Trilogia de Nova York - I. Un àtom de llum

Un relat de: neret

Els meus peus m'han dut fins allí al mig, i un cop hi soc, no puc evitar que una força invisible m'arrossegui, em separi de la resta de la gent, em dugui a creuar el carrer i em situï allà, al vell mig de la cruïlla, al centre de Times Square. Crec, sincerament, que és el moment en que he estat, i mai estaré, més a prop del centre del món.

Em quedo allà plantat, petrificat, em sento com el nen que cantava el Calamaro, aclaparat per la immensitat de l'Estadio Azteca. Giro el cap, o potser és la resta del món que gira al meu voltant, ara que jo m'estic plantat al seu eix de rotació. Veig passar davant meu els anuncis de coca-cola, la tassa de sopa fumejant, les cotitzacions de la borsa que s'inflen i es desinflen com l'acordió que tocava aquell negre al metro. Veig en una pantalla un paisatge idíl·lic en una illa deserta, mentre a sota m'anuncia la cnn que han mort cinc civils més a l'Iraq. I no sóc capaç d'assimilar res del que llegeixo, no soc capaç d'entendre cap de les imatges que veig. El meu cervell només veu llums, colors i sorolls. Si, veig el soroll dels cotxes, i sento l'impacte de les llums.

Passa gent de pressa, rebo empentes, i crec entendre algú que remuga, m'és igual. Em sento part d'aquest monstruós escenari, absorbit per un d'aquells panells lluminosos, com una bombeta més, com un humil àtom de llum enmig d'aquell devessall d'informació, electricitat malgastada i somnis de neó. En el centre d'aquesta ciutat que no està feta a escala de la gent, que està feta a escala de quelcom més gran, quelcom que els atrapa, els eleva i els asfixia i els fa córrer, sempre córrer, cap enlloc o cap a tot arreu a l'hora.

Sort que la Carme em toca el braç, em retorna a la meva dimensió humana i m'estira cap a la vorera. Poc a poc ens dirigim cap a la parada del metro, deixem enrera la llum encegadora del carrer per enfonsar-nos en una altre formiguer de gent i soroll. En una ciutat massa gran per a viure-la, feta a la mida de la nostra imaginació.

Comentaris

  • espero que no trigui gaire el 51![Ofensiu]
    Nurithy | 03-05-2008

    m'ha entrat nostàñgia perquè feia temps que no et llegia i m'he trobat amb aquest relat. Per tractar-se només d'una descripció té prou força com per enganxar a l'autor fins al final :) Aquest és un mèrit molt gran, sobretot perquè a mi m costa molt tenir interès en descripcions.

    Pel que fa al que han comentat per aqui avall, jo crec que no fa falta demanar explicacions a ningú. Si l'has agafat prestat el títol jo trobo que l'has sabut fer conjuntar amb el títol. I si no, no series el primer que se li ocorre algo que per circumstàncies cronològiques ja està inventat.

    Ens veiem!

    vaporosa XD

  • Tot i que el títol[Ofensiu]
    lluisba | 15-02-2008

    remet a Paul Auster de forma massa directa, t'he llegit. Després, però, penso que has manllevat el títol de forma massa gratuïta. És a dir, que podies haver dir d'on el treies, i hauries quedat com un senyor. El no fer-ho et situa en una posició ambígua.
    El text, després, tampoc no sembla que remeti a l'autor. En fi, errors els fem tots...

  • Lilith | 11-02-2007 | Valoració: 10

    T'he llegit perquè el títol m'ha recordat al Paul Auster, i m'ho he passat molt bé llegint el teu relat. Molt sensitiva la narració i amb tocs de la nova narrativa nord-americana. Un plaer.

  • Ai, NY....[Ofensiu]
    Ze Pequeño | 29-03-2006

    M'ha fet molta gràcia trobar aquesta trilogia. L'agost passat vaig estar a New York, per primera vegada. Encara em sembla que els dies que hi vaig passar van ser només producte de la imaginació.

    M'ha agradat molt aquest escrit sobre Times Square. Molt encertat el títol "un àtom de llum". Així com la descripció que fas. Ben bé que es veu com el centre del món on hom se sent perdut i descolocat, engolit per les llums.

    Bon relat!

    Una abraçadota.

    Salz.

    P.S. Bona biografia!

  • Una descripció[Ofensiu]
    OhCapità | 21-06-2005

    personal d'un triangle impactant comés Times Square. Molt ben escrit on ens fas sentir com si allí mateix hi fossim.

    Arribo tard al Coment, però arribo. A dins del mar no hem de tenir mai pressa per arrribar a lloc, només hem de posar el rumb adequat, i tranquilament deixar passar les hores observant la natura.

    OhCapità.

  • " un humil àtom de llum "[Ofensiu]
    kispar fidu | 11-06-2005

    Un àtom de llun enmig de la gran multitud que omple els carrers i places de Nova York. Entre milers de llums, de lletreros, de moviment...

    Vaig aseguir amb els altres dos...
    ;)

  • Ens hi portes[Ofensiu]
    dacar | 19-03-2005 | Valoració: 8

    M'ha agradat. M'agraden molt les descripcions, però no com a simples inventaris de qualificatius, sinó amb imatges tan ben trobades com les teves (això de veure els sorolls i sentir les llums ha estat molt bé). He de reconèixer que no t'havia llegit, però arrel dels teus comentaris t'he descobert. I m'ha agradat.

  • No sé perquè,[Ofensiu]
    Thalassa | 24-12-2004 | Valoració: 9

    però Nova York no m'ha cridat mai l'atenció, fins ara. He volgut ser-hi i vure-la...
    No sé quants anys tens, però si ets més xic que jo, quan sigui gran, jo vull tenir la teva edat...

    Gràcies pel comentari

    Thalassa

  • Caram!![Ofensiu]
    moher | 24-12-2004

    Porto molts dies desaparegut.....estic escrivint des de la biblioteca! Imagina't!
    Impactant el teu relat, molt ben escrit i amb comparacions molt ben trobades. ..felicitats!
    Deixa'm felicitar-te també per les noves cançons de la biografia...la primera no la conec però les altres dues són curioses.
    De llibres no coincidim massa...ara estic llegint Martian chronicles...i tela!! hi ha gent ben boja pel món!

    Apa noi...cuida't!

    moher

  • robots o persones?[Ofensiu]
    AINOA | 22-12-2004

    Hola:
    Descrius molt bè, l'estil robotisat de Nova Yort,
    semble que la gent es mogui, segons las senyals lluminosas dels cartells de publicitat.

  • M'agrada (2)[Ofensiu]
    Linkinpark | 22-12-2004 | Valoració: 9

    Ho descrius molt bé (2)
    Espero la continuació(2).

    Tot parescut en el comentari de brumari, és ppura casualitat. D'acord, últimament tinc una falta d'originalitat!

    Tot i això, tenim raó en les dues coses!!!

  • Jo vull[Ofensiu]
    Biel Martí | 22-12-2004 | Valoració: 9

    Jo vull viure una sensació així, fa temps que penso en un viatge a Nova York (fa temps que penso en molts viatges). Descrius al sensació abrumadora del caos urbà d'una metropolis com aquesta d'una manera molt realista i aclaridora, eleaborada. Jo crec que m'hi sentiria bé i tot, si és així.

    Biel.

  • M'agrada[Ofensiu]
    brumari | 22-12-2004

    Ho descrius molt bé.
    Espero la continuació.

    Brumari

Valoració mitja: 9