El so d'aquests 50 anys

Un relat de: Nua Dedins
Després de recollir el pa acostumaven a reposar una estona. No havien parat en tot el dia i sempre es deien que no entenien com els podia passar el temps tan ràpid. Esperaven asseguts en aquell banc quan va sobrevolar per damunt seu un estol d'orenetes. Encara s'olorava la calor de l'agost i els regalimava una gota de suor pel front. El sorgo dels camps els saludava al mateix temps que aquell vent de primers de setembre els hi atansava cada cop més a prop aquella remor de sons ben familiars.

S'havien conegut enmig de pentagrames. Fins ben passats els 20 havien caminat per senders paral·lels mirant de sostenir l'equilibri. Les xiruques ben cordades que no ens torcem el peu! Eren prudents a la seva manera. Qui sap si va ser el mal d'altura, el dansar dels seus dits tocant aquella guitarra vora el foc de camp o la passió del so que desprenia aquell amalgama d'aguts i greus de les 'Muntanyes del Canigó', que ambdós es van trobar assaborint plegats el mateix camí d'aquella partitura d'una forma ben natural.

Poc a poc, lentament, les seves veus es van fusionar composant nous cants harmònics que han anat refilant fins a l'ara i aquí. Si escoltes bé sentiràs una remor de veus! Les sents? Mentre ell se la mirava pacientment, ella llançava ansiosa herba enllà un grapat d'engrunes més. Va parar la orella. De sobte algunes orenetes van començar a picotejar. Sense dir-s'ho van girar el cap tots dos alhora per seguir el fil d’aquell so. Els va semblar que aquelles veus eren allà mateix.

- Bona tarda, avis!
- Felicitats, pares. Com va la celebració dels 50 anys de casament?

Una pluja de petons i abraçades va caure damunt d'ells. Ara sí que se sentien afalagats. Quina il·lusió tenir tota la família acompanyant-los en un dia tant especial. Cinquanta anys eren una bona pila i avui podien sentir-se orgullosos d'haver-hi arribat. Qui canta els seus mals espanta! Qui sap si era veritat aquell refrany que els Esquirols n'havien fet cançó! No es pensaven que haurien hagut de caminar per tot aquell fangar ni aprendre a protegir-se d'aquells vendavals. Se'ls veia contents i com deia aquell proverbi africà, 'si vols anar ràpid, camina sol. Però si vols arribar lluny, camina acompanyat'. I això mateix és el que havien fet. Algunes temporades ella empenyia el carro i en d'altres era ell qui la recolzava tot escoltant-la en silenci i donant-li si calia la mà. Les pàgines del seu sender plegats eren plenes de moments. Alguns de ben dolços però també n'hi havia d'altres més amargs. I si l'acidesa havia malmès algun tros d'aquell llibre, ell, amb cura, havia aconseguit restaurar-lo.

Junts havien anat escrivint el seu propi relat. Se'ls miraven emocionats. Tots ells eren els seus fruits. Cadascun dels nets era una nota diferent pintada enmig d'un mateix pentagrama que traçava un camí infinit cap endavant. Uns amb el to més agut i d'altres més greu. Cadascú tenia el seu ritme. Cadascú anava composant la seva pròpia melodia. Com havien fet ells. Com tu. Com jo.

El so d'aquests 50 anys era una simfonia única i irrepetible.




Un relat dedicat a totes les persones que segueixen fent camí plegades. Un any, vint-i-cinc, cinquanta o els que sigui. No importa el temps, sinó la intensitat del sender que han recorregut fent-se companyia i teixint aquest fil de seda gairebé invisible. A més, aquest relat el dedico especialment als pares. Gràcies.

Comentaris

  • Orenetes al pentagrama[Ofensiu]
    Janes XVII | 13-10-2023 | Valoració: 10

    Avui és gairebé una ficció la de compartir unes xiruques en un foc de camp i una guitarra a les mans. L'enveja sana cap els caminants d'una travessa així, mereix el respecte dels que no ho aconseguirem mai.

  • Orenetes al pentagrama[Ofensiu]
    Janes XVII | 13-10-2023 | Valoració: 10

    Avui és gairebé una ficció la de compartir unes xiruques en un foc de camp i una guitarra a les mans. L'enveja sana cap els caminants d'una travessa així, mereix el respecte dels que no ho aconseguirem mai.

  • Orenetes al pentagrama[Ofensiu]
    Janes XVII | 13-10-2023

    Avui és gairebé una ficció la de compartir unes xiruques en un foc de camp i una guitarra a les mans. L'enveja sana cap els caminants d'una travessa així, mereix el respecte dels que no ho aconseguirem mai.

  • Orenetes al pentagrama[Ofensiu]
    Janes XVII | 13-10-2023

    Avui és gairebé una ficció la de compartir unes xiruques en un foc de camp i una guitarra a les mans. L'enveja sana cap els caminants d'una travessa així, mereix el respecte dels que no ho aconseguirem mai.

  • Potser també besnets[Ofensiu]
    Joan Colom | 14-09-2023

    Comptant vint-i-cinc anys per generació, si celebren les noces d'or molt probablement tindran besnets, encara tan petits que no parlen.

    Una altra cosa, i que no et sàpiga greu el que et diré perquè és un error compartit per moltíssima gent: és component (de compondre); composant (de composar) és una altra història.

  • Tants anys...[Ofensiu]
    Prou bé | 11-09-2023

    Gràcies Nua de Dins per haver_me dedicat aquest relat! Ho he sentit així ja que nosaltres ja en sumem més de 60 que vam començar a anar plegats...
    Tot el que dius puc fer-ho meu i com diu Atlantis... jo tampoc coneixia la frase, però és junts que hem anat tan lluny.
    Amb total cordialitat

  • La il.lusió de tenir fets 50 anys. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 09-09-2023 | Valoració: 10

    La il·lusió de tenir cinquanta anys de casats, és molt important i a la vegada porta molta satisfacció. Un relat que dona molt de si, perquè cada any que passa és un pas seguit per a viure's millor.
    Jo ja fa quaranta-sis anys que estic casat i seguim una vida de matrimoni amb il·lusió.
    Gràcies per compartir aquest relat que dona molt desig.
    Cordialment.
    PERLA DE VELLUT

  • un bonic homenatge[Ofensiu]
    Atlantis | 07-09-2023

    'si vols anar ràpid, camina sol. Però si vols arribar lluny, camina acompanyat'. Em quedo amb aquesta frase, que no coneixia .Ben explicat. felicitacions per tots els que han fet un camí junts.

  • Bonic homenatge...[Ofensiu]
    llpages | 07-09-2023

    a una vida en comú. Com molt bé dius, no són els anys sinó la intensitat de la vida junts el que compta. Record i reflexió en un sol relat, m'ha agradat!

  • La vida...[Ofensiu]
    Cesca | 06-09-2023

    no és un camí fàcil. Diferents obstacles i entrebancs s’encarreguen d’anar teixint la teva història i quan ja són més els anys que queden enrere que els que tens davant, valores moltíssim haver pogut fer el recorregut en companyia.

    Un bon homenatge.

    Un plaer.

  • Orgullosa...[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 06-09-2023 | Valoració: 10

    i contenta de poder gaudir d'uns pares que saben i han sabut fer-se costat en els bons i mals moments durant pràcticament una vida. Que aquesta celebració tingui un llarg, punt i seguit.

    Un relat molt sensible i admirable pel seu contingut.

    Endavant Nua Dedins.

    Rosa.

Valoració mitja: 10