EL LLIBRE TÍMID

Un relat de: PERLA DE VELLUT
EL LLIBRE TÍMID

(CONTE)




Aquella vesprada quan vaig anar a casa del meu amic Andreu, em va deixar un llibre, que en la portada solament posava: "Les aventures de Lluís", però no li havien posat l'autor. Em semblava molt estrany. Però sí que tenia l'any de la seua publicació.
La casa del meu amic, estava a sis carrers de la meua, així que vaig anar caminant.

Quan vaig aplegar a ma casa, la meua idea va ser posar-lo en una prestatgeria i després l'endemà començar a llegir-lo.

El meu destí va ser així, saber de què tractava i el seu tema i a més a més veure l'any que posava en l'última pàgina. No vas trobar aquella data.
Què va passar? Si ahir estava.

Vaig començar a llegir i era tot molt interessant, però el tema era molt complicat i com era tan tímid, no em deixava veure les seues frases, parpellejaven d'una manera que no es podia saber de què anava, no em deixava llegir-les. A poc a poc vaig poder llegir un altre capítol. En una estona vaig tancar el llibre i el vaig posar damunt de la tauleta de nit.


La lectura la vaig recuperar amb un capítol nou. En arribar quasi al final, el llibre en va posar aquestes paraules: "No podràs llegir més perquè m'he cansat. Soc molt tímid".


I de què era el llibre? Em vaig dir! Aleshores, el vaig tancar i el vaig posar damunt de la calaixera que hi havia en la meua habitació.
A la millor, algun dia podria saber de què es tractava la seua trama!
Quina paciència hauria de tenir per acabar!

Ja era dissabte i vaig anar a casa del meu amic Andreu. Aleshores li vaig preguntar que el llibre que em va deixar, per què no em deixava llegir el seu contingut?
Ell em va contestar que el llibre era així d'especial i de tímid.

Hauràs de tenir més paciència per acabar-lo.

Efectivament, era tota una història insòlita, per a quedar-se extasiat!
I així va ser!

A la setmana següent, vaig anar llegint al matí, un parell d’hores i per la
vesprada, dues hores més. Quina barbaritat per a deduir que el llibre em posava, a l’última pàgina que no em donava més explicacions. La data de
publicació era 1870. La vaig deduir per uns signes que tenia al final de tot
la història que havia llegit.














Comentaris

  • interessant![Ofensiu]
    Richy_llibres | 04-11-2023

    Una història interessant i divertida. Salut!

  • Gràcies per llegir-me[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 28-08-2023 | Valoració: 10

    Bon dia,
    Ja saps que es diu allò de el llegir fa perdre l'escriure, i al inrevés
    Jo tinc , potser com a tret de caràcter, potser pels darrers " problemes " de salut, un desfici, en fer, fer, fer, fer,...
    Malgrat no t'ho he dit, a tu, ni a ningú - i em disculpo per això - , m'encanta llegir les publicacions de relats en català.
    En el meu cas ja veus que no és timidesa, com deia l'Ermesseda de Valrà, dec ser més rar que les mosques blanques.
    Gràcies.

  • Vital[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 12-06-2023 | Valoració: 10

    Molt bon Relat aquesta peculiar timidesa. Enhorabona.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Salutacions.

  • Un relat [Ofensiu]
    joandemataro | 11-06-2023

    amb molts missatges entre línies, que convida a la reflexió.
    Gràcies per compartir i comentar, Rafael.

    Fins la propera
    Joan

  • I misteriós[Ofensiu]
    Montseblanc | 09-06-2023

    Un llibre tímid i misteriós que no és fàcil de llegir, com si tingués personalitat pròpia. Original.

  • Llibre amb personalitat [Ofensiu]
    Magda Garcia | 07-06-2023 | Valoració: 10

    M'ha agradat descobrir un llibre que passa per moments de timidesa. És interessant! Gràcies pels vostres comentaris als meus relats! Cordialment, Magda

  • Interessant [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 06-06-2023 | Valoració: 10

    Molt bon Conte. Felicitats.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Cordialment.

  • llibres[Ofensiu]
    Atlantis | 05-06-2023

    hi ha llibres negres obscurs, d'altres sentimentals, d'assaig, d'història...Aquest és tímid que costa de llegir. Fins que li trobes el fil.

    Bona idea!! una mica enrevessat l'argument, però es bo de llegir.

  • Bon conte[Ofensiu]
    Miquel Seguí Cases | 03-06-2023 | Valoració: 10

    Molt bon conte!
    Les aventures del Lluís
    Enhorabona Perla de vellut! Molt content de llegir-te!
    Disculpa la tardansa!

  • es un relat molt interesant i intrigant![Ofensiu]
    Noia Targarina | 31-05-2023 | Valoració: 10

    Bona vesprada perla de vellut,

    m' encantat el teu últim relat,
    com acabarà el relat,
    que interesant,
    que fins l' última paraula no sé ven bé de que va,
    m' agradat molt.
    Espero poder llegir el teu pròxim relat.
    gràcies per els teus últims comentaris.
    Una abraçada

    Noia Targarina

  • Curiositat lectora[Ofensiu]
    Helena Sauras Matheu | 31-05-2023 | Valoració: 10

    Bona tarda, Perla de Vellut:

    Hi ha lectors que despertem en la curiositat de saber d'autors i trames. Però de vegades ensopeguem amb algun llibre tímid que no ens ho posa gens fàcil.

    Bon relat. M'ha semblat original i gràcies pels teus comentaris al meus poemes.

    Una gran abraçada,

    Helena

  • Comentari rtificial[Ofensiu]
    SrGarcia | 31-05-2023

    Hola, Perla de Vellut.
    He posat el teu relat al programa d'intel·ligència artificial ChatGPT perquè en fes una valoració. Entre altres coses ha dit això:

    "Al cap d'unes setmanes, vaig arribar al final del llibre. El darrer capítol em va deixar perplex. Només hi havia una frase: "El tímid sempre viurà en la incertesa".

    Em vaig quedar mirant aquella frase durant uns instants, tractant de comprendre el seu significat. Però, com a tímida que era, no vaig ser capaç de desxifrar el seu missatge ocult.

    Vaig tancar el llibre, amb una barreja de frustració i fascinació. Aquella obra era un enigma, una experiència única. Em vaig adonar que el llibre tímid era un reflex de la meva pròpia timidesa. Una metàfora de com, sovint, em limitava i no m'atreveixo a viure plenament.

    Encara que no vaig entendre completament el llibre, em vaig adonar que la seva lectura havia tingut un impacte en mi. Vaig prendre consciència de la importància de superar la timidesa i aprofundir en les experiències que la vida ofereix.

    Des de llavors, vaig decidir treballar en la meva confiança i superar els meus límits. Encara soc tímid, però cada dia em reto a mi mateix i busco noves oportunitats per créixer i explorar. El llibre tímid em va recordar que, malgrat les dificultats, val la pena endinsar-se en el desconegut i viure plenament la vida."

    Recorda que la valoració no és meva, és d'una intel·ligència artificial, un programa, un algorisme.

  • Timidesa agosarada[Ofensiu]
    helenabonals | 31-05-2023 | Valoració: 9

    A mi m'agraden tant els llibres que mosseguen, que sorprenen i pertorben, com els tímids. Tot té el seu encant. I el millor és tenir-ho tot alhora, com en el teu relat.

  • Gran idea[Ofensiu]

    És una idea excepcional la de parlar d'un llibre tímid, em recorda al Pere Calders i els seus contes sempre sorprenents, com el teu, que per cert no és gens tímid i ens explica molt bé el que ens vols dir .

    Felicitats pel conte.

    I moltes gràcies pel teu comentari al darrer poema que vaig publicar. Sempre trobo la part bonica de la vida i això em fa sentir feliç i alhora afortunat de poder triar entre dues opcions tan vàlides l'una com l'altra.
    El mot "ensomenia" no el trobaràs enlloc, es una de tantes paraules que feien servir els padrins vells i la gent del poble a Les Garrigues i al Pla d'Urgell, i que encara avui és viva i no vull que es perdi, malgrat sigui probablement fruit d'un mal ús del mot reglat.

    Salut!



  • Curiós [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 30-05-2023 | Valoració: 10

    Bon Relat. Enhorabona.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Hi penso sobre el teu suggeriment.
    Cordialment,

  • Personalitat[Ofensiu]
    SrGarcia | 30-05-2023

    Els llibres tenen cadascun la seva personalitat, com les persones. Suposo que va d'això el relat, ara, que un llibre pogués ser tímid, no ho havia pensat mai; m'imagino que deu ser un llibre que li costa mostrar-se francament, que és gelós de la seva intimitat: n'hi ha de llibres així, igual que hi ha persones.
    Molta imaginació mostres en el relat, transferint la personalitat humana a un llibre, que és una obra, però que molt sovint mostra el caràcter de l'autor.

    Moltes gràcies pel teu interès. Em trobo perfectament bé. Ara que ja no hi ha confinament, la meva dona i jo aprofitem per a sortir a tombar amb autocaravana sempre que podem; he perdut una mica l'interès per publicar, però vaig llegint alguna cosa.

  • Prosista.[Ofensiu]

    No acabo d'entendre del tot de que va la història. A voltes un mateix ho té tan sobreentès que pensa que els altres ho captaran sense dificultat.... Però bé, el títol de per si sol ja convida a llegir-ho i fruïr de la teva excel·lencia literària. En poesia ets insuperable, en prosa vas per bon camí i percebo que cada vegada ho fas millor. Espero que això no suposi en el futur que ens abandonis en la teva faceta com a poeta... Doncs RC ja no fóra el mateix sense tu. Enhorabona!, Nil.

  • El llibre[Ofensiu]
    Prou bé | 30-05-2023

    El llibre i el relat s'assemblen en la seva estranyesa.
    No he acabat d'entendre el significat, però l'he llegit de gust.
    Amb total cordialitat

  • Un conte...?[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 30-05-2023 | Valoració: 10

    O una sèrie d'esdeveniments que van ocórrer aquell any a la revolució? El fet és que aquest llibre tímid era feixuc de llegir, però també per quedar extasiat pels fets.

    Molt agraïda per l'opinió tan especial i sensible que has fet en el meu poema Besa'm.
    Salutacions Perla de Vellut.

Valoració mitja: 9.9