BONA BRASA I BON TIÓ

Un relat de: J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

A la matinada varen avivar el foc de la escalfapanxes.
La llenya seca d'alzina que el foc va cremant produeix, de tant en tant, un seguit d'espetecs acompanyats d'un sortidor d'espurnes que embogides, surten voleiant de entre les flames.
Amb el llum apagat, assegut damunt d'un vell escambell i veure i escoltar aquest festival del foc dansaire davant la llar, resulta ser, a més de gratificant, un espectacle extraordinàriament relaxant.
Per la petita i centenària finestra de la masia es veu despuntar el dia, a mesura que clareja es nota com el fred es fa més viu.
Des del festejador es poden distingir clarament les congestes que en la darrera nevada el tor ha acumulat en els baixants i el mantell blanc que encara rau en les obagues.
També des de aquí, es veuen milers de nítides i brillants pampallugues que els primers raigs de sol escampen en xocar contra els petits cristalls blancs de la intensa gebrada que enfarina totalment els camps a la vessant més solana.
Al fons, asclada amb el tascó, espera amuntegada sota el cobert un munt de llenya.
Al interior, encara il·luminat per la rogenca llum bellugadissa del foc, al fons de la estada i damunt d'una petita posella es veu un pessebre; amb molsa i suro han construït les muntanyes i els prats; amb palets, pedres i plata han simulat el rierol; pintades a mà figures de fang completen el bestia i els personatges de l'obra.
En una lleixa amagada arran de la xemeneia hi ha prous llepolies i joguines a fi de que el tió pugui cagar per tots.
Per el pis de dalt comencen a escoltar-se les primeres corredisses de la canalla més gran que intenten despertar els mes xics.
Recolzat en una cantonada de la llar hi ha un dels protagonistes del dia, un gran tió que arribada l'hora serà estirat arran del foc a llepar del caliu i tapat desprès amb unes tovalles velles quedarà disposat per rebre les garrotades il·lusionades de la mainada mentre en mig d'un guirigall entonaran el caga tió.
Desprès tots entaulats cruspirem un bon àpat: escudella i carn d'olla, capó farcit, neules i torrons, cava i vi del país.
Tots som responsables de conservar la nostra cultura i les tradicions que ens han estat heretades i de saber-les transmetre als nostres descendents a fi de que la nostra cultura contribueixi a enriquir el món, o si més no, a que no es perdin a casa nostra.
Bones festes.


21-desembre del 2008

Comentaris

  • montserrat tafalla rigol | 21-04-2010 | Valoració: 8

    per un moment m'ha fet la il.lusió de que era jo la que estava davant la llar.
    Si és imaginat, et felicito.
    Si és un troç de la teva vida, t'envejo.

  • Em va enganxar l'enganxina[Ofensiu]
    Nubada | 10-03-2009

    Sí, ja sé que fa moooolts dies.... i tenia ganes de respondre't.

    Aprofito aquest relat que, tot i estar ambientat en les festes de Nadal, fa de bon llegir i ens recorda allò que hem de tenir present durant tot l'any: transmetre la nostra tradició i la nostra cultura. Potser no tindrem la sort de poder fer-ho mentre avivem el foc d'un escalfapanxes... però sigui com sigui ho hem de fer.

  • Boniques descripcions.[Ofensiu]
    JOANPG | 29-01-2009 | Valoració: 10

    Els teus relats, al llegir-los em fan endinsar-me en el paissatge que descrius i em sento transportat a la màgia de l'acció. Felicitats, amic J. Lluís de JOANPG.

  • ".. . que la nostra cultura[Ofensiu]
    brins | 16-01-2009 | Valoració: 10

    contribueixi a enriquir el món..."

    Un bell desig que tu fas realitat a través de relats tan ben escrits com aquest. No sé què més dir-te sobre les teves descripcions...
    em meravellen!

    Pilar

  • Molt bo[Ofensiu]
    Naiade | 15-01-2009 | Valoració: 10

    Un relat entranyable, d'aquells per guardar. M'has transportat ala meva infantesa, on també guspirejava la llar de foc i la quitxalla reia enjogassada omplint d'alegria l'ambient. Tots érem feliços, cadascú amb la seva tasca. Ara encara que tot ha canviat a casa nostre seguim amb la tradició, i que duri.
    Gràcies per un relat tan bonic

    Una forta abraçada

  • 5è aniversari!!![Ofensiu]
    Ullsblaus1 | 11-01-2009 | Valoració: 10

    FELIÇ 5è ANIVERSARI d'RC,
    relataire!!!


    5 aniversari RC



    Si avui és diumenge 11 del 2009, avui és el cinquè aniversari d'RC. Passa pel fòrum i descobreix com pots "enganxar" en un dia com aquest Recorda: NOMÉS AVUI! T'ho perdràs?

  • Costums i tradicions..[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 10-01-2009 | Valoració: 10

    que son de casa nostre i que no hauriem de perdre. Com sempre, ens dibuixes amb paraules una escena i, en aquest cas, una que ens resulta molt familiar. El contingut del relat és entranyable, i la prosa poètica i la riquesa de vocabulari fan que la narració, en el seu conjunt, es converteixi en una joia que recull un dia important de la nostra cultura.
    Amb el teu permis, el guardaré a favorits.
    Una abraçada, J. Lluís i, tot i que amb retard, et desitjo un bon any per tu i els teus.

  • entra a www.guimera.info[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 10-01-2009 | Valoració: 10

    Hola;

    El teu conte està publicat.

    UN NADAL DE CONTE

    Gràcies i n'esperem més d'històries teves a :

    conèixercatalunya

    Espai de Narrativa

    Un nadal de conte

    tribuna@guimera.info

  • Bon Regal de Reis[Ofensiu]
    Unaquimera | 07-01-2009 | Valoració: 10

    Oh, quina escena interior més càlida! En mig del fred que fa enfora de casa, les teves frases escalfen el meu ànim en aquest dia d'avui que ja s'acaba, però que no he volgut deixar passar del tot sense fer-te una visita: és un dia molt especial, diada d'obsequis entre persones properes, jornada amb intercanvi d'objectes, però també de màgia, d'amistat i afecte.
    Aquesta tradició no l'ha de trencar la febre del consum!

    Tu ja em vas fer el regal de confirmar-me la teva tornada per aquest espai que compartim i vas contribuir a desfer aquell glaç que envoltava la nina de neu... Ara continua el regne de l'hivern, però com que les Festes han deixat un sabor dolç ( que el teu relat subratlla perfectament ) i els amics l'acompanyen, no sembla tan rigorós...
    Per compensar-te de la duresa del relat anterior, t'ofereixo el darrer, que també suposa un avís dels risc a què ens enfrontem: si no el llegeixes, després no diguis que jo no t'havia avisat del perill!

    Una mica d'humor sa pot ser un bon Regal de Reis, no et sembla? Per ser el dia que és, t'ho embolico amb una triple abraçada,
    Unaquimera

  • Tant si és[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 01-01-2009 | Valoració: 10

    un carreró de la vila, una cambra amb sostre, un avet llampat o tantes altres i ara "bona brasa i bon tió", les teves descripcions són immillorables.
    En aquest relat vas degotant, una a una, totes les sensacions que hom pot gaudir en aquest dia nadalenc : el relaxant espectacle del foc, el pessebre, l'entranyable imatge del tió...
    Jo crec que, per molts Papà Noel i guarnits arbres de Nadal que ens vulguin dur de fora, mai, mai es perdrà aquesta tradició tan nostra.
    Feliç 2009 i una abraçada molt carregada de desig de pau.
    Nonna_Carme

  • No puc fer altra cosa...[Ofensiu]
    Joan Gausachs i Marí | 31-12-2008 | Valoració: 10

    No puc fer altra cosa, que tornar a dir, que les teves descripcions em meravellen, són com dibuixos fets amb paraules.
    Els teus relats, quasi sempre els he de llegir com a mínim un parell de vegades. La primera de les lectures em serveix per trobar les paraules que hauré de buscar al diccionari.
    L'altra o altres lectures, per assaborir-ne la narració.
    Bona sortida i millor entrada d'any!
    - Joan -

  • Xantalam | 31-12-2008 | Valoració: 10

    Una descripció tan acurada que ens endinsa dins un quadre costumista. Un ambient càlid i acollidor, ple de vida i il·lusió pel que és nostre.

    Molt bona entrada d'any 9!

    Xantalam

  • UN BON RELAT![Ofensiu]
    EULALIA MOLINS ARAGALL | 31-12-2008 | Valoració: 10

    On es respira l'aire nadalenc a primera fila. Jo soc una "fan d'aquestes festes i tots els relats que he escrit dedicats a aquest tema son vivencies personals o bé explicades de gent molt propera, on jo he posat la meva "estrelleta" perquè tots els finals siguin feliços, com ha de ser en aquestes festes. Et desitjo que l'any nou tant proper et porti moltes inspiracions literaries. Salutacions.

  • FANTASTIC !!!![Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 31-12-2008 | Valoració: 10

    Hola;

    Ens ho envies a tribuna@guimera.info per publicar-ho a UN NADAL DE CONTE ?

    El text com annex a un e.mail adreçat a tribuna@guimera.info

    Gràcies per guar-nos el mots per recordar-nos el nom de cada cosa.

    Antonio Mora Vergés

  • Ets el poeta de la prosa[Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 30-12-2008 | Valoració: 10

    Quina meravella! Quin caliu has transmès en la teva immillorable prosa poètica. Has dibuixat tots els elements entranyables que ens acompanyen en aquestes festes nadalenques de forma magistral.
    Hem de treballar i de valent perquè les nostres tradicions es mantinguin vives com una flama que no s'apaga mai.
    Tu, J. Lluís Cusidó, ja n'has deixat un bon testimoni amb el teu fantàstic relat i això és digne d'agrair.
    Et desitjo de tot cor que tinguis un Bon Any Nou i que segueixis regalant-nos les teves paraules.
    Una abraçada ben cordial.
    Mercè

  • Perfums de Nadal. [Ofensiu]
    Alberich | 30-12-2008 | Valoració: 10

    Olor de fum de la llar de foc, barrejada amb la del rostit; l'escambell, els festejadors, la masia i el seu entorn
    Has fet una evocació de llibre d'aquell Nadal que va ser, i que cada vegada és més llunyà, tapat per les lluminàries dels centres comercials i les panxes vermelles dels Santa Claus, que van ser icona de la Coca-Cola i ara ho son de la festa més entranyable de l'any. Aquella que ja ens ve de tradició pagana i cerca la unió de la gent, al voltant del foc, esperant que passin els freds i torni el bon temps.
    Ja sigui des de la religió, com des de la tradició laica, el Nadal és una festassa farcida d'il·lusió i bones vibracions.
    Ho has retratat amb molta precisió, i especialment amb molt d'amor.
    Enhorabona i un bon any.
    Ramon

  • UNA POSTAL NADALENCA[Ofensiu]
    nuriagau | 30-12-2008 | Valoració: 10

    Has aconseguit dibuixar-nos, amb paraules, la fotografia d'una postal nadalenca.

    Una descripció acurada amb una gran riquesa lèxica i de percepcions (olors, sorolls, temperatures...). Realment ets un mestre de les descripcions, ja m'ho deia el meu pare...

    Gràcies pels comentaris que has fet als relats del meu fill. Li han agradat mooolt. (Especialment li ha fet gràcia que escriguessis les quatre "os" a la paraula "molt".)

    Enhorabona per aquest relat!

    Aprofito per desitjar-te una bona entrada d'any.

    Núria Gausachs i Cucala

Valoració mitja: 9.89

l´Autor

Foto de perfil de J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

49 Relats

588 Comentaris

97446 Lectures

Valoració de l'autor: 9.95

Biografia:
Sabadell onze de maig del 1943
Català.
Vull gaudir el present
El passat és un record
Els records els tinc endreçats en un arxiu de la memòria, d’una memòria però que camina a l’oblit.
Lluito perquè no agafi una drecera.
Entretant per qui em vulgui llegir escric aquí, a Relats en Català, i si a més em vol comentar millor.

ELS 58 RELATS PREFERITS DELS SEUS AUTORS


ELS 43 POEMES PREFERITS DELS SEUS AUTORS

Per qui el vulgui el meu correu és: llcusido@gmail.com