Nines retallables

Un relat de: Nua Dedins
Amb els dits de la mà esquerra subjectava les ales d'unes tisores prudents. Amb mitja llengua a fora que em remolinava els llavis, resseguia curosament la figura d'aquella nina retallable. Tota nua, li donaria un nou 'look'. Damunt la taula hi havia anat deixant un pilot de retalls. Faldilles prisades. Pantalons acampanats. Camises de ratlles i de flors. Una americana. Bosses i barrets com a complements. Una diversitat de colors ideal per desplegar la imaginació.

Els pares em deixaven a casa els avis les tardes de dissabte. Quan s'apropava el capvespre, la iaia feinejava a la cuina i preparava un berenar sopar mentre m’entretenia amb uns kits de nines retallables i el cucut piulava les hores durant l'estona de joc. Aquell vestuari de paper em permetia crear històries infinites. Una dona elegant apunt per anar a un concert de música clàssica. Una jove entusiasta amb ganes de sortir de festa. O una nena diligent de camí cap a l'escola.

Tenia molts pardals al cap! Sempre n'he tingut. M'agrada il·lusionar-me i només falta que es desfullin els arbres i em caigui a les mans una fulla en blanc per engrescar-me i començar a flirtejar amb l'abecedari. Una lletra em porta a una altra i quan el llapis ja ha fet un tros de camí m'adono que aquells mots s'entrellacen i m'empenyen a prendre un rumb que no havia previst, apareixen nous escenaris, em capbusso en un mar d’emocions inesperades o parteixo a trossos una frase per construir-ne una altra que modificarà tot el guió. Com aquell ‘plat combinat’ que em preparava diligentment la iaia, diversos ingredients que sumats feien d'allò més especial aquell menú de dissabte. Al damunt d'aquell plat de Duralex, un ou remenat, unes unces de pernil dolç tallat ben prim i unes llesques de pa amb tomàquet amb un xic de sal i un raig d'oli que em picava l'ullet.

Avui el cucut segueix cantant les hores a una altra llar. Plouen els anys i la iaia ha esdevingut engruna de records que espigolo com un pardal. M'agrada guardar els retalls d'una vida viscuda. Rosegar els moments. Engrunar-los. Escriure'ls. I passat un temps, com qui llepa un fil i l'enfila a dins del cap de l'agulla, sargeixo els trossos amb la il·lusió de crear una nova peça que mai hauria imaginat, que pren la seva dimensió, t'abriga l'ànima i et fa brillar els ulls. Com aquella nena que aletejava la imaginació amb aquells figurins retallables.




Una música per acompanyar aquest escrit: Sol d'hivern, del grup musical Celobert
Aquest relat també el podeu escoltar al poadcast 'Cuinant relats sentits' a través de l'Spotify


Comentaris

  • Ninetes [Ofensiu]

    Algun cop havia retallat alguna nina de les de ma germana, però allò que feia era tallar el cabell a les nines de plàstic, fins deixant-la calvetes. Recordo haver llegit un llibre meravellós de la Lola Anglada. Nines que va anant comprant durant el seu exili a París i avui exposades al Museu Romàntic de Sitges. El teu relat m'ha fet recordar ma infantesa: el pernil dolç tallat primet-primet, et l plat Fe duralex, verd incolor àmbits?, etc...M'encata aquest "savoir faire" teu de recrear atmosfetes d'antany.

  • D'aquelles engrunes...[Ofensiu]
    llpages | 19-02-2025 | Valoració: 10

    aquest relat entranyable ple de records i que també hem viscut, d'alguna manera o altra. Com han destacat els comentaris precedents, el vocabulari és enriquidor perquè tira de paraules poc usades (aletejar, etc...), el que fa del conjunt un text rodó. Enhorabona, Nua Dedins!

  • de l'ahir[Ofensiu]
    Atlantis | 18-02-2025

    Jo també havia retallat i vestit nines de paper. Des d'una mica de nostàlgia ens retrates els dissabtes a casa l’àvia. Retallar i imaginar, retallar i escriure. Tot ve a ser una mica el mateix.
    M’he aturat en algunes de les paraules que has fet servir i que m’han retornat a la meva infantesa : unces, el plat de duralex, engruna , espigolo, sargeixo , aletejava,

  • Un relat per a pensar. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 17-02-2025 | Valoració: 10

    Ho he trobat un relat senzill i a la vegada molt ben sentit. Té un to nostàlgic i molt profund, que fa que siga com una història de joventut.
    Un relat que segur has anat fent tota l'acció, com si fora la teua història.
    M'ha agradat molt.
    I Gràcies per comentar-me el meu relat "Alça't i posa't en camí"
    Cordialment.
    Perla de vellut.

  • Quins records![Ofensiu]
    Marina Márquez | 17-02-2025

    La meva mare em va ensenyar aquest joc i m'encantava. Com que ja no en venien, les dibuixava jo les nines, la roba i els accessoris amb les pestanyetes. Era molt entretingut i divertit.

  • Imatges i records[Ofensiu]
    SrGarcia | 17-02-2025

    Només començar, el primer cop: "tisores prudents". Qui és prudent és qui les fa servir, no les tisores, però la poesia és així; em sembla que aquesta figura es diu prosopopeia, una bona manera de començar.
    Tot el relat en va ple de simbolisme i metàfores: pardals al cap, flirtejar amb l'abecedari, el llapis que pren camins, em cabusso en un mar d'emocions, plouen els anys, espigolar records, guardar retalls de la vida, rosegar moments, engrunar-los, llepar el fil i enfilar-lo a l'agulla, abrigar l'ànima, aletejar la imaginació.

    Aquesta manera d'escriure fa que el relat sigui profundament poètic, però el contingut no ho és menys.
    És un relat delicat i ple de nostàlgia, una evocació viva de la infantesa, el pas dels records al moment present és subtil i elegant. Igual que vas retallar nines, ara retalles records i els enganxes els uns amb els altres , tal com havies fet amb els vestidets.. Tot ho fas sense caure en excessos de sentimentalisme, d'una manera equilibrada i elegant.
    La connexió entre passat i present es presenta d'una manera natural, com si el segon fos conseqüència del primer.

  • Entranyable...[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 17-02-2025 | Valoració: 10

    creatiu, emocionant... Recordant la teva infantesa, quan retallaves nines a casa l'àvia, has creat un relat amb un clima on hi ha de tot, poesia, metàfora, amor per les lletres... La teva sensibilitat i bon fer, són d'una gran bellesa. He escoltat la cançó que canta la Laia Llach, molt dolça, per cert.
    Casualment, l'últim que he publicat a R.C., ha estat una cançó infantil, El sol i la lluna, que està musicada. No té res a veure amb el teu escrit, però si més no, està dedicada als infants.

    Una forta abraçada Nua Dedins.

    Rosa.

Valoració mitja: 10