Sapeira

Un relat de: bocidecel

Conec un lloc on el temps, alliberat de rellotge, s'atura sovint amb l'únic desig de captivar el moment. On només unes passes enllacen la més preuada solitud amb l'anhelada companyia d'amistat projectada.

Conec un lloc on l'aire t'embolcalla i és recer respectuós de cases de lleugera alçada, tan sols violentades atzarosament pel cor del vent de port. I tèrbol és, només, el tel d'una matinada embromada abans que l'engoleixi el sol lluent àvid, de procalmar-se amo i senyor del paratge.

Conec un lloc on respirar és enfarfegar-se de vida futura o present i el caliu ardent del foc acull la força d'esvair els pensaments.

I allí, únicament els voltors gosen blanament esquitxar d'un negre llibert el blau potent del cel serè. I els colors s'alien amb els sons per fer brollar l'aigua de la tronada i despertar l'olor de terra mullada.

Conec un lloc on cada jornada és preludi d'un espectacle incomparable. Inesgotable ball en un mantell d'espurnes, enlluerna la immensa i negra nit, aixopluc d'estels que fa d'abric.

Conec un lloc on només sóc un punt del paisatge, i el meu desig sobreïx amb aquella taca inestable, pinzellada senzilla en la pintura de l'harmonia. Ell ha desat la bellesa al fons del meu cor i n'ha deixat la clau al record.

Paradís particular sobre pols de pedra, que m'amanyaga els somnis i té per nom Sapeira.

Comentaris

  • Haver-n'hi bon boci[Ofensiu]
    socmas | 10-01-2009

    És fantàstic tot el que escrius. M'ha fet molt de goig llegir amb aquest sentiment el que t'ha aportat conèixer aquest petit poble, capital de la Terreta al Pallars Jussà. Que t'aporti tota aquesta energia i que et sentis " com un punt en el paisatge" només em confirma una realitat que de tant en tant visc molt sovint, perquè realment és així.
    Si em permets, i com amant de la Terreta que soc, afegiré un petit resum del que és i on es troba el poble de Sapeira:

    El poble de Sapeira (1005m) és situat en un serrat que continuava vers ponent la serra de Salàs i que forma d'interfluvi entre els barrancs del Solà i d'Esplugafreda, a la vora d'una petita vall, dita Sapeira. Forma un petit grup de cases centrades per l'església parroquial de Santa Maria, d'origen romànic i modificada, amb una porta de triple arquivolta sobre àbaci l'absis substituït campanar de torre quadrada més recent.
    El topònim prové de la penya o pedra (peira) on s'aixeca el poble i és documentat ja el 979. L'església fou donada el 1087 al monestir d'Alaó i el lloc, el 1381, pertanyia als barons d'Erill. Passà a altres mans i el 1831 consta que pertanyia a la família Serra, dins el corregiment de Talarn. Al segle XIX, el poble tenia un molí fariner i un altre d'oli.


  • Paisatges...[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 10-01-2009 | Valoració: 10

    de l'ànima on hi trobem la bellesa i els silencis de l'ànima. Sentiments i emocions que m'han arribat molt endins, com em passa sovint amb els teus relats/poemes.
    Una abraçada

  • Quina sort ![Ofensiu]
    Melcior | 27-11-2008 | Valoració: 10

    Agafal , el posas dins d' una capseta , com un trèsor fabulós d' un infant , i un dia que tinguis un moment d' aquells tan tontos , obres la capseta de Sapeira ...
    Endavant!

  • recés de solitud [Ofensiu]
    Avet_blau | 23-11-2008 | Valoració: 10

    Cada cop mes difícil,
    trobar un recés de solitud i de pau,
    només perquè el lloc es lluny d' interessos
    urbanístics i especulatius.
    Per sort, queden encara alguns llocs
    oblidats ...

  • Un lloc suggerent.[Ofensiu]
    Alberich | 18-11-2008 | Valoració: 10

    Un bonic lloc, pintat de manera esplèndida.
    Una descripció acolorida i brillant, amb força i il·lusió, d'un paradís, potser somniat.
    Molt ben escrit.

    Ramon

  • Molt bonic Sapeira[Ofensiu]
    Galzeran (homefosc) | 17-11-2008 | Valoració: 10

    No m'estranya que t'inspiri aquestes paraules.

  • Quins llocs més bonics que coneixes![Ofensiu]
    aurora marco arbonés | 15-11-2008 | Valoració: 10

    Tothom en coneix de llocs com aquests però no tothom sap pintar-los com ho fas tu, amb els colors poderosos que veus quan tanques els ulls. No diguis que no saps escriure perquè tot el que fas té un gran valor literari i ple de sensibilitat. T'agraeixo els teus amables comentaris i t'envio una abraçada ben forta.

  • Jo també conec un lloc[Ofensiu]
    joanalvol | 13-11-2008 | Valoració: 10

    molt semblant al que tu expresses. Llocs íntims, nostres, al voltant de l'ànima, essència subtil que modela el paisatge intern.

    Conserva Sapeira
    Joanalvol

Valoració mitja: 10