TOT SÓN PARAULES

Un relat de: Rosa Gubau

TOT SÓN PARAULES


Tot va començar fa un parell d’anys, d’un dia qualsevol, quan un bon amic, em va parlar amb entusiasme, d’un passatemps en línia, de paraules en català. Em va fer saber, que un munt de gent hi jugava, que era molt exitós, i que no me’l podia perdre. Davant la meva inevitable curiositat, vaig decidir comprovar-ho.
Sincerament, considero, “i ell n’és plenament conscient”, que no soc una gran experta en vocabulari, que més aviat vaig justeta; tot al contrari que el meu amic, gran coneixedor del català i d’en Pompeu Fabra. Així que, vaig pensar, que potser aquest reconegut joc, m’ajudaria a enriquir el meu lèxic; si més no, ganes no me’n faltaven, i vaig posar fil a l’agulla.
Animada i expectant, vaig obrir la pàgina, i tot d’una, va aparèixer una rotllana molt singular, talment com una diana, però amb un agreujant afegit, els dards, havien de filar molt prim per sumar punts, era imprescindible fer blanc en cada tirada. Novament, vaig llegir amb atenció les indicacions, i sense més demora, m’hi vaig posar.
Els primers dies van ser caòtics, el meu desànim era majestuós, però per a mi, significava un repte, i mai em vaig plantejar desistir.
El Paraulògic el trobava entretingut i prou interessant, i un cop vaig anar agafant el ritme i descobrint noves estratègies, que sens dubte van ser determinants, va acabar sent un joc lúdic, relaxant, i sobretot, molt engrescador.
Ara bé, van anar passant els dies, i com aquell qui res, vam entrar en una mena de rol, on comentàvem dia rere dia, sense excuses de pa sucat amb oli, les paraules i els tutis aconseguits, fins que va arribar un moment, que va esdevenir en una aferrissada competició entre nosaltres, on es feia palesa la seva superioritat, i sempre n’era l’indiscutible vencedor.
El meu progrés era lent, i competitiva com soc, després de tantes derrotes consecutives, no em va quedar altra solució, que fer un gir rotund en el meu full de ruta. Era l’hora de desenterrar els prejudicis, i treure les teranyines, de tota l’artilleria disponible, per evitar ser abatuda sense cap contemplació.
Motivada d’allò més, vaig considerar, que si hi posava els cinc sentits, i espremia al màxim el meu talent, la meva capacitat intuïtiva, d’imaginació i astúcia, i utilitzava totes les municions que tenia a l’abast, probablement podria augmentar la meva eficàcia.
Amb convicció i optimisme, em vaig submergir a la diana, teclejant hàbilment, sense cap criteri establert... fins que, en poc temps, va arribar la inesperada, però desitjada sorpresa. El cant de les aus i les estrelletes que s’il•luminaven una darrera l’altre, convertiren aquella partida, en la meva primera victòria contra el meu contrincant.
Allò va ser un autèntic punt d’inflexió, sense marxa enrere, un abans i un després. El motiu dels meus inesperats avenços, el tenia ben clar.
Certament, no negaré, que em sentia orgullosa de la quantitat de paraules noves que vaig conèixer, moltes d’elles estrafolàries i enrevessades, que més aviat em deixaven descol•locada, i on es posava de manifest la meva suposada pobresa lèxica, però la perseverança, la picardia, una bona dosi d’enginy i sobretot, molta inventiva, sense dubtar-ho, el que va resultar definitiu, va ser, aprendre a fer ballar les lletres a tort i a dret, amb veritable destresa, sense donar cap combinació, ni mot “per estrany que fos”, per invàlid o perdut, i on la lògica i el coneixement, finalment, acabaven passant a un segon pla. Això sí, reconec que m’hi vaig ben enganxar.
I així, el temps va anar transcorrent, i malgrat haver-li donat múltiples explicacions dels mètodes que utilitzava, i que sense dir ni piu, va acceptar resignat, i amb un somriure murri, encara avui, se’n fa creus de tot plegat.
Una nova experiència viscuda, on l’evidència em va demostrar, una vegada més, que la intel•ligència, i la llestesa, són dos valuosos ingredients, cuits a foc lent, i servits en diferents plats.


Rosa Gubau.

Comentaris

  • Paraulògigc[Ofensiu]
    MJosep | 04-12-2023 | Valoració: 9

    Hola Rosa
    Un cop més es demostra que si un s'ho proposa i fa tot el que depèn d'ell,se'n surt. Jo no he jugat al paraulogic però ara creu que ho faré.

    Bon relat | - -

  • Sensible [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 23-09-2023 | Valoració: 10

    Un cop més, reflexió sobre les paraules. Molt bon Relat. Enhorabona.
    Agraeixo el teu comentari al Relat sobre Felicitat.
    Cordialment,

  • Valoració [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 03-09-2023 | Valoració: 10

    Bon Relat. Las paraules poden tenir un gran valor. Dites adecuadament, oportunament.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Salutacions cordials.

  • Més agraïments[Ofensiu]
    Nua Dedins | 31-08-2023

    'La vida segueix el seu curs', com bé dius, Rosa. Gràcies pels teus comentaris al relat 'El meu quadern de bitàcola'. Sí, els pares hi som reflectits i és una bona vivència la de capitanejar el nostre vaixell en aquest mar d'emocions, certament!

    Seguim llegint-nos i bon darrer dia d'agost, Rosa!

  • Sensible [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 24-08-2023 | Valoració: 10

    He tornat a llegir el Relat. Important com escrius, la forca impactant deles paraules..
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Salutacions.

  • Paraules[Ofensiu]
    Naiade | 24-08-2023

    M'agrada com descrius aquest relat al qual molts ens hi podem sentir identificats.
    Un joc al que també estic ben enganxada i a traves del que he après un munt de paraules i els seus significats.

  • Agraïments [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 22-08-2023

    Bona vesprada, Rosa: Gràcies per la teua visita i la teua opinió sobre el meu poema "Ala del meu cor". Em dius que és preciós: Gràcies.
    Cordialment.

  • Força [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 16-08-2023 | Valoració: 10

    Les paraules ben dites, sinceres, tenen molta força.
    Molt interessant Relat. Felicitats.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat sobre la Capacitat de Relació.
    Molt cordialment.

  • Comentari[Ofensiu]
    Ina Gemstone | 14-08-2023 | Valoració: 10

    Gràcies un cop més.

  • Jugues a una altra lliga :)[Ofensiu]
    Ina Gemstone | 12-08-2023 | Valoració: 10

    M'ha agradat molt el teu relat sobretot la metàfora de la diana.
    Tant de bo aprendre de tu, com tu del teu contrincant.

    Gràcies per els teus comentaris, ho agraeixo molt.

    Ina Gemstone.

  • Interessant [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 11-08-2023 | Valoració: 10

    He tornat a llegir el teu Relat.
    Molt interessant les teves consideracions al voltant del significat de les paraules. Enhorabona.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Salutacions cordials.

  • Similars sensacions [Ofensiu]

    M'he vist a mi mateix quan vaig començar amb el paraulogic, sensacions molt similars.
    Intel·ligència i llestesa, realment són diferents malgrat siguin a tocar, i en aquest joc és ben palès.

    Felicitats per tan bon relat!

  • Comentari[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 09-08-2023

    Aquest relat està dedicat especialment a Rodamots, per col.laborar a promoure el català, i a
    tothom que juga al paraulògic.

  • Parabòlic [Ofensiu]

    M'graden les paraules i saber-ne més cada dia....Però no tinc paciència per a jocs d'aquesta mena i és una llàstima. M'estimo més llegir un relat ben acurat com el teu en el que m'esplaio assaborint la teva història. Enhorabona.

  • Cosa del diable![Ofensiu]
    Joan Colom | 08-08-2023

    Jo vaig jugar-hi dos dies, amb el Paraulògic, i també vaig acabar picant gairabé a l'atzar, vist que hi havia paraules raríssimes que desconeixia.

    En acabar el segon dia, assegut mirant la tele després de sopar, em vaig adonar que havia desconnectat de la pel·lícula que feien i estava completament capficat amb el mòbil. Llavors vaig veure que allò era massa addictiu i vaig decidir deixar-ho córrer. Potser també em feia ràbia que fos aparentment tan senzill i, en canvi, un tipus de sudoku amb 61 caselles hexagonals, que havia inventat uns anys enrere, no hagués tingut cap èxit.

  • La qüestió és l'experiència. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 08-08-2023 | Valoració: 10


    Realment m'ha impressionat com descrius aquest relat. No ho he copsat molt bé que vol dir el sentit total. És l'experiència distingir i la inventiva, per a aplegar a un bon estudi de la teua imaginació. Inventar així és un tan estrany.
    'Tot són paraules?' Sí.
    Gràcies per compartir el teu enginy.
    Cordialment.
    PERLA DE VELLUT

  • Molt interesant el relat [Ofensiu]
    Noia Targarina | 07-08-2023 | Valoració: 10

    Bona vesprada Rosa,

    Un relat molt interesant i m' agradat força.

    Espero llegir-ne el teu pròxim relat.

    Una abraçada

    Noia Targarina

  • Enginy[Ofensiu]
    Prou bé | 07-08-2023

    Molt enginy a confegir aquest relat ple d'imaginació. Inventiva i divertiment.
    Tots els qui juguem al paraulogic t'entenem molt bé, encara que jo no competeixo amb ningú i quan crec que ja n'hi ha prou... Plego.
    M'agrades en prosa gairebé tant com en poesia!

    A veure si t'animes als reptes del fòrum!
    Amb total cordialitat

  • Lligant paraules[Ofensiu]
    Marina i punt | 07-08-2023

    El Paraulògic com a excusa per a un bon relat que ens ha entretingut a tots qui l'hem llegit.
    Continua lligant paraules, continua escrivint.

    Salutacions

  • NO CAMINES PAS SOLA,[Ofensiu]

    Rosa!

    Com bé dius, som molts els qui ens hem enganxat al Paraulògic.

    És un repte i tu ho expliques molt bé (vaja, com sempre).

    A banda d'explicar-ho bé, penso que cal valorar que és una "crònica d'actualitat".

    Salutacions,

    Fidel Gangonells

    PD
    No vull ser massa reiteratiu, però, com he fet altres vegades, he d'agrair-te els teus habituals comentaris als meus poemes.

  • endavant[Ofensiu]
    Nua Dedins | 07-08-2023 | Valoració: 10

    Perseverança, picardia, enginy. En destaco aquest fragment Rosa:

    'Era l’hora de desenterrar els prejudicis, i treure les teranyines, de tota l’artilleria disponible, per evitar ser abatuda sense cap contemplació.
    Motivada d’allò més, vaig considerar, que si hi posava els cinc sentits'

    M'ha agradat molt. Motivador, potent i amb força. No t'aturis del teu propòsit!!! Endavant i bon dilluns!!!

    Aprofito també per agraïr-te els teus comentaris als relats que vaig publicant. Gràcies de tot cor per la teva lectura atenta.

  • Curiós [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 07-08-2023 | Valoració: 10

    M'agrada't força aquest Relat. Sorprenent.
    Enhorabona.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat.
    Salutacions cordials.

Valoració mitja: 9.92

l´Autor

Foto de perfil de Rosa Gubau

Rosa Gubau

74 Relats

1116 Comentaris

41846 Lectures

Valoració de l'autor: 9.92

Biografia:
Soc nascuda a Mataró l'any 1.957. Sempre he estat una persona amb moltes inquietuds, en l'àmbit laboral, esportiu i de creixement personal. El cuquet d'escriure el tinc des de fa molts anys, tot i que mai m'hi havia posat. Ara que disposo de més temps he decidit provar-ho. Espero sortir-me'n una mica, si més no, aprendré de tots vosaltres.