Ortografia: signes especials i altres detalls

Un relat de: jordi domènech i arnau

Escric aquest text, com a relat per ser enllaçat des d'un comentari. Amb afany pedagògic. Sé que en algun punt he simplificat molt. Malgart tot em sembla que és un tema que pot interessar a alguns escriptors que encara no l'han tocat mai.

Sovint em trobo a Relats, textos que tenen un problema ortogràfic, d'aquells que no s'ensenyen a l'escola.
Perquè això d'escriure, com deia un professor que vaig tenir als nou anys, del qual no recordo, afortunadament, el nom:
—Els obrers i els pagesos, escriuen amb llapis, les secretàries —noteu que només podien ser dones— amb màquina d'escriure, però vosaltres ho haureu de fer amb ploma estilogràfica.
Potser per aquest motiu, quan vaig poder escollir, malgrat la meva vocació intel·lectual, vaig optar pel llapis i quan va ser possible —era el 1979, quan ningú no sabia què eren— em vaig comprar un ordinador.
Tornant al tema, a l'escola no em van ensenyar l'ortografia pensada per l'ordinador ja que no existia —o segons el professor esmentat, hauria estat una cosa per a astronautes.
I sembla que a l'escola actual, tampoc no han assumit gaire que la gent escrivim amb ordinador.
És per això que vull exposar algun fets elementals sobre l'escriptura amb ordinador, a diferència de la manual.
Només tractaré alguns temes parcials on hi ha força errades.

• És molt evident, però els signes de puntuació van enganxats a la paraula de l'esquerra i deixen un espai en blanc fins la de la dreta.
D'això s'exceptuen els signes "d'obrir" com per exemple obrir parèntesi o cometes que van enganxats a la paraula de la dreta i deixen l'espai abans.
• Hi ha un símbol anomenat guió llarg, guió m, o simplement, guió que és diferent de la tireta de digueu-me. És aquest: —
Desgraciadament, en els teclats d'ordinador amb Windows no existeix una forma fàcil d'escriure'l (en els altres sistemes sí).
Alguns programes ens poden donar solucions específiques, però l'únic sistema universal per escriure aquest caràcter sota Windows és:
Amb la mà dreta prémer la tecla "ALT" (no ALT GR) i sense deixar-la anar picar en el teclat numèric 0 1 5 1 ; aleshores deixar anar ALT.
Si ja l'heu escrit una vegada el podeu repetir copiant i enganxant.
Aquest caràcter s'empra pels incisos —per exemple aquest— que es posen dins un text.
I és imprescindible pels diàlegs:
—Bon dia —va dir en Lluís—, ja he arribat.
—Perfecte, ens ajudaràs —va contestar la Clara.
Noteu que el guió d'obrir paràgraf no deixa espai amb la primera paraula, que els signes de puntuació de la frase principal, es posen després de l'incís, enganxats al guió de tancament, i, finalment, que si l'incís acaba en punt i apart, no s'escriu guió de tancament.
• Hi ha un guió mitjà o guió n, que és el signe de restar, es fa servir amb els nombres: 27 – 12 = 15
Es pot fer amb ALT 0150, de la mateixa manera que l'anterior però canviant 0151 per 0150
• Els punt suspensius no són tres punts ... sinó un caràcter especial …
Noteu que queden més espaiats i que no hi ha manera de que quedin dos punts en una línia i un a l'altra, ja que es tracta d'una sola lletra.
Es fa amb ALT 0133 (Repeteixo que tot això és amb Windows, jo sols he de fer ALT . en el meu ordinador)
• Amb ALT i les xifres es poden fer altres caràcters útils per exemple:
ALT 0171 ens escriu «
ALT 0187 és »
Aquestes són les cometes baixes. Es poden fer servir quasi igual que les normals “ ” però si s'han d'apostrofar queden millor:
L'«Odissea» queda millor que L'“Odissea”
La cometa baixa que s'obre, també es pot fer servir per un diàleg, quan qui parla diu més d'un paràgraf.
—Seré breu —començà el seu discurs el president—. Els darrers esdeveniments que ha viscut el nostre país…
«I com deia abans cal, no creure's res del que diu l'oposició…
«Perquè els avenços socials que el nostre govern…
• Un altra que recomano emprar és aquest: ×
Què és millor 3 x 4 metres?, o 3 × 4 metres? Proveu-ho amb diverses tipografies.
× es fa amb ALT 0215
• I si voleu saber com es fa aquest punt • , sempre sota Windows, ALT 0149

Per acabar alguns detall sobre els estils tipogràfics:

• La negreta vol dir èmfasi, cridar l'atenció, i es pot fer servir bastant lliurement.
• Reserveu la cursiva per a cites d'altri.
• No feu servir el subratllat, perquè a internet el confondran amb un enllaç i imprès dificulta coses com el reconeixement de caràcters per escànner.

Comentaris

  • Consells ortotipogràfics[Ofensiu]
    nuriagau | 08-07-2010

    Molt útil aquest manual ortotipogràfic del Word. Cal que l'anem rellegint tot sovint.

    Celebro haver-lo trobat a

    Núria

  • Molt ben parit[Ofensiu]
    sergi monserrat | 11-04-2006 | Valoració: 10

    i molt útil tot això que ens expliques. Gràcies!

  • te n'has deixat unn[Ofensiu]
    AnNna | 25-03-2006 | Valoració: 10

    que jo em faig un fart de corregir.

    L'apòstrof NO és l'accent tancat.. per la gent que no ho sàpiga... és la tecla de l'interrogant!!!!


    besus!

  • Gràcies Jordi![Ofensiu]
    filladelvent | 01-02-2006

    És una molt bona guia per tenir en compte. Tens raó: a l'escola no ens ensenyen pas tota aquesta informació tan necessària.

    Moltes gràcies! Va de cap als meus preferits, per tenir-ho a mà quan em convingui!

    -Filladelvent-

  • hauria d'estar a la portada dels RC com a norma![Ofensiu]
    mjesus | 09-01-2006

    UN 10 AL QUADRAT. He arribat fins aqui i l'¡he trobat molt encertat. És veritat que sovint ens oblidem de col·locar bé els signes de puntuació i altres errors diversos. El que no sabia era el dels… (millor amb el teclat numèric) Molt, molt bé.
    Salut!

  • Formidable informació[Ofensiu]
    brumari | 04-11-2005

    Ja m'he imprès el teu relat i el tinc damunt la taula de treball.
    Jo sóc mol poc destre amb l'ordinador i les teves notes m'aniran molt bé.

    Vull dir-te que a mi el guió llarg - em surt teclejant Control Alt i, simultàniament, el signe menys - del teclat numèric. Penso que potser és més fàcil que Alt 0151

    Pel que fa a les cometes «» jo no les he fet servir mai -a partir d'ara les utilitzaré, perquè poden ser molt útils- Però en el meu ordinador amb aquest signe em passa una cosa molt curiosa: de tant en tant, sense saber perquè, les cometes normals " " me les canvia a «». I quan m'ho fa ja no puc canviar-les. És molt empipador. Tens idea de la causa?

    Una abraçada

  • Gràcies Jordi.[Ofensiu]
    Jofre | 10-09-2005 | Valoració: 10

    Ens serà útil i ben segur que ho podràs anar ampliant.
    Excel·lent !
    :-)

  • ASCII[Ofensiu]

    ASCII - American Standard Code for Information Interchange.

  • quetzcoatl | 10-09-2005

    Caram Jordi, ho he trobat molt útil.
    Ara que faig servir l'ALT cada 2 × 3 no em vindrà d'aprendre'm uns codis més…
    Per cert, saps per què es diuen codis ascii? Trobo que és un nom ben peculiar.

    Gràcies, ets tot un mestre!

    m

  • moltes gràcies![Ofensiu]
    neret | 09-09-2005

    l'he trobat molt didàctic, realment aquesta ortografia no te l'ensenyen a l'escola!

  • Espai dur[Ofensiu]

    En Windows es fa amb ALT 0160.
    Em Mac ALT ESPAI
    Té la mateixa aparença que l'espai, però els tractaments de tetes el consideren com una lletra normal i no tallen per allí,

  • Molt ben fet[Ofensiu]
    Bruixot | 09-09-2005

    M'encanta el teu servei a la comunitat relataire. I molt útil.
    Només una pregunta: com es fa un "espai dur".
    Recordo que un dia ho vares dir, però no ho recordo.... Ja saps, un espai per a posar al davant d'una frase (per la poesia va molt rebé).

    Gràcies de nou!

  • La feina ben feta...[Ofensiu]
    iong txon | 09-09-2005

    no té fronteres, dèien. Moltes gràcies a tots, segur que ens anirà bé ser una mica més meticulosos encara.
    Quim

  • Hola Jordi[Ofensiu]
    Ze Pequeño | 09-09-2005

    Em serà mlt útil això que has escrit. M'ho guardo i m'ho repassaré cada vegada que hagi de fer algun escrit que introdueixi elements.

    Sempre àgraeixo aprendre coses noves!! I et felicito per la iniciativa de posar-ho aquí. Així tos els que no ho sabiem, ja ho podem saber!

    Una abraçada.

    Salz.

  • Només una precisió,[Ofensiu]
    peres | 09-09-2005 | Valoració: 10

    i és que quan es reprodueix un diàleg i les paraules de qui parla ocupen més d'un paràgraf:
    · el primer paràgraf, que s'ha obert amb guió de diàleg [-] acaba amb punt i sense cometes;
    · el segon i successius comencen amb cometes de tancament [»], no pas d'obertura;
    · l'últim paràgraf, que també comença amb les cometes de tancament, torna a dur les mateixes cometes d'de tancament al final, després del punt.

    O sigui:

    -Seré breu -començà el seu discurs el president-. Els darrers esdeveniments que ha viscut el nostre país bla bla bla.
    »I, com deia abans, cal no creure's res del que diu l'oposició bla bla bla.
    »Perquè els avenços socials que ha fet el nostre govern són la llet, com sap tothom.»

    Jordi, la teva aportació és molt valuosa. Gràcies.

    Pere N.

  • Moltes gracies.[Ofensiu]
    David Gómez Simó | 09-09-2005 | Valoració: 10

    Vaig a guardar-me el teu relat, segur que em farà molt de servei.

    Realment hi han coses que no ens ensenyen en lloc, sort que de tant en tant et troves gent com tu que està disposada a compartir el que sap.

    Gracies.

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de jordi domènech i arnau

jordi domènech i arnau

24 Relats

170 Comentaris

70956 Lectures

Valoració de l'autor: 9.27

Biografia:
Vaig néixer a Mataró el 9 d'agost de 1952. De petit vaig viure a Canet de Mar, vila d'on eren tan la meva mare com la família del meu pare. El meu besavi Lluís Domènech i Muntaner hi va estar especialment vinculat i la casa on vaig viure a Canet, és ara el seu museu
De petit ja m'agradaven molt les matemàtiques i l'astronomia (vaig acabar estudiant astrofísica). D'adolescent, ja a Barcelona, també em vaig afeccionar a l'electrònica, els escacs, la música clàssica i la muntanya. Durant sis anys vaig ser cap a un agrupament escolta.
El meu primer contacte amb la informàtica va ser el 1969 amb una màquina anomenada Olivetti Programma 101 que tenia 256 bytes de memòria. Més endavant van venir máquines més potents, calculadores programables, sistemes de desenvolupament de microprocessador i l'any 1979 em vaig comprar el meu primer ordinador, una Apple ][. Continuo amb la mateixa marca.
Vaig escriure el primer llibre (sobre calculadores programables) l'any 1981. La ficció va arribar més tardanament, el 1996. He tocat els gèneres de ciència-ficció, misteri i humor.
El setembre de 2003 vaig posar a internet la primera novel·la amb llicència lliure en llengua catalana: Memòria Prohibida,
He publicat a diverses revistes passatemps de caire matemàtic, problemes de lògica i mots encreuats. Durant un any vaig dirigir un programa setmanal de ràdio anomenat Ciència a l'Abast i més tard em vaig dedicar a redactar preguntes per a concursos de televisió, especialment de ciència, geografia i història.
He militat a diversos grups polítics i socials de caire independentista i no violent. Actualment treballo a Gent de la Terra en l'àmbit de la dinamització de la societat civil catalana.
Casat amb la Núria Breu, tenim dos fills: Pere (1984, futur geòleg) i Anna (1986, futura mestra d'educació musical)
zioljda@gmail.com