LA BUTXACA DEL SASTRE (CONTE)

Un relat de: PERLA DE VELLUT

LA BUTXACA DEL SASTRE

(CONTE)





La butxaca de la jaqueta del sastre era un buit de fantasia en un món ple d'imaginació. A l'hora de menjar, sempre Joaquim, aplegava a casa amb la seua impecable indumentària; aleshores jo eixia corrents cap a ell i, d'un salt, m'encimbellava a la seua cintura fins a abastar la màgica butxaca, cridant alegrement:


—Què m'has portat? - observava el seu rostre des de la meua àmplia curiositat.
—Espera, Juli!, baixa que penge l'abric. Algunes vegades em deia, mentre col·locava la peça en la perxa del passadís. En aqueixos moments, des del terra, jo mirava els gestos i el percebia alt com una torre.
—Què m'has portat hui? Tornava a cridar més fort.
—Oh!, doncs…, no ho sé, no ho sé…

Qui sap el que pot ocultar una butxaca màgica…, a veure, a veure: Vine i posa la teua maneta ací.
En una de les seues butxaques, quasi sempre en l'esquerra, trobava un caramel, un pirulí, una moneda de xocolata… Recorde, aquella vegada que, en la màgica butxaca, vaig trobar la fotografia d'un gos.
—Oh, un gos, a mi m'agraden molt! - i vaig saltar il·lusionat.
—Però, Juli: Com comprendràs, no està en la butxaca de la jaqueta - em va dir de sobte.
—Ah, no? Vaig interrogar amb veu llastimosa.
—Doncs, no, Juli: Tu veuràs si cap - observant-me fixament.
—I, on està aleshores? - Li vaig preguntar desil·lusionat.
—Ah!, doncs… busca, busca! I res! Que el gos no apareixia.

Ja cansat d'indagar per totes les butxaques, sense recordar-me on hi havia cercat, si en la dreta o en l'esquerda (i fins i tot, les del pantaló). Em vaig conformar a mirar la benaurada fotografia…
Aleshores, Joaquim en va preguntar:
— Juli: No és bonic viure d'il·lusions? O no?
—Bé està! - li vaig respondre, no molt convençut d'allò que contestava, amb la meua estampa en la mà.
A la fi, el sastre, sense perdre's el somriure, es va dirigir al penjador per a traure de la butxaca del seu abric, un adormit cadell que no arribaria a pesar més de tres-cents grams. Per a mi - allò - fou una visió d'una màgia increïble:


—Ai, que bonic gos! Que xicotet és…! I em vaig posar a besar-lo i a plorar emocionat.

Poques vegades vaig renunciar a buscar en les butxaques, ja que tenia per norma, portar sempre el tern, i fins i tot en estiu. A vegades s'oblidava de deixar alguna cosa en la butxaca esquerra, malgrat això, mirava en els dos, per si de cas hi havia quedat endarrerida l'habitual llepolia.


Amb els anys, vaig començar a adonar-me, que l'elegant Joaquim, era un tremend llaminer, i de què li agradaven les llepolies tant com a mi; en veritat, vaig aplegar a decebre'm un poc, i fins i tot, va haver-hi una temporada en la qual vaig deixar d'anar a cercar en ells.


Quan mon pare va emmalaltir tornaren els registres: Aleshores, decidirem requisar-li les llepolies que Joaquim comprava amagades. Tanmateix, encara que estant greu, tenia la mania d'anar sempre amb ella posada. Em deia que, quan moriria, li havíem de vestir amb el millor, per al seu últim viatge.


Aquella hora va aplegar, com ens aplegarà a tots, però ell, almenys, va tenir temps de deixar preparada la seua il·lusió, i, per tant, la seua millor camisa, corbata… i fins i tot el seu millor tern, van ser col·locats per a acompanyar-li a l'eternitat.


Aquell dia, després d'estar dispost com a un príncep immortal, vaig començar a registrar-li acuradament el seu tern. Va ser, aleshores quan em vaig posar a besar-li i a plorar emocionat, en trobar una carta de comiat en la butxaca de la seua jaqueta.







Comentaris

  • Preciós relat[Ofensiu]
    Ginebreda | 07-02-2024

    M'ha agradat molt el teu relat. Te molt sentit, encara que sembli fantasiós.
    Gràcies per comentar els meus relats. Si tornes a llegir el bosc ignorat veuràs que és ple de símbols. A primera vista potser no es troba el significat.

  • molt bonic i molt entretingut[Ofensiu]
    Noia Targarina | 04-02-2024 | Valoració: 10

    Bona vesprada perla de vellut,

    M' encantat llegir aquest relat.

    He gaudi molt al llegir-lo!

    Gràcies per els teus comentaris.

    Puleixo molt els meus relats i els publico d' un amb un . i no els faig tots en el mateix dia .

    Espero llegir-ne amb il.lusió el teu pròxim relat.

    Una abraçada

    Noia Targarina

  • Records d'un fill únic[Ofensiu]
    Joan Colom | 31-01-2024

    El teu conte m'ha remogut records. El meu pare no portava llepolies a la butxaca de l'abric, però sí que un vespre, en arribar a casa, em va deixar damunt del llit un cadellet negre. Jo tenia nou anys, era al llit amb angines i aquella nit gairebé no vaig dormir perquè el gosset no parava de somicar i jo pensava que se'm moriria.

    Aquell cocker spaniel, que li havia costat a mon pare 500 pessetes (500 pessetes de l'any 1956!) en una botiga del carrer Petritxol, de Barcelona, va ser el més semblant a un germà que vaig tenir.

  • Moltes gràcies [Ofensiu]
    Magda Garcia | 24-01-2024

    Perla de Vellut pel teu amable comentari i per llegir el meu relat. Tots anem afegint una espelma al pastís ! Una abraçada, Magda

  • Agraïment[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 23-01-2024

    Moltíssimes gràcies PERLA DE VELLUT pel teu amable comentari al meu poema SENSE TU.
    Ens seguim llegint.

    Salutacions.

    Rosa.

  • Comentari[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 23-01-2024

    Bon día PERLA DE VELLUT.
    Tens tota la raó. Procuraré escriure amb més calma.
    Gràcies i salutacions molt cordials.

  • Interessabt[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 22-01-2024 | Valoració: 10

    Molt bon Relat. Aquesta butxaca dona molt joc.
    Ja he corregit la paeauls interessant. Gràcies.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Salutacions molt cordials.

  • Nàixer i morir[Ofensiu]
    aleshores | 20-01-2024

    Ja ho diu Walt Whitman ("Cant a mi mateix", 6 i 7):

    6
    Tot va endavant i enfora. Res no es destrueix i la mort és diferent del què se suposa; i més feliç.
    7
    Que potser s'ha suposat algú que sigui venturós haver nascut?
    M'afanyo a informar-li a ell o a ella que ho és tan com morir. I sé de què parlo.
    (Tradueixo de la traducció castellana de Pablo Mañé, 1978)"

    "All goes forward and outward, nothing collapses,
    And to die is different from what any one supposed; and luckier.

    7
    Has any one supposed it lucky to be born?
    I hasten to inform him or her it is just as lucky to die, and I know it."

  • Gràcies de nou[Ofensiu]
    Nua Dedins | 19-01-2024

    Novament gràcies pels teus comentaris tant encoratjadors al relat 'La pobresa de l'ànima'. Que no perdem mai aquesta humanitat i que nodrim l'ànima cada dia i en tot moment! Seguim llegint-nos 'Perla de vellut'!

  • I tant que és maco viure d'il•lusions![Ofensiu]
    Canela fina | 18-01-2024

    Gràcies pel comentari al meu relat, ha costat però torno a ser aquí després d'un temps de sequera, sembla que vol començar a ploure, tan de bo sigui una pluja d'aquestes com la il·lusió del teu relat. Una abraçada!

  • La butxaca[Ofensiu]
    Prou bé | 17-01-2024

    A ca meva, el, meu pare en deia la butxaca de l'infern i sempre hi havIa alguna cosa X a nosaltresl

    Quants records m'ha portat el teu relat.
    Et felicito per la teva prosa.
    Amb total cordialitat

  • Gràcies[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 15-01-2024 | Valoració: 10

    Bon dia,

    No publico a relats en català tot el que escric.

    El tema dels comentaris no em preocupa.

    Agraeixo el teu interès

    Antonio

  • Entretingut [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 15-01-2024 | Valoració: 10

    Un Conte molt curiós. Llegint-lo, de tant en tant, les meves mans anaven a les butxaques. Un bon Conte. Enhorabona PERLA DE VELLUT.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat sobre Receptivitat.
    Salutacions molt cordials.
    ....................

  • molt maco i he gaudit molt llegint-lo[Ofensiu]
    Noia Targarina | 11-01-2024 | Valoració: 10

    Bona vesprada Perla de vellut,

    Gràcies pels teus comentaris als meus relats.

    M' agradat molt el teu relat i he gaudit molt llegint-lo!

    Espero llegir-ne el teu pròxim relat.

    Una abraçada

    Noia Targarina

  • Molt bo[Ofensiu]
    montserrat vilaró berenguer | 10-01-2024 | Valoració: 10

    Bonic el conte . Que per molts anys ens poguem llegir . Bon any .

  • Molt emotiu[Ofensiu]
    Ginebreda | 09-01-2024

    I ple d'il·lusions, com la butxaca del sastre, tan ven vestit, El cadellet que va ser el somni d'un nen , les llaminadures, a més de cercar en les butxaques d'un finat, fan
    preciós i diferent el relat.

  • De poemes a contes[Ofensiu]
    Miquel Seguí Cases | 08-01-2024 | Valoració: 10

    Si, em recorda al calaix de sastre aquesta butaca!
    Em recorda a munpare, munpare no era sastre, però era Sabater!
    Per uns moments m he tele transportat!
    Enhorabona Perla de vellut! Una forta abraçada
    !

  • És preciós![Ofensiu]
    helenabonals | 08-01-2024 | Valoració: 10

    Què t'has inspirat en allò del "calaix de sastre" per aquesta butxaca de sastre? Deu ser inventada aquesta història, però sembla ben real.

  • Agraïment[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 08-01-2024

    Moltes gràcies PERLA DE VELLUT pel teu amable comentari en el meu relat el despertar dels sentits.
    Ens seguim llegint.
    Salutacions.
    Rosa.

  • Agraïments novament[Ofensiu]
    Nua Dedins | 08-01-2024

    Moltíssimes gràcies pel teu preciós comentari en el relat 'La fàbrica dels somriures'. Com comentes, sí, 'Nua' ve de nuesa i és un pseudònim que va néixer per simbolitzar el què d'escriure. M'agrada molt i em neix de ben endins, de mi mateixa, i em vaig posar un pseudònim per simbolitzar aquesta nuesa. Em dic Núria! I sí, ens seguim llegint i seguim escrivint!!!

  • Caramels[Ofensiu]

    Qui persevera alcanca! Et tenim per un gran poeta, però fa temps i temps que has tingut la gosadia de llencar-te a escriure contes. Al començament tot semblava indicar que no t'ensortiries..., que la teva traça només podia trionfar en el camp de la poesia. Però a còpia de fer i desfer, que és com es fa l'aprenent, has anat adquirint mestria i ara amb aquest caramelat conté paleses una millora substancial i a més a més amb una història que ens commou per la dosi d'innocència que transmet on els protagonistes es fan entranyables i propers. El final del conte no ha deixat indiferent a ningú....

  • màgic[Ofensiu]
    Atlantis | 07-01-2024

    Un conte ple de màgia i il·lusions. M'ha agradat molt.

    que tinguis un bon any!!!

  • Quan s'escriu amb el cor,...[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 06-01-2024 | Valoració: 10

    Bon any 2024 !!!!

    Que tinguem tots plegats salut, alegria i ganes de continuar escrivint.

  • Confits i comiat.[Ofensiu]
    SrGarcia | 05-01-2024

    Un relat narrat des del punt de vista d'un nen. Agrada molt veure l'alegria i la ingenuïtat infantils, també les ganes d'agradar dels adults, són coses on tothom hi guanya. Excel·lent el final, on troba una carta de comiat a la butxaca del pare, ell que tantes vegades hi havia buscat, a la butxaca.
    Un relat que deixa un bon gust de boca: la il·lusió, la gratitud, el dol, el comiat, són coses que ens parlen de molt a prop.

  • Enhorabona![Ofensiu]
    Neus Marín Cupull | 05-01-2024 | Valoració: 10

    Hola, Perla de Vellut,
    Espero que hagis tingut una molt bona entrada d'any.
    D'altra banda, m'agrada quan surts de la teva zona de confort, és a dir de la poesia, i t'endinses en el món del conte.
    T'haig de dir que m'ha agradat molt com has abordat la tècnica, cada cop que n'escrius un conte, es nota la millora i la cura de les paraules, espero que si algun dia soc tan valenta com tu i sortir de la zona de confort i escrigui un poema.
    D'altra banda, la màgia, la innocència són trets que mai ningú hauria de perdre.
    Enhorabona, i espero llegir un altre conte aviat.
    Cuida't molt, fins aviat,
    Neus

  • RELAT MAGIC...[Ofensiu]
    jomagi | 04-01-2024 | Valoració: 10

    ... amic Rafael, els teus escrits son una font de reflexions serenes i profundes.

    ** En quan el títol del meu comentari del 30 de maig "Decebut i avergonyit" ve ser un fatal error tipogràfic meu per clicar fora de context la tecla equivocada. Disculpes Rafael. Una abraçada.

  • Preciós i gràcies[Ofensiu]
    Nua Dedins | 04-01-2024 | Valoració: 10

    Que no s'aturi la màgia i en tinguem les butxaques ben plenes 'Perla de vellut' i moltíssimes gràcies pel teu bonic comentari del relat 'Aspirant la vida' de fa uns dies. Per a més relats que ja fan olor de la màgia dels Reis.

    Seguim escrivint! No ens aturem!

  • La innocència...[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 03-01-2024 | Valoració: 10

    i la màgia forment part d'un món d'il·lusions i fantasia per en Juli. Una relació entre pare i fill que desprèn una gran complicitat. Petits detalls que omplen les seves vides i que enforteixen el gran vincle que hi entra ells, on la carta de l'acomiadament ho acaba de reafirmar.
    Un relat molt emotiu, d'una relació immensament entranyable.

    Salutacions PERLA DE VELLUT

    Rosa Gubau.

Valoració mitja: 10