EL LLEÓ

Un relat de: E. VILADOMS
Després de la circumcisió, l'Olomunyak s'acomiada de la mare, de les germanes, dels germans petits i abandona el "manyatta". Amb la cara emblanquinada i embolcallat amb la túnica negra, atrapa els companys de grup d'edat, els que a partir d'ara seran la seva família, amb els que compartirà menjar, bromes i amants. Estaran un temps vagant per la sabana i arreplegant xílings, millor si són dòlars o euros, dels turistes dels safaris fotogràfics. Fa temps que el Serengueti és una reserva natural i la seva gent té prohibida la cacera del lleó. El progrés els ha relegat al paper d'exòtics captaires.
Avui en Mahamadou ha sortit de casa més perfumat i empolainat que de costum i amb un bitllet de vint euros a la butxaca. El pare li ha donat permís per anar a la festa de l'Insti sota la promesa de no tastar cap botifarra ni beure alcohol. El grup de música fa més soroll que altra cosa, uns amb els altres es comuniquen a crits o assenyalant amb el broc de l'ampolla de cervesa. En Moha li fa un gest perquè el segueixi.
-Pel que tens només te'n puc passar una, pren-te-la sense haver menjat gens i beu força aigua.
Arrecerats per la tanca de boix que encercla la pista de basquet, li ensenya unes pastilles de color coca-cola amb un "smiling" encunyat.
-Som massai o som pidolaires? Hi ha altra manera d'arribar a caçadors si no és matant un lleó?
L'Olomunyak s'ofereix a fer d'esquer. Abans que la bèstia se li abraoni, els altres l'abatran amb les llances. Les ferides, en cicatritzar, seran les marques que lluirà amb orgull quan torni al poblat.
Malgrat els seus ulls color de nit, l'exagerada dilatació de les pupil·les d'en Mahamadou no deixa cap dubte al metge de guàrdia sobre les causes del cop de calor que ha patit. El que no s'explica és com el noi s'ha pogut fer aquelles esgarrinxades tan bestials.

Comentaris

  • Que consti...[Ofensiu]
    Galzeran (homefosc) | 20-01-2015

    que no havia llegit el teu. I de fet, el meu és tot ficció, m'agrada l'antropologia i tant de bo hauria estudiat aquesta branca universitària, però mira, no ho vaig fer al seu moment, però encara hi seré a temps quan em jubili... espero.

    De tots maneres el teu es veu més treballat que el meu. Jo volia fer una altra cosa, i al final, per manca de temps i extres familiars, he presentat aquest a corre cuita.

    M'agrada molt el tractament antropològic del teu relat, i els noms que fas servir, per a un micro de concurs on les lletres conten, utilitzar noms tan llargs és de mèrit, i de seguretat en el tractament del conte. I sobre aquest final tan discutit, jo el veig com una prova que els amics l'han escalfat fent-li creure que ha fet una cosa que sols ha viscut ell en el seu inconscient, però de fet no és important com s'ha fet les esgarrinxades, la gràcia rau aquí, que tampoc ho sap qui el cura i per al nanu, tot allò viscut serà un record ben real que el farà superar aquest adolescència tan enutjosa.

    Sort i felicitats!

    Ferran

  • Aquesta vegada...[Ofensiu]

    Aquesta vegada m’has donat més feina que de costum. L’he llegit i rellegit i, també els comentaris que ja tens que m’han ajudat força. T’ho he dit altres vegades, tens una manera d’escriure que m’agrada.
    Jo, partint de la base que no en sé prou per a donar consells, m’atreviria a dir-te que fessis un xic de separació entre els paràgrafs... crec —almenys parlo per a mi—, que ajudaria a fer més entenedor el relat.
    —Joan—

  • La incógnita[Ofensiu]
    SenyorTu | 13-01-2015

    M’ha semblat que narres dues adolescències en paral•lel; les de dos nois africans de capes socials diferents. Com la resta de comentaristes que ho reconeixen, jo tampoc no sé entendre el final. Crec que en aquest cas aquesta circumstància és una virtut però no sé explicar perquè. I consti que m’agradaria saber la causa de les bestials esgarranxades que ha patit en Mahamadou!

  • Curiós[Ofensiu]

    Un relat molt curiós, diferent, que de ben segur que no deixa indiferent a ningú. Aquest joc entre el que és real i no, li donen un plus interessant a la història, que et deixen completament astorat sobre què coi ha passat. I un estil, si més no excel·lent. Felicitats! Una abraçada,
    Edgar

  • Realitat[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 13-01-2015 | Valoració: 10

    El teu relat ens ofereix una realitat molt desconeguda per a molts. El món africà, el continent africà com el gran desconegut del segle XX. Relat enginyós i dur, però sobretot, realista. Una forta abraçada Enriqueta i fins aviat.

    Aleix

  • els viatges[Ofensiu]
    DomusSilvestre | 12-01-2015

    Iniciàtics sempre són un misteri per l antropòleg inexpert. M ha encantaat!

  • Fer-se homes[Ofensiu]

    Dues maneres de "fer-se home" prou dures. Salvatges uns i civilitzats els altres? Ca!

    Ho expliques molt bé, nena!

  • Intrigant[Ofensiu]
    Guiomar | 11-01-2015 | Valoració: 10

    Els teus relats sempre em deixen un regust d'intriga. Me'ls he de llegir més d'una vegada i sempre trobo coses diferents. M'encanten.

  • Molt bé![Ofensiu]

    Enriqueta, molt bé! (com sempre!) Tan ben descrit que vaig veient els teus personatges a mesura que llegeixo el relat.
    Gràcies pel teu comentari!

  • Preciós!!![Ofensiu]
    Materile | 10-01-2015 | Valoració: 10

    Dues vides paral·leles que avancen en indrets ben diferents, però passant per les mateixes etapes. Els dos hauran d'estrenar-se i enfrontar-se en el seu lleó, un lleó molt diferent.

    Un relat preciós, Enriqueta. Una abraçada,

    Materile

  • Com si dos vides paral•leles s’haguessin creuat.[Ofensiu]
    Olga Cervantes | 09-01-2015 | Valoració: 10

    Moltes vegades els ritus iniciàtics es confonen en la nostra societat, i esdevenen més bestials que els que puguin succeir en una civilització primitiva.
    Una abraçada
    Pinya de rosa

  • molt ben escrit[Ofensiu]
    montserrat vilaró berenguer | 09-01-2015 | Valoració: 10

    Es molt bonic. Felicitats

  • molt ben escrit[Ofensiu]
    montserrat vilaró berenguer | 09-01-2015 | Valoració: 10

    Es molt bonic. Felicitats

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de E. VILADOMS

E. VILADOMS

70 Relats

778 Comentaris

81118 Lectures

Valoració de l'autor: 9.85

Biografia:
Aprenent de relataire.
Gràcies a totes i a tots els qui passeu per aquí.