RECORDS DE LA CATEDRAL DE SEVILLA

Un relat de: PERLA DE VELLUT

RECORDS DE LA CATEDRAL DE SEVILLA

Aquell dissabte, parlant amb els meus amics Joan i Ernest, ens vàrem posar a recordar els orígens de la Catedral de Sevilla.
Joan, deia que Ferran III el Sant va conquerir la ciutat per als cristians el 23 de novembre de 1248. Fins aleshores, l’espai que ocupa la Catedral albergava una mesquita almohade del segle XII, construïda per Abu Yacub Jusuf. Encara que hi ha consens en la data d’inici de les obres, la construcció de l’edifici va terminar el 10 d’octubre de 1506. El resultat va ser un edifici d’estil principalment gòtic, de planta rectangular amb cinc naus i capelles.
Ernest, que era un expert en aquest tema històric, va continuar dient, que la Giralda de Sevilla és una fascinant torre d’uns 100 metres d’alçària. No hi ha racó de la ciutat des de la qual no s’albiri i fotografiï aquest antic minaret de l’anterior mesquita. La seva construcció es va inspirar en la torre de la Kutubia de Marrakech (Marroc). Els seus originals 82 metres foren completats amb el cos superior que veien avui, que suposa l’últim terç de la torre.
Aleshores, Joan comentava asseverant que el cos de les campanes de la Giralda foren dissenyades per Hernan Ruiz i coronat per “La Giraldilla”. Aquesta estàtua femenina, forjada en la Real fàbrica d’artilleria, representa la victòria de la fe cristiana, i s'instal·là en 1568. Aquesta Giraldilla, un penell que serveix també d’estació meteorològica, acabà donant nom a la torre. Erròniament, a la figura l’anomenaven “El Giraldillo”.
Després d’una estona, Ernest anava dient que la Catedral és i sempre serà un dels millors museus que té Sevilla. Conté més de 500 obres, realitzades entre els segles XVI i XXI. En el seu interior s’admiren pintures d’Alejo Fernández, Pedro de Campaña, Lluís de Vargas, Francisco Pacheco, Joan de Roelas, Zurbarán. Així com altres de Murillo, Valdés Leal, Domingo Martínez i Francisco de Goya. També es conserven escultures de Martínez Montañés.
Quins records tinc de la Catedral de Sevilla, gràcies als meus amics.




















Comentaris

  • Sevilla “ te un color especial”[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 04-01-2023 | Valoració: 10

    Sembla que pateixes ja l’addicció a la història

  • Sevilla[Ofensiu]
    Montseblanc | 28-11-2022

    El teu relat m'ha portat records de quan vaig estar a Sevilla. Recordo especialment pujar les rampes de la Giralda amb el carret del meu fill i les vistes magnífigues des de dalt.
    Un relat evocador i ple de detalls, per aprendre una miqueta més del lloc.
    Gràcies!

  • Records[Ofensiu]
    MariaM | 27-11-2022 | Valoració: 10

    L'he visitada dues vegades.... i avui en sé molt més d'ella, gràcies a tú.
    Una abraçada i ben agraïda.
    MariaM

    Gràcies per llegir-me i pels teus comentaris.

  • Giraldillo pel masclime fins l dia d'avui [Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 27-11-2022 | Valoració: 10

    Sevilla certament té un " color especial ", oi ?.

  • Agraïment[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 22-11-2022

    Moltes gràcies pel teu comentari a Ni oblit ni perdó. Sé que no és fàcil fer-ho, però estaria bé intentar-ho, pel nostre bé.

    Cordialment.

    Rosa.

  • UNA MÉS![Ofensiu]
    Ness | 20-11-2022

    A mi em va sorprendre la Giralda. En tinc un bon record! I no sabia la història del nom de la torre....
    Gràcies per aquests relats històrics i culturals. És bo anar a dormir havent-ne après una de nova!

  • Bon relat[Ofensiu]
    montserrat vilaró berenguer | 20-11-2022 | Valoració: 10

    A mi m´encanta la Catedral de Sevilla i amb el teu escrit he aprés molt. GRàcies per llegir-me amic.

  • Correcció [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 20-11-2022

    Gràcies, PERLA DE VELLUT, sobre l'observació de la paraula "inclús".
    Ja he fet un aclariment. Repeteixo Gràcies.
    Salutacions cordials.

  • Amistats històriques[Ofensiu]

    Bona nit, Perla de Vellut:

    Què bell és poder recordar els orígens d'un lloc tan històric amb uns amics.
    M'han entrat ganes de tornar-hi. Sobretot al museu i admirar aquestes pintures.

    Una forta abraçada i bon cap de setmana,

    Helena

  • Bones referències [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 19-11-2022 | Valoració: 10

    De nou gaudeixo, llegint el teu Relat. Connexió fácil.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat sobre les PREOCUPACIONS.
    Salutacions cordials,

  • Tres amics...[Ofensiu]
    Prou bé | 19-11-2022

    ... comparteixen informació històrica i has bastit un relat interessant i molt dinàmic! Una bona crònica!
    Amb total cordialitat

  • Sobre la catedral[Ofensiu]
    Joan Colom | 18-11-2022

    Sobre la catedral de Sevilla, m'havia oblidat de dir que és la tercera del món, en extensió, i la primera d'estil gòtic.

  • Sevilla express[Ofensiu]
    Joan Colom | 18-11-2022

    A Sevilla hi he estat dos cops. El primer a 1969 i va durar menys de dues hores, el temps just per anar caminant, amb la bosa militar a l’espatlla, d’una estació de tren (on havíem arribat els quintos procedents de Barcelona) a una altra (on vam agafar el tren que ens havia de dur a Cadis, des d’on ens van dur al CIR de Camposoto, a San Fernando). La segona va ser per setmana santa de 2010, any més, any menys, en una estada de dos dies que formava part d’un circuït en autocar. Recordo la sorpresa de trobar enterrat el sanguinari Queipo de Llano a l’esglesia de la Macarena. Pel que fa a la catedral, després s’una succinta explicació de la guia ens van donar el temps just perquè qui volgués pogués pujar fins a dalt de tot de la Giralda i tornés a baixar. Tot plegat em va recordar una pel·lícula dels anys setanta que es deia "Si avui és dimarts, això és Bèlgica".

  • Sobre aquesta invitació a visitar la Giralda[Ofensiu]
    helenabonals | 17-11-2022

    Jo he estat a Sevilla, però no dins la Giralda, m'agradaria de veure el museu que hi ha dins algun dia. Gràcies per la teva introducció a la història d'aquesta catedral.

  • Bon historiador![Ofensiu]
    Miquel Seguí Cases | 16-11-2022 | Valoració: 10

    Perla, estas fet un bon historiador!

    Molt bon relat sobre la catedral de Sevilla!

    Moltes gràcies

  • Error.[Ofensiu]

    On diu reprendre volia dir "representar"

  • Sevilla Mon amour [Ofensiu]

    Hi vaig ésser la primavera passada. La catedral de Sevilla i llurs voltants em vàrem semblar una meravella! Nogensmenys per dins no em va entusiasmar gaire... La Giralda em va reprendre la cirereta del pastís. Ah! fins i tot vaig assistir a oír missa malgrat que no sóc practicant. També una gitana, en sortir de la catedral em va llegir la mà. A pocs metres un "zagal", que regentava un negoci de fruita seca se m'adreçà en català. Aquesta crònica històrica teva m'ha estat molt alliçonadora, mercès!

  • Una Catedral [Ofensiu]
    Joan G. Pons | 15-11-2022 | Valoració: 10

    Molt bona informació sobre aquesta Catedral. Atractives referències.
    Agraeixo el teu comentari al meu Relat sobre les Habilitats.
    Salutacions molt cordials,

  • Recordant[Ofensiu]
    Marina i punt | 15-11-2022

    Bons records per tu i ara també per nosaltres. Gràcies

    Salutacions

    Marina

  • M'agrada...[Ofensiu]
    Neus Marín Cupull | 15-11-2022 | Valoració: 10

    Hola, Perla,

    Déu-n'hi-do!, ens has donat una classe magistral d'història en forma de relat. I tens raó, jo fa molts anys que vaig ser-hi i és impressionat.
    Pd: Gràcies pel teu comentari en el relat "la nit de festa major".
    Una abraçada,
    Fins aviat,
    Neus

  • Cultura[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 15-11-2022 | Valoració: 10

    Una catedral magnífica, fa molts anys que hi vaig anar i em van quedar ganes de tornar-hi. Hi amb aquesta explicació que acabes d'exposar, potser no trigaré a fer-ho.
    Excel.lent informació.

    Cordialment.

    Rosa.

Valoració mitja: 10