La crisi de les paraules

Un relat de: relatsdelbuscador


Quin impuls mou l'articulació d'una oració? Quin és el nostre veritable missatge?


Amb aquest interrogant metalingüístic, avui m'agradaria parlar del que Jaime Buhigas ha anomenat la “Crisi de les paraules”.


Què és una crisi de les paraules, i a quines causes obeeix?


Una crisi es defineix com a “Situació greu i decisiva que posa en perill el desenvolupament d'un assumpte o un procés”.

En aquesta definició, la pedra angular que afecta el cas que ens ocupa és sens dubte el desenvolupament. El llenguatge, les paraules, i els seus usufructuaris, semblen estar en un estat d'entrada alarmant pel que fa al seu desenvolupament.

Però, és un retrocés real, o sempre hi ha hagut una pobresa generalitzada en l'ús de les paraules?


Fixem la nostra atenció en algunes de les més universalment utilitzades per la humanitat, per veure si ens serveixen d'exemple.

Tenim la paraula Amor. No obstant això, què vol dir? Fem servir la paraula “Amor” per donar compte d'un estat de rampell passional amb un altre ésser humà (el significat d'amor eròtic o romàntic). Diem que estimem els nostres amics (Es tracta del mateix significat que en el primer cas? Convindrem que no. Aleshores, si aquest contingut dista tant de referenciar la mateixa vivència, per què l'ús de la mateixa paraula?). Afirmen, els lluitadors socials i els afins de segons quines doctrines, que estimen els seus camarades. Novament, és extrapolable l'ús del concepte als dos casos anteriors? Finalment, la majoria de religiosos i d'altres místics o pseudomístics es declaren amants de Déu, amants universals, amants sense condicions. Un amor que tampoc no aparenta guardar semblança amb les experiències que s'engloben sota la mateixa denominació en els casos anteriors.


Llancem una mirada retrospectiva un parell de mil·lennis en aquest assumpte:

Els grecs tenien unes quantes nocions més al rebost per definir els diferents tipus de manifestacions d'amor.

Eros, Ludus, Pragma, Mania, Storge, Agapé, Filia... I aquests són només alguns dels coneguts. Usant-ne alguns podríem classificar, i per tant, clarificar, els casos exposats amb anterioritat.

Què passa, però, quant ens enfrontem a aquesta progressiva escassetat de vocabulari, a aquesta gradual simplificació morfològica?


'Existir és ser percebut', declarava Georges Berkeley.

Ser percebut és ser identificat, diferenciat.

Resa la tradició gnòstica que fins i tot als àngels els era vetat el do de nomenar, el qual li va ser concedit només al primigeni Adàn.

I el místic poeta Rumi ens advertia enigmàticament: “Un dia les paraules em van explicar el secret: sóc l'ombra d'un home i la seva mida; sóc de la mateixa dimensió que la seva estatura”


Aleshores, davant aquest dilema, al fil de l'espasa de Damòcles del llenguathe, que em permet definir el que m'envolta, al temps que m'empresona dins la seva configuració...

Què vull dir quan dic el que dic?

Comentaris

  • filosof!![Ofensiu]
    Atlantis | 10-04-2023

    Veig que t'agrada filosofar sobre diferents temes, tots ben interessants.

    Sense teories lingüístiques ( que no en soc capaç) potser aquesta és la tasca de l'escriptor i sobretot del poeta: trobar la paraula exacte per anomenar el què és vol dir. Ja que totes les paraules son polisèmiques. Tinc una paraula que parla de com anomenar la paraula amor. (està a la meva pàgina) M'hi has fet pensar.