Baldufa

Un relat de: Unaquimera

Versió bonetaire d'un dibuix de Clarà sobre Isadora Duncan.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Baldufa humana:
lliures ment, cor i cames,
enlaira els braços
l'ingràvida figura,
criatura alada!

Balla que balla:
la toga vola nua
amb peus de mussa.

Dansa que dansa:
la mort pica palmades
tota admirada.

Calla que calla,
l'espera quan la peça
sigui acabada.

Roda que roda,
l'àngel adorat gira!
Vels i aigües mudes
li ofegaran les passes:
el mite la reclama...


Unaquimera


Comentaris

  • Tan descriptiu el text com el dibuix.[Ofensiu]
    Josoc | 23-01-2011

    Ets dels que creuen que "una imatge val més que mil paraules"?
    Suposo que no.Els i les que estimem les paraules i ens esforcem per trobar sempre les més adequades dificilment hi podem estar d'acord. Tu saps jugar amb el paral·lelisme.

  • Món de poesia[Ofensiu]
    aurora marco arbonés | 10-12-2010 | Valoració: 10

    Ingràvida figura, vels, ales, muses... tot un món de suau moviment de dansa que expresses amb el teu llenguatge sempre adient al tema que ens regales.

    La vida és sempre moviment, passes de ball que evolucionen per una sala emmirallada, i que es repeteixen una vegada i una altra en reflectir-se en les parets.

    La mort també és moviment. Sobrevé després del vertígen de rodolar i rodolar per la sala o per la roda d'un vehicle.
    Muses, ales, vels... tot un món de poesia

  • gràcies...[Ofensiu]
    joandemataro | 01-06-2010 | Valoració: 10

    de nou pels teus comentaris, el tema deles sinalfes no el sabia veus...

    pel que fa al teu poema... despèn molt de moviment...
    com sempre et felicito
    una abraçada
    fins ben aviat
    joan

  • Sóc una baldufa[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 26-05-2010 | Valoració: 10

    Bon relat que he llegit ara.
    M'agrada molt la baldufa.... i també les aturades.

  • Bellíssim homenatge[Ofensiu]
    brins | 26-05-2010 | Valoració: 10

    M'ha sobtat, de moment, el títol; jo tan sols pensava amb contorns i figures... però en captar el moviment, l'agilitat dels teus versos, he comprès de seguida la similitud que hi havies cercat.

    La teva inspiració ha sabut atorgar a les paraules moviment i música, aspectes que no són gens fàcils d'expressar. Ens has recordat, amb delicadesa, una ballarina subtil i excepcional que es va caracteritzar per la passió i l'infortuni.

    Felicitats!

    Pilar

  • Bellesa abstracta[Ofensiu]
    joanalvol | 23-05-2010 | Valoració: 10

    Tres haiku entre dues tanka, l'una comença, l'altra acaba el poema
    de cinc estrofes, dinou versos inspirats en un dibuix d'una noia que balla alliberada de faixa, de cotilla i sabatilles que premen indomables.
    Peu nu, gràcil dansa i àgil es desplaça de l'eix concret on la baldufa corrent es clava. Vol ser lliure i gira! Crea el mite que no cal rompre cadenes per deixar de ser esclava. Cal alleugerir-se, sense del tot despullar-se.

    M'ha agradat molt el teu poema.
    Fins aviat, Maite
    Una abraçada subtil com el vel de la noia que balla
    Joanalvol

  • i ballava.......[Ofensiu]
    ESTEL | 16-03-2009 | Valoració: 10

    preciós homenatge a una musa.
    Les teves metàfores sempre tant encertades.
    M´ha encantat els teus versos juntament
    amb el dibuixet del bonet, preciós.

    " Roda que roda,
    l'àngel adorat gira!
    Vels i aigües mudes
    li ofegaran les passes:
    el mite la reclama"

    recordo veure una pel·lícula quan era petita i sabia què es va ofegar amb el seu propi vel, però no recordava la mort dels seus fills, què tràgic.
    Un poema suau, encisador

    T´envio una abraçada sense perill, sense vel que ens pugui ofegar, però amb un llaç màgic

  • Balla i roda la baldufa[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 31-01-2009 | Valoració: 10

    Quan hom balla..... és una sensació vers dins i vers fora. Quan hom roda és vers fora.
    Una apreciació ple de matisos.
    Viure és ballar i rodar. Sol o en companyia.

  • Moviment[Ofensiu]
    Kanoa | 29-01-2008 | Valoració: 10

    M'agrada la sensació de moviment que transmet.
    Me fa veure la ballarina dansa que dansa, balla que balla, roda que roda, girant cap a la mort que l'espera.

  • Doncs...[Ofensiu]
    El follet de la son | 23-01-2008

    A mi no m'ha agradat. I no sabria dir ben bé per què.

  • Moviment imparable![Ofensiu]
    Simon | 14-01-2008 | Valoració: 10

    Amb paraules vives has dotat de moviment el poema que serveix d'homenatge a la musa.

    Deixa ballar la inspiració, que no pari!
    Ens veiem, SB

  • Pell... per pell. [Ofensiu]
    jos monts | 09-01-2008 | Valoració: 9

    Un s'identifica amb lo que escriu admirant la vellesa i traient-li el nèctar del protagonista.
    Et felicito fantastic.
    - josmonts -

  • M'he quedat embadalit [Ofensiu]
    J.Lluís Cusidó i Ciuraneta | 07-01-2008 | Valoració: 10

    Amb aquest treball has donat vida al dibuix de la ballarina de Clara, Amb aquesta simple frase vull dir que el teu poema, i títol inclòs, "BALDUFA" es digna d'un mestre. Em sembla molt difícil plasmar amb lletres el musical i volàtil moviment d'una ballarina i tu ho has lograt.

    Felicitats !!!

    Lluís

  • Hola unaquimera![Ofensiu]
    brumari | 04-01-2008

    Bellíssima síntesi poètica d'una vida apassionada i trista com la d'Isadora.

    "Vels i aigües mudes li ofegaran les passes", una imatge potent i expressiva com la dansa d'aquella dona extraordinària.

    Bon any nou i molts petons,

    Joan

  • poesia en la sang[Ofensiu]
    Anna Naïve | 31-12-2007 | Valoració: 10

    Estic segura que quan et fan una anàlisi de sang surten més versos que glòbuls vermells. La teva capacitat de fer poesia sembla il·limitada. Et tinc enveja. Sana, però enveja.

  • Gira que gira... [Ofensiu]
    Naiade | 27-12-2007 | Valoració: 10

    Genial poesia de tan preuada artista
    Sembla una cançó, que va descrivint els passos de la seva vida
    tan avançada al seu temps, tan lliure. Sense dubte mussa per excel·lència, i per acabar d'arrodonir-ho un final tràgic com a colofó.

    Una forta abraçada escoltant encara la fressa dels vels giravoltant
    Bones festes


  • eis Uqui! sóc la kispar! com van les Festes?

    (quin montatge més maco!).

    Escolta, et podria demanar un petit favor? és que l'altre dia, voltant pels poemes del repte, vaig veure que el que vas proposar de les Muses havia perdut la imatge!
    Suposo que la deus haver tret del teu àlbum de Photobucket (o li has canviat el nom...).

    I ara la imatge no surt... podries tornar a penjar-la amb el mateix nom perquè torni a llegir-la?

    mira...!
    per si t'ajuda, es deia: MuralGran
    (i l'enllaç on la tenies: http://i93.photobucket.com/albums/l50/unaquimera/MuralGran.jpg)


    No córre pressa, eh!
    Gràcies i Bon NadaL!

    Gemma

  • Dançava...[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 25-12-2007 | Valoració: 10

    com ho fan els teus versos, en els que ens encomanes aquesta visió única de la ballarina genial que va gaudir de l'èxit del seu art però va tenir una vida personal envoltada de desgràcies. Com sempre que llegeixo els teus poemes, i més aquests darrers que plasmen la interpretació d'algun dibuix, d'alguna pintura... quedo meravellada per la teva capacitat per crear tanta bellesa amb poques paraules.
    Una abraçada

  • Quí en sapigués ...[Ofensiu]
    JOANPG | 23-12-2007 | Valoració: 10

    Amb quatre paraules encertadíssimes m'has fet girar el cervell com una baldufa.
    Amb quatre idees escollidíssimes m'has desconcertat el cervell un xic dogmàtic.
    Amb quatre pincellades d'artista plàstic m'has retratat tota una sessió sublim de dança.
    Amb quatre paraules, que no em surten, m'has fet sentir-me impotent com a lector i projecte d'escriptor.

    Gràcies Unaquimera, BON NADAL

    JOANPG.

  • F. Arnau | 21-12-2007 | Valoració: 10

    Balla que balla, dansa que dansa, calla que calla, roda que roda...
    Quins versos més bells!!!

    Una abraçada!
    ... I molt Bon Nadal!

    FRANCESC

  • Què vols que...[Ofensiu]
    rnbonet | 21-12-2007

    ...et diga, xicona?
    M'agrada, la rima assonant en "a..a", repetida a bona part del poema -trencada (i no del tot) a la primera i la darrera estrofa-; m'agrada l'acumulació -i repetició- de verbs/acció, que li donen moviment... I m'agrada que el dibuixet t'haja motivat per escriure aquest poema.
    Bones festes! I salut i rebolica!

  • Doncs....[Ofensiu]
    Xocolatina | 21-12-2007 | Valoració: 10

    has fet un verset que em dona ganes de ballar, de giravoltar, desar amb els peus nus....
    pro després m'agafa com una tristor, de pensar en el preu que va pagar per ser un mite.

    Llepadetes dolces de festa de Nadal,
    Tina

  • Torrent poètic [Ofensiu]
    Valentí Valent | 20-12-2007 | Valoració: 10

    Suposo que t'han inspirats les muses -també podria ser que no- i el dibuix t'ha provocat un torrent poètic desde la memòria.
    Endavant la poesia!

    Bones festes, et desitjo el mateix,
    Valentí Valent

  • Una dona amb mala sort[Ofensiu]
    Txell Pellicer | 20-12-2007

    Una dona imspirada, fins al punt de ser un àngel, una musa!
    La mala sort va fer que la mort s'enamorés d'ella i la perseguís, incansable!
    Sort per a tu,
    Pell

  • Baldufa, no paris ![Ofensiu]
    Avet_blau | 19-12-2007 | Valoració: 10

    Baldufa,
    balla , dansa, calla , roda
    pero lliure , en silenci, com el vent.
    Baldufa,
    no paris, moute, canta, salta
    pero lliure, amb la musica del cor content.

  • El mite la reclama...[Ofensiu]
    Anagnost | 19-12-2007 | Valoració: 10

    No sé què t'ha inspirat més, si la vida certament tràgica d'Isadora Duncan, o el dibuix de Clarà. Tot plegat, però, i com sempre, t'ha sortit un poema rodó, d'aquells a què ens tens acostumats. Especialment atractiva m'ha semblat l'últimam estrofa:

    Roda que roda,
    l'àngel adorat gira!
    Vels i aigües mudes
    li ofegaran les passes:
    el mite la reclama...

    Així ens és pòssible veure-ho, a posteriori: un mite al qual segurament Isadora hauria renunciat en benefici d'una vida llarga i d'una família reolzant-li la vellesa.

    Amb tota la meva admiració de llegidor fidel.

  • Ets una dansaire[Ofensiu]
    franz appa | 19-12-2007

    O danses molt bé, o fas dansar molt bé els versos, perquè no és el primer poema sobre la dansa que et llegeixo.
    Molt bonic el dibuix i molt bona descripció poètica. Té el to just de llibertat i drama que requereix el personatge.
    Per cert, un personantge que comparteix destí tràgic amb moltes altres dones trencadores de la seva generació, aquella brillant i malaurada generació de dones que van entrar com un cicló en el món de l'art, en el món en general, en l'encavalcament dels segles XIX i XX.
    Una abraçada ben forta, extensiva al "bonet".

    franz

  • balles?[Ofensiu]
    boleta | 19-12-2007

    Hola!! M´ha fet molta gràcia trobar aquest poema dedicat a Isadora Duncan. He llegit sobre ella i m´encanta. És d´admirar... i de seguir i resseguir. El poema és prou maco... tot i que imaginar la Isadora com una baldufa, no em fa prou el pes...li falta elegància a la baldufa. Jo també ballo, suposo que per això la coneixo. Balles, quimera??

    Una abraçada

  • una joia[Ofensiu]
    Aquarela | 19-12-2007 | Valoració: 10

    Temps sense entrar per aqui, sense llegir-vos... avui he sentit la necessitat!

    És una joia en moviment!
    Vull dir-te que el poema dansa, balla, roda, gira!
    Molt bones pinzellades!

  • Dansaire! ( resposta al comentari del Vicent Adsuara )[Ofensiu]
    Unaquimera | 19-12-2007

    Estimat Vicent: Evidentment, la Isadora va ser dansaire. Que jo sàpiga, no va cantar, al menys públicament i professional.

    Al primer comentari, que figura a peu de pàgina, ja vaig oferir uns detalls sobre la seva figura, que completo ara mateix:
    Isadora Duncan va ser una cèlebre ballarina estatunidenca que va rebel·lar-se contra la dansa acadèmica, al ballet sobre les puntes i als pesants vestits de les ballarines del segle XIX.
    Les seues danses lliures van ser interpretacions emotives, impressionistes en les quals, el seu cos dolç i expressiu suplia la pobresa de mitjans tècnics.
    Defensava la llibertat total de moviments i l'adaptació a la inspiració directa de la música. Va intentar crear la dansa del futur inspirant-se en la plasticitat de l'antic art grec i en la simplicitat de les danses primitives. Els seus passos amb els peus nus, van recordar que la dansa no pot fer-se completament sobre les puntes dels peus sense caure en una excessiva rigidesa, mentre que la seva sensibilitat musical va influir sobre tot tipus d'artistes.

    Aprofito per oferir una altra abraçada, aquesta plena d'un sol tímid que encara no escalfa però ho intenta,
    Unaquimera

  • unmarpernopensar | 18-12-2007 | Valoració: 10

    Preciós...

    ...encanta

  • Una vida de mussa[Ofensiu]
    megane | 18-12-2007 | Valoració: 10

    Una vida de mussa no sempre és feliç.
    Ella va trencar moltes coses, la mort la va trencar definitivament.
    La mort va ser el final de la mussa i el començament del mite.
    M'agrada que facis un aclariment. Ajuda a entendre. Jo comprenc millor ara les paraules. Abans no l'havia llegit.
    He de llegir més. Opinar després. Aprendre.
    Gràcies
    m

  • Balla i vola[Ofensiu]
    megane | 18-12-2007 | Valoració: 10

    M'agrada el nou poema. Balla com la baldufa. Vola com la mussa. Ella es lliure fins al final. Acaba la peça i more, però no la oblidem, vosaltres la recordeu. Se nota que l'admires.

    Jo he participat en el Repte Visual de les mans. He intentat mostrar el meu costat romàntic. Crec que m'ha quedat cursi.
    Els teus poemes eròtics no ho són.
    Aprendre més.
    m

  • Isadora Duncan:Apunts breus i significatius sobre la seva història personal.-[Ofensiu]
    Unaquimera | 18-12-2007

    Em sembla que per a facilitar la lectura, pot servir d'aclariment aquest comentari, que no preten en cap moment resultar exhaustiu.

    Isadora Duncan arribà a ser per a molts una mussa en vida i un mite després de morta.
    De nom es deia Àngela, concretament Dora Àngel. Va ser, realment, un/a-àngel-a-dorat per multituds...
    Sempre ballava amb els peus nus i amb una toga per tota vestimenta, fugint dels tutús clàssics i les sabatilles de puntes torturadores, inqüestionades fins llavors.
    També va trencar altres tipus de convencionalismes en la seva vida personal, criticada àmpliament per una part de la societat d'aquella època.
    La mort semblava perseguir-la: El seu marit es va suïcidar; els seus fills van morir ofegats dins d'un cotxe caigut a les aigües del Sena; ella va morir estrangulada per un vel que portava al coll, que es va enganxar en la roda del seu propi automòbil.
    Un final tràgic com a epíleg d'una cursa personal espectacular contra el temps i la norma!

    Aprofito l'oportunitat d'oferir una abraçada a cadascun dels lectors que passi per aquí, ben càlida,
    Unaquimera

Valoració mitja: 9.96

l´Autor

Foto de perfil de Unaquimera

Unaquimera

111 Relats

5300 Comentaris

584131 Lectures

Valoració de l'autor: 9.95

Biografia:
Vaig néixer un 8 de novembre fred (sóc escorpí i fredolica des de llavors!) en un lloc diferent d'on visc ara, però sempre he viscut a prop del mar. Penso que a la meva sang porto gotes d'aigua salada. I a la pell, alguna escata...

La mar de blau, per moments tan ombrosa;
la mar de verd, tan bella i perillosa;
la mar de gris, que es veu majestuosa;
la mar d'acer, tan entremaliosa...

El futuro es una acuarela y mi vida un lienzo que colorear...

La vida és bonica, però de vegades complicada.

Gracias a la vida que me ha dado tanto... Me ha dado la risa, y me ha dado el llanto: así yo distingo dicha de quebranto, los dos materiales que forman mi canto. Me ha dado la marcha de mis pies cansados: A quien quiera acompañarmela, por favor vayamos pasito a paso, si hemos de ir mejor de la mano...

He viscut un llarg viatge i encara em queda coratge per avançar... amb les cartes de la vida jugo la seva partida: no em rendiré! Un altre dia ha començat!

... no vale la pena andar por andar, es mejor caminar pa'ir creciendo: volveré a contarte que he soñado colores nuevos y dias claros.

I per uns breus moment una estona de cel, ja no importa el demés, una estona de cel i per un instant tot s'haurà aturat.

Me niego a vivir esclava de mis heridas.

Hi ha dies en què, entre la gent i els crits, sense motiu i estúpidament, crec que sóc feliç. Tinc ganes de cantar i cridar, de saltar i de riure sense cap perquè... Vull estar contenta! Per això m'enfronto al cada dia, sense motius i estúpidament, amb un gran somrís!

Tu sonríe y verás como todo parece que brilla! Los ratos oscuros se harán de colores mientras sobre alegría y no falten canciones. A poquito que sonrias llegará la alegría, de los ratos peores germinan los buenos: sonreir no se compra, no vale dinero. Ei! Sonríe!

Desitjo somriure sense crosses, sense pautes, sense haver de demanar permisos i poder parlar sense estrafer la veu, ... si no us sembla massa.
Duc llunes i cançons per arracades!
El vent, cruel i savi, s'enduu les cançons dels dies que deixo enrere. I per fi, trobo el descans en els somnis perduts i retrobats, en qualsevol revolt del camí que continua.

Per contactar: unaquimera@hotmail.com

Si desitges deixar un comentari, ENDAVANT!
Estaré encantada de llegir-ho i saber de tu: la teva opinió, les sensacions que t'ha provocat un relat, qualsevol aspecte que facis constar, el suggeriment que et sembli més oportú fer serà ben rebut i RESPONDRÉ A TOTHOM més aviat o més tard!

Sóc en aquest web per aprendre, experimentar amb noves propostes, col•laborar amb altres autors i participar en qualsevol fet que ajudi a mantenir viu RC, l'espai que compartim i del qual en gaudeixo:

- Concurs de Microrelats de l'ARC: Secrets. Participant amb relats seleccionats: Dins i fora i Filla.

- Concurs ARC de Poesia Social 2011: Vaig participar amb Ara no sé, publicat al llibre col.lectiu "Tensant el vers".

- Projecte Barcelona, t'estimo: Relataire participant el 2008 i 2011 amb COR A COR, PAS A PAS.

- Gimcana Virtual Literària ARC 2010: participant i Guanyadora! No va ser fàcil, però ja que sap que som una colla de "bojos per les lletres" ;-))

- Poemes il•lustrats: Vaig participar en el concurs, on van seleccionar Enfiladisses.

- Poesia eròtica: Ho vaig intentar i ara alguns dels meus versos són al llibre "Erotisme som tu i jo": AMB, Joguines de dona, SENSE, Xàfec.

- Microrelats: Vaig respondre a la convocatòria, trobant-me entre els autors del volum "10x10 Microrelats" amb Condemnats veïns! (Culpa).

- Reptes del fòrum:
* Repte en prosa, el "clàssic" : He participat com a reptaire i jutgessa.
* Conte, un repte llarg: He participat com a contaire i jutgessa.
* Nanorepte: Nanoreptaire en pràctiques.
* MiniRepte: He participat com a minireptaire i organitzadora.
* Repte Poètic-Visual: He participat com a poetaire i organitzadora.
* MeloRepte: He participat meloreptant i proposant melodia.

- Propostes del Fòrum:
* Taller literari: Relataire participant. Va estar bé mentre va durar... http://es.geocities.com/tallerrelats.
* Interrelat: Relataire participant. Intent de novel.la col.lectiva... http://es.geocities.com/qwark79/principal

- Celebracions col.lectives a RC:
R en Cadena
Els senyors Angel Negre i Gerard Vila Nebot em van encadenar i jo he passat la cadena a: Alícia Gataxica, buscador, estrangera i mjesus.

* 5è ANIVERSARI d'RC!
Vam celebrar-ho a la nostra "enganxosa" manera...
Photobucket