No tinguis por

Un relat de: Maria Sanz Llaudet

- Mama, existeixen els monstres?

La pregunta la feia el meu fill, sortint del llit de matinada i i pujant-se al meu sense contemplacions. Feia cara d'esverat i es fregava els ulls amb força, com si amb aquest gest fos capaç d'esborrar qualsevol visió inoportuna.

Els fantasmes de la nit també se'ls hi apareixen als nens…

Hauria pogut negar-ho, fàcilment a més, amb aquella rotunditat absoluta que sovint mostrem els adults amb els infants. Però ell creixerà -em vaig dir -, i no vull que recordi a una mare que mentia.

Com explicar-li que un dia, els monstres de la nit seran uns altres, potser menys amenaçadors, però no per això menys perillosos. Com dir-li que la por, la maleïda por, serà per sempre la seva companya de viatge. Sí, també podria parlar-li de que aquestes criatures només creixen i es fan fortes quan els hi donem aliment, quan els contemplem i els mimem, però com es pot transmetre un sentiment del que només se'n té la teoria ?

El vaig abraçar fort, molt fort, com si sentint-lo tant a prop fos capaç de protegir-lo de qualsevol amenaça present i futura. Tant de bo fos tant senzill!

Quan me'n vaig adonar, dormia plàcidament amb el cap recolzat sobre el meu pit.
Quan era l'hora de llevar-me, els meus fantasmes encara voltejaven per sobre el llit.


Comentaris

  • Comentari de la Gran Enganxada[Ofensiu]
    uanra | 16-01-2009 | Valoració: 10

    Jo també, a vegades, tinc por i me'n vaig al llit dels papes.

    Em fa gràcia allò que diu que la mama veu fantasmes.

    Un petó.

  • Felicitats![Ofensiu]
    uanra | 11-01-2009

    FELIÇ 5è ANIVERSARI d'RC,
    relataire!!!


    5 aniversari RC



    Si avui és diumenge 11 del 2009, avui és el cinquè aniversari d'RC. Passa pel fòrum i descobreix com pots "enganxar" en un dia com aquest Recorda: NOMÉS AVUI! T'ho perdràs?

  • L'he rellegit...[Ofensiu]
    Joan Gausachs i Marí | 20-10-2008 | Valoració: 10

    ... i no sé què dir... Solament que m'ha tornat a enganxar!
    -Joan-

  • NO HI HA POR QUE ES RESISTEIXI[Ofensiu]
    nuriagau | 17-10-2008 | Valoració: 10

    Fa temps que llegeixo R.C. però la POR a ... (fer el ridícul?, no estar a l'alçada?) no em deixava fer comentaris

    Avui m'havia proposat valorar-te un relat i, comentant-ho amb el meu pare, m'he decidit per aquest.

    El tema de la por em preocupa. Sóc poruga i sóc conscient que els pares trasmetem les nostres pors als nostres fills. Voldria poder abraçar el meu fill i transmetre-li confiança com passa al teu conte.

    Tenir por no és dolent: ens fa ser prudents i que pensem les coses abans de fer-les. El conflicte neix quan la por és tan gran que ens immobilitza.

    Has transcrit, de forma encertada, el monòleg interior d'una mare que està relexionant sobre com plantejar aquesta qüestió al seu fill. Ens escriuràs el relat que contingui aquest diàleg posterior mare-fill?

    Enhorabona per la teva obra a R.C.

    Núria Gausachs i Cucala

  • Seguretat[Ofensiu]
    ANEROL | 16-09-2007 | Valoració: 10

    i amor és el que donem als nostres fills. Ja ho dius, cada u amb els seus fantasmes. No teim respostes per molte preguntes dels nostres fills, encara que la reacció més important i que els ajuda per a que siguin forts és la que tenim nosaltres, escoltar, abraçar i estimat. Mai els enganyem...
    Gràcies pel teu comentari

  • molt encertat i molt tendre...[Ofensiu]
    teresa serramià i samsó | 24-07-2007 | Valoració: 10

    la por..., i tant!, que bonic ensenyar al fill a acceptar la por, a saber controlar-la, a saber acarar-s'hi fent-li " POR" (que divertit!, por a la por, oi?)

    una gran, immensa, tendra, abraçada!!

    (gràcies per comentar-me!!)

  • els nostres monstres....[Ofensiu]
    MarBlava | 23-01-2007 | Valoració: 10

    són molt més difícils d'espantar que els dels nens....
    Que fàcil sembla la nostra vida d'infant vista des de la llunyania dels nostres problemes quotidians!
    Però quan erem petits també patiem i teniem pors. Llavors la mama ens agafava una mà i els monstres s'amagaven de moment.
    Ara som nosaltres els que hem d'agafar la mà per treure patirs i plors...i a nosaltres ara qui ens l'agafa?
    Compartir pors amb els demés i entendre que no sóm els únics, fa que puguis sentir una ma quan la necessites.
    Gràcies Gessamí_blau per donar-nos la teva, per agafar-nos fort quan calgui.

  • No, que ja en tinc jo...[Ofensiu]
    Unaquimera | 10-12-2006 | Valoració: 10

    I és clar que existeixen, fill! Però tu, per ser petit, per tenir una mare que t'estima, per poder allunar-te del llit on els has vist i refugiar-te en un lloc càlid on t'acullen sense dubtes, on t'abracen i et permeten adormir-te sobre un pit que batega per a tu, per bressolar-te, tu, que ets infant, no has de tenir por... encara. Ja el patim els adults que no posseïm aquest do que tu gaudeixes ara!

    Un relat preciós sense cap càrrega excessiva, bellíssim amb mots escassos, tendre sense ser tou, dolç, però no ensucrat, real i amb capacitat d'esborronar-me...

    Ben fet!

    Té, una abraçada sense pors, enviada amb els ulls ben oberts,
    Unaquimera

  • amb llenguatge senzill...[Ofensiu]
    Capdelin | 04-11-2006 | Valoració: 10

    escrius... amb escenografia domèstica ens ubiques... amb mà maternal de seda esborres fantasmes i monstres al teu fill i sents en el teu ventre com s'adorm tranquil... mentre tu amb urpes esmolades i ulls oberts desconfies del món i et prepares per als teus propis monstres. Si la mare es defensa, el fill pot estar segur.
    És la primera vegada que et llegeixo (no pas la darrera)... m'encanta aquesta transparència que et cobreix, aquesta manera simple de comunicar i aquesta força de sentiment que et surt de dins, ben endins.
    Ànims, segueix escrivint (malgrat usis punts suspensius je je). Potser en els punts suspensius, com en el silenci, hi ha totes les paraules possibles.
    Gràcies pel teu comentari i per la teva confessió sobre les teves preferències poètiques. M'has deixat tocat i enfonsat.
    Un petó i una abraçada

  • buf...[Ofensiu]
    El follet de la son | 02-11-2006 | Valoració: 10

    Magnífic, sobretot per l'expressivitat i per la profunditat de la història. Com es nota que ets mare, perquè amb tan poques paraules has aconseguit plasmar un lligam tan gran, tan indissoluble. La imatge final l'he trobat simplement impressionant, bellíssima i visualment plena de poesia i de realitat, m'ha fet recordar moltes coses de la meva infància i per això m'ha deixat frapat. Felicitats.

  • Sol_ixent | 02-11-2006 | Valoració: 8

    Perdó... una falta! Volia dir: "acosta't"!!

    I, de pas, et poso nota!!!!!!!!!

  • Aquest relat...[Ofensiu]
    Sol_ixent | 02-11-2006

    ...m'ha agradat, però m'ha semblat una mica breu. Quan l'he llegit m'ha recordat aquella cançó de Gossos:

    "No tinguis por/ pots canviar-ho tot/ però de moment... acostat't i fes-me un petó."

    És una cançó molt bonica, que em sembla que també podria aplicar-se aquí.

    Et continuaré llegint. Una abraçada,

    Sol_ixent

Valoració mitja: 9.82

l´Autor

Foto de perfil de Maria Sanz Llaudet

Maria Sanz Llaudet

54 Relats

906 Comentaris

106216 Lectures

Valoració de l'autor: 9.91

Biografia:
Vaig arribar a aquest món una matinada de ple hivern, un dissabte del mes de gener que em va batejar amb el signe d'aquari, amb ascendent escorpí (ara que ja tenim confiança, us ho puc confessar)
Quan vaig ensenyar-vos el meu primer relat, l'octubre del 2006, us deia que feia pocs anys que havia començat a escriure. Ara ja en fa uns quans més. No sé si en aquest temps he aprés a escriure gaire més del que sabia -que era poc-, però seguiré posant-t'hi tot l'esforç de que sóc capaç i, per fer-ho, rés millor que tenir l'oportunitat de llegir-vos i gaudir d'aquestes històries i vivències que entre tots compartim. Sembla ser que finalment he corregit la meva tendència a posar punts suspensius a tota frase que se'm posava pel davant, però el més important per a mi és que segueixo sentint aquella necessitat que m'empeny a deixar constància escrita de pensaments, vivències, sentiments...
Gràcies a tots, i especialment a aquells que tingueu la paciència de llegir-me. Els que a més tingueu la bona voluntat de comentar-me, doblement agraïda.