Pàgines d'un diari recuperat

Un relat de: angie

Hem arribat a Roses. La tieta Joana ens ha rebut a l'entrada del camí de l'era, on feia hores s'esperava, puix els aconteixements caòtics, dels darrers dies a Barcelona ens han forçat a deixar el piset de Santa Maria del Mar i traslladar-nos a la masia de la família de la mare. En Josep fugirà a França amb el seu amic Francesc Puerto i no volia que ens quedéssim sols a la ciutat. Ja havia estat ferida a la cama per l'ensulsiada d'un balcó, quan corria amb el nen als braços cap al refugi del carrer del Rec i no podria suportar una altra batzegada com aquella.
Se m'ha retirat la llet fa uns dies i el nen ha perdut pes. Aquí em recuperare una mica i potser el nen tornarà a tenir color a les galtes.

No hi hagut temps per acomiadaments llargs, l'esperaven a la frontera i encara li quedaven unes hores caminant. M'ha fet un llarg petó i després s'ha apropat al llitet improvisat que la tieta Rosa ha preparat amb una caixa de fruita i on en Pepito dormia plàcidament, malgrat les corredisses d'uns i altres. Mentre acariciava els rínxols daurats del menut, en Josep m'ha mirat i amb llàgrimes als ulls ha travessat corrents el dintell de la porta, on jo he restat consumida pel fred fins que la foscor se l'ha empassat.


*

No sé res d'en Josep i això fa que trontolli la meva vida al costat dels arbres fruiters florits i el cor, com vitrall encongit, temi trencar-se en mil bocins. No arriben notícies dels companys de Barcelona i l'únic consol és veure com al petit ja li ha sortit la primera dent i té una mica de panxona.

*

He comprat una mica de peix a la platja. Al desembolicar-lo, m'he fixat en la fotografia del diari : la vida lúdica del Paral.lel contrastant amb la por que es respira als refugis. He tornat a plorar.


*

En Rius m'ho ha fet saber. Han agafat a en Josep i a en Puerto i els han dut a un camp de concentració a França. S'ha acabat!.


*
(pàgines buides)

*

Vaig creure morir en creuar els Pirineus. No sé com ho vaig aconseguir. Només sé que en Josep era viu i que tornàrem a casa i l'amor ens va regalar un altre fill. Una nena.

Comentaris

  • Un relat[Ofensiu]
    kukisu | 22-01-2011 | Valoració: 10

    colpidor, que explica la realitat de moltes persones en la guerra civil amb les paraules justes i necessàries. Sort que tant de sofriment va tenir un final feliç. Moltes gràcies Angie, per fer-nos-en partícipis, i molt bon any!

  • és veritat,,[Ofensiu]
    mbr1714 | 05-09-2009

    ..que jo també l'he identificat amb el meu relat, igual que tu.
    molt bo per cert :)

    gràcies per comentar-me i per animar-me a continuar escrivint, sóc encara força nova en això, tot just acabo de fer els 17...

    un petó!

  • relat[Ofensiu]
    Perestroika | 07-03-2009

    trist i dolç a la vegada..

    M'ha encantat, mestra!

  • No vull...[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 27-02-2009 | Valoració: 10

    ni imaginar-me el que podria ser passar per una experiència així, amb la por permanent per tots aquells que estimes i que estan en perill. Maleïdes guerres! com si els sers humans no en tinguessim prou amb les malalties i els sotracs de la pròpia vida.
    Colpìdor i molt encertat el relat, talment com si obrissim el diari personal d'algú que va viure aquells moments, i poguessim llegir fragments d'aquelles vivències.
    Una abraçada
    PD = Preciosa la pintura.

  • Un relat colpidor, [Ofensiu]
    Nonna_Carme | 27-02-2009 | Valoració: 10

    afortunadament amb final feliç. Odio les guerres i tota la càrrega de dolor que deixen al seu pas.
    Aquest matí volia enviar-te les meves felicitacions pel premi dels haikús , al forum i tan sols m'entrava el títol.
    Com ja fa dies que volia comentar-te aquest relat , aprofito l'avinentesa. FELICITATS!
    Un petó.
    Nonna_Carme

  • Excel.lent, Angie[Ofensiu]

    T'han fet tants comentaris que no sé pas què afegir. Jo acabo de descobrir el teu relat, una mica tard, i tinc les imatges colpidores ben clares a la ment. Que bé que escrius! I sembla ben bé un diari, i d'aquella època.
    Gràcies pel teu comentari a "Fang i llimones"; crec que t'agradarà, la novel.la -també ens parla, en part, d'aquell temps amb la veu d'una dona que el va viure.
    Una abraçada,
    Shaudin

  • Amb els pèls de punta[Ofensiu]
    Bonhomia | 25-02-2009 | Valoració: 10

    Com en són, de tramposes, les guerres! Les jugades que arriben a fer! I sembla que no hi ha manera d'escapar-se'n. A més el món n'està plè.
    Tu deixes anar un relat que convida a reflexionar-hi. I fa posar els pèls de punta el fet de pensar-hi que contínuament hi ha moltíssima gent abocada a aquesta mala sort.

    Moltes gràcies pel comentari, angie.


    Sergi

  • Magnífic relat[Ofensiu]
    Xantalam | 11-02-2009

    Emociona, arriba nítid, i tant concentrat, tan auster en detalls que el fa especialment colpidor. L'alternança entre esdeveniments de capital importància i detalls quotidians, tendres o tristos, també m'ha agradat molt; un encert.

    Un petó, angie,

    xantalam

    PS Moltes gràcies per la teva dedicació a organitzar la Gigacalçotada. Ha estat un èxit i tinc un record preciós, ens ho vam passar molt bé!

  • Hola bonica![Ofensiu]
    Queca | 05-02-2009

    Com que ets l'organitzadora oficial de la trobada, deixa'm preguntar-te una cosa... Què puc venir acompanyada al dinar???

    I l'enhorabona per aquest relat, de veres que m'ha agradat.

  • diari d'un passat [Ofensiu]
    Galzeran (homefosc) | 01-02-2009

    M'ha fet tot l'efecte d'estar llegint, realment, un diari o una epistolari d'aquells dies. L'estil d'escriptura segueix els mateixos paràmetres que utilitzaven els nostres avis en escriure, amb aquella correcció formal en les mots i en les paraules plenes d'angoixa. I que en aquest cas, tenen un final feliç.
    La paraula "aconteixements", hauria de ser esdeveniments, i et falta un accent en el segon paràgraf a: "recuperaré". I no he trobat la paraula "dintell", ja que deu ser una traducció literal del castellà; "dintel" i que en català hauria de ser "llinda".
    Però bé, aquests petits detalls fàcil de corregir, no rebaixen el bon nivell literari del relat.

    Ens veiem amb els calçots penjant.

    Ferran

  • Moltissimes gràcies...[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 29-01-2009

    per aquesta felicitació tant entranyable, que m'ha fet molta il.lusió.
    Una abraçada molt gran, bonica!

  • Hola, angie[Ofensiu]
    brumari | 29-01-2009

    Una pàgina -una bella pàgina- d'aquell drama humà. Utilitzes un estil auster que encara fa més emotiu el contingut. Molt bé, angie.

    Gràcies pel teu amable comentari. Una abraçada,

    Joan

  • Gran breu relat[Ofensiu]
    M.Salles | 24-01-2009 | Valoració: 10

    Breu però intens i tan real per tantes i tantes persones.
    Acaba bé. Moltes altres històries no van tenir tanta sort.
    Cal que recuprem aquells dies. És sa i necessari.
    Gràcies per aquest relat, i pels comentaris.
    Ens llegim!

  • Clar de lluna | 19-01-2009

    ...aquest relat em recorda al meu avi que sempre explicava les històries de la guerra, les misèries, les morts, les esperances, l'esperit de superació i lluita. Aquest relat em posa la pell de gallina i em nega els ulls perquè tots, poc o molt, sabem històries d'aquella època, perquè més d'un avui estem aquí gràcies a la lluita constant per viure dels que van ser allí. És un gran relat, felicitats!

    Un petó!

  • vols enviar-ho a tribuna@guimera.info ?[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 16-01-2009 | Valoració: 10

    Hola;

    Ens encantarà publicar-lo a la nostra pàgina web www.guimera.info


    El text en format arial 12 en un arxiu annex a ,email adreçat a tribuna@guimera.info

    Si vols enviar alguna imatge, també com annex a l'email.

    Entra a la nostra pàgina, i fes un tomb.

    Si t'agradem tant, com el teu relat ens ha agradat, enn l'envies, si ?

    Gràcies

    tribuna@guimera.info

  • Moltes Felicitat¡¡¡¡¡¡[Ofensiu]

    I una forta aferrada pel coll des de les terres de tramuntana de Mallorca
    Josep- Keops el beduí d'ultramar

    FELIÇ 5è ANIVERSARI d'RC,
    relataire!!!


    5 aniversari RC



    Si avui és diumenge 11 del 2009, avui és el cinquè aniversari d'RC. Passa pel fòrum i descobreix com pots "enganxar" en un dia com aquest Recorda: NOMÉS AVUI! T'ho perdràs?

  • angiolinetaaaaaaaaaaa[Ofensiu]
    gypsy | 11-01-2009

    FELIÇ 5è ANIVERSARI d'RC,
    relataire!!!


    5 aniversari RC



    Si avui és diumenge 11 del 2009, avui és el cinquè aniversari d'RC. Passa pel fòrum i descobreix com pots "enganxar" en un dia com aquest Recorda: NOMÉS AVUI! T'ho perdràs?


    muaaccSSSSSS

  • Collons, xicona![Ofensiu]
    rnbonet | 07-01-2009

    Un registre nou? Una història de record d'allò passat? Una mirada passatgera a la memòria històrica?
    De totes formes, real o inventat, un excel·lent treball literari. (Més, per aquells com jo que ja estan vellets).
    Salut i rebolica, sempre!

  • Se m'ha fet curt. [Ofensiu]
    Alberich | 06-01-2009 | Valoració: 10

    Aquests relats on hi apareixen les vivències d'aquella generació de les malvestats i dels desencisos, se'm fan curtes -ho confesso- i els hi guardo una especial afecció.
    T'acabo de trobar a RC i no et conec.Sovint aquest relats son fruit de la pròpia experiència, recollida d'una vella llibreta de l'àvia, o d'aquelles empremtes que els nostres pares o avis han deixat en el nostre subconscient: tant s'hi val !. Formen part d'un buit de la nostra història escrita i de la nostra literatura, que de mica en mica es va omplint amb aportacions com la teva.
    Un relat breu i concís, suficient per reflectir un estat d'ànim d'un moment històric, i que es fa curt, doncs un hom voldria saber més dels antecedents, dels fets i dels desenllaços.
    Enhorabona i avant,
    Ramon

  • Segurament hi han més planes.[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 05-01-2009 | Valoració: 10

    Relat colpidor. I també ple de sensibilitat. He connectat. Gràcies.

  • Intensitat dramàtica [Ofensiu]
    copernic | 05-01-2009

    Una prosa molt reeixida sobre uns fets dels que molts hem estat víctimes, encara que sigui sentimentals. El fet de donar-li l'estructura d'un diari li proporciona més força a la narració, més intensitat. Són uns fets que generen literatura a cabassos i és difícil donar-li un punt de vista diferent. Ho has aconseguit plenament.
    Petons!

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de angie

angie

199 Relats

1457 Comentaris

276016 Lectures

Valoració de l'autor: 9.83

Biografia:
Sóc tan sols un fantasma d'allò que m'agradaria ser, per això em trec el llençol sovint i em despullo entre la prosa i la poesia, per trobar el món que somnio.









El meu correu :angels_torres2@hotmail.com