Cercador
Llista categories
Detall intervenció
COMENTARIS REPTE POÈTIC 48 (I)
Intervenció de: Leela | 25-08-2008
Repte poètic 48: BIG MAN
Comentari (molt personal, és a dir, no en feu gaire cas )
(sense títol) T. Cargol
El teu poema m'ha semblat una mena de cant crític a la por que sembla mostrar el personatge de l'escultura. No importa doncs que no tingui pertinences, ni que estigui sol o tingui por sinó potser aquesta buidor del que no té res, del que no té remei, del que no té esperança. Les paraules que has usat, al meu parer, van molt en concordança amb l'escultura: són dures, carnals' i en certa manera salvatges - saben anar al cor del que es mostra (la por) i burxar fins a fer pujar a la superfície tota la misèria humana. El poema m'ha agradat per la cruesa que es mostra, intentant fer com l'autor de l'escultura. Suposo que la repetició de és' a No és és això és un error tipogràfic. Ah! I gràcies per donar-me a conèixer la paraula burxot'.
BIG MAN a la romana rnbonet
El teu poema és més profund del que sembla. Segueix una mica l'estil de l'amic T.Cargol, però tu has atacat un aspecte més temporal. El teu personatge fa un repàs de la vida apel·lant a d'altres (vindreu? Seran? Sereu? Entens?) i s'adona que és vell, que està sol i que potser tant sols li queda el record. M'ha agradat molt el vers m'assec al principi del record' perquè és com el seu crit de rebel·lió: no és que recordi sinó que es situa al principi del record com provant de tornar a viure la vida en l'intent de no quedar-se quiet i perdre, potser, la vida que li queda. El teu personatge veu que la fi és propera, que tant sols li queda un vol, una alba i ens ho vol fer saber a tots nosaltres. Ens vol fer saber que tots acabarem sentint la remor del no res trucant a la nostra porta.
M'agradat molt el teu poema perquè amb paraules ben planeres has sabut mostrar una cosa molt complicada: la fi dels nostres dies i el sentiment que ens provoca ser conscients de que aquesta fi és propera.
Nota: a la romana? Nuet com els calamars?? ;-)))
Resiliència deomises
Començo per la part fàcil ;-): fluïdesa (et manca la dièresi). En segon lloc un agraïment: no sabia què volia dir resiliència' i gràcies a tu ho he après. Veig que has fet un poema, aparentment de vers lliure amb una estructura que sembla que és un sonet. Com que el que m'interessava era saber el què us suggeria l'escultura passo a comentar-te que m'ha agradat l'enfocament que li has donat. Guiada pel títol del poema he llegit el teus versos com si fossin el camí que ha fet l'home representat per l'escultura al llarg de la seva vida. Un camí dur i vital, físic però que va molt més enllà (tal com dius en el darrer vers: i sobrevisc en l'ínfima vida...'). M'ha agradat també molt la idea aquesta que transmets d'empatia cap als altres (i sento la fiblada aliena, obituari comú). M'ha agradat sobretot l'estructura que li has donat: primer parles de les pedres, de quelcom molt físic, del camí; després parles de la llum i del somni - del malson que pot ser néixer- i el dolor que pot causar el fet de ser viu i veure també que els altres pateixen; el final però és el que més m'agrada: parles del que es pot fer per evitar aquest dolor causat per la vida... malgrat ser homes i en certa manera estar limitats.
rebuig plasmat kispar fidu
Enhorabona per aquest segon sonet tant aconseguit. No et dic res sobre l'estructura perquè tu mateixa dius que t'has pres algunes llicències. M'ha agradat molt el final: tan sols un somni restà espantat, omplir de vida tants forats'. Això de omplir de vida tants forats m'ha fet molts gràcia (en el bon sentit, és clar!). M'ha agradat l'enfocament que fas del fet que l'home sembla decebut de la vida, no té noves fites, no té ganes de fer res, sent menyspreu cap a tot, ha patit, ha sentit impotència. Fas un repàs del aspectes més tristos de la seva vida i de l'esgotament que li ha provocat viure-la. I les descripcions estan molt bé: la pell que rossega l'enuig d'un batec estúpid, m'encanta! El millor però, com t'he dit abans, al meu parer, és el final: al final sempre hi ha un somni, sempre hi ha un racó per omplir de vida (malgrat el rebuig que sembla re-presentar aquesta escultura).
Sol angie
El teu poema com bé indica el títol, parla de la solitud. Descrius, al principi del poema, el fet que el personatge de l'escultura està sol, ningú l'espera i fins i tot la solitud ( o el sentiment de tenir-la) ha marxat també (això que pot semblar impossible m'ha donat que pensar: has descrit molt bé un estat de buidor tant gran que fins i tot el sentiment que es correspondria a la situació ha fugit, ha marxat perquè ni tant sols té lloc! Molt bo!) I la nuesa continua: el personatge no només s'ha quedat sol i ha fet marxar a la mateixa solitud sinó que a més seu nu, ha abandonat la lluita i els records i ho deixa tot enrere potser per intentar buscar, sense res a sobre, allò que li és més essencial, allò que encara li queda fins que el dia que mori... mmmm... no, ni tant sols acabarà quan mori perquè sembla ser que la seva ànima comença a fer-se present (el pes, la gravidesa i allò físic és el culpable d'estar arraconat i han passat a un segon terme) i a buscar un lloc en aquest final. El teu poema és curiós perquè, aparentment, ens estàs descrivint el que veus a la imatge (fins i tot parles del sòl sobre el que es troba situada l'escultura) però hi ha molt més que això: has sabut parlar de la solitud immensa, del final d'una persona, de quan ha fet marxar, fins i tot, els sentiments i comença a deixar aflorar la buidor, o potser alguna cosa que se li pot dir ànima'.
Per acabar, tot i que sé, a ciència certa, que han estat despistes, mira't: sòl', calvície', reptant', rebel·laves'
Tornada ginebre
Un excel·lent en concreció!!! Has repassat la vida d'un home amb tres versos i has rematat la feina amb una reflexió. En els tres primers descrius el que et sembla aquesta persona, de manera clara i fins i tot amb un toc una mica cruel. Però el millor de tot és que li fas veure que amb la cuirassa (em sembla que no és coraça') que es va posar en algun moment de la seva vida no n'ha tingut prou per vèncer, encara que s'ho pensi! Si. Segurament tots arribem al final de la nostra vida una mica enganyats, o potser no perquè, al cap i a la fi: què és vèncer i què és perdre? En tot cas amb el teu poema ens fas pensar que la vida d'una persona no és tant sols créixer i acumular greixos, kilos i edat sinó que hi ha altres coses que recollim que quan arriba el moment ens poden fer sentir vencedors o perdedors, satisfets o insatisfets...
Respostes
-
gràcies Leela
ginebre | 25/08/2008 a les 16:19
moltíssimes gràcies pel teu personal comentari al qual si que en faig cas, i molt especialment!
Doncs, només afegir que, com altres vegades, l'idioma em limita, i aquella referència (ja sé que subjectiva) a la paraula "cor" que porta implícita la "coraça" (coraza), no la té, en canvi, "cuirassa", paraula que evoca definitivament el Cuir, no el Cor.
No tinc solució!
I rés, el títol, "Tornada", volia afegir el significat de tornar-se a sentir com un nadó indefens, malgrat l'edat i els "guanys". Ja que l'expressió d'aquesta escultura és per a mi, d'indefensió i rendició.
Una ben forta abraçada!
gin
-
RE: gràcies Leela, jo també m'hi afegeixo
T. Cargol | 26/08/2008 a les 10:45
El millor de presentar-se a aquests concursos és que el jutge ha de qualificar, amb fonament, els treballs presentats!
-
COMENTARIS REPTE POÈTIC 48 (II)
Leela | 25/08/2008 a les 22:09
La mirada perduda Neron
Primer de tot, i com en el cas d'en ThomasTurner1985 comentar-te que en el teu poema hi ha unes quantes faltetes (mirada negrA, perquÈ, sinó, esperanCes). Tret d'això el teu poema ve a ser un cant a l'esperança. En els primers versos és com si li diguessis a l'home que és representat per l'escultura que no perdi l'esperança ja que sempre hi ha amor per donar, i al final amb l'esment de les cendres a mi m'ha semblat que fins i tot, un cop ens arriba la mort no ens hem de sentir buits ja que hem tingut somnis i esperances que poden haver-se complert més o menys. Certament el teu poema m'ha fet pensar en un crit a la vida molt adient tenint en compte la imatge que ens dóna aquesta escultura, una mica de final de la vida d'algú i de reflexió sobre com ha passat aquesta vida. Respecte l'estructura del poema només dir-te que, pel meu gust, hi ha unes rimes una mica fàcils (sobretot algunes com buscaré', rescataré'), d'altres falses (cor, amor) i tens versos amb 9 síl·labes i d'altres amb 10. L'últim tercet no té rima (però això no és una pega, tant sols ho constato) i trenques una mica el ritme (8 síl·labes, 9 síl·labes, 8 síl·labes).
-
COMENTARIS REPTE POÈTIC 48 (III)
Leela | 25/08/2008 a les 22:30
Diversos poemes ... de ThomasTurner1985
Sens dubte tens una capacitat enorme per escriure poemes: increïble 17 poemes suggerits per la mateixa escultura!
Però penso (i només és la meva opinió) que hauries de cuidar molt més la ortografia i la gramàtica. Al meu parer és millor escriure i repassar allò que escrivim enlloc d'escriure molt. És per aquest motiu que m'he estimat més comentar-te algunes de les faltes que has fet en alguns poemes.
Mira't doncs les següents faltes d'ortografia (segurament degudes a la precipitació). Et poso a continuació els mots corregits: (alguns m'han fet molt mal a la vista, i espero que no t'ofenguis). Exemples de faltes:
Del primer poema: perquè, pèrdua, mentre, admirava, calba, passes. Però a més a més (i més greus potser): quedat (sense apòstrof!), s'ho ha emportat (i no so ha emportat'), a recórrer'.
Del segon poema: immòbil, de Pandora (i no del pandora), callat( i no calla't), recolzat (i no recolza't), passos, trepitjat (i no trepitja't), calba, menjant-se.
Del tercer poema: regalant-te, calba, emporti (no empor-t'hi!), esgotat (no agotat't), deixarem.
Del quart poema: el títol està la primera lletra en minúscula i la resta en majúscules: no sé si és originalitat o precipitació. Faltes d'ortografia: perquè, comences, créixer, si us plau, seràs, t'estrenyeran, que t'han deixat empresonat (NO: Que tan deixa't empresona't!), oblida (no olbida).
Cinquè poema: sagnar, pèrdua, consciència, et claven mil.. (NO: Et clavant mil...)
Etc. etc...
Et recomano que els revisis i que pengis aquesta superproducció a la teva plana de RC!!
Comentari del primer poema: L'home de marbre
El poema sembla suggerir una mena d'estructura de sonet tot i que no entraré en què és un sonet i què no ho és, ja que hi ha moltes opinions sobre això. La manera en com ho has escrit em dificulta una mica comprendre el contingut del que vols expressar. Se'm fa una mica retorçat'. En els primers quatre versos sembles parlar de la mort i potser personifiques el cor trencat (dels que han quedat', dels que no han mort) i la mirada perduda dels que ens enfrontem a la mort d'algú altre. Potser l'escultura t'ha suggerit la solitud del que es queda sense els altres, i degut a això parles de la reflexió que genera el fet que el temps passi i s'acabi i que, a poc a poc, es vagi perdent l'esperança. Els dos darrers tercers semblen afirmar això darrer. El personatge s'adona que ja no queda temps i que el camí que tots hem de recórrer és molt semblant i s'apropa. És un poema que expressa, potser, la tristor del que es queda sol, reflexiona sobre la mort i s'adona que és un pas més que hem de donar a la nostra vida.
-
Gràcies, Leela
deòmises | 26/08/2008 a les 11:44
per l'esforç de comentar tants poemes i amb tanta qualitat.
Sorprès pels teus mots cap al meu poema que podria anomenar-se "sonet" només per l'estructura que segueixo.
A veure si ara llegim, en rnbonet i un servidor, poema leelià al nou RPV ;)
d.
Respon a aquesta intervenció
Nous recomanats editora
Últims comentats
- UN MATÍ QUALSEVOL (2 comentaris)
- Testimoni al darrer poblat (IV) (2 comentaris)
- Parlant sol (2 comentaris)
- Deconstrucció (1 comentaris)
- La sal de les ferides 42/60 (1 comentaris)
- EN UN PAIS ORIENTAL, .... (1 comentaris)
- Piranda (3 comentaris)
- Caient com mosques. (1 comentaris)
- Confessions inconfessables. [text no creat amb IA] (1 comentaris)
- La sal de les ferides 41/60 (1 comentaris)
Nous més llegits
- Una part de mi es va quedar amb tu, i una part de tu viurà sempre amb mi (6231 lectures)
- Sobre les inquietuds (488 lectures)
- L’EFECTE DELS NEUTRONS SOBRE L’EXTREMA DRETA (275 lectures)
- POLS DE LLUM (261 lectures)
- PROTOCOL DE CURES (197 lectures)
- Confiança en les Alternatives (194 lectures)
- La impudícia del vestit (156 lectures)
- Els misteris de la creació literària. [text no creat amb IA] (148 lectures)
- El fals temps d'ahir (140 lectures)
- Resar o renegar? [text no creat amb IA] (130 lectures)
Nous més comentats
- L’EFECTE DELS NEUTRONS SOBRE L’EXTREMA DRETA (5 comentaris)
- POLS DE LLUM (4 comentaris)
- PROTOCOL DE CURES (3 comentaris)
- Resar o renegar? [text no creat amb IA] (3 comentaris)
- Novel·les episòdiques de temàtica matemàtica. [text no creat amb IA] (3 comentaris)
- El fals temps d'ahir (3 comentaris)
- Els misteris de la creació literària. [text no creat amb IA] (2 comentaris)
- UN MATÍ QUALSEVOL (2 comentaris)
- La sal de les ferides 40/60 (2 comentaris)
- La impudícia del vestit (2 comentaris)
Nous més votats
- PROTOCOL DE CURES (Agrada a 4 relataires)
- L’EFECTE DELS NEUTRONS SOBRE L’EXTREMA DRETA (Agrada a 3 relataires)
- UN MATÍ QUALSEVOL (Agrada a 3 relataires)
- POLS DE LLUM (Agrada a 3 relataires)
- La sal de les ferides 40/60 (Agrada a 2 relataires)
- La sal de les ferides 41/60 (Agrada a 2 relataires)
- A ulls clucs (Agrada a 2 relataires)
- Una part de mi es va quedar amb tu, i una part de tu viurà sempre amb mi (Agrada a 1 relataires)
- La impudícia del vestit (Agrada a 1 relataires)
- Les flors que culls (Agrada a 1 relataires)