El burka. (Haikús)

Un relat de: Nonna_Carme

Llenços de ferro,
dones empresonades,
sense manilles.

. . .
.
Imatges belles,
rere les gelosies,
aparedades.

. . .

Viarany d'ombres,
companyonia absurda,
maldestra cambra.

. . .

Gemecs que brollen,
bassal inesgotable,
sons inaudibles.

. . .

Garjola humida,
cruel dalla de somnis,
llibertat clama.

. . .

Comentaris

  • Deixaràs algún dia...[Ofensiu]
    Jaume VINAIXA SOLÁ | 03-11-2010 | Valoració: 10

    ... de soprendre´m?

    La poesia és cançó: lletra, melodia i ritme.
    No tothom ho enten així. A vegades hi ha una bona música sense lletra, i a vegades una molt bona lletra, però, sense melodia o mal ritmada.
    La teva cançó és perfecta i grandiosa com una gran ària de bravura. Moltes felicitats.
    Jaume

  • gràcies[Ofensiu]
    matràfola | 02-08-2010

    pel teu temps emprat.
    No entenc de rima, ni de mètrica.
    No sé què són els haikús.
    Però sé ben bé quan algú escriu des de les entranyes.
    Sé què és escriure i posar-te eriçat.

    Tu ho has aconseguit.

    El burka es devia utilitzar a la península cap a l'any 800.
    Utilitzar-lo ara no crec que sigui cap progrés.

    Salut i avant!

  • tàgraeixo el teu contacte...[Ofensiu]
    joandemataro | 01-06-2010 | Valoració: 10

    i et torno a felicitar per aquests haikús teus... són molt suggestius i molt actuals.
    El tema de la mètrica ja miraré de llegir aquest relat que dius del bruixot perquè m'interessa molt el tema i per això que dius que sóc tan prolífic ... no sé potser tenia tantes cosetes guardades a dins que ara no puc parar d'escriure... no sé quant durarà però
    ara mateix n'estic gaudint un munt

    Et convido quan tinguis una estoneta aveure un curtmetratge i allegir el poema que em va inspirar
    poema: La papallona sense ales

    una abraçadota
    joan

  • Molt bonics aquests haikus,[Ofensiu]
    Romy Ros | 12-12-2009 | Valoració: 10

    que estan plens de sensibilitat social i de compromís amb una situació tan maldestra per les dones portadores d'aquesta prenda infame. Enhorabona una vegada més, perque ets una mestra de la poesia!

  • Haikus contra l'opresió[Ofensiu]
    F. Arnau | 12-12-2009

    Hola Carme!
    Vinc a aquests haikus teus per agrair-te el comentari en forma de haiku que has fet al meu poema "Llindar".
    Molt ben trobat, el mateix que aquests que feres sobre el tema del burka... Sobretot m'agraden els dos primers que són tan explícits que et pots posar al lloc de la dona que duu aquesta prenda.
    Es nota que estàs posada de ple amb la convocatòria d'Olot. O no és així?
    Si és que sí, molta sort!
    Una forta abraçada!
    FRANCESC

  • l'últim és el més reixit[Ofensiu]
    Galzeran (homefosc) | 17-10-2009

    el que de manera més explicita marca el sentit de tots els altres, que són mol bons també. Una feinada que ha reixit amb éxit, digne seer reconeguda.
    Això de fer haikús té la seva gràcia i dedicació, et felicito, perquè t'han quedat rodons.

    Ferran

  • Incisiu i directe...[Ofensiu]
    Vicenç Ambrós i Besa | 30-09-2009 | Valoració: 10

    ... no només perquè aquesta és la pròpia essència dels haikús, sinó també pel tema que t'ha inspirat i per com l'has abordat. És realment una situació dolorosa que demostra que no sempre la cultura està feta (amb tradició o sense) a la mesura humana. Penso, també, que la cultura ha de ser per a les persones, i no a l'inrevés...

    Una abraçada ben forta i gràcies per tots els teus comentaris!

    v

  • Uns molt bons haikús[Ofensiu]
    JOANPG | 18-09-2009 | Valoració: 10

    Hola Carme. Porto tot l'estiu sense entrar ni comentar i de sobte amb surt una pila de poemes teus nous. Estic d'acord que el burka és una esclavitut d'una cultura desconeguda que ens colpeix als "occidentals" però el que estigui lliure de culpa que tiri la primera pedra.
    Es tracta de comentar un poema i aixó és el que hem de fer. M'ha agradat com tots el teus ja que hi poses sentiment i amor a una activitat de l'intelecte digna d'admiració.
    Una forta encaixada a tu i al Lluís.
    Joan.

  • el burka[Ofensiu]
    ESTEL | 25-08-2009 | Valoració: 10

    fora de modes, fore de cultures, hi ha molta repressió amagada. Llàstima, sense poder dir més, perquè el nostre món ja és bastant difícil per poder combatre el seu.

    Un petó molt gran, guapa!!!

  • Opressió[Ofensiu]
    Cendra de flor | 24-08-2009 | Valoració: 10

    Com ha dit en el seu comentari l'onatge hi ha moltes formes d'opressió cap a la dona, en la nostra societat també encara que són invisibles. Si mirem les menors oportunitats educatives que tenen les dones de molt sectors socials del nostre país. El poema m¡encanta com tots els teus.
    Cendra

  • el burka[Ofensiu]
    Nyanga | 14-08-2009

    una critica d'allò que alguns mai entendrem. cruel pq relata una realitat encara més cruel.

    Una abraçada i gràcies per comentar-me!

  • Hola Nonna![Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 12-08-2009 | Valoració: 10

    He estat una temporada sense temps per poder passar a llegir ni comentar, i per sort sembla que aquests dies torno a reempendre el camí que em permetrà gaudir dels vostres relats/poemes. M'ha fet molta il.lusió rebre el teu comentari.
    Què dir-te d'aquests haikús que no t'hagin dit en els nombrosos comentaris que he llegit? Rés que no pugui ser repetitiu, així que si m'ho permets, m'hi afegeixo, amb tota l'admiració.
    Una abraçada

  • Enhorabona, Carme![Ofensiu]
    brins | 12-08-2009

    Has aconseguit uns haikús bells i punyents.
    Amb paraules riques i encertades, ens has presentat una realitat que no podem entendre ni acceptar.

    Rep el meu afecte,

    Pilar

  • gypsy | 01-08-2009

    Carme! quins bellíssim haikús en la forma i curulls de profunditat i crítica social.
    Ens duen cap a la reflexió de situacions de feblesa que és donen en alguns llocs encara que siguem al segle de la modernitat.
    Que quedi escrit per ser llegit, que mai no s'oblidi.

    Bon estiu!

    gypsy

    :-)

  • Burques...[Ofensiu]
    onatge | 27-07-2009 | Valoració: 10

    Benvolguda Nonna-Carme, m'agraden els teus haikús. Sempre he pensat sense fer-ne cap judici que és una manera de lapidar el diàleg, la bellesa, la condició de dona, de persona... Però dit això també vull afegir que tenim el burka d'Occident, el burka patriarcal, el del masclisme, el de la sexualitat, el de la religió, és el que s'anomena el burka invisible...

    Gràcies pel seu comentari que venint de vós és tot un elogi no sé si merescut.

    Una abraçada.
    onatge

  • Uns haikús excel·lents. [Ofensiu]
    Naiade | 27-07-2009 | Valoració: 10

    T'endinses en un món que sempre m'ha impressionat i amb poques paraules t'endinses en la opressió i claustrofòbia que pateixen aquestes dones sense veu que passen per la vida com animés en pena. Penso però, que amb l'empenta d'algunes i l'ajut que els podem oferir, potser podran despertar d'aquest malson i recuperar la dignitat.

    Una forta abraçada

  • Estic d'acord amb tu[Ofensiu]

    en quan a la valoració que fas de la iaia de les nimfes del Segre. No depén de la edat sinó dels ulls que miren. N'era ben conscient quan ho estava escrivint, però el cas és que va ser una iaia qui m'ho va dir. La història és absolutament verídica i no he afegit res de la meva collita.
    Espero que tu i jo mirem sempre amb els ulls de l'alegria, la innocència i la il·lusió. És el privilegi que tenim la gent que observem la vida i tenim un sentit crític per a plasmar-ho tot en els nostres escrits. Qua així sia.
    Petons nonnas_carme

  • Preciosos haikus per a un tema tan trist[Ofensiu]
    Nubada | 18-07-2009

    Has sabut posar poesia a un fet ben trist. I en forma de haikus!
    Jo encara no m'hi he atrevit. Tot arribarà...

  • nona-carme, no comentaré el tema[Ofensiu]
    aurora marco arbonés | 17-07-2009 | Valoració: 10

    perquè ja ho han fet d'altres relataires, sinó la forma com, des de la teva perspectiva, has estat capaç d'expressar, en esquifits mots, tot el sentiment que et produieix la situació de les dones que han de portar aquest vestit.
    No m'he atrevit mai amb els haikús. És una assignatura pendent.
    Molts petons

  • quina buidor[Ofensiu]
    Galzeran (homefosc) | 15-07-2009

    viure dins d'una pressó de roba, observant el viure i l'esdevenir dels fets que aquells homes viuen.
    I nosaltres, no tenim altres burkes socials que ens impossem?

    M'ha agradat molt com has estructurat el poema en haikús, li dóna més força a les teves encertades paraules.

    Bon estiu Nonna_Carme i felicitats pel teu sant!!

    Ferran


    PS
    Sí, ja sé que és demà, però avui és avui, i demà no hi seré, segurament.


  • m'agraden[Ofensiu]
    ANEROL | 13-07-2009 | Valoració: 10

    molt

  • Carcasses esclavitzants[Ofensiu]
    Avet_blau | 12-07-2009 | Valoració: 10

    Es prou trist, veure el mon per una reixa,
    esdevenir llençol esclau del desti;

    i encara pitjor es aceptar-ho i no lluitar,
    seguir la corrent de la por i l' ignorància,
    i anar perdent la dignitat,
    sense ensenyar la cara, els ulls i l'ànima,
    deixant d' esser persona .

    Avet

  • Rere el burka gegant[Ofensiu]
    Bonhomia | 11-07-2009 | Valoració: 10

    Jo crec que aquest món se'ns escapa, fruït dels costums cruels, sinó hi seguiríem sent però amb una absurda bola de cotó a l'estómac que ens faria sentir idiotes, per restar enganyats i per anclar la nostra consciència en qui ens ha educat, que sempre ho fa malament. Doncs cadascú és un jo personal, i no li fem cas per por a ser egoïstes, les/els qui ens ho podem permetre.
    El burka és el símbol de moda de la repressió masclista, actualment, i rere d'ell hi pateixen totes les dones del món, absorbides per l'atac mascle, molt psicològic i destructor d'elles.
    Els teus haikús crec que revelen molt més que una protesta concreta, crec que s'hi defineixen els éssers humans, que, per sentir amor, ens trobem esclavitzats.

    Feliç estiuuuuuuuuuuuu!
    Gaudeix al màxiiiiiiiiiiiiiiiimmmmmmmm!


    Sergi

  • Bellesa robada[Ofensiu]
    franz appa | 08-07-2009

    Crec que és un gran encert usar la fórmula minimalista de l'haikú per denunciar la brutalitat de la repressió que exemplifica aquesta mena de presó ambulant que és el burka, paradigma de l'exclusió ferotge i curel que afecta a bona part del gènere femení -i la vida i la potencialitat que aquesta part representa, un veritable dessagnament per als països on es dóna (i no cal anar ja gaire lluny per trobar casos, perquè es donen ja casos entre nosaltres).
    Subtil i profund,el poema toca el que cal tocar: llenços de ferro/ garjola humida, viarany d'ombres, magnífica descripció d'aquesta bellesa robada.
    Una abraçada,
    franz

  • Que encertats [Ofensiu]
    J.Lluís Cusidó i Ciuraneta | 08-07-2009 | Valoració: 10

    els haikús que has escrit, esborronadors alguns com el primer i el darrer en els que amb els mots més encertats m'has fet sentir empresonat dins d'aquesta indumentària claustrofòbica. De fet son cultures que, respectant a tots i tot el que sigui, per mi hauria de quedar sols en el record, en la historia, en les il·lustracions, en les imatges... La cultura evoluciona igual que ho fa la humanitat ja que cultura i humans caminen plegats, i amb el burka penso que es neguen a fer-ho, be no vull continuar opinant d'això que "ara no toca".
    Mentre tingui la oportunitat de valorar el que m'agradi ho seguiré fent, i per mi aquest es mereix un 10.
    Una abraçada,

    J. Lluís Cusidó i Ciuraneta

  • I jo, xicona,...[Ofensiu]
    rnbonet | 07-07-2009

    ...-empedreït 'facedor' d'haikús heterodoxes- et trie el segon i el cinquè: són, al meu parer, els que millor defineixen a la dona, siga de la civilització que siga.

    Salut i rebolica!

  • Selectes[Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 02-07-2009 | Valoració: 10

    i molt ben trobats els teus haikús relacionats amb el burka. Veig que la Núria ha triat el primer. Jo em quedaria amb el darrer, m'ha semblat excepcional. Mostres una gran sensibilitat respecte a temes importants com el present: dones engabiades dins els seus burkes físicament i psíquica en ple segle XXI. Ben bé, cada cultura és un món.
    Com sempre, ha estat un plaer llegir la teva poesia, Nonna_Carme.
    Una abraçada ben forta.

    Mercè

  • Jo em trec el burka... vull dir, el barret![Ofensiu]
    nuriagau | 02-07-2009 | Valoració: 10

    Després de la lectura d'aquests haikús només em queda repetir les paraules que has inclòs a la introducció: "Respecto les diferents cultures i tradicions, peró sempre m'ha commogut l'ús d'aquesta peça, anomenada burka., imposada a les dones afganeses..."

    M'ha impactat, especialment, el primer:
    "Llenços de ferro,
    dones empresonades,
    sense manilles."


    Felicitats pel poema!

    Núria

Valoració mitja: 9.8

l´Autor

Nonna_Carme

70 Relats

1566 Comentaris

157707 Lectures

Valoració de l'autor: 9.94

Biografia:
El meu nom : Carme Olivé. Nonna m'ho diuen els meus 5 fills, 9 nets i dues besnétes. Visc a Sant Boi del Llobregat d'ençà que em vaig casar només fa 52 anys. Com podeu veure en tinc molts però, no us enganyeu, no soc vella i mentre m'agradi tant aprendre coses noves, penso que no me'n sentiré. De fet , estic superant dos reptes: escriure en català i entendre'm amb l'ordinador. M'agrada plasmar en un paper, els meus sentiments i les meves vivències. Aficions? Llegir , la música moderna o clàssica, depèn del moment. Una de les meves cançons preferides és Imagine, de Jhon Lennon , tal vegada perquè parla de pau (soc pacifista al 100%). He fet teatre molts anys com afeccionada i doblatge.

M'afegeixo a la llista de relataires que demanen no ser valorats però rebré, encantada ,els vostres comentaris i les vostres correccions. Gràcies per tot el que estic aprenent de vosaltres.