15 mentides i una pregunta

Un relat de: pivotatomic

1

.
La malalta terminal de càncer pregunta al seu fill:

-Estimat, em curaré, oi?

El noi triga un segon en girar-se.

-I tant, mama! Ja t'estàs curant, de fet!

I s'obliga a somriure malgrat que alguna cosa s'estripa dintre seu.


2.
L'adolescent demana al seu xicot:

-M'estimaràs sempre?
-Sempre!

Respon ell sense dubtar-ho... ni reflexionar en el que significa aquella paraula.


3.
La nena lletja diu a la seva mare:

-Mama, sóc maca?
-I tant! Ets la nena més maca del món!

Respon la mare, fent-la instantàniament feliç.


4.
Sagnant profusament per la seva ferida fatal, el soldat pregunta al seu amic:

-És greu?
-No és res. Una rascada... T'en sortiràs.

Balbuceja l'altre, buscant amb dits tremolosos l'injecció de morfina amb que calmar els seus darrers instants de vida.


5.
- No és culpa teva, de veritat! La culpa és meva i de la meva por al compromís! Jo no et mereixo. Ets massa bona per a mi...

Diu el noi a la seva promesa, a qui considera la dona més avorrida del món, en el moment de deixar-la.


6.
- És la darrera vegada...

Es consola la mare del drogoaddicte mirant el bitlleter escurat mentre sent tancar la porta.


7.
Davant les amigues, l'esposa pregunta al marit:

-Estimat, a tu t'agrada la operada aquesta de la Pamela Anderson?
-A mi? Gens! A mi m'agraden les dones de veritat, com vosaltres.

Respon ell, meravellant-se de que se'l creguin.


8.
Mentre signa el contracte, resignat amb el sou escardalenc que estipula, el treballador escolta dels llavis del cap de personal, que li diu amb to d'absolut convenciment:

-Benvingut a l'empresa. Ben aviat veurà que aquí som com una gran família.


9.
El nen crida a la nit:

-Papa! Tinc por!
-De què?

Pregunta l'home, acaronant-lo.

-Dels monstres!
-Fill, els monstres no existeixen.


10.
En el moment d'acomiadar-se, davant la porta de la residència, el fill del malalt d'Alzheimer calma al seu pare.

-Papa, aquesta nit et quedes aquí. Demà et faran unes proves i demà passat tornem a casa. D'acord?

Perdut en les bromes de l'oblit, el vell branda el cap, acceptant el seu destí.


11 i 12.
- Promet-me que si algun dia m'ets infidel m'ho diràs. Si m'ho dius, no m'enfadaré. En canvi, mai et perdonaré una mentida! M'ho promets? Digues! m'ho promets?

-T'ho prometo.


13.
- Mama... com pot ser que els reis estiguin a la vegada a Madrid i a Barcelona

Pregunta el nen de set anys mirant els resums de les diferents passades a la TV.

-Doncs, perquè són màgics.

Respon ella utilitzant el seu to més convincent. El nen s'ho pensa un moment i somriu, complagut amb la resposta. La mare respira i es diu: "amb sort encara li queden un parell d'anys abans de saber-ho".


14.
Després del pas de l'huracà, els camperols que han sobreviscut es reuneixen al que ha quedat de l'esglesia.

-Déu us estima. Déu sempre està amb vosaltres. En Ell podeu confiar sempre, perquè sempre us escoltarà i us confortarà.

Els diu el sacerdot amb convicció. I per algun estrany motiu, la majoria troba consol en aquelles paraules


15.
Després de fer l'amor, els ulls d'ell busquen amb ànsia els d'ella.

-No puc viure sense tu!

I en aquell moment, tots dos són feliços creient-ho.




No serà que la veritat està sobrevalorada?

Comentaris

  • M'ha fet somriure[Ofensiu]
    absurd | 28-07-2008 | Valoració: 8

    M'ha agradat molt el teu relat. Es original i almenys a mi m'ha fet somriure en certs moments. Desprens tendresa

  • El teu estil es molt viu[Ofensiu]
    Epicuri | 02-12-2007 | Valoració: 10

    comuniques amb força.

    Personalment m'interessa molt més comunicar que l'estil. No sé...ja m'estic liant.

    Crec que la vida es com un acudit. No importa ni la llargària, ni com ho fás. El que importa es la gràcia que te.

    La veritat eds massa valuosa. estalviem-la.
    Mark Twain.

    m'agradat llegir-te i que em llegeixis.

  • he pensat[Ofensiu]
    empordanesa | 13-07-2007 | Valoració: 9

    Jo sempre dic que vaig amb la veritat per davant que sóc molt sincera però estic segura que diria alguna d'aquestes mentides.per tant com diuen: "Qui estigui lliure de culpa que tiri la primera pedra" ( no sóc religiosa però aquesta frase és ben certa)

  • això de l'esglesia............[Ofensiu]
    joan-arcaic | 13-07-2007

    A "L'última nit de Borís Grushenko" de Woody Allen (últimament massa sobrevalorat) hi ha una escena gènial (tota la pelicula es molt bona, prefereixo aquest Allen a "altres Allens", encara que això a ell no sembla agradar-li massa, com va deixar força clar a "Stardust Memories").
    Grushenko (Allen) s'enrola a l'exercit rus per lluitar contra els Francesos. Finalment la batalla acaba. El terreny es plé de moribunts o morts (francesos i rusos, sobretot rusos). Llavors un sacerdot ortodox es passeja pel camp dient: -"Déu està en nosaltres! Per això hem guanyat, Déu és amb nosaltres!". I Grushenko, que és a prop contesta:-"Sí, ha estat una sort que Déu estigués amb nosaltres, per que si no hauría estat una masacre"............

  • sí, la veritat està sobrevalorada[Ofensiu]
    gypsy | 22-03-2007 | Valoració: 10

    i la mentida té mala premsa, però quan pots destrossar a algú amb una veritat crec que dir-la és d'una crueltat major que dir una mentida pietosa.

    També depèn del tipus de persona.
    A mi si la meva parella m'estima i m'enganya amb algú altra, però només és un affaire, que no m'ho digui ni boig i que no me'n assabenti perquè sigui un destraler i no sap ni enganyar.

    No el deixaria mai per la infidelitat, si no per cafre, per no ser elegant i haver deixat que me'n enteres. Reconec que sóc estranya, però si li importes a algú algun cop t'haurà de mentir. Ho tinc assumit.
    Hi ha gent que vol la veritat a tota costa, jo sospeso, el preu emocional d'aquesta veritat.
    Potser m'interessa o potser no, si la persona m'importa. I es pot aplicar a tots els àmbits de la vida.
    Jo respecto als amants de la veritat, també respecto els silencis. Vull ser feliç.

    He trobat aquestes reflexions lúcides i que copien a la realitat i ens assenyalen a tots, amb el dit de la hipocresia. O no.

    gypsy

  • NOTA: EL COMENTARI ÉS VERITAT[Ofensiu]
    Sergi Yagüe Garcia | 22-03-2007

    Una agradable lectura, amb reflexions interessants i algun acudit macabre a la reraguarda.

    -T'ha agradat el relat?

    Pregunta l'escriptor al seu amic, a qui sempre dona per llegir les seves obres.

    -Pots pujar-hi de peus, noi, és molt bo!

    Diu l'amic, que cada cop que veu un grapat de fulls a les seves mans, maleeix el dia en què va decidir llegir per primer cop quelcom escrit pel seu company...

    :)

    Bromes a banda, apunta't un triple, noi.

    PD: Sorties guapot aquesta tarda (22/03/2007) a EL CLUB, tot veient pel·lícules sense banda sonora i finals feliços i no tan feliços!

    Siau!

    Sergi -el desaparegut intermitent-

  • ginebre | 26-02-2007

    Que bo que bo!
    M'agrada i dóna per pensar!

  • Fantastic!![Ofensiu]
    poetessa frustrada | 15-01-2007 | Valoració: 9

    Realment sorprenent!!! És com la vida, preguntes retòtiques amb respostes a l'aire sense veritat alguna en elles. I preguntes sense resposta, perquè estem tant disposats a quedar bé essent alhora falsos amb nosaltres mateixos iamb els altres? Plasmes diàlegs que tots hem presenciat en un o altre moment de la nostra vida i moltes vegades som els protagonistes...Serà que la vida és una obra de teatre? És un punt a plantejar-se, té tants actes i tants personatges que els que la veuen no arriben mai a veure el final de l'obra, potser aquí està la gràcia, qui sap.
    He de dir que molt ben trobat el tema i la idea a més de bona està plasmada de manera original. Felicitats!!! Molts petonets frustrats
    Et seguiré la pista

  • A vegades les mentides són necessaries[Ofensiu]
    amelieXIII | 15-01-2007

    Realment el relat fa penar, som molt valents tots al jutjar les mentides, però m'agradaria veure a cadascun de nosaltres en una situació com les que descrius, i m'agradaria veure la nostra cara si per resposta trobessim la veritat.
    A vegades les mentides, siguin piatoses o no, són necessaries.

  • Ostres Molt bo![Ofensiu]
    diesi | 08-12-2006 | Valoració: 10

    M'ha agradat molt aquest relat, mai m'havia parat a pensar-ho. M'ha agradat la dels monstres, i el pare menteix dient que no existeixen. Dius coses que fan pensar.

    1 ptó:

    b#NaT#b

  • M'ha agaradat[Ofensiu]
    Fada vermella | 08-12-2006

    M'ha fet gracia el 9 jeje.
    Et continuare llegint!

    Un petó des del sud!



    Fada Vermella.

  • No parles de [Ofensiu]
    Alícia Gataxica | 07-10-2006 | Valoració: 9

    veritats... si no de mentides piatoses, que hom considera que són honorables, perquè son piatoses, qui devia inventar aquest concepte era idiota, però sembla que la majoria, vivim millor amb la mentida que enforntant la veritat. Anàlisi realista i molt ben treballat de l'essència de l'èsser humà.

  • Hola Pivot,[Ofensiu]
    brumari | 20-09-2006

    15 veritats, perquè són 15 esclats de vida.

    Deixa'm ser crític i dir-te que estic bastant d'acord amb algun comentari, respecte els finals d'algunes escenes. Al meu parer, això passa amb els números 1,2,3,4,13,14 i 15.
    Si fossis perfecte, deixaries de ser humà.

    Extraordinaris el 9 i l'11-12.

    Una abraçada

  • 15 i més[Ofensiu]
    aigua de mar | 19-09-2006

    mentides piadoses que responen a 15 i més preguntes un pèl ingènues... però molt reals.
    Sí, la veritat està sobrevalorada, però mai no ens l'acabem de creure.
    Felicitats!

  • El cervell mentider[Ofensiu]
    Ginger | 18-09-2006 | Valoració: 10

    Un prestigiós pneuròleg americà (no em facis dir el nom ara) afirmava en una entrevista que "el cervell humà dissenyat per sobreviure no per cercar la veritat i, per tant, si s'ha d'enganyar s'enganya". Magistral la idea i el plantejament que has fet.

  • Hola!![Ofensiu]
    Àfrika Winslet | 17-09-2006 | Valoració: 10

    Un relat original i molt realista, ens fa reflexionar sobre la veritat, la mentida... pero sobretot sobre aquelles anomenades "mentides pietoses". Algú va dir un cop que el món seria molt millor si tothom fos sincer i digués sempre el que vol dir.
    El millor, el número 11 i 12 jeje...
    M'has fet recordar una cançó d'en Sabina, te la deixo al fòrum per si la vols llegir.

    Petons sincers!!! ;)

  • XavierVillar | 16-09-2006 | Valoració: 10

    A qui beneficia més les mentides?
    A qui les rep, no.
    Ja que viu enganyat! No s'adona de res.

    És el mentider que s'amaga egoistament
    per evitar els seus propis sofriments,
    per no haver de veure la decepció
    en els ulls dels altres!


  • Molt bones[Ofensiu]

    Sí, tots hem utilitzat alguna vegada alguna d'aquestes mentides, abans en deien piadoses, ara ja no ho sé. En alguna em sobra l'explicació final, potser a la 14, ja es dóna per entesa la conclusió, crec. Aquest llistat de mentides encara podria créixer molt més.

  • M'ha encantat[Ofensiu]
    indefinida | 16-09-2006

    Doncs això simplement m'ha encantat. Fa pensar....i em plantejo què és la veritat? Jo cerc que el nostre punt de vista.

  • MOlt bo tot plegat![Ofensiu]
    Arbequina | 15-09-2006

    La pregunta del final... m'encanta.
    Una cosa (no sé si és relat, article, etc) molt ben parida.

    Una abraçada.

    Arbequina.

  • Tiamat | 15-09-2006

    5.

    - No ets tu, sóc jo.... i aquella noia d'allà

  • Magnífics![Ofensiu]
    Buk | 15-09-2006

    Genials! M'han agradat molt aquests microrelats. Ni una paraula sobrera. Cada mot hi encaixa a la perfecció en aquestes miniatures. Molt bó.

  • Realista[Ofensiu]
    angie | 14-09-2006

    Les mentides donen sentit a la vida i aquí exposes uns quants exemples quotidians que ho corroboren...
    Dues dites que m'han vingut al cap :
    " La veritat existeix. Només s'inventa la mentida" d'en Georges Braque.
    " Si la teva intenció és descriure la veritat, fes-ho amb senzillesa i l'elegància deixa-la pel sastre" d' Albert Einsten.
    La vida és una successió d'invents i la mentida és vital per assumir la realitat...

    Ja tenia ganes de llegir-te !(sempre ho he fet)
    Ah!... em va encantar conèixer-te, era un tema pendent que tenia feia molt de temps...

    petons des de la línia de 6.25

    angie

  • Fantàstic![Ofensiu]
    Perestroika | 14-09-2006

    quanta raó tan ben exposada...em quedo amb la número 9!

  • Digue'm que m'estimes, encara que sigui mentida[Ofensiu]
    Biel Martí | 14-09-2006

    Encara que jo no el considero un poema, aquesta expirementació teva, amb un relat totalment diferent al que ens tens acostumat, sorprèn.

    En moltes ocasions, allò que en diem "mentides pietoses" és el que ens sembla el millor per no fer les coses més difícils. Sovint però, això és una mentida en sí mateixa, doncs aquesta pietat és un egoisme del que parla, que tem la reacció a la veritat.

    No puc dir-te que no m'hagi agradat, mentiria, però és que cada una d'aquestes mentides dóna tant de sí! I em dóna la sensació que totes continuades acaben esdevenint lleugerament repetides. A part de com a experiment no estigui malament, no deixa veure com de bé escrius (boing, boing). Serà un recurs per un moment de crisi creadora?

  • GENIAL amb majúscules[Ofensiu]
    marco3434 | 13-09-2006 | Valoració: 10

    Valga'm Deu quina joia ens has donat!.

    Ets un magnífic observador de l'anima humana, i a més a més un gran relataire que sap contar amb aquella senzillesa que tenen els mestres de veritat.

    La meva millor enhorabona de debó debó.

  • són les 15 respostes...[Ofensiu]
    Capdelin | 13-09-2006 | Valoració: 10

    tan habituals que... fins i tot semblen humanes, necessàries, obligades, decents, educades, moralistes, higièniques, úniques... i és que la VERITAT és un error col-lectiu.
    Has escrit un relat on el text és tan bàsic i imprescindible que els adornaments literaris li farien nosa. Té el text un efecte colpidor ja que barreja l'aparent innocència de la pregunta amb l'acidesa amagada de la resposta
    Chapeau!
    Una abraçada.

  • Després de tot, això és la vida![Ofensiu]
    rnbonet | 13-09-2006 | Valoració: 10

    Amarg, amargant; tendra, ingènua; quotidiana, simple; enguniosa, atenta; insòlita, palpable;...
    Doncs tot això, el que es desprén del teu 'projecte'. És, per mi, un curt de curts; un 'flas' -m'importa un dimoni emplomat com s'escriu-del continu passar les viveències, els moments... De veritat, bo.

    PS. "El caçador del NARD" en realitat és "el caçador del NORD", Ara queda comprés?

  • L'escriptor mediocre | 13-09-2006 | Valoració: 10

    M'ha sorprès aquest poema. Hi ha moltes veritats que se'ns escapen i moltes mentides per a respondreles.

    M'ha semblat meravellòs.

    No t'aturis

    Juseph

Valoració mitja: 9.67

l´Autor

Foto de perfil de pivotatomic

pivotatomic

42 Relats

587 Comentaris

155210 Lectures

Valoració de l'autor: 9.43

Biografia:
Xatos, què us puc dir que us pugui interessar de veritat? No massa, suposo. Tinc 41 anys (Quaranta-un? Ja? Collons, ja sabien el que es deien els romans quan es van empescar allò de "Tempus fugit irreparabile"!), sóc de Sabadell, el bàsquet és la meva passió (d'aqui el sobrenom, que em va posar un amic que m'estima com us podeu imaginar) i m'ha agradat llegir des de ben petitet. Escriure va començar a agradar-me bastant més tard i, per ser-vos sincer, he escrit ben poc tenint en compte el molt que m'agrada. Suposo que és perque, un cop acabat, el relat gairebé mai em sembla digne de ser llegit i això fa que em talli bastant a l'hora de fer-ne un altre.
Agrairé molt i molt qualsevol tipus de comentari (especialment els crítics), encara que ja us aviso que estic molt més interessat en els comentaris sobre l'estil que no pas sobre el tema (com veureu, són força intrascendents els meus temes).
I, si us agrada, tampoc no us talleu. Feu-m'ho saber també. Potser així m'animo a escriure una miqueta més i li dono el cop de gràcia a la literatura catalana :-)

Si voleu contactar amb mi per a qualsevol cosa: Knick34@hotmail.com



R en Cadena

"EmmaThessaM em va encadenar i jo he passat la cadena a Carles Malet i Thalassa"

(fes clic a la imatge i descobreix què és "R en Cadena")