Què cardes!

Un relat de: llamp!

Què cardes!

Diuen que a la Plana de Vic utilitzem el "ieisme"?

"Man-i-eu", "Tore-i-ó", "Tarade-i", "Ca-i-detenes","Ma-i-a", "Cente-i-es", etc. Serà "vritat"?

"Me'n faig creus" que a Osona xerrem diferent.

Aquest relat ha "set" dels darrers que he escrit que vol dir que va al "radera".

Mentre que de Centelles a Manlleu trigo gairebé "mija" hora, per anar a Vic no trigo gens, "això rai!".

Com que em faltava una escala a casa, vaig demanar a la meva dona que em fes "la cascaneta" i així poder arribar a dalt de tot de l'armari.

"Casum des!" o "Casum dena!"(en femení),

"Ospa!" se sent a dir. "Òndia!" també. "Ostipa!" ho deia la meva iaia.

Heu de "vagilar" de no trepitjar cap bassal i que els cotxes no us esquitxin d'"aiga".

Perquè tots sabem que si "xarbotem" massa el cava aquesta nit, sortirà el tap disparat.

Però no us "afogueu" si voleu anar a la piscina! Feu bondat!

A "casa meu" tothom ho diu: "tingues cura, vailet!". Altres em dirien "sagal".

Mentre encara em pregunto perquè el meu pare em deia "virosta" o "viru", potser és cosa seva i prou.

De tota manera, aquesta tardor penso arreplegar uns quants "fredelucs", que ja sabem molts que a cada contrada els anomenen de forma diferent.

A mi m'agraden els "carlets", les "candeles" i les "llengües bovines". La "llenga" n'és una altra i la "llangonissa" també.

Au va! No m'emprenyeu, que si no me'n vaig al "bart" del costat (no pas el dels Simpsons) que no és tant "cart" com el del passeig.

"Mecasum!". Qui "gagi" trobat "aquet" relat breu, pensarà que estic sonat.

"Redéu!".


Comentaris

  • La nostra parla un tresor....[Ofensiu]
    Fada del bosc | 21-11-2010

    Jo diria que l'expressió de cardar és més comú de la Garrotxa que d'Osona de fet hi ha a la dita coneguda: "qui no carda a Olot no carda enlloc".

    De totes maneres estic a favor de no perdre els petits dialectes de les diferents contrades de la nostra Catalunya

    La Fada

  • Boníssim[Ofensiu]
    Naiade | 20-11-2010 | Valoració: 10

    Mira que en tenim de paraules diferents a cada contrada!! Si n'és de ric el català!
    M'has fet riure una bona estona amb aquest recull tan enginyós.
    No sé si a tothom li passa, però quan vaig a una altre comarca de seguida se m'enganxa la seva manera de parlar. O sigui que si vaig a Cente-i-es, poc que se n'adonarà ningú de que no sóc d'aia
    Una abraçada llamp i no perdis mai aquest bon sentit del humor.

  • Hehehe![Ofensiu]
    copernic | 20-11-2010


    Un recull de localismes molt ben trobat. que no té "desperdici" "vamus". Alguns els conec i l'expressió que dona nom al títol també és característica de La Garrotxa. "Aiga" també ho diu la meva mare (Baix Empordà)
    Pel que fa als bolets cada un té la seva denominació depenent de les contrades: rossinyols, vaquetes, ginestroles, pinetells, rovellons (no és el mateix que pinetell), esclatassangs, carlets, escarlets, apagallums, candel.les, potes d'ase (quan no s'ha estès el barret), paraigües. Aquesta ha estat ( o ha sigut) una excel.lent temporada. En fi, tot un món que m'ha agradat recordar gràcies a la teva fina ironia. Moltes gràcies i una abraçada.

  • Redéu que bo![Ofensiu]
    Núria Niubó | 06-11-2010 | Valoració: 10

    Oh, no, no crec pas que estiguis sonat!
    M'ha encantat!
    És gratificant que algú doni valor a la riquesa de les expressions col·loquials de la nostra terra.
    M'has fet recordar quan la meva iaia parlava i jo en la meva ignorància d'adolescent li deia sovint… no iaia que no es diu així!

    M'he divertit molt, i…
    mira aquestes també les diem a Ponent:

    "Me'n faig creus"
    ha "set"
    "això rai!".
    "Casum dena!" o ... Casum l'olla!
    "Ospa!" "Òndia!
    "llangonissa"

    Una abraçada des de la Terra Ferma!
    Núria

  • Reòsties i rellamps![Ofensiu]
    rnbonet | 02-11-2010

    Aquesta riquesa idiomàtica, particular d'un lloc, d'una persona o d'una col·lectivitat és el que fa la 'llengua' tan rica i tan variada. I, si a banda, torrem unes llangonisses amb abundants fredelucs... doncs serà quasi, quasi,... la glòria!!!
    Salut i rebolica, xicon!

  • cardo lo que puc[Ofensiu]
    4punts | 01-11-2010

    curiós resulta entrar a rc un temps llarg i trobar-me un títol familiar.
    A olot, pla cardem. Bé de fet cardem tot el que podem.
    És curiosament diferent la llengua d'un racó a l'altre. Aquesta és la nostra riquesa imés a prop estem ara que ens han "fordat" el túnel