Pagesa

Un relat de: Prou bé
Encara és ben fosc, ni una mica de llum entra pel porticó. És clar, pensa, si ni tan sols hi havia lluna aquesta nit!
S'hi està tan bé sota les mantes!, cada cop li costa més alçar-se al matí i si ha anat a joc tant tard com ahir, encara se li fa més costa amunt, però és que havia de sargir un munt de roba! Havia de treure-se-la del damunt!
S'hi tomba una estoneta, a tot estirar, uns minuts.
Amb ganes, o sense, es lleva i s'embolica amb el manto que té als peus del llit. Surt a l'eixida per anar a la comuna que hi ha al fons de l'era, darrere el llorer. Ja no aguanta com abans i a vegades ha de córrer per no mullar les calces.
Comença el dia, el seu dia. Espavila les brases que van quedar anit. Cal coure les sopes per a l'home i per al fill que aviat els tindrà a taula esperant l'esmorzar. Han de marxar al tros amb la panxa plena! Els ha ben peixat, sopes, una llesca de bon pa rodó, cebes i tomàquets de l'hort. Tot ben amanit, traguejant a toc de porró. En acabar cafè colat amb la mànega de cotó. Potser després tornarà a colar el marro per a ella.
Veu que l'oli escasseja, hi pensarà.
Els homes ja són fora. Recull els bols i plàteres i els deixa al gibrell a estovar.
No té terra d'escudelles, hi pensarà.
Ja clareja. El gall bé que ho ha anunciat amb el seu quequerequec.
Ara toca recollir els ous del galliner i abocar el menjar per l'aviram a les menjadores, netejar les gàbies dels conills i posar-hi les herbes conilleres que havia collit el dia abans havent dinat.
La feina no se l'acaba i encara ha de preparar el dinar dels homes per quan tornin del camp, afamats, i ella no hi sigui.
És dia de mercat. Més feina a carregar tot el que durà a vendre, però ho fa contenta. Li agrada anar a mercat. És un dia per baixar de pagès i arribar-se al poble, veure altra gent i xerrar amb altres dones que com ella viuen escampades per la vall. És l'únic esbarjo que tenen i l'esperen d'una setmana a l'altra.
Si ho ven tot potser podria comprar oli, sabó, algun cabàs i una olla que la té molt vella i acabarà esberlant-se. Ah!, i la terra d'escudelles.
Sent la campana de l'ermita tocar les 9. Avui s'ha torbat i va tard.. ni temps ha tingut per prendre el recolat de cafè.

Comentaris

  • Ben narrat[Ofensiu]
    Iona | 30-10-2023

    Amb la lectura acabes empatitzant amb la protagonista. Relat molt ben aconseguit.

  • feines de dona[Ofensiu]
    Atlantis | 04-11-2022

    Pensava que l'havia comentat.M'ha agradat molt i no m'estranya que guanyés el repte, malgrat els altres també tenien molta qualitat. El dia a dia d'una dona de pagès, molt detallat tant que ja t'hi veia a tu. I això deu ser la gràcia d'escriure, saber narrar fets i sentiments malgrat no hagin estat teus...o si.
    Molt bo el vocabulari, les expressions i el retrat de la feina d'una dona de pagès sempre pendent del dia a dia i dels demés. Com altres dones? qui diu que les dones no treballaven?
    Felicitats.

  • Costumisme històric[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 03-11-2022 | Valoració: 10

    Amb un petit retoc et quedaria un CONTE DE NADAL

    A la tribuna@guimera.info convoquem EL NADAL DE CONTE

    Tot son punts de vista és un dels blogs que gestiono, com tribuna del Berguedà, i conèixercatalunya

  • Encertada descripció ...[Ofensiu]
    llpages | 02-11-2022 | Valoració: 10

    del dia a dia d'una dona a pagès. Malgrat la mecanització del camp, les tasques que s'hi descriuen són plenament vigents, encara es reconeixen en dones que he conegut en aquest àmbit rural. Potser les referències al fred quedaran desfasades abans que alguna eina agrícola, hahaha! Enhorabona, seguim llegint -nos!

  • El món del camp. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 02-11-2022 | Valoració: 10

    Un relat molt interessant de principi a la fi. M'ha fet pensar en tota la seua trama.
    Molt ben plantejat, encara que ho escrius d'una manera que m'ha fet pensar. Però està clar. Ho he entés així, així.
    Gràcies per compartir.
    Cordialment.

  • Comentari[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 02-11-2022 | Valoració: 10

    Relat molt interessant... Enhorabona.
    Gràcies pel teu comentari al meu Relat sobre Placidesa.
    Cordialment,

  • feinera[Ofensiu]
    Josoc | 02-11-2022 | Valoració: 7

    M´ha agradat. Gràcies per comentar-me.

  • Bon relat[Ofensiu]
    montserrat vilaró berenguer | 02-11-2022 | Valoració: 10

    Es talment com passava abans. Et llegiré.

  • Vida de pagès[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 02-11-2022

    Una vida dura i senzilla, on es valoren les petites coses de cada dia i de cada moment, explicada amb delicadesa i ternura. La lectura l'he visualitzat tota del ben redactada que està.

    Salutacions.

    Rosa.

Valoració mitja: 9.5

l´Autor

Foto de perfil de Prou bé

Prou bé

137 Relats

1327 Comentaris

52520 Lectures

Valoració de l'autor: 9.91

Biografia:
Bilder hochladen




Vaig néixer fa un munt d'anys al cap i casal del meu país, al qual m'estimo. Molta sort. Vaig créixer en una família fantàstica. Molta sort. Vaig col·laborar a crear-ne una, fa un munt d'anys, que s'ha enriquit amb fills i néts. Molta sort. Vaig treballar, un munt d'anys, sempre en allò que m'agradava: la meva professió. Molta sort. I ara, a la recta final que espero sigui molt llarga, crec que segueixo tenint molta sort.


Email proube43@gmail.com