Els meandres de la bellesa

Un relat de: Jofre

Diuen, que la bellesa és troba en la simetria. Parlem-ne. No hi estic del tot d'acord.

Primer perquè és un qüestió molt subjectiva: un intent qüestionable, al meu modest entendre, de racionalitzar una visió molt personal, genuïna i íntima, indestriable de cada persona.

I segon, perquè encara que fos així, considero més cabdal la capacitat de cadascú per decidir, voluntàriament, com exterioritzar la seva bellesa.

El concepte de bellesa, dissortadament, ha anat associat -gairebé sempre- a una idea de perfecció. És a dir, que allò que nosaltres percebem en aquells moments realment reuneix unes característiques excel·lents, extraordinàriament ben reeixides.

Sincerament, sóc dels que creu, que aquesta prespectiva tan magnífica, esplèndida i òptima, és, a priori, necessària, però, com diuen els matemàtics, no pas suficient.
És aquí on vull fer valdre la segona opció: les habilitats innates i apreses per donar a conèixer de manera més pulcre, delicada o exquisida el que nosaltres som responsables de transmetre; que en definitiva, és el que volem compartir, el que volem regalar.


La Professora Besalú, feia la seva entrada a l'exposició del Fòrum Saburó-Pallars. Quedava enrere, aparentment, el que havia estat llegint de bon matí.

Una antiga alumna de la Facultat Sant Jordi, de Belles Arts, li havia fet arribar una carta. Una invitació.

Mentre empenyia la porta totalment de vidre, gràcies a aquella mena de peça metàl·lica tubular afaiçonada per tenir les funcions de pom, la Besalú encara rumiava quina podia ser aquella exalumna.

A la seva esquerra, hi quedava un moble de fusta ben treballada sobre la qual hi havia uns quants quaderns o catàlegs, impresos amb paper satinat que donaven una brillantor prometedora a les imatges que s'havien seleccionat sobre l'obra allí exposada.

Un mirall allargassat, amb els cantells arrodonits i vorejat per una ornamentació sota un vernís que li donava un vivesa distingida, s'imposava en aquell rebedor senyorial.
Al seu davant, unes escales de marbre grandioses, amb graons amb rebaves i una barana clarament modernista, delataven que l'edifici en qüestió no havia estat una casa qualsevol.

A la seva dreta, també va poder veure una altra porta de vidre semblant a la primera, a través de la qual podia observar un noi expectant per la seva presència.

La Besalú es va col·locar les seves ulleres amb desimboltura, convençuda ara, que el dia triat, era l'encertat: a mitja setmana, en un dia feiner, a les envistes de la seva clausura després d'un mes de l'obertura al públic… era un bon moment per caure en la temptació.

Va saludar amb els ulls el jove elegant i, ara sí, que va allargar el braç per poder tenir un dels catàlegs orientatius.

La sala era gran. En forma d'ela. Ella es trobaria a la part superior de la lletra per entendre'ns.

Primer revisà amb l'esguard el que les parets blanquíssimes acollien i va començar a moure's avaluant el quadre número trenta-tres.
Estudiava el títol i examinava la tela. Se submergia en la següent peça i després en retenia el títol.

Quan era a frec de l'obra número onze, va seguir instintivament un ritual del qual n'havien restat exclosos els altres. La Besalú feia passos endavant i enrere, atansava la mà a la fràgil muntura de les ulleres, un i altre cop. Fins que es va quedar quieta. Immòbil.

"Els meandres de la Bellesa". 2005.

La Besalú es redescobria…
Són pinzellades àgils, lliures, apassionades, colpidores per la seva tendresa, d'una proximitat nua.

Un espurneig de pinzellades enlluernadores besa les parpelles d'Elba per desvetllar-la. Obre els ulls, al mateix temps que abraça el cos -encara mig endormiscat- d'en Nil, i, a cau d'orella, li xiuxiueja: t'estimo.

L'Elba s'alça per vestir-se.
En Nil també s'avesava a la claror suau de l'estança.

- Elba ets preciosa. Bellíssima. Perfecta.
- Perfecta no, Nil. Perfecta no.

Comentaris

  • molt bo[Ofensiu]

    M'agrada el llenguatge que utlitzes, com exemplifiques els conceptes que treballes i hi estic d'acord en la manca de paral·lelisme entre bellesa i perfecció.
    Et continuaré llegint

  • els meandres[Ofensiu]
    Lavínia | 19-06-2005

    de la bellesa, la sinuositat, els tombants d'un concepte que és plenament subjectiu i que està estretament relacionat amb els cànons de cada època, encara que és cert que va relacionat amb el concepte de perfecció, ambdues coses, però depenen, repeteixo, de l'època.

    La perfecció clàssica és d'una manera i marcarà les normes del Renaixement i del Neoclassicisme; les del Barroc i el Romanticisme són unes altres, les quals, precisament, s'allunyen de l'estètica i la perfecció clàssiques, perquè no tenen mesures.

    Què és ser "bell",ser "perfecte" ?posseir "bellesa", "perfeccionisme"?

    La resposta la diu la protagonista del teu relat
    "perfecta no, Nil. Perfecta no".
    El concepte de bellesa, doncs, és sinuós. Té meandres. Depèn del que entenguis per "bellesa".

  • Mon Pons | 19-06-2005


    La veritat de la bellesa, si és que hi ha una veritat, gairebé sempre és i ha de ser subjectiva, sí; però també composta i /o ambigua, que s'exhibeix i s'oculta simultàniament (introduïm l'hermenèutica...?)

    -L'essència de la veritat de la bellesa queda amagada, alguna vegada. Depèn de molts paràmetres; com per exemple, el nostre "gust" i la nostra cultura, la nostra manera de veure les coses... Per altra banda, és un "deixar" que la "cosa" sigui, o que la bellesa sigui. Inclús, la podem trobar-la en la lletjor. ("Lo bello i lo siniestro" -Eugenio Trias-)

    -La veritat es va donant a conèixer en la mesura en que es va convertint en una presència. La bellesa és canviant.

    -"L'ésser", en quan és catalogat com a bell, de vegades és metafísic, que s'exhibeix en presències diferents, infinites.

    A partir dels pensaments d'Hegel, portarà a Gadamer a practicar una nova apologia del pensament romàntic de la bellesa.

    -La bellesa és lliure, sense concepte.

    Salutacions. Et seguiré llegint...

  • Original i interessant![Ofensiu]
    BARBABLAVA | 19-06-2005 | Valoració: 10

    Bell, però no pas perfecte!
    M'agrada la forma com està escrit, exemplificant el que dius d'una manera sorprenent i acurada.
    I ja anant al gra, estic ben d'acord amb tu. I fa poc un poeta amic meu, del qual vaig assisitir a un recital seu fa ben poc, deia que la bellesa està en l'estat d'ànim... No sé si aquesta idea s'adiu exactament amb el que tu ens vols dir. En tot cas, sí que s'adiu amb el fet de que la bellesa és un terme molt subjectiu, i com mil cops s'ha dit "entre gustos...".
    Igualment, de vegades, el que fa bella una persona o una cosa és alguna característica especial, peculiar, de vegades excessiva, que li dóna un toc d'originalitat però que al mateix temps impedeix que sigui perfecta...
    I és que inclús la perfecció també deu ser subjectiva, no?

  • les prespectives de cadascu...[Ofensiu]
    quetzcoatl | 18-06-2005

    Jofre,

    M'ha agradat moltissim el teu relat i les idees que hi exposes. Tens un bon lexic i una manera força clara d'explicar coses una mica abstractes, tot i que trobo una mica fluixa l'estructura externa del text per facilitar-ne un xic mes la comprensio. Vull dir que, per exemple, sembla que el text te tres parts; pero no hi ha res que les distingeixi a part del contingut, i aixo m'ha fet perdre una mica, tot i que amb una segona lectura ho he entes millor.
    Seria bo que trobessis una manera de diferenciar el que primer sembla assaig sobre la bellesa des d'una optica personal, i els seguents dos fragments d'histories que l'exemplifiquen.
    El final l'he trobat molt precipitat, tot i que en materia em sembla bonissim. L'unic que veig precipitat es una escena tan curta per concloure un tema tan ample; no dona temps d'entendre i assaborir el que estas explicant.

    Sempre des d'una visio molt subjectiva, crec que seria un relat excel.lent si polissis un xic mes el relat des del punt de vista del lector.

    Felicitats... et seguire llegint!

    Una abraçada,

    m