LA PROMESA

Un relat de: Solsona Bot
LA PROMESA

Una promesa que es fa a una persona que agonitza, és un compromís sagrat. No sé si ho heu sentit a dir mai. Jo sí, i així ho vaig entendre quan ma mare al llit de mort, em va donar un sobre tancat i em va fer prometre que no l’obriria fins que no hagués après a llegir i a escriure amb fluïdesa.
Fill de pares analfabets, no havia trobat mai la necessitat de saber-ne. No em calia per a l’ofici de firaire. El pare em feia costat malgrat l’opinió silenciada de ma mare. Comptar monedes sí que en sabia, i amb això, ja n’hi havia prou.
Però, una promesa és una promesa, i un cop orfe, vaig decidir aprendre’n en una escola d’adults.
A poc a poc, he anat descobrint els secrets de l’escriptura i de la lectura.
El sobre ha estat durant vint anys damunt la tauleta de nit. A hores d’ara, encara no l’he obert. Si em pregunteu per què no ho he fet, no us ho sabria dir. Per una banda, no estava mai segur de saber-ne prou per a acontentar ma mare. Per una altra banda, en feia por llegir el missatge que m’havia deixat.
El món de l’escriptura m’ha anat conquerint. He escrit uns quants microrelats en una adreça d’internet anomenada, Relats en Català, i més tard, quatre novel·les. Tot i això, el sobre continua ben tancat.
Avui plou i, de cop i volta, un raig de sol m’ha encegat per un segon. He rebut un senyal del cel. Faig el cor fort. Estic ben decidit. Quan arribo a casa, amb l’ajut d’un obrecartes i amb molt de compte, obro el sobre esgrogueït.
Desplego el paper davant meu. No us ho creureu! El miro per davant i també pel darrere. No hi trobo res escrit. És un paper en blanc! L’observo amb molta atenció a contrallum. Sí, potser sí. Hi ha alguna cosa. No són lletres. El pas del temps l’ha descolorit. Ara ho veig més clar. Una llàgrima se m’escapa galta avall. La mare era única! No en tinc cap dubte! Hi ha estampada la silueta d’uns llavis, uns llavis que em somriuen i que m’envien un bes.
Com diu la cançó de bressol: Petons d’una mare, el més gran del món!

Comentaris

  • Entrayable[Ofensiu]
    fesolmenut | 22-05-2024 | Valoració: 10

    Un relat molt ben travat. Amb un principi en què ens plantes un misteri, una carta sense obrir, que es manté tancada fins ben bé al final. Un misteri que resols de forma magistral, en el darrer moment. Ens esperem alguna afirmació categòrica, alguna frase lapidària, i què hi ha de més contundent que el petó d'una mare.

    Molt ben portat! Sort al concurs, Solsona Bot!

  • UN ALTRE BON CONTE[Ofensiu]
    Cesca | 19-05-2024 | Valoració: 10

    Preciós. Molt ben escrit, tant que t’arriba, perfectament, la determinació i l’entranyable sorpresa final que sent el protagonista.
    Enhorabona!
    Un plaer. Sort.

  • Els senyals[Ofensiu]
    SrGarcia | 16-05-2024

    Aquest és un relat molt bonic i ple de detalls que el fan entranyable.
    La mort de la mare és un dels moments en què més intensa emoció hi pot haver a la vida d'una persona. El protagonista queda lligat a ella per la promesa que li ha fet, potser no obrir el sobre és una manera de fer perdurable la unió entre tots dos.
    El noi compleix el desig de la mare, però es nega a donar per fet que ella és morta.
    Bonica l'autoreferència dels relats publicats a aquesta mateixa pàgina.
    Bonic el tema del senyal del cel.
    Bonic el petó que la mare li envia ja des d'abans de morir.
    Un relat molt emotiu i amb força imaginació.

  • Molt tendre[Ofensiu]
    Prou bé | 16-05-2024

    Costumista. Intimista i molt bonic.
    Sort
    Amb total cordialitat

  • Dur i tendre [Ofensiu]
    marialluïsa | 15-05-2024


    al mateix temps.
    LLegir i escriure, dues maneres de fer tant complementàries com complir una promesa.
    Tot i que no li hauria pas fet falta per entendre el missatge encriptat de la mare va ser fidel fins sucumbir.
    Un relat molt ben escrit i amb missatge subliminal. Molt bon resultat. Sort!

  • Colpidor....[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 15-05-2024 | Valoració: 10

    i d'una bellesa i emotivitat excepcionals. Una història que m'ha tocat el cor profundament. L'amor d'una que excepta el fill tal i com és. Gràcies per aquest regal Solsona Bot.
    Salutacions i sort.
    Rosa.

  • Relat rebut[Ofensiu]

    Relat rebut correctament. Entra a concurs.

    Recorda, ja no el pots esborrar!
    Qualsevol dubte contacta amb nosaltres en el nostre correu:
    concursos.arc@gmail.com

    Gràcies per participar.


    Comissió XIV Concurs ARC de microrelats

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Solsona Bot

Solsona Bot

28 Relats

194 Comentaris

12359 Lectures

Valoració de l'autor: 9.93

Biografia:
Vaig néixer a Barcelona fa 60 anys i estic arrelat també a l'Alt Penedès i a la Segarra.
Amb estudis d'economia i treball en el sector bancari, des de ben petit m'ha interessat i absorbit la lectura. Ara escric una mica, i aprenc.
Jordi Font Oller