Maleïts malparits! [Temps real de lectura: 3 minuts]

Un relat de: Joan Colom
Nota prèvia: Durant la pràctica totalitat de la Guerra Civil, Mallorca, Eivissa i Formentera van estar en poder dels insurgents, mentre que Menorca romangué lleial a la República.

Palma, 10 d'octubre de 1938.

Estimat meu,

Fins que aquesta bogeria no s'acabi, aquesta serà l'última carta que rebràs. M'afanyo a escriure-la per poder-la donar en mà al transportista que l'ha de dur d'amagat a Pollença, abans que Ximo, el pescador, salpi com altres vegades cap a Ciutadella, des d'on, via Maó, arribarà a Barcelona amb el servei marítim de correu... anava a dir "regular". M'he equivocat, escrivint "com altres vegades", i per aquest motiu he començat dient que la present serà l'última: quan en Ximo arribi a Ciutadella aquesta matinada serà per quedar-s'hi; la família ja hi és, ho ha parlat amb la confraria de pescadors i s'integrarà sense problemes. Així com ha passat dona i fills en diverses anades, algun cop ha embarcat passatgers que ho tenien pelut, en la Mallorca feixista. A mi hauria accedit a passar-me, però aquesta possibilitat mai l'he contemplada, ja ho saps, perquè ho hem discutit més d'una vegada: la mare ja no surt de casa i, en el seu estat, jo no la puc deixar.

Sé que l'exèrcit censura les cartes i us prohibeix dir on sou, però els censors deuen ser carallots, perquè a l'última deixaves caure, com qui no vol la cosa, que us donaven bon menjar i bon vi de Gandesa, i no t'ho havien guixat. D'altra banda, aquí "Radio Nacional de España" no para de parlar del setge de Gandesa per part dels "rojos", que no han aconseguit apoderar-se de la població i que hi estan deixant moltes baixes. Això m'angoixa, com comprendràs. Encara rai que he rebut una carta més recent dels teus pares, des de Barcelona, en què intenten tranquil·litzar-me dient que, si t'hagués passat alguna cosa, ja ho sabrien; i, si haguessis caigut presoner, millor, perquè per a tu s'hauria acabat la guerra.

Passejant per Palma, sovint ensopego aquests italianets fatxendes de "L'Aviazione Legionaria", amb els seus vistosos uniformes, i penso que probablement alguns d'ells pilotaven les "paves" que van bombardejar Barcelona tres dies seguits, a mitjans de març. Conservo la carta on m'explicaves que a ton pare li va venir de dos minuts no ser víctima de l'escabetxina produïda a Gran Via – Balmes quan una d'aquestes bombes va impactar un camió militar que transportava explosius.

Haig d'acabar la carta, si vull dur-la a temps al transportista. Siguis on siguis, estimat meu, cuida't. Aguanto el tipus amb l'esperança de veure't algun dia sa i estalvi.


Aquest relat ha estat presentat al RepteClàssic DCCLXXIX (tema: UNA CARTA) i consta de 400 paraules, cap d'elles "vida", "mort" ni "amor", segons el comptador de Microsoft Word.

Comentaris

  • Maleïda guerra.[Ofensiu]

    Maleïda guerra que va sega la vida de moltes famílies d'ambdues bandes. Els humans mai n'aprenen i tard o d'hora hi tindrem una altra....El teu relat narra uns fets històrics que rauen en la memòria dels pocs que encara viuen i ho fas de manera senzilla, breu..., però punyent.

  • Maleïda guerra.[Ofensiu]

    Maleïda guerra que va sega la vida de moltes famílies d'ambdues bandes. Els humans mai n'aprenen i tard o d'hora hi tindrem una altra....El teu relat narra uns fets històrics que rauen en la memòria dels pocs que encara viuen i ho fas de manera senzilla, breu..., però punyent.

  • Maleïda guerra.[Ofensiu]

    Maleïda guerra que va sega la vida de moltes famílies d'ambdues bandes. Els humans mai n'aprenen i tard o d'hora hi tindrem una altra....El teu relat narra uns fets històrics que rauen en la memòria dels pocs que encara viuen i ho fas de manera senzilla, breu..., però punyent.

  • Lliçó d'història [Ofensiu]
    llpages | 10-06-2024

    Un relat que, malauradament, té més de real que de ficció. Encara que coneixia bona part dels fets històrics que s'hi exposen, n'he après d'altres. Agraït, Joan!

  • SrGarcia | 09-06-2024

    Sempre dramàtic el tema de la guerra civil. Suposo que si la guerra ja era a Gandesa, és que s'estava acabant; tinc entès que la de l'Ebre va ser de les últimes batalles. No només van bombardejar Barcelona, també molts pobles de la vora del riu, entre altres el meu.
    Tot això encara porta records i desperta passions, malgrat els anys que han passat.