Vint nanoocurrències sobre LLIGAR.

Un relat de: Joan Colom
Aigua i oli.
L'aigua i l'oli no lliguen per més que remenis la barreja. Ni que ho facis amb minipímer.

Allioli ben espès.

Alguns perfeccionistes consideren que l'allioli queda ben lligat quan, en clavar-hi la mà de morter, es manté dreta.

A poc a poc i bona lletra.

En cal·ligrafia anglesa (ara en diuen cursiva copperplate) les lletres d'una mateixa paraula van lligades.

Bondage.

Pràctica eròtica consistent en lligar una persona per immobilitzar-la parcialment i deixar-la a mercè de la seva parella sexual.

Defendre la llibertat.

No volia lligams afectius que el duguessin a obligacions de primer dolces, més endavant rutinàries, després feixugues i finalment insuportables.

Don Juan Tenorio.

Contràriament a l'obra de Zorrilla, se n'anà de cap a l'Infern per haver-se lligat una monja, posant-li banyes a Crist.

Fetitxismes.

Un dels clàssics és dur només mitges, lligacames i portalligues. La dona, és clar.

La Lliga de Futbol.

Quan s'acabava, fos quin fos l'equip guanyador, ho celebrava amb cava. De nou recuperaria els espais culturals a la tele.

"Legato vs. staccato".

Legato (lligat) i staccato (destacat) són formes antitètiques d'executar una successió de notes musicals, lligant-les o separant-les.

"Ligón".

Concurs d'idees per trobar la paraula o perífrasi catalana que millor respongui al significat principal i connotacions de la castellana.

"Lliga'm" (Pedro Almodóvar, 1989).

Vicente Aranda va saber treure molt més partit de Victoria Abril, com a intèrpret versàtil, que Pedro Almodóvar.

Lligaments o menisc?

El segon traumatòleg em va dir que no era res de lligaments sinó una lesió de menisc.

Lliga Regionalista (1901-1936).

Conservador i monàrquic, fou el primer partit catalanista i va comptar amb Enric Prat de la Riba i Francesc Cambó.

Lligat i ben lligat.

Sortosament, Franco s'equivocava quan va dir que tot havia quedat lligat i ben lligat, referint-se a la seva successió.

Miquel de Cervantes.

Després de molt remenar arxius, l'historiador Jordi Bilbeny va trobar un lligall amb el manuscrit original d'El Quixot, en català.

Moda juvenil.

Aquests texans trencats no lliguen massa amb l'americana, camisa blanca i corbata.

Nusos de mariner.

Va lligar el paquet amb uns nusos que després no hi havia manera de desfer.

Per si de cas.

Van lligar curt el gos, per evitar que pogués fer malbé el massís de flors del jardí.

Rebel·lió ortogràfica.

L-apòstrof estava fart de sentir que lligava les paraules i el guionet que les separava, i decidiren intercanviar'se les funcions.

Relligar llibres.

A alguns dels llibres més consultats se'ls estaven deslligant el fulls i hagueren de tornar a enquadernar-los refent el llom.

Comentaris

  • Quin encert...[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 25-11-2023

    amb aquestes nanoocurrències. He après i he somrigut. Això se li diu savoir faire.

    T'agraeixo molt que m'animis a participar en el nanorelats, de veritat que ho intento, però només me'n surto quan és un tema que em ve al cap espontàniament. Quan es tracta de seguir un patró, i amb els relats i la poesia també em passa, em bloquejo i no sé per on començar ni que dir. Segur que és un problema, que ves a saber d'on em ve. Però no llenço la tovallola, ho seguiré intentat, a veure si algun dia ho aconsegueixo.

    Repeteixo, moltes gràcies pels teus ànims i comentaris.

    Rosa.

  • Aprendre[Ofensiu]
    llpages | 21-11-2023 | Valoració: 10

    M'he assabentat d'un munt de coses en aquestes vint nanoocurrències (és cert això d'en Bilbeny i El Quixot en català?), les he trobades molt didàctiques i ben escollides, he passat una bona estona. Gràcies, Joan!