CEL D'ESTIU DAMUNT LA COSTA

Un relat de: J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

Esclafat i eixancarrat sobre la sorra sento com el mar fresc em llepa els peus.
El sol directament clavat sobre nosaltres, potent, radiant, esplendorós. L'intent de mirar-lo resulta totalment infructuós, la magnitud de llum que desprèn és penetrant i encegadora i l'escalfor que irradia sembla cremar-nos la retina; no el puc mirar.
El meus ulls clucs m'envien l'imatge interior d'unes parpelles vermelles.
Obro els ulls alhora que desvio la mirada cap a l'horitzó mentre uns puntets negres voletegen turbant-me la visió, giro el cap pensant que el llagrimall els absorbirà, en l'operació, em distreu la mirada el vol tranquil d'unes gavines que planegen sota un núvol blanc, constants observadores del mar. Sobre elles i a gratar el cel, una munió d'aus més xiques sostenen el vol a patolls.
Miro més enllà sobre els pins del bosc que coronen la carena de mestral i és sorprenent: el cel d'un blau immaculat que tenim damunt, allà sobtadament es torna d'un gris clar, per davall i com glopades de fum fosc ennegrit però net apareixen els núvols més densos contornejats d'una clara resplendor que els destaca de la dimensió. Núvols que es gronxen en l'aire, es repleguen i s'enfilen més amunt, núvols que es despengen que copulen amb d'altres fent-se així més i més potents per tot seguit emergir novament enfilant-se a les altures.
Giro el cap per veure el cel de llevant des d'on m'arriba la brisa humida que alimenta la tempesta de la serralada.
Torno a guaitar l'horitzó on, damunt d'un mar tranquil, intenta jaure-hi un cel plaent esquitxat de fins i delicats bocins de núvols blancs.
Ja és tard, el sol s'amaga per ponent tenyint el cel d'un roig florescent mentre uns núvols prims i allargassats a trams d'un blanc rogenc i d'altres lluminosament ennegrits, acomiaden el sol i reben la lluna.

Si observem el cel que ens acull, podrem veure com la destresa de la seva paleta de colors i núvols en constant moviment, són capaços de mostrar-nos la grandiositat i la bellesa del paisatge canviant del que ens dóna recer de l'univers.

08 de juliol del 2008

Comentaris

  • Bell paisatge en safata polida[Ofensiu]
    Unaquimera | 12-10-2009 | Valoració: 10

    Vinc fins el teu Cel d'esti animada pel teu "intent d'enllaç", el que vas deixar en Als núvols: l'intent no funciona, com pots comprovar tu mateix, però l'he trobat pel mètode clàssic... i el relat m'ha agradat, efectivament, com sovint em passa amb els teus escrits.

    Aquest text ha capturat la bellesa del paisatge i la presenta en safata polida, mantinguda amb mà ferma però discreta, que sap destacar amb subtils moviments de canell les menges delicioses que ofereix: Jo les he degustades amb golafreria...

    Ah! per suposat que tens una classe gratuïta sobre enllaços a RC: escriu-me al correu i t'envio les instruccions; quan les tens, no és difícil de fer; no te les adjunto aquí mateix perquè en lloc de deixar-les veure, s'executen en escriure-les sobre la pàgina web.

    T'envio una abraçada amb molt de gust,
    Unaquimera

  • Quins records!!![Ofensiu]
    Naiade | 06-03-2009 | Valoració: 10

    M'has fet gaudir d'un relat deliciós. Potser és que descrius amb gran destresa coses senzilles que a mi també m'agrada fer. Estimo el mar i la natura i aquest cel que és com una pantalla en moviment continu. També m'agrada com descrius el moviment dels núvols que mai paren quiets i s'esfilagarsen i eixamplen deixant-nos imaginar mil formes que ens evoquen altres cossos. I quan el sol es pon, quina meravella de colors, que van canviant a cada instant.
    L'he trobat magnífic.
    Una forta abraçada

  • Necessito saber-ho...[Ofensiu]
    brins | 14-01-2009 | Valoració: 10

    D´on treus paraules tan boniques ?
    Com pot fer tan belles descripcions de la natura?
    Explica´m el teu secret....

    Moltes gràcies pel teu càlid comentari.
    Pilar

  • felicitats[Ofensiu]
    brins | 11-01-2009

    FELIÇ 5è ANIVERSARI d'RC,
    relataire!!!


    5 aniversari RC



    Si avui és diumenge 11 del 2009, avui és el cinquè aniversari d'RC. Passa pel fòrum i descobreix com pots "enganxar" en un dia com aquest Recorda: NOMÉS AVUI! T'ho perdràs?

  • Melcior | 14-10-2008 | Valoració: 10

    si que m' agrada la manera que tens d' escriure , aquesta barreja de prosa poetica .
    Endavant!

  • Estic amb l'amic crom...[Ofensiu]
    La recatada | 07-10-2008 | Valoració: 7

    I crec que aquí fluixeixes una mica estilísticament. En els altres escrits hi ha faltes ortogràfiques però això ho vas depurant mica en mica. Sembla que indaguis, que vulguis cercar un nou estil, i això et fa grinyolar.

    Bon relat, però per pulir-lo.

  • Bon treball[Ofensiu]
    llamp! | 12-09-2008

    No haviem coincidit fins ara, però veig que les teves descripcions són profundes i ben adjectivades. Uses gran varietat de mots i expressions, que per a mi, em resulten difícils. No tinc un vocabulari tant ampli com el teu, per tant, t'hauré de llegir més i hauré de llegir més narrativa clàssica si vull arribar al teu nivell.

    Salutacions del llampec.

  • Mmmm... no sé, no sé, no sé...[Ofensiu]
    Unicorn Gris | 10-08-2008 | Valoració: 6

    No està malament tampoc aquest estil... però no fa per mi, la veritat. Ho trobo massa poc dens, massa com a superficial...

    Tampoc sóc un expert en poesia... però tinc el dret a opinar, amb una alta o baixa nota. ¿O no?

    En fi... però seria millor que no et visités molt sovint. Si només t'he de visitar per puntuar-te mig a la baixa... En fi, per un cop, sigui: ja t'he puntuat.

    Que vagi molt bé!!

  • No em canso...[Ofensiu]
    Ullsblaus1 | 04-08-2008 | Valoració: 10


    de llegir aquest poema, es an maco. Però siusplau, publica més, vull veure com t'expresses amb altres poemes ho necessito.

    Gràcies i bon estiu damunt la costa...

    Salutacions.

    Marc.

  • Sobta com la mel caient del cel[Ofensiu]
    Bonhomia | 04-08-2008 | Valoració: 10

    M'ha sobtat el gran poder de descripció que tens. Haig de reconèixer que jo, en molts relats, al contrari d'aquest teu, sóc destructiu. Però sempre és bo trobar relats com aquest en que tot sembla real i alhora fantàstic, i en que les paraules impregnen l'ànima.


    Sergi

  • Un estat contemplatiu[Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 30-07-2008 | Valoració: 10

    i de pau interior és el que m'aporten les teves creacions. De la bellesa de la natura ens alimentem diàriament si parem atenció en algun moment del dia o de la nit.
    Tu tens el do de retratar aquesta bellesa infinita des de la teva particular sensibilitat.
    Diuen que una imatge val més que mil paraules. Jo, la veritat, en el teu cas, ja en començo a dubtar d'aquesta dita.
    Et felicito per escriure tan bé i gràcies per anar-me visitant.
    Una abraçada.
    Mercè.

  • Cel d'estiu damunt la costa![Ofensiu]
    Ullsblaus1 | 14-07-2008 | Valoració: 10


    Ho veig, ho visualitzo, les teves paraules es converteixen en imatges per a mi perquè són tan clares. GRàcies.

    Ullsblaus1

  • la destresa de la paleta[Ofensiu]
    franz appa | 12-07-2008

    no és en el cel -em permets portar-te la contrària-, sinó en l'ull, la mà,... l'anima, si així ho volem dir, del qui l'observa i el descriu. El paisatge és creació humana: la manera de compondre les miríades d'elements que concorren en una mínima porció de l'espai-temps de l'univers insondable.
    La paleta que ens il·lumina en aquest relat, vaja, és la del narrador, o sigui tu.

    Una abraçada,
    franz

  • Perdó [Ofensiu]
    Nonna_Carme | 12-07-2008

    Haria de dir paisatge.L'ordinador s'ha menjat la t

  • Paisage[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 12-07-2008 | Valoració: 10

    canviant al llarg d'un dia. Núvols que acomiaden el sol i reben la lluna" .Encara que estigui escrit en prosa , és poesia.
    Me'n alegro moltíssim de que vulguin publicar els teus relats. Sempre et tindré un afecte especial, perquè de tu vaig rebre el primer comentari i els altres que m'has fet , m'han encoratjat a continuar escrivint.
    Em permets una abraçada?
    Nonna_Carme

Valoració mitja: 9.42

l´Autor

Foto de perfil de J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

49 Relats

588 Comentaris

97222 Lectures

Valoració de l'autor: 9.95

Biografia:
Sabadell onze de maig del 1943
Català.
Vull gaudir el present
El passat és un record
Els records els tinc endreçats en un arxiu de la memòria, d’una memòria però que camina a l’oblit.
Lluito perquè no agafi una drecera.
Entretant per qui em vulgui llegir escric aquí, a Relats en Català, i si a més em vol comentar millor.

ELS 58 RELATS PREFERITS DELS SEUS AUTORS


ELS 43 POEMES PREFERITS DELS SEUS AUTORS

Per qui el vulgui el meu correu és: llcusido@gmail.com