NO TINGUIS POR

Un relat de: Rosa Gubau


NO TINGUIS POR
A LA POR



La por serpenteja, devora, esberla... Crema com un foc abrasador, que s’endinsa en el més profund del nostre cos i la nostra ment.
Una alarma que paralitza, col•lapsa, escanya, ens satura de pensaments incessants, d'angoixes, de cegueses i crispació, de pèrdua de control i concentració.
Tanmateix, és un gran activador, un detonant, un senyal plausible que no hem de passar per alt.
Mira-la cara a cara, observa-la, abraçar-la, comprèn-la, no la rebutgis, no lluitis contra ella... Recull el seu missatge, però mai permetis que et bloquegi i s’apoderi de tu.
La por forma part de les nostres emocions, està en tu per advertir-te, no és la teva enemiga, tan sols és la teva brúixola, un impuls de consciència, un nou repte i aprenentatge, de vegades dur i confús, que sovint distorsiona la realitat que has d’afrontar.
Intenta evitar el victimisme, no et jutgis ni et sabotegis, aturat, respira profundament, submergeix-te i connecta amb ella, coneix-la, escolta la seva causa, “fundada o imaginària”, i tot seguit, aposta per a tu, desplega tot el teu poder i llibertat, i si el temor persisteix, no caiguis en l’aïllament, ni et dolgui demanar suport. Parlen, expressat sense recança, i reposa en la teva saviesa interior; dona-li la mà amb fermesa, ella et revelarà el camí més adient, i sempre serà fidel amb la teva determinació.
No t’aferris a la teva zona de confort, ni a l’addicció al dolor, explora nous horitzons que et permetin avançar.
Agraeix el seu ajut per aquesta experiència transformadora de creixement i superació, i amb convicció i perseverança venceràs un munt d’adversitats.
Recupera les teves regnes, no defalleixis, confia en tu, estimat i valorat amb escreix, i la vida et demostrarà que ets més fort i valerós del que mai t’haguessis pogut imaginar.


Rosa Gubau.

Comentaris

  • Activadir [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 30-07-2023 | Valoració: 10

    Molt bon plantejament sobre la POR. Subrayo la paraula activadir. Mot positiva i determinant. Felicitats per aquest Relat, Rosa.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat sobre ARRIBAR.
    Salutacions cordials.

  • Agraïment[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 15-07-2023

    Hola Badabadoc, no he trobat cap relat publicat per a tu, i per això ho escric aquí, per si hi tornes a entrar. Volia agraïr-te el teu comentari sobre aquest relat q he escrit, on em dius que t"ha ajudat i servit de molt. No saps quan me n'alegro d'haver-ho pogut fer. No deixis d'escriure, és una gran teràpia. Força i endavant !!
    Salutacions.
    Rosa.

  • Ni fet exprés[Ofensiu]
    badabadoc | 15-07-2023 | Valoració: 10

    Això no és un relat... és una lliçó magistral que m'ha fet reflexionar i requetereflexionar... sembla escrit exprés per mi.
    A més de felicitar com cal a la autora per la enorme qualitat i claredat del seu escrit, vagi per davant el meu agraïment per haver contribuït a conéixe'm una mica més... en realitat molt més.

  • Magnífic relat!! Sí, la por és com el nostre ministre d'exteriors en certa manera, i no sempre és dolenta.[Ofensiu]
    unicorn_blanc_del_bosc | 26-06-2023 | Valoració: 10

    Excel·lent relat!!!

    Efectivament, com tu dius tant bé literàriament, la por és un magnífic (almenys, a vegades) sistema d'alerta i defensiu contra certs perills. A vegades hem de fer cas a la por, a vegades hem de combatre a la por, però la por sempre és útil.

    Deia Nietzsche, el filòsof, que la por és com la terra de la flor de la valentia: els valents no és que no sentin por (pitjor si no la sentissin), és els qui no deixen pas que la por els domini. De la por i de l'odi, neixen i s'alimenten els seus antònims, o sigui, la valentia i l'amor.

    Fins l'odi no és dolent si se sap manifestar sàviament.

    Bé, fins aquí no comento res més almenys per ara; ens veurem, Rosa, que vagi molt bé, a reveure!!

  • Ves per on[Ofensiu]
    Joan Colom | 25-06-2023

    Ves per on potser sí, que hauria d'utilitzar un corrector ortogràfic, tot i que l'error que acabo de detectar en el comentari precedent, en rellegir-lo, no crec que l'hagués localitzat, el detector, perquè és una transposició literal del castellà no admesa: havia escrit "el nom de guerra Joan Colom me'l vaig posar a rel d'un blog", quan hauria d'haver escrit "el nom de guerra Joan Colom me'l vaig posar arran d'un blog". Mea culpa, amén.

  • Confidències[Ofensiu]
    Joan Colom | 24-06-2023

    Jo no faig servir corrector perquè de vegades és molest. El que sí que tinc sempre obert, quan escric, és un diccionari online, normalment el diccionari.cat perquè disposa de les conjugacions verbals.

    Abans m'havia descuidat de donar-te les gràcies per felicitar-me el sant, tot i que realment no em dic Joan ni Colom. En realitat em dic Carles i el nom de guerra Joan Colom me'l vaig posar a rel d'un blog, que vaig mantenir obert durant un any, que oferia uns Sudokus Hexagonals Simètrics (SHS) que m'havia inventat. El blog era bilingüe i el signava com a Joan Colom (català) i Juan Palomo (castellà, per allò de "Soy como Juan Palomo: yo me lo guiso, yo me lo como").

  • Disculpes[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 24-06-2023

    Em sap greu els errors ortogràfics que he comès en aquest relat, tal com m'ho ha assenyalat en Joan Colom amb molta raó, i ho agraeixo molt. El corrector no m'ho va corregir. Espero que en els propers no hi hagi equivocacions.

  • Tello[Ofensiu]
    aleshores | 24-06-2023

    El "tello" era un joc de quan jo era petit. Una peça normalment quadrada, plana de ferro era l'instrument amb què es jugava. Sobre la terra del carrer es feia una ratlla i començava a jugar aquell que llançava la peça tan a prop de la ratlla com fos possible, sense superar-la, a risc de perdre ser el primer en sortir. Començar era decisiu per després traure els patacons, fets amb trossos de cartes de la baralla, del rectangle traçat a terra.
    S'havia de mesurar bé, la situació, com en la por.

    Però jo diria que és quelcom irracional, no massa voluntari, que prové del fons de la nostra constitució psicològica.

  • Totalment d'acord[Ofensiu]
    Joan Colom | 24-06-2023

    Un molt bon relat, en la línia dels temes que sol tocar Joan G. Pons però amb un desenvolupament que el fa més accessible i entranyable. Tot i ser una qüestió secundària, una mica d'atenció a les punyetetes ortogràfiques (abraça-la, atura't, parla'n, expressa't, estima't i valora't), que en faciliten la comprensió. De segur que, si te l'haguessis llegit un cop més, abans d'enviar-lo, n'hauries localitzat la majoria.

    Pel que fa al teu comentari a "Aquella pobra calavera", sí que aquest relat, a diferència d'altres, ha estat bufar i fer ampolles, perquè tot el que explico és rigorosament cert.

  • Distorsions[Ofensiu]
    Helena Sauras Matheu | 21-06-2023 | Valoració: 10

    Bon dia, Rosa Gubau:

    Quina manera de parlar-nos de la poderosa por! Es nota que l'has palpat i la coneixes bé. Però saps també sobreposar-te i tirar endavant malgrat de vegades t'hagi paralitzat.
    Et teu escrit està ple de superació i ho valoro molt. Ens endinsarem poc a poc en nous horitzons
    Gràcies pels teus comentaris als meus relats i poemes.

    Una forta abraçada,

    Helena

  • Agraïments [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 19-06-2023 | Valoració: 10

    Bona vesprada, Rosa: Gràcies per la teua opinió sobre el meu poema "Crear-te". M'ha agradat molt el que m'has dit.
    Que tingues bona nit i fins a l'altra.
    Salutacions.
    PERLA DE VELLUT

  • Gràcies[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 15-06-2023

    a tots el que heu opinat sobre aquest escrit. Fa molts anys em va tocar viure un fet bastant dur, i amb molta constància i ganes sortir-me'n, vaig apostar per a mi, ho vaig aconseguir. Em dono per satisfeta, si tan sols he pogut donar ànims a algú.

  • Sàviament[Ofensiu]
    Marina i punt | 12-06-2023

    Quina manera de parlar de la por!
    Un bonic redactat, ben explicat on ens recordes la utilitat de la por, que ens ha de posar alerta però mai paralitzar-nos o incapacitar-nos. Mirar-la a la cara i arremangar-nos per actuar sempre.

    Salutacions

  • Tornat a llegir. [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 12-06-2023 | Valoració: 10

    He tornat a llegir amb satisfacció el Relat.. Excel·lent. Caldria saber trobar la part positiva de l a "por". Opino que sentir por, es sentir, escoltar, un avís.
    Avis que no es el bon camí.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Salutacions cordials.


  • Molt bona reflexió,Rosa[Ofensiu]
    joandemataro | 11-06-2023

    Et felicito i t'agraeixo que la comparteixis amb nosaltres.
    Jo estic en aquesta lluita...
    Fins la propera
    Joan

  • Emoció [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 11-06-2023 | Valoració: 10

    Molt bon Relat. Interesant aquesta visió de la Por. Desvetlla impresions de seguretat.
    Enhorabona. Cordialment.

  • molt interesant i es ben veritat[Ofensiu]
    Noia Targarina | 10-06-2023 | Valoració: 10

    Bona vesprada Rosa,

    M' encantat el teu relat.

    és molt inspirador i ben veritat.

    Que bé que ho expliques i es molt descriptiu.

    Espero el teu pròxim relat, m' encantarà llegir-lo!

    Una abraçada

    Noia Targarina

  • Descripció exacta: [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 09-06-2023 | Valoració: 10


    De la por, que expresses amb molta sinceritat. Punt per punt i paraula a paraula. Tenir por és realment molt mal per a la vida. L'important és no tenir-la.
    Cordialment.
    PERLA DE VELLUT

  • Fantàstic![Ofensiu]
    Prou bé | 09-06-2023

    M'ha agradat molt com has sabut donar la volta a una de les percepcions més anorreants que tenim: la por. En forma de reflexió que aconsella, la converteixes en eina, instrument per capgirar el negatiu a positiu!
    Quan la por atenalla, cal, com dius, aturar-se i respirar pausadament...
    Gràcies.
    Amb total cordialitat

  • Valents![Ofensiu]

    Fantàstic!.
    La por és una eina adaptativa fonamental que podem arribar a controlar en interès propi.
    Descrius molt bé el tarannà dels valents.
    Enhorabona pel relat.

  • Valents![Ofensiu]

    Fantàstic!.
    La por és una eina adaptativa fonamental que podem arribar a controlar en interès propi.
    Descrius molt bé el tarannà dels valents.
    Enhorabona pel relat.

  • Confortant.[Ofensiu]

    Precisament aquesta nit he tingut un malson, com a conseqüència de la por que em suposa als meus gairebé seixanta anys haver-me encapritxatde tirar tot el pis a terra i fer una reforma integral, còmode per a quan sigui vell i pugui circular amb el caminetes sense topar amb obstacles. Hipotecar-me fins als setanta-cinc anys i sense saber quan em quedarà de pensió quan em retiri és ésser valent... Els teu consell m'ha confortat i m'ha donat forca per a no defallir i tirar avant el meu projecte. Encara que a darrera instància reconec que m'he complicat la vida. Però que és la vida sense il·lusions, no et sembla?

  • Rosa Gubau | 09-06-2023

    Aquest escrit, malgrat el seu to imperatiu, no pretén aconsellar a ningú, simplement són quatre pautes bàsiques per transmetre que tots tenim la capacitat per superar les adversitats que la vida ens presenta i animar a tothom a poder-ho aconseguir.

  • Acceptem-ho[Ofensiu]
    Cesca | 08-06-2023 | Valoració: 9

    Estic d’acord amb en Fidel, molt bons consells. Tot i que no és fàcil plantar cara a la por. Tampoc ho és conviure-hi ni acceptar que forma part del nostre ser. No és fàcil, però sí necessari.

  • ENCORATJAR[Ofensiu]

    Bons consells, Rosa.

    Crec que tots en som conscients, però fas bé de recordar-nos què ens cal fer quan els temors ens assetgen.

    Gràcies!

    Salutacions,

    Fidel Gangonells

Valoració mitja: 9.9

l´Autor

Foto de perfil de Rosa Gubau

Rosa Gubau

72 Relats

1065 Comentaris

39487 Lectures

Valoració de l'autor: 9.92

Biografia:
Soc nascuda a Mataró l'any 1.957. Sempre he estat una persona amb moltes inquietuds, en l'àmbit laboral, esportiu i de creixement personal. El cuquet d'escriure el tinc des de fa molts anys, tot i que mai m'hi havia posat. Ara que disposo de més temps he decidit provar-ho. Espero sortir-me'n una mica, si més no, aprendré de tots vosaltres.