La poesia és el camí per a la supervivència, per arribar a les consciències, per acceptar les derrotes, per saber viure les nostres misèries, per a estar prop d'allò màgic de l'existència. (Niño de Elche).

- La poesia es la musicalitat de les coses que discorren a ones per a recrear amb la paraula imatges visuals. ( Boris Pasternack, poeta rus )

- La poesía no quiere adeptos, quiere amantes. (Federico García Lorca )

- Ara mateix hi ha joves que diuen els seus versos. Per llurs ulls plens de vida passen les seves visions. (...........) ara amb el que ell de la bellesa ha fet veure, es commouen. ( Molt Rarament -fragments) - .Konstandinos P. Kavafis.

- WEBS amigues :

* L'ARMARI OBERT leopoldest.blogspot.com/

* Salvador Jàfer: La Terra d'Enlloc https://salvadorjafer.net/

* En Nil us recomana l'antologia 'Amors sense casa' recull, a cura de Sebastià Portell, més de trenta autors i gairebé cent poemes de temàtica LGTBQ catalana. Video: Entrevista a Sebastià Portell - Àrtic | betevé - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=DHetwvOOndA




L'ARMARI TANCAT (POESIA HOMOERÒTICA CATALANA).

BARCELONA POETRY - HELLO POETRY. L'HOMOEROTISME POÈTIC D'EN

NIL - HOMOEROTIC - EUROPEAN HOMOEROTIC POETRY WITH A CATALAN

ACCENT - POETIC HOMOEROTISM IN EUROPE - HOMOEROTIC POETRY -

GALO-CATALAN HOMOEROTIC POETRY - OCCITAN-CATALAN HOMOEROTIC

POETRY - MEDITERRANEAN-CATALAN HOMOEROTIC POETRY.

HOMOEROTIC POETRY - HISPANO-CATALAN HOMOEROTIC POETRY.

POEMS BY NIL - POESIA HOMOERÒTICA CATALANA - BARCELONA POESIA

HOMOERÒTICA - LA POESIA HOMOSEXUAL D'EN NIL. - BARCELONA GAY

POETRY - HOMOEROTIC AND EUROPEAN POETRY - HOMOEROTIC

POETRY IN CATALAN. - EUROPEAN POETRY IN CATALAN - الشعر المثلي الكتالوني -

CATALANA HOMOEROTIC POETICA - 加泰罗尼亚同性诗歌 - KATALUNIAKO

POESIA HOMOEROTIKOA - ΚΑΤΑΛΑΝ ΟΜΟΡΕΡΟΤΙΚΗ ΠΟΤΕΡΑ - שירה

הומוארוטית קטלנית - KATALANS HOMOEROTISK PÅTRY - カタロニアホモエロティック詩 - CATALAANSE HOMOEROTISCHE POËZIE - KATALAN HOMOEROTİK

ŞİİRİ - KATALANSK HOMOEROTISK POOKER - KATALA HOMOEROTIKA

POETIKO - KATALĀNA HOMOEROTISKĀ POETRIJA - KATALO HOMOEROTINĖ

POEZIJA - KATALAANI HOMOEROTILINE POEETIKA - کیٹلان ہومیٹک پوٹری -

KATALÁN HOMOEROTIKAI KÖZÖSSÉG - ԿԱԹԱԼԱՆ ՀՈՄՈԵՐՈՏԱԿԱՆ ՊՈՂԻԿ

- КАТАЛАН ГОМЕРОТИК ПОЕТРИЯ - IPHAKATHI LESAKHATHAZI

HOMOEROTIC - КАТАЛАНСКА ХОМОЕРОТСКА ПОЕЗИЈА - KATALANISCHE

HOMOEROTISCHE POESIE - POÉSIE HOMOÉROTIQUE CATALANE -

KATALANSK HOMOEROTISK Poesi - CATALAN HOMOEROTIC POETRY.