NADAL Sí , NADAL , NO

Un relat de: Nonna_Carme
La imminència de les festes nadalenques fa que les dones reaccionem de molt diverses maneres davant els esdeveniments que s’apropen.

. En primer lloc destacaria les que gaudeixen al màxim amb tots els preparatius : .Una munió de preguntes lluiten en la seva ment buscant respostes als cinquanta mil detalls que caldrà tenir en compte:

_Poso “ foie” al canelons o un xic de tòfona ? ._
_ Què li agradarà més al petit Aleix, : una game boy o una bicicleta ?_
_I si convidés a dinar a la Sra. Fusté que viu sola?

Normalment , a aquest grup pertanyen les que tenen la sort de tenir fills menuts a casa. Tots els racons de la seva llar traspuen il.lusió , emoció i alegria. (Algunes , la guarneixen tant que , més que una llar sembla una sucursal de El Corte Inglès , secció ornaments de Nadal).

Un altre grup és el de les que esperen aquests dies amb candeletes perquè vindran el fill que treballa a Filadèlfia ( fa tres anys que no trepitja terres catalanes)i la filla que estudia a La Sorbona i ,com els torrons, torna a casa per Nadal.

Menció especial mereixen les que , tot i tenir el cor ofegat per l’enyorança dels éssers estimats que ja no hi són, ens dediquen una resposta amable embolcallada per un sanglot disfressat de somrís.

Hi ha també les que farien “figueretes” per a esborrar del calendari les dates del 24 de desembre al 8 de gener. Quan els hi ofereixes un “Bones festes”, et responen amb un “AGGGSSS ! que traduït al català vol dir : Ves a parir panteres !






Si pertanys a un dels primers grups , que tinguis molt bones festes i si al darrer..... també !

Comentaris

  • NADAL SÍ ![Ofensiu]
    Núria Niubó | 18-12-2012


    Gràcies, estimada Nonna per llegir "EN TANET" i per les emotives paraules que m'hi has deixat. M'ha fet molta il.lusió.
    Espero que algun dia, en alguna trobada ens puguem donar una abraçada d'aquelles que arriben al cor.

    Et desitjo que tinguis unes Festes ESPÈNDIDES, amb l'amor de la teva família.

    Una llarga i càlida abraçada
    Núria

  • benvolguda nonna[Ofensiu]
    joandemataro | 17-12-2012

    el plaer va ser meu i de la meva dona, tant de poder-te conèixer en persona com poder-te escoltar llegir aquest mateix escrit

    una abraçadota !!! i bon nadal
    joan

  • Estimada Nonna[Ofensiu]
    allan lee | 27-01-2012

    he rebut el teu comentari, moltes gràcies per llegir-me.
    He entès per alguna entrada que heu tingut algun problema de salut...espero que ja estigueu tots bé, guapa. Una forta abraçada, cuida't força, i escriu molt,

    s

  • Molt ben expressat[Ofensiu]
    aurora marco arbonés | 25-01-2012 | Valoració: 10

    Crec que, en realitat, els sentiments que sentim la gent una mica gran, davant les festes nadalenques, són una barreja de tot el que ens has contat. Jo m'identifico amb tots els grups, més amb els primers, però sempre tinc un pinçament al cor (no sempre identificable) en quan arriben aquestes festes. Són molts records, moltes pèrdues i la nostàlgia sura per damunt dels nostres caps.
    Però només cal veure l'alegria de la mainada quan fan cagar el tió o quan van a veure la cavalcada dels Reis Mags, per a que s'en vagin els mals pensaments i sorgeixi l'esperit nadalenc.

    Una abraçada, nonna_carme

  • Ei, Nonna,...[Ofensiu]
    Bonhomia | 24-01-2012

    ... he deixat un però per la grotesca sensació que pogués causar el relat que m'has comentat. No és fàcil escriure un text com aquell i viure algun dia amb la conciència adolorida. T'agraeixo el teu comentari, jo he hagut de reflexionar molt.


    Sergi

  • Bon any[Ofensiu]
    rautortor | 31-12-2011

    Nu, despullat de tot,
    voldria tornar a la terra oblidada
    revestit de noms per encetar,
    bategar com qui comença a viure
    i esquinçar el tel de l’enyorança.

    Aquests són els meus desitjos per l'any vinent.

    Raül

    P.S. Ah, Nadal sí; però, d'ençà que falten els pares res no és igual.

  • FELIÇ ANY NOU[Ofensiu]
    J.Lluís Cusidó i Ciuraneta | 30-12-2011 | Valoració: 10

    Hola!
    Bon repertori i tria de distints caràcters o grups humans en les dates nadalenques, tot molt ben salpebrat.
    El meu desig, que tingueu els millors anys de la vida

    Lluís

  • FELIÇ 2012 NONNA...[Ofensiu]
    joandemataro | 30-12-2011 | Valoració: 10

    muacs!!!

    que tinguis una bona entrada d'any i seguim compartint l'any vinent

    gràcies per tot

    joan

  • Per tothom[Ofensiu]
    Naiade | 29-12-2011 | Valoració: 10


    Un relat entranyable que no es deixa cap detall en el oblit. Bon recordatori on com a esperit de Nadal hi inclous a tothom. Jo com que soc del grup dels primers et desitjo molt Bones Festes i amb una abraçada ben forta una bona entrada d’Any
    Petons

  • Una mica de tot[Ofensiu]
    elenam | 29-12-2011 | Valoració: 10


    Nadal per a mí és un cúmul de sensacions intenses, per una banda hi ha la banda alegre, la família , les reunions al voltant de la taula, les rialles...
    Per altra banda hi ha les persones que ja no hi són, els moments tristos que estàn disfressats d'il.lusió, tot depén de les teves circumstàncies i del moment de cada persona. Tot i així no deixen de ser uns dies màgics, sobretot per la canalla, encara que jo personalment trobo molt a faltar la llum del sol .
    Bon Nadal i bon any i que segueixis tan positiva com sempre.
    Abraçades

  • Nadal , sí però...[Ofensiu]
    nadàlia | 26-12-2011

    Bon Nadal i Festes nonna i molt content de conéixer-te. Sí Nadal és il.lusió i alegria perquè no fem un Nadal cada dia?. Personalment tinc els fills grans, sense néts i es troba a faltar una mica el terrabastall entendridor de la infantesa. Però hi ha nebots i els fills i l'esposa també s'ho mereixen, car tots hem de créixer. A Voltes però una sinistra malaltia plana...bé tot passarà. Una abraçada, et seguiré llegint i per la teva saviesa t'apunto als meus preferits.

  • Nadal, Nadal...[Ofensiu]
    Gemma Matas Gustems | 25-12-2011


    Hola Nona,

    Es la primera vegada que em poso en contacte amb tu. Acabo de llegir el teu relat de Nadal, un cop he acabat amb el moviment d'un dia com avui i m'ha agradat molt.

    Jo soc del primer grup, tinc tres fills, dos nets, la Itzíar i l'Oriol i el Nil que encara està en camí. M'agrada celebrar aquestes festes i tal com dius, el que dona més vida i al·legria és veure els petits al teu voltant.

    Té de dir per això que son uns dies que canvia la intensitat del color de la il·lusió i la tristesa. Un moment o altre et ve el record d'un ser estimat que ja no hi es o d'una vivença passada que no es podrà repetir o... vés a saber, de qualsevol cosa que per uns instants et minva l'al·legria, ara,és important reviure aquell moment i sentir que predomina altre vegada la il·lusió.

    Bon Nadal Nona, i que la teva juventud continui durant molts anys.

    Gemma



  • Nadal sí[Ofensiu]
    magalo | 25-12-2011

    Sempre m'han agradat aquestes festes, i quan vaig deixar de ser petita i també ho van deixar de ser els meus dos fills, es va perdre una part de la màgia, però la il•lusió no, i aquella nena que vaig ser, torna més que mai per aquestes festes: per muntar el pessebre, adornar la casa amb llums i colors, reunir-se amb la família i omplir la casa de regals(encara que aquests últims s'hagin anat reduint). Ja veieu que sóc del grup que té nens, perquè la nena sóc jo. ;)
    Una abraçada Nonna i un bon any nou!
    I el mateix ho desitjo a tots els relataires que volten per aquí.

    Marta.

  • De totes totes, Nonna[Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 25-12-2011

    Nadal sí, malgrat les absències dels éssers estimats. Perquè la tristor, un sentiment molt sincer i arrelat en l'ésser humà no s'ha d'excloure mai: pot conviure enmig de l'alegria aconseguint una harmonia especial dins nostre.
    T'envio una abraçada tan forta, tan forta que espero que ja l'hagis notat amb una alegria compartida,
    BON NADAL, estimada Nonna a tu, i a tots els teus.

    Mercè

  • NADAL SI I NO[Ofensiu]
    Xunxi | 24-12-2011 | Valoració: 10

    Hi ha qui pertany a tots els grups
    A mi em falta el meu germà i encara em costa, però per altra banda tinc la sensació que em permet gaudir de la família i treure’n el suc per no perdrem rés.
    Bon Nadal Nonna, siguis del grup que siguis, per mi ets com un “estel de Nadal”
    Una abraçada de torró del dolç

  • Merci pel comentari, Nonna, i...[Ofensiu]
    Bonhomia | 24-12-2011 | Valoració: 10

    ...si, les festes són així, ténen colors molt diferents. Per a mi valen la pena perquè són una vegada a l'any i es comparteixen moltes coses que sembla que després restin oblidades, però es recorden i crec que són al cor de tothom.

    MOLT BONES FESTES I FELIÇ ANY NOU!


    Sergi

  • Molt encertat[Ofensiu]
    brins | 24-12-2011 | Valoració: 10

    Quina anàlisi tan acurada i entranyable de les diverses reaccions que provoca Nadal, Nonna; et felicito.

    Si jo m'hagués de definir dins d'un sol grup, em seria bastant difícil; a cada un hi ha un trosset meu, però potser on em sento més identificada és dins del penúltim paràgraf; intento superar l'enyor d'ahir amb respostes embolcallades de somnis.

    Desitjo que passis un molt bon Nadal, benvolguda Nonna, i que el 2012 et porti un munt de satisfaccions.

    Un petó,

    Pilar

  • Bon Nadal[Ofensiu]

    Gràcies per recordar-te de mi! Des d’aquestes terres llunyanes, jo també et desitjo molt bones festes!!!

    Una forta abraçada.

  • Ni si, ni no, ni el contrari ni tots dos ;-)[Ofensiu]
    Unaquimera | 22-12-2011 | Valoració: 10

    Tal com tu dius, Nonna, “segons les circumstàncies” es veu de diferent color la mateixa festa, ja que no és un valor invariable, sinó que depèn tant de factors extrínsecs com d’extrínsecs, de contribucions externes com de l’estat d’ànim personal, d’una suma d’elements que sumen o resten segons on es col•loquin...
    però sempre es pot salvar gaire bé qualsevol cosa si és té sentit de l'humor, com és el teu cas, Carme!

    De totes maneres, ja que hi som: Gràcies!
    I, per a tu, els meus millors desitjos en ocasions d’aquestes Festes, i Sempre!

    T’envio una abraçada càlida, avui que comença l’hivern,
    Unaquimera

  • bones![Ofensiu]
    julietalu | 21-12-2011 | Valoració: 9

    hola nonna_carme merci pel comentari!
    la veritat que m'ha sorprès pq justament serrat no és el que seria el meu cantautor preferit i tampoc pensava en paraules d'amor en aquell moment només en coses que et passen quan estàs enamorada.
    i merci per la benvinguda!

  • JO, NADAL SÍ![Ofensiu]
    Núria Niubó | 20-12-2011

    Hola Nonna, m'agrada la descripció que ens fas de com encaixem les Festes, jo podria dir que, per sort, sí, crec que és una sort tenir il•lusió "encara" per aquests dies, doncs, sóc del primer grup, m'agrada cuinar i seguir les tradicions, ara que el neguit dels regals l'he passat a les filles.
    Cal de totes maneres respectar estats d'ànims d'aquells que les enyorances són encara massa vives.
    En tot, el que vaig adonant-me amb els anys és que en les cases que hi ha nens sempre és contagiosa la seva alegria.

    Una molt càlida abraçada i ...
    MOLT BONES FESTES amb tots els teus estimats.
    Núria

  • hi ha un nadal per...[Ofensiu]
    joandemataro | 20-12-2011 | Valoració: 10

    a cada persona, és així , cada un ho viu segons les circumstàncies, segons el seu tarannà... jo sóc molt de celebrar-ho, tinc molt bons records i m'agrada la família i els amics que tinc i compartir amb ells moments d'alegria i especials com el nadal.

    i a tu nonna, només que et puc desitjar un bon nadal amb els qui més estimes ben a propet i t'envio una abraçadeta ben agraïda per tota la teva amabilitat amb mi des de que " ens coneixem" a RC

    joan

  • Jo sóc del segon grup[Ofensiu]
    allan lee | 20-12-2011

    però com que ets generosa i em desitges igual un bon Nadal...doncs ja no estic tan emmurriada!!

    Moltes gràcies per oferir-nos aquest relat tan auténtic, tan com ets tu. M'ha encantat, m'hi veig reflectida- en més d'una vessant, jee- Estimada Nonna, que passis molt bones festes amb tota la gent que més t'estimes. Un petó molt fort

    Silvia

  • Bones festes[Ofensiu]
    free sound | 18-12-2011 | Valoració: 10

    per tu també.
    Celebrem cada dia que som vius!!!!
    Petons de colors.

  • Nadal si[Ofensiu]
    Josep Ventura | 17-12-2011 | Valoració: 10


    Perquè el celebrem sempre en família i entre tots recordem
    El temps que a anat passant des de que érem petits fen pessebres,
    El Tió i Reis.
    Una abraçada
    I
    Bones Festes.
    Josep

  • Nadal sí[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 17-12-2011 | Valoració: 10

    I dic que sí per un motiu molt senzill: a mi no em toca cuinar. Si ho hagués de fer seria una altra cosa. Encara que m'agradi fer-ho, una cosa és cuinar per a dos o quatre i una altra és per a vint-i-dos, que és els que som a casa. Ornaments? Els justos. Tenim un petit pessebre artesà i prou. I de ganes? Bé. Som set germans, quatre cunyades el meu pare i nou nebots. Hi ha hagut també moments dolents al llarg de la vida on no venia de gust celebrar-ho, però si hi penses, sempre hi ha algun motiu positiu per a celebrar i compartir. Ara tinc ma germana embarassada esperant el desè nebot. I l'any que vé, en serem vint-i-tres. Que passis un molt bon Nadal Nona! Una abraçada. Ah, prefereixo la bicicleta.

    aleix


Valoració mitja: 9.94

l´Autor

Nonna_Carme

70 Relats

1566 Comentaris

158091 Lectures

Valoració de l'autor: 9.94

Biografia:
El meu nom : Carme Olivé. Nonna m'ho diuen els meus 5 fills, 9 nets i dues besnétes. Visc a Sant Boi del Llobregat d'ençà que em vaig casar només fa 52 anys. Com podeu veure en tinc molts però, no us enganyeu, no soc vella i mentre m'agradi tant aprendre coses noves, penso que no me'n sentiré. De fet , estic superant dos reptes: escriure en català i entendre'm amb l'ordinador. M'agrada plasmar en un paper, els meus sentiments i les meves vivències. Aficions? Llegir , la música moderna o clàssica, depèn del moment. Una de les meves cançons preferides és Imagine, de Jhon Lennon , tal vegada perquè parla de pau (soc pacifista al 100%). He fet teatre molts anys com afeccionada i doblatge.

M'afegeixo a la llista de relataires que demanen no ser valorats però rebré, encantada ,els vostres comentaris i les vostres correccions. Gràcies per tot el que estic aprenent de vosaltres.