TANKES AL SOL (ESPIRITUAL)

Un relat de: PERLA DE VELLUT












El sol es riu
a la vora del mar,
sobre les ones
dibuixa el resplendor
de l’ànima ascendint.

Paral•lelisme
multicolor de lluna,
que sent a diari
amb els rajos del sol
sovint en les entranyes.

És el meu llavi
que llepa cada raig
de dolçor intens,
benaurat fins el cel
per a la eternitat.

Deliri suau
d’il•lusió d’esperit,
vincle del ser,
jocós raig que il•lumina
en el centre del cor.

En la nit molsa
reflecteix l’oració,
subordinada l’ànima.
Hui sota el cel s’esbotzen
les aloses serenes.

La fe s’exalta
i despentina el vent,
pluja de lliris.
L’eucaristia flueix
el misteri dels rajos.










Comentaris

  • Gràcies Kefas...[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 02-10-2020 | Valoració: 10


    Gràcies Kefas, per la teua visita i pel teu amable comentari, on m'expliques que és "Un sol de somni" i que fa olor d'espigol, encens i naftalina. M'alegre de que t'haja agradat molt.
    Saluts i cuida't...

    PERLA DE VELLUT

  • Un sol de somni[Ofensiu]
    kefas | 02-10-2020

    Composes uns mena de poesia litúrgica que fa olor d'espígol, encens i naftalina.
    Els temps es barrejen i fan un mar sobre el que naveguen, surfegen, diria millor, les teves entusiastes visions que ens sacsegen sobre les onades dels somnis.
    I, a sobre, amb un bon sentit del humor.
    Visca el teu sol!

  • Gràcies Vicent Llémena[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 23-09-2020

    Gràcies Vicent Llémena per la teua visita i el teu amable comentari, on em dius que "El sol ha sigut un símbol positiu" i és "la il.luminació divina". Sí, i també és el signe que ressalta en tots els sants.
    M'alegre de que t'haja agradat...
    Salut i cuida't..
    PERLA DE VELLUT

  • Gràcies Ricard Sayeras Quera...[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 16-09-2020


    Hola Ricard: Gràcies per la teua visita i el teu amable comentari, on em comentes que tinc imatges potents, en aquest poema meu "Tankes al sol" i imatges poderoses.
    M'alegre de que t'haja agradat.
    Saluts i cuida't.

  • Imatges potents[Ofensiu]

    Hola, Perla de Vellut.
    He de reconèixer que no llegeixo poesia, Només la que escrius tu. Després de la primera lectura et vull comentar que em sorprenen les imatges tan poderoses que projectes en aquests versos. Cada estrofa és una composició, un collage dibuixat amb paraules. Sobretot m'ha agradat quan dius que llepes els raigs del sol i m'ho he imaginat.
    Salut,

  • Gràcies Neus Marín Cupull...[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 15-09-2020


    Gràcies Neus Marín Cupull per la teua visita i el comentari que em fas. Sí, he profunditzat amb il-lusió i amb força i amb estil en aquestes tankes espirituals.
    M'alegre de que t'hagen agradat.
    Una abraçada....
    PERLA DE VELLUT

  • Quina sorpresa![Ofensiu]
    Neus Marín Cupull | 15-09-2020 | Valoració: 10

    Hola Perla,
    Tankas / Haiku?. Hi ha poemes preciosos en aquest estil i m'agrada saber que vols aprofundir en aquest univers literari.

    He notat un canvi en el poema, però el més m'agrada és que l'essència duu la teva firma.
    Enhorabona!.
    Fins aviat i cuida't
    Una abraçada,
    Neus

  • Gràcies Ness:[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 14-09-2020


    Gràcies Ness, per la teua visita i el teu amable comentari, em dius, que t'ha estat una bona sorpresa perquè jo he escrit aquest poema de "Tankes al sol". Sí, m'agrada també escriure "Tankes" i "Haikus". És una poesia Japonesa.
    M'alegre de que t'haja agradat.
    Una abraçada i cuida't:

  • Sorpresa[Ofensiu]
    Ness | 14-09-2020 | Valoració: 9

    M'ha sorprès veure que també escrius Tankes. M'ha agradat, sobre tot el vers: "La fe s’exalta i despentina el vent,pluja de lliris.L’eucaristia flueixel misteri dels rajos."

    I moltes gràcies pel comentari del poema "És on rau la màgia"... Jo també et tinc a la llista d'autors preferits. M'agrada molt com transmets sentiment i amor en els poemes.

    Una abraçada!

  • Gràcies Atlantis: [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 14-09-2020

    Gràcies Atlantis, per la teua visita i el teu amable comentari, on m'expliques molt bé que he compost aquestes tankes amb molta il-lusió. Sí, em va molt l'estil d'espiritualitat. La tanka de "És el meu llavi / que llepa cada raig / de dolçor intens / benaurats fins al cel / per a la eternitat/. He intentat fer una bona metàfora sobre els raigs del sol, com si els llepara. M'expliques que el "jo" no deu s'usar-se en els haikus i tankes. Vaja! no ho sabia. Moltes gràcies per tot i fins a l'altra. Cuida't.
    Una abraçada.

  • llepar el raig de sol?[Ofensiu]
    Atlantis | 14-09-2020

    Fa dies que no entro a Relats i no havia llegit aquests Tankes que em tanta il·lusió has escrit. Et vaig dir que sempre escrivies sobre l’amor justament ara que has variat el tema, però sempre amb la teva veu tan teva i afegint un grau d’espiritualitat també molt teu. Tots m’agraden .
    Potser em quedaria amb

    És el meu llavi
    que llepa cada raig
    de dolçor intens,
    benaurat fins el cel
    per a la eternitat.

    Perquè aquesta imatge de “llepa cada raig” m’agrada molt. Malgrat, segons les normes, crec que el “jo” no ha de participar en el haikus ni en els tankes, però sempre hi ha la adequació que el poeta fa de cada norma.

    Ens continuarem llegint.

    Una abraçada virtual


  • Gràcies Brins...[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 11-09-2020


    Bona vesprada Brins. Gràcies per la teva visita i el teu amable comentari, on em dius que aquest poema meu "Tankes al sol", és pura poesia i és tota una bellesa. M'alegre de que t'haja agrada molt.

    Saluts i cuida't...
    PERLA DE VELLUT

  • Poesia japonesa[Ofensiu]
    brins | 11-09-2020 | Valoració: 10

    La poesia és vida, i els haikus i les tankes són un mitjà fabulós per a expressar tota la bellesa que ens envolta.
    Espero que la imatge que et vaig penjar al Niporepte hagi estat del teu gust.Vaig dubtar entre penjar una simple fotografia amb la imatge d'uns pares i uns fills, o una altra que fos més artística, i vaig optar per la segona, però sense expressar el sentiment que a mi em provocava, tans sols vaig transcriure, entre cometes, el títol de l'obra i l'autor, cosa que sempre cal fer.Potser algú no ho va entendre...

    brins

  • Gràcies Miquel Seguí[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 10-09-2020

    Gràcies Miquel Seguí, per la teua visita i el teu amable comentari, on em comentes que és "Molt bonic" i t'han impressionats els ratjos de llum del sol... els quals són espirituals.
    Saluts i cuida't...

  • Molt bonic Rafel[Ofensiu]
    Miquel Seguí Cases | 10-09-2020 | Valoració: 10

    Llegint m´he trasportat a un cuadre preciós del sol i els seus ratjos de llum! molt bonic!

  • Gràcies Annalls,....[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 09-09-2020

    Gràcies Annalls, per la teva visita i el teu amable comentari, on m'expliques que t'has meravellat per les meues "Tankes al sol" i que juntes formen un conjunt harmònic. Donc sí, el meu seudònim t'ho explique bé, doncs tinc una gata que li vaig posar de nom "Perla" i és molt bonica i molt bona i a la vegada és "blanca" com la neu i així és com em viag posar de seudònim: "Perla de vellut".
    Encantat d'haver rebre't en la meua pàgina i que et vaja bé.
    Una abraçada...i cuida't...
    PERLA DE VELLUT

  • Vaja ![Ofensiu]
    Annalls | 09-09-2020

    Vaja, quina "cosa" tan bonica has fet, les tankes cadascuna val per si sola i juntes formen un conjunt harmònic, un poema on una a una són estrofes. No sé si m'he embolicat massa, que m'ha agradat molt vull dir. I que gràcies per venir al meu cau i comentar-me.
    Vaig escrivint cosetes i de tant en tant em recordo d'aquesta primera pàgina on vaig començar a publicar, m'entra la melangia i entro.

    Una perla ja de per si és delicada si li afegim vellut, deu ser una delícia tocar-la!

  • Gràcies Helena Sauras Matheu[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 07-09-2020

    Gràcies Helena Sauras, per la teua visita i el teu amable comentari, en aquest poema de "Tankes al sol", on em fas sentir bé dins de mi pels detalls que m'expliques, els quals m'has commogut en el meu cor. Gràcies per dir-me que et va bé la vida i ja ens llegirem més...
    Saluts i una abraçada...

  • Descobriment total[Ofensiu]
    Helena Sauras Matheu | 05-09-2020 | Valoració: 10

    Sincerament m'has descobert les tankes. (Mai havia sentit d'elles). Sempre es bo llegir-te per apendre alguna cosa bona. ;)
    M'ha impactat el poema i els símbols que amaga i et fa venir a la ment una pau espiritual. Molt ben aconseguit i en sentit ascendent, com el sol que ens regna. Delicades, les paraules escollides i plenes de llum i joc de contrastos.
    Un poema que dóna coratge en aquests temps incerts que vivim.
    Gràcies per l'interès demostrat per la meua salut. De moment vaig cap endavant malgrat alguns obstacles que he tingut.
    He estat un temps desconnectada, però... torno a ser per aquí. Malgrat els entrebancs em bufin en contra, intento tirar endavant.

    Ens llegim! Una abraçada.

  • Gràcies...Unicorn_blanc_del_bosc[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 02-09-2020


    Gràcies per la teua visita i el teu amable comentari, on em dius que és un "BON POEMA", i a més "que et sembla un poema romàtic", però en realitat és un poema "espiritual". M'alegre de que t'haja agradat.
    Saluts i cuid't...

  • Bon poema :-)[Ofensiu]
    unicorn_blanc_del_bosc | 02-09-2020 | Valoració: 9

    Bon dia Perla de Vellut.

    M'agrada el teu poema.

    Crec que no té un gran contingut intelectual, però de fet no el necessita. Em sembla un poema romàntic i bonic que fa relaxar-se una mica i és bonic de veure. I un dels principals alicients d'un text literari és passar una bona estona o, almenys, entretenir-se.

    T'animo a que segueixis publicant més textos d'aquest estil, encara que sé que és la opinió d'un sol lector (Marc, jo, per servir-te).

    A reveure, simpàtic.

  • Gràcies...Helenabonals...[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 31-08-2020

    Gràcies Helena, pel teu amable comentari on m'expliques que "se't donen les tankes" i em dius que la "lluna", paral.lela i multicolor em captiva!

    El vers de: "El sol es riu", es refereix a que està content. "es" no té accent perquè es rerereix a que "el sol es riu", "riu" és del verb "riure"... està clar?

    Gràcies per dir-me que t'ha agradat la tanka "del paral.lelisme...."
    Abraçada... Helena...

  • Se't donen les tankes![Ofensiu]
    helenabonals | 31-08-2020 | Valoració: 9

    Molt suggerents totes, però la que m'ha agradat més és aquesta:

    Paral•lelisme
    multicolor de lluna,
    que sent a diari
    amb els rajos del sol
    sovint en les entranyes.

    Jo "provo de reflectir la llum del sol com ho fa la lluna", perquè també porto els rajos de sol a les entranyes. Aquesta lluna paral·lela i multicolor em captiva!

    Una pregunta, és "el sol és riu", amb accent a l'és, oi?

  • El cor és el que estima[Ofensiu]
    aleshores | 31-08-2020

    però el carter, (el vehicle que trasllada l'amor) són les paraules.

  • Gràcies Aleshores:[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 31-08-2020


    Gràcies Aleshores, per la teua visita i el teu amable comentari, on m'expliques que "El cor estima". Sí jo era carter, ara faig altres coses com "poemes" i algun relat...
    Saluts i cuida't...

  • Imatge i símbol[Ofensiu]
    SrGarcia | 31-08-2020

    El Sol sempre ha tingut importància a les religions, no només a l'egípcia antiga. A la pintura cristiana la santedat es representa com una aurèola solar darrere el cap del sant. Fins i tot un objecte litúrgic tan comú a les processons com és la custòdia representa el Sol, irradiant tot el poder de l'hòstia que guarda al seu interior.
    Es veu que sempre el Sol ha sigut una imatge de la transcendència.

    La teva poesia és molt bonica i correspon a una llarga tradició poètica, litúrgica i simbòlica d'entendre el Sol com una imatge de poder i transcendència.

    Una objecció: dius que els tankes la formen versos de 5-7-5-7-7 síl·labes. Ho he mirat al comptador de síl·labes mètriques de softcala i em dóna aquest resultat:

    4 El sol es riu
    6 a la vo|ra del mar
    4 so|bre les o|nes
    7 (6) di|bui|xa‿el res|plen|dor
    7 (6) de l’à|ni|ma‿as|cen|dint
    Als dos últims versos es tenen en compte les sinalefes, les xifres que importen són les estan entre parèntesis.
    En castellà i italià es compten les síl·labes d'una manera, en català, occità i francès, d'una altra (fins a l'última síl·laba tònica). Em sembla que això en aquestes estrofes japoneses mai es té en compte.

    https://www.softcatala.org/sillabes/

  • El cor estima[Ofensiu]
    aleshores | 31-08-2020

    Però el carter són les paraules.

  • Gràcies...Joan G. Pons[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 31-08-2020

    Gràcies Joan G. Pons, per la teva visita i el teu amable comentari en el meu poema de "Tankes al sol", és molt bo i és molt enriquidor. M'alegre de que t'haja agradat.
    Salut i cuida't...

  • Gràcies...Canela Fina.[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 31-08-2020


    Gràcies estimada amiga Canela fina, per la teua visita i el teu amable comentari on em dius que has trobat els meus versos molt espirituals. M'alegre de que t'hagen agradats.
    Saluts i una abraçada...
    PERLA DE VELLUT

  • El Sol[Ofensiu]
    Canela fina | 30-08-2020

    Com he trobat a faltar aquests rajos de sol durant el confinament...molt espirituals aquests versos, una bona lectura per dies d'estiu i reflexions. Gran també, pel teu comentari al meu relat "Ganes de festa major", m'alegro que t'hagi agradat. Abraçada :)

  • Molt bo[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 30-08-2020 | Valoració: 9

    Super enriquidor.
    Joan

  • Gràcies Nil...[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 30-08-2020


    Gràcies Nil, per la teua visita i el bon comentari que m'has oferit, amb les teues paraules. Has trobat aques poema espiritual con una "beatitud" i a escalfar-te motors.
    Tranquil... si estàs descansant una temporada no passa res...
    Saluts i cuida't...

  • Beatitud.[Ofensiu]
    Nil de Castell-Ruf | 30-08-2020 | Valoració: 10

    Fa dies que no entro a RC i mesos que no escric res, disculpeu-me si no me n'assabento del que aneu publicant. Aürtar, com una ona escumosa, amb aquesta molt bella tanca teva ha estat un succedani que m'anima a escalfar motors, poèticament parlant... "Deliri suau d’il•lusió d’esperit, vincle del ser, jocós raig que il•il·luminen el centre del cor". Oh!, heus ací el traç literari d'un poeta com pocs... Es pot demanar més beatitud, finesa, i profunditat de cor?, jo crec que no! Enhorabona, Nil.

  • Gràcies...Urkc-Eduard[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 29-08-2020


    Gràcies Urkc-Eduard, per la teua visita i el teu comentari: "raigs beneurats". M'alegre que em digues que és un poema "excel-lent" i de que t'haja agradat.
    Saluts i cuida't...

  • raigs benaurats[Ofensiu]
    Urkc-Eduard | 29-08-2020 | Valoració: 10

    Sí pare-sol. Aquests raigs que ens amaren i travessen, i ens fan revifar.Excel-lent

Valoració mitja: 9.64