TOT DEPÈN DE COM T'HO MIRIS

Un relat de: Cesca
El Destí és enigmàtic, reservat, imprevisible. Pot ser bo o dolent i no saps mai quina en duu de cap. Mentre ell fa i desfà, la Fortuna, sempre amunt i avall, mira de suavitzar els possibles estralls de la part més fosca del Destí. Per exemple, el Destí té una malhumorada i de sobte un bon home perd la feina, no n’hi ha prou amb això que cau escales avall i es torça un peu. Quina mala sort, direu, però compte, la Fortuna entra en escena i el bon home se sent feliç, s’hauria pogut trencar el coll, però afortunadament, encara que sense feina i una mica coix, belluga prou bé.
Un altre exemple, tenia un company de feina que era allò que se’n diu una mala persona, molt, molt mala persona. Supurava alcohol pels descosits. Tots ho patíem, però el pitjor calvari era per la seva dona i els fills. Ja s’ho trobarà, pensàvem, el Destí el farà sofrir, dies i dies, amb el fetge rebentant a poc a poc en un llit d’hospital i pagarà per tot.
Un dia la pallissa fou tal que la pobra dona no ho va superar i la bèstia es convertí, també, en assassí. Aleshores, la Justícia va intervenir i l’envià, amb tota la seva podridura, de cap a la presó. Té el que es mereix, vam dir, s’ha fet justícia.
Però vet aquí que ens vam quedar amb les ganes. Justícia, Destí i Fortuna es devien fer un embolic i, de sobte, l’home infecte es va morir.
—No és just —vaig dir.
—La mort també és un bon escarment —alguns digueren.
Doncs no. Aquell malànima havia de complir condemna, havia de patir un bon càstig i havia de sofrir de valent i resulta que al final va ser tan afortunat que ni condemna, ni càstig ni patiment. No, no va ser just.
Però, naturalment, tot depèn de com t’ho miris.

Comentaris

  • És a les nostres mans[Ofensiu]
    Montseblanc | 27-03-2023

    No podem deixar tot en mans del destí o la fortuna. De vegades hem d'actuar. M'agrada la idea que dona el relat, com si el Destí, la Fortuna, la Justicia, es trobessin de tant en tant i fessin de les seves. Però és a les nostres mans on hi hauria d'haver l'acció.

  • contrapés[Ofensiu]
    Solsona Bot | 23-03-2023

    Un relat en què contraposes dos poders, el Destí i la Fortuna, un mira de compensar el que fa l'altre. Uns poders que l'home no podem dominar ni influir en les seves decisions. Més tard apareix la Justícia, i aquí sí que veiem que no pren cap decisió pròpia. Som els humans que interpretem el que és o no és just. Felicitacions i sort!

  • Protagonistes inesperats[Ofensiu]
    fesolmenut | 20-03-2023 | Valoració: 10

    Hola, Cesca,

    un altre molt bon relat que comença amb el que sembla una reflexió (que també ho és), però a més converteixes conceptes com la Justícia, el Destí i la Fortuna en protagonistes actius del conte. És una volta més d'abstracció que el fa ben atractiu i original.

    Bona feina i sort!

  • Punt de vista[Ofensiu]
    Mansuba | 20-03-2023

    El teu text és una reflexió interessant, Cesca. Sobre la importància del punt de vista. I també sobre el fet que no és massa sensat esperar que el Destí o la Fortuna facin justícia. De tot, viscut o llegit, es pot aprendre quelcom.

  • Fa reflexionar![Ofensiu]
    Slim Sherman | 20-03-2023

    Hola, Cesca! Moltes gràcies per comentar el meu darrer relat. Havent llegit aquest teu, puc dir-te un parell de coses:

    -Que està molt ben redactat
    -Que planteja un dilema moral molt interessant... Més enllà de les múltiples interpretacions de la mort (sospito que el punt de vista de l'autora s'alinea amb Saint Exupéry en entendre que la mort és una alliberació) també hi ha un concepte que hi planeja però que no s'hi explicita: la venjança. És a dir, que per què hi hagi justícia, l'agressor ha de pagar amb patiment. És un sentiment, tot i que fosc, que tots hem tingut alguna vegada com a éssers humans.

    Molt bona feina!

  • Relativitat[Ofensiu]
    Prou bé | 19-03-2023 | Valoració: 10

    Així són les coses: tal com les veus!
    Un magnífic relat per explicar-ho!
    Sort
    Amb total cordialitat

  • Quin embolic![Ofensiu]
    marialluïsa | 17-03-2023 | Valoració: 10


    Ens has ben fet ballar el cap amb aquest relat on hi fas jugar els tres grans poders, i malgrat tot encara l'han pifiat a ulls humans. Molta sort.

  • T'ho miris com t'ho miris[Ofensiu]
    Marina i punt | 17-03-2023

    Quantes coses pot explicar i fer reflexionar un bon relat. Breu, però n'has tingut ben bé prou per parlar de la Fortuna, el Destí i la Justícia (o injustícia). Un plaer llegir-te.

    Salutacions

  • D'acord amb llpagés[Ofensiu]
    Atlantis | 17-03-2023

    La sort i la mala sort -la fortuna- la portem a la ratlla de la nostra vida. Sí hi ha molta mala gent que té sort i d'altres...

  • Justícia [Ofensiu]
    llpages | 17-03-2023 | Valoració: 10

    Uf, aquí hi ha tema per estona! Què és just i què no ho és? La història està farcida de malparits que moren al llit després d'haver provocat patiment a tort i a dret. Què es mereixien? Em quedo amb l'excel·lent relat, que distreu i fa rumiar alhora.

  • Els dolents no sempre van a l'infern.[Ofensiu]

    Cesca,

    Els vells, jo ja m'hi compto, vam ser instruïts sota una màxima: els bons van al cel i els dolents, a l'infern (o, amb una mica de sort, al purgatori). Tanmateix, el món real no funciona així, i el teu relat ho dibuixa perfectament.

    Bona feina!

    Fidel Gangonells

  • Increïble[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 16-03-2023 | Valoració: 10

    Quin relat més ben trenat, pensat i entretingut. És cert que tot depèn de com es miri, però la justicia deixa molt que desitjar, i mai ès al gust de tots, Són tantes les coses que canviaríem, però no està a les nostres mans, com tu bé dius el destí és imprevisible.

    Enhorabona i sort Cesca.

    Rosa.

  • Relat rebut[Ofensiu]

    Relat rebut correctament. Entra a concurs.

    Recorda, ja no el pots esborrar!
    Qualsevol dubte contacta amb nosaltres en el nostre correu:
    concursos.arc@gmail.com

    Gràcies per participar.


    Comissió XIII Concurs ARC de microrelats

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Cesca

Cesca

25 Relats

196 Comentaris

8155 Lectures

Valoració de l'autor: 9.94

Biografia:
M'agrada molt llegir i escriure, i per això intento aprendre a llegir i a escriure.
Ho faig amb més dedicació d'ençà que soc, més o menys, mestressa del meu temps.

solde12@gmail.com