Donar gat per llebre

Un relat de: Joan Colom
En el rètol hi posava HOSTAL DEL GATONEGRO. Es notava massa que el text original HOSTAL DEL GAT NEGRE, present des de temps immemorial fins que els franquistes n’havien ordenat l’homologació a "la lengua del Imperio", tres anys abans, havia estat alterat afegint una O a l’espai entre GAT i NEGRE i pintant-ne una altra damunt l’E final. Abans de la guerra s’hi menjava prou bé, però era la primera vegada que tornava a aquell poble i sospitava que l’oferta gastronòmica hauria decaigut, en consonància amb la carestia general si més no. Per això el va sorprendre que entre els plats del dia hi figurés conill de bosc. Feia tant que no en menjava que no es pogué resistir: encara que fos car, un dia era un dia.

A la brasa, amb seques i allioli, el va trobar deliciós. N’hi havien posat mig i s’estranyà que no tingués cap: als restaurants finolis era habitual, això de llevar-li el cap, però allò no feia pas per a aquell hostal. En acabat, com que entre el primer plat, el conill i les postres de músic havia quedat rebotit i no es veia amb cor de pedalejar quaranta quilòmetres per tornar a casa, decidí buscar un lloc on poder fer la becaina; pel matí havia enllestit les sis visites programades i s’ho podia permetre. Trobà un banc de pedra en un racó, a recer de l’església i el cementiri parroquial; així que, amb el maletí de capçal, hi jagué al damunt. I, abans de cloure els ulls irremissiblement, encara pogué entreveure com un gat negre pujava al banc i se li arraulia als peus.

Es despertà sobresaltat per un malson angoixant: a la safata de l’hostal, el mig conill, ara amb cap; hi havia quelcom d’estrany... fins a adonar-se que, en lloc de les llargues dents incisives pròpies dels rosegadors, tenia enormes ullals. Per la llum crepuscular deduí que devia d’haver dormit força temps; però el que veié li disparà l’angoixa fins al paroxisme: al voltant del banc, tot de gats esguardant-lo amb actitud amenaçadora; damunt seu, el gat negre li tirava l’alè tot ensenyant-li les dents.

Comentaris

  • Ens quedem amb el dubte?[Ofensiu]
    TerricheT | 26-11-2022

    O queda ben clar que li han fotut gat per llebre?
    Totes les pistes indiquen que ha menjat gat, i com no tenim costum de menjar-ne amb consentiment, no sabem què està més bo. Menjar gat seria com menjar-se un de la família i per això ho veiem horrible, però bé mengen gossos a la Xina!
    Un bon treball, et desitjo més sort que el gat del teu relat… o era llebre?

  • BON DEBUT[Ofensiu]
    Laila | 26-11-2022

    Un bon relat, intrigant, amb el temps i l'escenari ben ubicats sense que calguin gaires descripcions i amb poques paraules, misteriós i amb un final que no deixa indiferent: obert a la imaginació del lector.

    Gràcies per comentar els meus relats. Acostumo a participar en el concurs perquè la meva inspiració funciona quan em poso terminis, m'ajuda el fet de plantejar-m'ho com un repte per exercitar les neurones-escribes.

    Laila (Anna)

  • Genial![Ofensiu]
    Elisa Martínez i Alcaina | 20-11-2022 | Valoració: 9

    Una narració impecable, és dels millors microrelats que he llegit en aquest certamen. Enhorabona i sort!

  • Indigestió a la vista[Ofensiu]
    Manelfoo | 13-11-2022

    Has explicat amb una narració el significat de l'expressió "dar gato por liebre", amb molt encert. M'has deixat amb ganes de seguir llegint i saber com se'n surt d'una situació tan compromesa.

  • Gat o ...[Ofensiu]
    kefas | 13-11-2022

    Una barreja de la sornegueria de Hitchcock amb la de Josep Pla, amb un fons històric que fa invisibles els gats negres.

  • al final t'has decidit [Ofensiu]
    Homo insciens | 12-11-2022

    Hola, Joan, veig que al final t'has decidit a participar, me n'alegro. Tot i que és un relat de terror té el seu punt de gràcia. Crec que no és gens encertat demanar conill a un hostal anomenat del GatoNegro i en el teu relat ha quedat ben demostrat! Sort!

  • M'agrada!![Ofensiu]
    cuidador_d-ossets | 12-11-2022 | Valoració: 10

    Ho trobo un relat senzill, entretingut, que val la pena de llegir i que té un toc d'horror atractiu. Potser és un text només destinat a entretenir però no necessàriament necessita res més.

    Pobre gat negre, intentat de fer passar per una llebre... Amb el que a mi m'agraden els gats (ja vaig pel quart o, més ben dit, per la quarta, que és la única viva dels quatre i és una femella, una "dona gat").

    Trobo que has sabut fer concatenar bé els paràgrafs entre sí i que la lectura és fluïda, el qual el fa amè i agradable.

    Segur que hi haurà a qui no li agradarà però això sempre passa.

    Felicitats.

    Salutacions!!

  • Uffff!![Ofensiu]
    Prou bé | 12-11-2022

    Potser alguna vegada d'escoltar acudir que en algun restaurant d'anomenada pel conill a la brasa, donaven gat!
    Mai he demanat conill al restaurant i després del teu relat encara menys!
    És tan vívida la imatge que descrius que no sé si és pitjor el malson o el despertar.
    Sort
    Amb total cordialitat

  • Fer passar[Ofensiu]
    Endevina'm | 12-11-2022

    En Pedrolo utilitzava aquesta forma; «fer passar gat per llebre».

    RICARD (de cara al públic): Amics, un parell de paraules, potser innecessàries. Ja es faran càrrec que no estàvem preparats per la mena d’espectacle… diguem-ne espectacle… que presenciaran dins d’uns moments. Disculpin, doncs, les deficiències i quan calgui, que caldrà més d’un cop, facin treballar la imaginació. Al capdavall, fa tant de temps que ens fan passar gat per llebre, que ja tenim un bon entrenament.

    Manuel de Pedrolo. Aquesta nit tanquem (Barcelona: Edicions 62, 1978)

  • mala digestió[Ofensiu]
    Atlantis | 12-11-2022

    Una vivència real o un somni d'una digestió pesada?

    ben escrit.

  • No pot ser![Ofensiu]
    Marina i punt | 11-11-2022

    Mira que t'ho vas imaginant a mesura que avança el relat, però així i tot quedes atrapat per saber-ne l'entrellat. M'ha agradat. Molta sort!

    Salutacions

    Marina

  • Negre[Ofensiu]
    llpages | 11-11-2022

    Un relat tètric, ho acabes veient tot negre. Això és mèrit de l'autor, qui aconsegueix remoure't l'estómac tant si et menges el que somies com si et pessigues quan et desvetlles del malson. Ben escrit, Joan!

  • Gat per llebre[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 11-11-2022

    Quin relat més entretingut i divertit. I quin malson. Què vas menjar? hahaha.

    Salutacions i Molta sort!!

    Rosa.

  • Relat rebut[Ofensiu]

    Relat i dades rebut correctament. Entra a concurs.

    Gràcies per participar.

    Comissió XIII Concurs ARC de microrelats