Coses de la parla

Un relat de: Atlantis
Coses de la parla

Aquesta història va del nom d’un poble, que existeix més enllà de la plana, a l'alta muntanya.
Resulta que va néixer una nena que li van posar de nom Ona perquè els seus pares no volien cap nom de sant i els hi va semblar que aquest era curt, bonic i amb un significat. Al cap de pocs dies va néixer una altra nena al mateix poble a qui també li van posar Ona. Totes dues es van fer amigues i anaven a l’escola i jugaven juntes. Com que eren una mica trapelles, i xerradores, la gent del poble es va acostumar a dir: “Quin xivarri fan les Ones” “No es cansen mai pugen i baixen sense parar” “Avui les Ones estan tranquil·les” “Potser hi haurà tempesta, quin enrenou les Ones ahir a la nit movent-se i ballant!”. Més endavant van substituir la part pel tot, i mentre les miraven quan saltaven i corrien o bé quan estaven quietes, deien: “el mar no brama avui”, o “el mar fa molt brogit” “Quina calma el mar”. Animat pel llenguatge, en Pep que regentava el bar, va posar un tendal de ratlles blaves i blanques i li va canviar el nom. N’hi va dir: Mar obert. A la torre de guarda que coronava el poble a dalt de la muntanya, li deien El far. I també li deien barques a unes roques al peu del cim, que tenien unes formes estranyes. Les dones que feien cistells de vímet o els arreglaven, deien que "cosien les xarxes" i quan tornaven els homes del camp els hi preguntaven “hi ha hagut bona pesca avui?"
Així a poc a poc, van anar canviant el llenguatge que va ser més propi d’un poble mariner
Fins i tot van canviar el nom del poble, que ara es diu: El Cim del mar.


Comentaris

  • Una Història [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 02-05-2023 | Valoració: 10

    Molt bonica aquesta història. Enhorabona.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Salutacions cordials,

  • Dues ones mogudes[Ofensiu]
    aleshores | 01-05-2023

    L’alegria, l’espontaneïtat, la naturalitat, poden canviar el llenguatge? Segurament.
    I han de ser dues; que es doni una casualitat que ho permeti.

  • El poder del llenguatge[Ofensiu]
    Joan Colom | 29-04-2023

    Sembla rocambolesc, però el llenguatge ja les té, aquestes coses. La toponímia és plena d'expressions que no s'expliquen per la història ni pel paisatge. Ves a saber quins misteris deuen amagar...

  • Mar I'll look[Ofensiu]

    Un relat molt curiós i enginyós, mai se m'hagués ocorregut que els habitants d'un poble anessin "marenitzant" tot. Llegit la història que has escrit..., palesa la teva estima i admiració pel mar[. Nil

  • Entre onades[Ofensiu]
    Marina i punt | 28-04-2023

    Entre onades ens has bressolat pel mar de la teva imaginativa i entretinguda història.

    Salutacions

  • Enginy.[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 28-04-2023 | Valoració: 10


    En la parla popular es poden dir tantes coses. Un relat que m'ha agradat molt, que mereix un aplaudiment, pel seu sentit de la imaginació i enginy.
    Enhorabona, Atlantis, per tal història de les dues Ones.
    Cordialment.
    PERLA DE VELLUT

  • IMAGINACIÓ [Ofensiu]

    D'imaginació no te'n falta pas, Atlantis.

    Original, ben trobat.

    Salutacions,

    Fidel Gangonells

  • Boníssim! [Ofensiu]
    Cesca | 28-04-2023 | Valoració: 10

    Quin joc de paraules més ben trenat!
    Quina imaginació!
    Molt i molt bo!

  • Molt bol[Ofensiu]
    Prou bé | 28-04-2023

    Molt bo el relat quant a originalitat, imaginació i descripció. La veritat és que quan el vaig llegir al repte el vaig trobar genial
    Amb total cordialitat

  • Original i...[Ofensiu]
    llpages | 27-04-2023 | Valoració: 10

    ben curiós! Una metamorfosi cap allò que no es pot tenir si no és a través de les paraules, ben trobat i millor narrat. M'ha agradat, enhorabona pel teu enginy, Atlantis!

  • Ben curiosa....[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 27-04-2023

    aquesta història de les "ones" la mar i la muntanya. Mai se m'hagués acudit aquesta simbiosi de paraules i d'imaginació.

    Molt original.

    Salutacions.

    Rosa.

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Atlantis

Atlantis

162 Relats

1385 Comentaris

100198 Lectures

Valoració de l'autor: 9.92

Biografia:
From


M'agrada escriure, sobretot poesia , i compartir amb vosaltres els meus poemes.

El meu correu és fogirave@gmail.com