COM UNA COTORRA

Un relat de: Rosa Gubau

Com una cotorra


Quina gran sorpresa vaig tenir, feia anys i panys que no en sabia res de la Laura, en prou feines ens vam reconèixer quan vam coincidir a la sortida del teatre. Havíem anat a l’escola juntes, quins temps aquells, érem ben jovenetes i entremaliades, no és que fóssim grans amigues, però crec recordar que ens aveníem bastant.
Ens vam abraçar efusivament i ens vam asseure en un banc que hi havia molt a prop, volíem saber l’una de l’altre, però ella no disposava de massa temps, tenia un compromís familiar i l’estaven esperant.
Li vaig preguntar que n'era de la seva vida, i sense perdre ni un segon, amb una velocitat intempestiva, em va explicar tot un seguit d’històries amb pèls i senyals. On havia viscut, totes les empreses que l’havien acomiadat, els seus divorcis, les seves penes i glòries, les seves manies, l’embaràs, les peripècies del seu fill... tota la seva vida i miracles, pràcticament sense respirar.
Enfilava un tema darrere l’altre amb desfici, com si s'hagués d'acabar el món. Feina vaig tenir per intentar assolir tot aquell batibull d’informació, qualsevol lligava caps amb un ritme tan frenètic.
Ja no sabia quina de les seves parelles era el pare del seu fill, si les banyes els hi va posar ell o ella, si es va fer amiga la seva veïna o del seu gos, o si havia viscut a Pequín o a Matadepera... en fi, una autèntica olla de cols.
En un parell d’ocasions, vaig intentar interrompre aquella xerrameca persistent; ja n'estava ben farta d'aquell enrevessat i esgotador monòleg, però va ser del tot inútil, la Laura, totalment absorta i despreocupada de tot el que hi havia al seu voltant, continuava xerrant i xerrant pels descosits com una autèntica cotorra. Només vaig badar boca per dir quatre miserables monosíl•labs: Ah... sí? Uau! Caram...
De cop i volta, va fer una ullada al rellotge, i quan es va adonar de l’hora que era, em va agafar el fullet que tenia a la mà, i hi va escriure de pressa i corrent el seu número de telèfon... tot seguit, va marxar escopetejada dient-me: Sobretot truca’m Laia, un altre dia quedarem i ens explicarem unes quantes anècdotes més, m’ha fet molta il•lusió que ens hàgim retrobat, i haver tingut aquesta fantàstica conversa. Conversa? Apa aquí, embolica que fa fort.
No va ser cap casualitat, que tant punt va girar la cantonada, d’aquell fullet, en vaig fer un avió, el vaig impulsar amb força, i l’aire va fer la resta.


Rosa Gubau.




Comentaris

  • Trobada [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 10-12-2023 | Valoració: 10

    Molt bon Relat. Sensible i sincer. Enhorabona.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat sobre les Paraules.
    Salutacions cordials.

  • Mut i al la gàbia[Ofensiu]

    Un relat amb un bon començ i no gens desestimable final genial! En certa manera m'he sentit retratat amb aquesta antiga companya d'escola... , i fins i tot m'ha fet enrogir recordant una actuació per part meva semblant. Abuidar el pap és a vegades una necessitat donada per un cert nerviosisme de la persona. Rosa, un relat molt bo...Disculpa si et comento amb cert retard, Porto mesos abstret en permisos d'obres i llur execució que finalment s'estan duent a la pràctica ...

  • Metralladora[Ofensiu]
    Solsona Bot | 04-12-2023

    Bon relat que ens fa pensar en la quotidianitat i el difícil que és conversar i escoltar l'altre. Més que com una cotorra que repeteix el que ha sentit o li han ensenyat, la teva coprotagonista sembla una metralleta, que dispara a gran velocitat i de forma sostinguda projectils d'informació. Està molt ben resolt el final i és un bon consell per a totes les persones que reben les motxilles que altres els hi descarreguen al damunt.

  • Real com la vida [Ofensiu]
    Ginebreda | 02-12-2023

    Molt bona descripció d'una situacio habitual. La pobra Laura deu viure sola i ha tingut que explicar tota la vida a la Laia en cinc minuts.
    El final és genial. M'ha agradat molt.

  • Bon vent i barca, no, avió nou![Ofensiu]
    Elisa Martínez i Alcaina | 30-11-2023 | Valoració: 10

    Hola, Rosa,

    Molt bon relat, he gaudit molt de la seva lectura. Amb tocs d'humor subtil i alhora corrosiu, ens descrius una situació quotidiana ben graciosa i de forma que qualsevol s'hi pot identificar amb les protagonistes; supose que totes hem sigut Laia i Laura en algún moment de la nostra vida.

    Moltes gràcies pel teu comentari a "Ara que ve el fred"; me'n alegre molt, que t'hagi agradat. Salutacions des del País Valencià! ;)

  • Confesso ser un paparra[Ofensiu]
    Joan Colom | 24-11-2023

    No sé si aquest tan ben trobat però alhora versemblant relat és pura invenció o es fonamenta en situacions viscudes. Per part meva t'haig de confessat que a mi m'ha passat més d'una vegada, però no com a víctima sinó com a botxí. Sí, Rosa, sí: vull dir que jo era el pesat, el paparra, i que fins després d'haver deixat marejat el meu interlocutor (més que "interlocutor" hauria d'haver escrit "convidat de pedra") no me n'havia adonat que la meva col·lecció inacabable de batalletes no venia al cas.

    No sé quina pot ser la justificació d'aquest comportament en altres casos, però en el meu crec que és la timidesa o, més concretament, la falta de seguretat en mi mateix: suposo que tinc por de quedar-me callat de sobte, sense saber com seguir una conversa, i aleshores, quan descobreixo una veta mineral, una anècdota que puc encadenar amb d'altres, no m'aturo fins haver esgotat el filó.

  • Trobada [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 22-11-2023 | Valoració: 10

    Les trobades tenen una gran força emotiva. Vivència enriquidora. Molt bon Relat.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Salutacions cordials.

  • Bon viatge...[Ofensiu]
    Olga Cervantes | 19-11-2023 | Valoració: 10

    Rosa,
    El teu relat resulta molt espontani i amè, amb unes paraules que enllaces com musica quotidiana, però ferma i desvetllada.

    Pinya de rosa


  • La realitat[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 19-11-2023 | Valoració: 10

    A vegades donem moltes voltes a la vida, els pensaments més estranys. Però el que has escrit en aquest gran relat, és la veritat, senzillament. Quanta gent en diu conversa de xerrar ella i prou? Una forta abraçada.
    Aleix

  • MJosep | 19-11-2023 | Valoració: 8

    Hola Rosa,

    Real I sobretot, divertidíssim Molt ben escrit.

  • joandemataro | 19-11-2023 | Valoració: 10

    Hi ha tan poca gent que sap conversar... Amb aquest relat ho retrates molt bé. Molta gent sap parlar però molt poca sap escoltar.
    Una abraçada i gràcies per compartir
    Joan

  • MOLT BONIC[Ofensiu]
    montserrat vilaró berenguer | 15-11-2023 | Valoració: 10

    Ens llegim. GRàcies per comentar

  • Només els manca...[Ofensiu]
    Magda Garcia | 14-11-2023 | Valoració: 10

    ..un mirall a aquestes persones perquè parlen per a elles mateixes i no per a qui els escolta. M'ha agradat molt l'explicació i les anècdotes. Enhorabona per arrancar-nos somriures amb els teus relats. Un plaer llegir-te! Endavant Rosa! Magda

  • Només els manca...[Ofensiu]
    Magda Garcia | 14-11-2023 | Valoració: 10

    ..un mirall a aquestes persones perquè parlen per a elles mateixes i no per a qui els escolta. M'ha agradat molt l'explicació i les anècdotes. Enhorabona per arrancar-nos somriures amb els teus relats. Un plaer llegir-te! Endavant Rosa! Magda

  • Cotorres[Ofensiu]
    Montseblanc | 14-11-2023

    En conec unes quantes d'aquestes persones que encara no has dit "Hola" ja obren l'aixeta de la verborrea, a més, no fan descansos, no hi ha manera de trobar una escletxa per marxar pitant. I passa com al teu relat, que no els escoltes del tot perquè està pensant en la manera de deslliurar-te de la xerrameca. Quan per fi te'ls treus de sobre, o ells et deixen perquè tenen pressa, penses que no t'has assabentat de res hahaha. Molt bon relat!

  • Resposta[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 12-11-2023

    Sí, teniu raò, això és pur egocentrisme, però per explicar-ho sempre és millor riure que fer-ne un drama. Moltes gràcies per les vostres opinions.

  • Francisco Umbral[Ofensiu]
    moracles | 12-11-2023 | Valoració: 9

    No sé quina mena d’impuls ens empeny a aprofitar, si trobem algú amb prou paciència o que no pot fugir, per exposar-li el nostre discurs ("Hablar de mi libro"). Egocèntrics pensem que l’altre no té cap preocupació o cap interès més gran que escoltar-nos les ocurrències, i si toca sentir les seves, ho veiem com una penyora que hem de pagar si volem poder exercir el dret de paraula. Per sort, de tant en tant, trobem gent empàtica que presta atenció i que és capaç de contar les històries amb una gràcia i senzillesa que fa goig. Moltes gràcies Rosa.

  • Comunicar [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 11-11-2023 | Valoració: 10

    Tornat a llegir aquest Relat. Important la comunicació i també una escolta atenta.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Salutacions cordials.

  • Agraïments [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 10-11-2023

    Bona vesprada, Rosa: Gràcies per la teua opinió al meu poema "El sol de llum pura".

    (Realment, les felicitats, és quan algú ha fet un nou any i "enhorabona", és quan t'ha agradat el relat, donant-li la teua alegria per tal relat. Dic jo).

    Cordialment.

  • Encara bo[Ofensiu]
    Marina i punt | 10-11-2023

    Doncs encara sort que tenia pressa!
    Cal anar amb compte quan et trobes algú que fa temps que no veus perquè hi ha persones que davant la pregunta retòrica"què tal, com et va la vida?"doncs va i te l'expliquen.
    Divertit relat.

    Atentament

  • Olla de cols. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 09-11-2023 | Valoració: 10

    Vaja, impressionat! M'he divertit molt amb aquest relat! Un parloteig que m'ha divertit, fins i tot l'avió de fullet. Cal dir que és com una cotorra, que ho escrius directe i sense dubtes.
    Enhorabona, Rosa.
    Cordialment.
    Perla de vellut

  • Records[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 09-11-2023 | Valoració: 10

    He gaudit força, llegint aquest Relat recordatori.
    Anima recordar, valorant reaccions i accions. Enhorabona.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat, Serenor.
    La Serenor ajuda molt a prendre decisions adequades.
    Salutacions cordials.

  • Xerrameca[Ofensiu]
    Prou bé | 09-11-2023

    Un relat que tal com està escrit et fa viure la situació que sembla que siguis tu mateix qui pateix el monòleg.
    Un bon final, potser l'avió li passarà pel costat de l'orella i li xiuxiuerà: pesadaaaa!

    Un bon escrit!
    Amb total cordialitat

  • Fàcil[Ofensiu]
    llpages | 09-11-2023 | Valoració: 10

    Avui en dia, amb els mòbils, simular una trucada de la mare quan el monòleg es fa insuportable és la manera més senzilla de posar fi a l'allau de paraules. Una mentida pietosa, vaja. En el fons, aquestes cotorres pateixen d'inseguretat crònica i explicar les seves vivències les allibera d'un munt de pors. Un relat entretingut i ben trenat, enhorabona!

  • Si la tornes a trobar..[Ofensiu]
    kefas | 09-11-2023

    .. recomana-li que ho escrigui. Només així podrà entendre el que diu. I també que, potser, el millor que pot fer és callar.

  • molt bo el relat i molt entretingut [Ofensiu]
    Noia Targarina | 08-11-2023 | Valoració: 10

    Bona vesprada,

    M' agradat força el teu relat.

    Espero llegir-ne el teu pròxim relat.

    Una abraçada

    Noia Targarina

Valoració mitja: 9.81

l´Autor

Foto de perfil de Rosa Gubau

Rosa Gubau

74 Relats

1106 Comentaris

41395 Lectures

Valoració de l'autor: 9.92

Biografia:
Soc nascuda a Mataró l'any 1.957. Sempre he estat una persona amb moltes inquietuds, en l'àmbit laboral, esportiu i de creixement personal. El cuquet d'escriure el tinc des de fa molts anys, tot i que mai m'hi havia posat. Ara que disposo de més temps he decidit provar-ho. Espero sortir-me'n una mica, si més no, aprendré de tots vosaltres.